در این مطلب عیب‌یابی فن دستگاه یا علت کار نکردن فن یخچال را به اتفاق بررسی خواهیم کرد، همچنین چگونگی شناسایی نقص فنی که همچنان کار می‌کند را با ریزجزئیات آموزش خواهیم دادو البته در یخچال و فریزرهای مختلف بسته به مدل و سال تولید ممکن است کمی این جزئیات متفاوت تر باشد.

امروزه یخچال در لوازم آشپزخانه یکی از اساسی‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات می‌باشد که کیفیت آن بر سلامتی شما و خانواده‌تان نیز تأثیرگذار خواهد بود.  از مهم‌ترین قطعات یخچال می‌توان فن ان را نام برد که نقش بسیار اساسی در کارکرد یخچال ایفا می‌کند زیرا وظیفه گردش هوا در سراسر فضا داخلی یخچال را بر عهده دارد.
بدیهی است که با مشکلات اقتصادی کشور،  خرید لوازم برقی خانه بعد از آسیب دیدن ان مقرون به صرفه نیست به همین خاطر اولویت تعمیر آنلاین کاهش هزینه های اضافی و تعمیرات یخچال شما با هزینه‌ی کمتر و در صورت نیاز تعویض قطعات بخچال شما با قطعات اورجینال است.

اما در انتها اگر علت کار نکردن فن داخلی یخچال را شناسایی و برطرف نکنید به‌طور قطع دستگاه آسیب جدی دیده و خسارت زیادی خواهید دید.
این مطلب آموزشی برای شما که عاشق کارهای فنی و روحیه ماجراجویی رفع نواقص دستگاه‌های برقی خانه‌تان دارید آماده شده‌است تا با راهنمایی ما خودتان را تبدیل به تعمیرکاری زبده کرده و نواقص فن یخچال تان را بررسی کنید.

 

علت كار نکردن فن یخچال

 

خرابی فن یخچال را چگونه تشخیص دهیم؟

سه فن در بخش خنک سازی و انتقال هوای سرد به یخچال در گیر هستند که اختلال در هر یک از ان‌ها مشکلات جدی را برای مجموعه قطعات یخچال ایجاد می‌کند و تعمیر کاران حرفه‌ای عموماً هنگامی که متوجه عدم سرمایش دستگاه می‌شوند به اولین قطعاتی که شک می‌کنند، همین فن‌ها و بخش‌های ذکر شده در متن زیر است.
فن‌های یخچال در انواع معمولی و ساید بای ساید عملکرد مشابهی دارند و تعمیر و عیب‌یابی ان‌ها تفاوت چندانی ندارد.
در اولین حالت فن به‌طور کامل از کار می‌افتد و ناگهان گردش هوا در دستگاه متوقف می‌شود که رفع این نقص تا حدودی تخصصی است و مربوط به چهار نوع فن موجود در دستگاه دارد که در ادامه به صورت مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد.
در دومین حالت ازکار افتادن فن داخل یخچال به صورت کامل نیست اما گردش هوا سرد در یخچال از مقدار لازم کمتر است و هنگام کارمجدد، فشار وارده روی فن بیشتر است و با سر و صدا می‌کند.
در سومین حالت ممکن است فن بدون قطعی و هیچ استراحتی دائماً کار کند که فشار زیادی بر روی این قطعه کاربردی آمده و مصرف برق را نیز بالا می‌برد و صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

معرفی چهار نوع فن دستگاه

 

فن کندانسور یخچال

کندانسور یا کویل به عنوان خنک‌کننده گاز یخچال عمل می‌کند و هوای محیط را به داخل لوله‌های خنک‌کننده می‌کشند تا عمل خنک سازی یخچال را انجام دهد.این لوله‌ها را بعد‌ ازمدتی حتماً تمیز‌کنید زیرا گرد و غبار زیادی به دلیل جریان هوا جمع می‌شود که باعث فشار به کندانسور می‌شود.

این بخش خنک‌کننده عموماً بخش انتهایی یخچال در نزدیکی کمپرسور است که این فن به‌طور هم‌زمان با موتور تبخیر و کمپرسور شروع به فعالیت می‌کند.
نقص در فن کندانسور می‌تواند علت کار نکردن فن یخچال شما باشد که نشانه‌های تشخیصی این نقص صدای زیاد کارکرد دستگاه است که به راحتی به گوش می‌رسد و همچنین خنک نبودن فضای داخلی یخچال می‌باشد.
برای رفع این مشکل ابتدا یخچال را خاموش و از برق بکشید، پنل پشت یخچال را جدا و به وسیله جارو برقی فن کندانسور را کاملاً تمیز و عاری از گرد و غبار کنید، تیغه‌ها و موتور را با دقت بررسی کنید و اگر پوسیدگی داشت حتماً ان قطعه را تعویض کنید.

 

علت كار نکردن فن یخچال

فن کمپرسور یخچال

فن کمپرسور بدون استثنا در تمامی یخچال‌ها و فریزرها وجود دارد که وظیفه ان خنک کردن کندانسور و موتور دستگاه می‌باشد، این قطعه در بخش زیرین یخچال در کنار کمپرسور قرار دارد و هوای محیط را به لا به لای سیم کشی‌های کمپرسور هدایت می‌کند و باعث خنک شدن کمپرسور و در نهایت سرد شدن کندانسور و موتور دستگاه می‌شود.

یکی از علت‌های از کار افتادن فن داخل یخچال عدم غبار روبی این فن می‌باشد زیرا به مرور زمان پر از گرد و غبار خواهد شد و کارایی سابق خود را نخواهد داشت.این قسمت از دستگاه می‌تواند به راحتی با نوسانات برق یا وارد شدن ضربه قابلیت خود را از دست داده و در صورت عدم تعمیر ان بر روی موتور دستگاه فشار زیادی وارد می‌شود و حرارت در این منطقه بسیار بالا می‌رود که در نهایت به مرگ موتور یخچال منجر خواهد شد.

موتور فن تبخیر یخچال

موتور فن تبخیر که با نام فن اوپراتور نیز شناخته شده‌است قطعه مهم دیگری در یخچال می‌باشد. اوپراتور یا تبخیر کننده، لوله‌های مارپیچی است که عموماً در قسمت فریزری دستگاه قرار دارند و سطوح انتقال حرارت می‌باشند.برای شناسایی این قسم نقص نیز به سر صدا دستگاه دقت کنید.

اگر صدای زیادی تولید می‌کند و اکثر این صداهای تولیدی از قسمت فریزری دستگاه به گوش می‌رسد به احتمال زیاد نقص فنی از این قطعه، یعنی موتور فن تبخیر خواهد بود، همچنین اگر یخ ساز فریزر درمدت زمان طولانی‌تر از همیشه یخ تولیدمی‌کند و هوای یخچال فریزر به خنکی همیشه نیست عموم تعمیر کاران این بخش از دستگاه را مقصر از کار افتادن فن داخل یخچال می‌دانند.
برای تست فن اوپراتور در رفع اتهام ابتدا یخچال را خاموش و از برق بکشید، سپس محفظه فن اوپراتور را جدا کنید و هرگونه یخ‌زده‌گی در سیستم دیفراست و تیغه‌های فن را با دقت بررسی کرده و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.

علت کار نکردن فن یخچال چیست

فن تبخیر یا فن اپراتور

عامل دیگر که می‌تواند در از کار افتادن فن یخچال تأثیر گذار باشد نقص در قطعه فن اپراتور می‌باشد، این فن وظیفه ایجاد گردش هوا در بین سیم پیچ‌های اپراتور یخچال را دارد.
برای شناسایی نقص در این قطعه نیز باید به سر و صدای ایجاد شده از این بخش، پس از شروع فعالیت کمپرسور دستگاه دقت کنیم که به‌طور قطع به ما نشان می‌دهد که مشکل از این قطعه می‌باشد.

سخن آخر
دنیای اصول فنی و تعمیرات بسیار وسیع و جذاب می‌باشد که برای ورود به این عرصه دانش شناخت قطعات مختلف و شناخت موفعیت مکانی ان‌ها در دستگاه‌های مختلف رکنی اساسی می‌باشد. ما در این کادر با انواع فن یخچال و همچنین علت از کار افتادن فن یخچال آشنا شدیم که کمک بزرگی به علاقه مندان این زمینه در شناخت قطعات مختلف خواهد کرد.

همچنین از دیگر جهت شناخت ابتدایی‌ترین قطعات دستگاه‌های مختلف و موقعیت مکانی ان‌ها برای هرکسی واجب خواهدبود زیرا اگر متوجه ایراد دستگاه‌تان نشوید در آینده ای نزدیک دچار مشکلاتی جدی تر خواهید شد که خسارت بالایی خواهند داشت. امیدواریم این متن کمکی کوچک به شما از دریای وسیع اطلاعات تعمیرات و خدمات فنی یخچال باشد.