ممکن است در زمان استفاده از ماشین ظرفشویی بوش، متوجه ایراد گرم نکردن آب در دستگاه شوید. البته این امر می‌تواند علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز باشد. در صورت عدم توجه به این مشکل، می‌تواند باعث خرابی سایر قطعات ظرفشویی نیز شود.
در این مطلب به بررسی علت گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی بوش و بیان راه‌حل‌های این مشکل می‌پردازیم.

دلایل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی بوش

علت گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی بوش، به خاطر چند دلیل اصلی رخ می‌دهد. البته در ابتدا باید بگوییم که ظرفشویی بوش 2 مدل اصلی دارد. یک مدل ماشین ظرفشویی بوش، مدل SGS و مدل دیگر  SMS است.
ماشین ظرفشویی بوش
در ادامه به بررسی جداگانه هر یک از این مدل‌ها در صورت گرم نکردن آب ظرفشویی می‌پردازیم.

1. ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS

در ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS زمانی که آب دستگاه داغ نشود، ارور E09 را نمایش می‌دهد. ارور E09 نشان می‌دهد که دمای داخلی دستگاه به آن حد نصاب معین نرسیده است. بنابراین سنسورهای ظرفشویی تشخیص داده‌اند که آب داغ نشده است و این ارور را نشان می‌دهند.
اما دلایلی که باعث نمایش این ارور در ماشین ظرفشویی بوش می‌شوند، عبارت‌اند از:

1. آسیب‌دیدگی هیت پمپ ماشین ظرفشویی بوش

در ماشین ظرفشویی های بوش سری SMS، هیت پمپ ظرفشویی شامل سیستم المنت و موتور دستگاه می‌باشد. هیت پمپ وظیفه پاشیدن آب بر روی ظروف و عمل گرمایش را برعهده دارد.

اگر به هر دلیلی هیتر داخلی هیت پمپ و یا المنت دستگاه بسوزد و آسیب ببیند، ظرفشویی ارور E09 را نمایش می‌دهد.

برای رفع این مشکل و تعمیر لباسشویی بوش، حتماً باید یک تکنسین دستگاه را کنترل کند. معمولاً تکنیسین در این صورت چک می‌کند که آیا با المنت مشکل دستگاه حل می‌شود و یا باید هیت پمپ را کامل تعویض نماید.
علل اصلی ایجاد این مشکل به خاطر ۲ دلیل می‌باشد. اول، ضعف قطعات تولیدی شرکت بوش در آن برهه زمانی بوده است. به این معنا که در تولید مدل‌های SMS، قطعات تولیدی از کیفیت متوسطی برخوردار بودند. دومین دلیل نیز عدم استفاده از جرمگیر ماشین ظرفشویی بوش می‌باشد. اگر شما دستگاه را جرمگیری نکنید، بعد از مدتی کثیفی و جرم بر روی سنسورهای دستگاه جمع می‌شوند. به همین دلیل سنسورها دیر تشخیص می‌دهند که آب دستگاه داغ شده است. در این صورت المنت خیلی بیشتر از حد تعیین شده کار می‌کند که باعث آسیب‌دیدگی و سوختن آن می‌شود.

هیت ماشین ظرفشویی
۲. ایرادات بردی ماشین ظرفشویی بوش

وجود ایرادات بردی در ماشین ظرفشویی بوش نیز می‌تواند علت گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی باشد. البته احتمال رخ دادن این امر در ظرفشویی بوش خیلی کم است. اما در برخی از مواقع نیز مشاهده شده است که برد دستگاه، فرمان گرم کردن را نمی‌دهد و دلیل آن نیز سوختن رله‌های روی برد است.

2. ماشین ظرفشویی بوش مدل SGS

سری SGS قدیمی بوش، صفحه نمایشگری برای نشان دادن ارورها ندارد. به همین خاطر شما علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی را دلیل داغ نشدن آب دستگاه می‌دانید. برای تشخیص این ایراد می‌توانید در وسط کار دستگاه، یکبار درب را باز کنید. اگر بخار از داخل دستگاه بیرون نیاید، یعنی آب داغ نشده است.
در ظرفشویی های SGS موتور دستگاه یک قطعه مجزا می‌باشد و هیتر نیز قطعه جداگانه است که خارج موتور وصل می‌شود.
در سری‌های SGS چند دلیل باعث داغ نشدن آب در ماشین ظرفشویی می‌شود:

۱. سوختن المنت

زمانی که المنت ماشین ظرفشویی بسوزد، آب داغ نمی‌شود. در واقع همان‌طور که در مدل SMS نیز توضیح دادیم، به دلیل کارکرد طولانی مدت دستگاه و عدم انجام جرمگیری دوره‌ای توسط کاربران، المنت ظرفشویی می‌سوزد. قطعه المنت در قسمت پشت و پایین ماشین لباسشویی قرار دارد. می‌توانید با باز کردن پیچ و مهره‌ها، المنت را که در داخل دیگ است را خارج کنید. اگر دانش فنی و ابزار لازمه را ندارید، بهتر است که تعویض المنت توسط تکنسین‌های مرکز تعمیرات ماشین ظرفشویی بوش صورت گیرد.

2.خراب شدن برد دستگاه

برد ماشین ظرفشویی، اصلی‌ترین قطعه دستگاه است که وظیفه فرمان دادن به هر یک از قطعات شستشو را دارد. زمانی که برد دستگاه خراب شود، فرمان داغ شدن آب را نمی‌دهد و آب نیز گرم نمی‌شود. برای تعویض برد دستگاه، حتماً با مرکز تعمیرات بوش تماس بگیرید.

برد ماشین ظرفشویی

3. خرابی سنسورهای داخلی

خرابی سنسورهای داخلی ماشین ظرفشویی بوش، باعث عدم تشخیص دمای مناسب شستشو می‌شود. در این صورت سنسورهای داخلی درست عمل نمی‌کنند و فرمان گرم کردن آب را به برد و المنت نمی‌دهند.