احتمالا برای شما نیز رخ داده است که شاهد یخ زدن مواد غذایی در یخچال فریزر و ساید بای ساید باشید. این مشکل می‌تواند برای تمام خوراکی‌های داخل یخچال چون میوه، گوشت، سبزیجات، نوشیدنی‌ها و مایعات رخ دهد که طعم و مزه آن‌ها را نیز تغییر دهد. برای بررسی علت یخ زدن داخل یخچال و برطرف کردن این مشکل در دستگاه، ابتدا باید تنظیمات یخچال را چک و بررسی کنید.

گاهی اوقات به دلیل ایراد و معیوب بودن یکی از قطعات اصلی یخچال، این مشکل و یخ زدن مواد غذایی در دستگاه رخ خواهد افتاد که باید یک تکنسین‌کار به تعویض قطعات معیوب شده یخچال بپردازد. در این مطلب قصد داریم به بررسی ۵ علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک بپردازیم و روش‌های رفع آن را بیان کنیم.

 

۵ علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال

اصل کار یخچال، ایجاد سرما و نگهداری مواد غذایی درون دستگاه می‌باشد. اما گاهی اوقات این عملکرد یخچال با اختلال مواجه شده و سرمای زیاد آن باعث یخ زدن مواد غذایی و عدم استفاده از خوراکی‌ها خواهد شد. بالا رفتن دمای یخچال بیش از حد معمول می‌تواند علت یخ زدن داخل یخچال و عدم استفاده از مواد غذایی داخل دستگاه شود که چند مورد باعث این امر و بالا رفتن دمای یخچال خواهد شد.

در واقع دمای مناسب و معمول برای یخچال باید بین ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد و یا بین ۳۴ تا ۴۰ درجه فارنهایت باشد. این دمای معمول یخچال با توجه به تغییرات دمایی فصول و شروع فصول سرد و گرم در سال تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال برای فصول گرما این دمای متوسط باید در حداکثر خود قرار گیرد و در فصول سرما و زمستان این دمای معمول در حداقل دمایی باید تنظیم گردد.

از این رو به صورت کلی برای تعیین دمای مناسب یخچال جهت جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی و پیشگیری از مشکلات و ایرادات دستگاه، باید بیان کنیم که برای فصول گرما و تابستان، دمای معمول داخل یخچال باید بین ۳ تا ۴ درجه سانتیگراد تنظیم و معین شود. به همین ترتیب برای فصول سرما و زمستان نیز، دمای معمول داخل یخچال باید بین ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد تنظیم شود. با این تغییر دمایی یخچال و تنظیم صحیح آن می‌توانید طول عمر دستگاه خود را افزایش داده و از بروز مشکلات و ایرادات شبیه این موارد جلوگیری نمایید.

۵ علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک:

یخ زدن داخل یخچال

خرابی ترموستات و دلیل یخ زدن داخل یخچال

قطعه ترموستات وظیفه کنترل دما و سرمای داخل یخچال را برعهده دارد. اگر دمای یخچال افزایش یابد، این قطعه کمپرسور و فن‌های یخچال را روشن کرده و فرآیند خنک‌سازی را انجام می‌دهد. این قطعه از طریق سیم‌ها به مدار کمپرسور متصل شده و این کنترل را انجام می‌دهد. خرابی و معیوب شدن این قطعه یک علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک می‌باشد. برای رفع این مشکل یخچال، تکنسین‌کار باید به بررسی ایراد این قطعه و تعویض آن بپردازد.

 

خرابی دمپر ورودی هوا و علت یخ زدن داخل یخچال

قطعه دمپر هوا، یکی از قطعات اصلی و مهم یخچال بوده که بروز ایراد و نقص در این قطعه جزو اصلی‌ترین علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک می‌باشد. در واقع این قطعه به متعادل‌سازی جریان هوای فن اواپراتور در داخل یخچال می‌پردازد و میزان هوای سرد ورودی به بخش مواد غذایی و خوراکی‌های داخل یخچال را کنترل می‌کند. از این رو به دلیل حساسیت بالای این قطعه، بررسی و تعمیر یخچال فریزر باید توسط تکنیسین‌کاران نمایندگی معتبر برند یخچال صورت گیرد.

 

خرابی ترمیستور و دلیل یخ زدن داخل یخچال

قطعه ترمیستور و یا سنسور دما، وظیفه سنجش دما و تنظیم خودکار دمپر یخچال را بر عهده دارد. ترمیستور از یک کپسول پلاستیکی با اتصال دو سیم به آن شکل گرفته که در قسمت ورودی هوا قرار می‌گیرد. از این رو در صورت بروز ایراد و خرابی این قطعه، سرمای شدید و بسیار در یخچال ایجاد خواهد شد. بررسی و چک کردن ایرادات این قطعه باید توسط تکنیسین‌کار صورت گیرد و در صورت وجود نقص و خرابی این قطعه به تعویض آن اقدام نماید.

یخ زدن یخچال بدون برفک

خرابی برد الکتریکی

اصلی‌ترین قطعه یخچال که عملکرد سایر قطعات را نیز کنترل و نهایی می‌سازد، برد الکتریکی اصلی دستگاه می‌باشد. از این رو اگر برای این قطعه اصلی و حساس یخچال، کوچک‌ترین نقص و یا اختلالی رخ دهد، باعث بروز ایراد در سایر قطعات نیز خواهد شد. در واقع چون تمام سنسورهای یخچال به قطعه برد الکتریکی متصل می‌باشد، این ایراد قطعه باعث افزایش دما و علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک خواهد شد.

این قطعه حساس و اصلی نیز باید توسط یک تکنیسین‌کار چک و بررسی شده و با قطعه فابریک و اصل مدل دستگاه تعویض گردد.

 

خرابی برد کنترل دما و علت یخ زدن داخل یخچال

بروز هر گونه ایراد و نقص در قطعه برد کنترل دما، باعث ایجاد اختلال در ارسال ولتاژ بی‌وقفه به سیستم سردسازی دستگاه شده و از این رو سرمای فضای داخلی یخچال بیش از حد خواهد شد. به همین ترتیب شاهد یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال و به خصوص یخ زدن میوه‌ها در قسمت جامیوه‌ای دستگاه خواهید شد. این ایراد و نقص در دستگاه نیز که علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک می‌باشد باید توسط تکنسین‌کار چک و بررسی شده و قطعه معیوب تعویض شود.

 

نمایندگی تعمیر آنلاین

بروز نقص و وجود کوچکترین اختلال در عملکرد هر یک از این قطعات حساس بیان شده می‌تواند علت یخ زدن داخل یخچال و عدم استفاده از مواد غذایی درون دستگاه شود. همان طور که ذکر کردیم دلایل یخ زدن مواد غذایی که به دلیل ایراد و خرابی این ۵ قطعه حساس و اصلی دستگاه رخ داده است، باید توسط تکنیسین‌کاران مجرب نمایندگی‌های معتبر یخچال فریزر چک و بررسی شود.

در واقع توصیه می‌کنیم که اگر تخصص و تجربه کافی در این زمینه و تعمیر لوازم برقی ندارید، بهتر است که از دستکاری کردن یخچال و تغییر تنظیمات آن اجتناب کنید. چرا که تغییرات نادرست در دستگاه باعث ایجاد مشکلات و ایرادات دیگر در دستگاه خواهد شد. می‌توانید برای رفع ایرادات و مشکلات یخچال فریزر خود با نمایندگی تعمیر آنلاین تماس بگیرید تا تکنسین‌کاران این نمایندگی، ایرادات یخچال را در کمترین زمان ممکن و تضمین شده رفع نمایند.