نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی از جمله مشکلاتی است که دلایل زیادی می‌تواند باعث به وجود آمدن آن شده باشد. بهتر است در هنگام مواجهه با این مساله به سرعت با نمایندگی ماشین لباسشویی خود تماس بگیرید تا مشکل اصلی را پیدا و حل کنند.

امروزه تکنولوژی جدیدی در تولید ماشین لباسشویی استفاده می‌شود که به راحتی و در کسری از ثانیه می‌توان حدود مشکل دستگاه را پیدا کرد. تنها کافیست کد خطای ظاهر شده بر روی نمایشگر LCD را بخوانید و معنای آن در دفترچه راهنما پیدا کنید.

در برخی از موارد، مشکل با تغییری کوچک قابل حل است اما گاهی ممکن است نیاز به مراجعه تعمیرکار لباسشویی داشته باشید. پس با تعمیرآنلاین همراه باشید تا در این مطلب تمامی دلایل تکان نخوردن دیگ ماشین لباسشویی را به شما معرفی کنیم.

دلیل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

چه دلایلی باعث نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌شود؟

در اکثر مواقع علت نچرخیدن دیگ لباسشویی مربوط به استفاده نادرست و یا فرسودگی دستگاه است. با سرویس شدن به موقع، توجه به صداهای ناآشنا و نحوه چرخیدن دیگ می‌توانید به سرعت از وجود مشکل باخبر شوید و پیش از آسیب رسدن به دستگاه آن را برطرف نمایید.

با این حال قطعات ماشین لباسشویی مانند هر دستگاه دیگری پس از چند سال فرسوده شده و نیاز به تعمیر یا تعویض خواهد داشت. از مهم‌ترین دلایل نچرخیدن درام ماشین لباسشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. سنگین شدن دیگ

یکی از رایج‌ترین دلایل ثابت ماندن دیگ ماشین لباسشویی، ریختن بیش از حد لباس در داخل آن است. مقدار لباسی که می‌توانید در داخل دستگاه خود بریزید بسته به ظرفیت ماشین لباسشویی و اندازه دیگ متفاوت خواهد بود.

توصیه می‌شود جهت شسته شدن کامل البسه و آسیب نرسیدن به قطعات ماشین لباسشویی و همچنین حفظ و نگهداری از ماشین لباسشویی از پر کردن کامل دیگ خودداری کنید و حداقل یک سوم آن را خالی بگذارید. لباسشویی‌های جدید در هنگام بروز این مشکل کد خطای خاصی را بر روی نمایشگر ظاهر می‌کند و با سبک‌تر کردن دیگ و خاموش و روشن کردن دستگاه مشکل حل خواهد شد.

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

2. ریختن لباس‌ها در دیگ به صورت نامتناسب

سنگین شدن یک طرف از دیگ و یکنواخت نریختن لباس‌ها در آن از دیگر دلایل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی است. در هنگام چیدن لباس‌ها در دستگاه توجه کنید تا وزن لباس‌ها به صورت یکسان در داخل دیگ پخش شود و به قطعات داخلی آن فشار بیش از حدی را وارد نسازد.

 

3. چفت نشدن کامل درب لباسشویی

عواملی مانند خرابی لاستیک عایق، قرار ندادن لباس به صورت کامل در داخل درام و یا نبستن درب با قدرت کافی باعث می‌شود تا درب ماشین لباسشویی قفل نشود. از آنجا که احتمال باز شدن درب در هنگام کار کردن ماشین لباسشویی وجود دارد؛ پیش از قفل نشدن درب، لباسشویی به کار نمی‌افتد و دیگ لباسشویی نیز حرکتی نمی‌کند.

 

چفت نشدن کامل درب کد خطای مخصوص به خود را دارد و با توجه به آن می‌توانید از بروز این مشکل اطلاع پیدا کرده و به راحتی آن را برطرف نمایید.

 

4. خرابی سیستم قفل درب ماشین لباسشویی

در صورتی که هیچ از موارد گفته شده علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی نباشد باید به دنبال مشکل در قطعات داخلی آن باشید. همان‌طور که پیش‌ترگفتیم دلیل تکان نخوردن دیگ ماشین لباسشویی می‌تواند به بسته نشدن کامل درب دستگاه مربوط شود.

با این حال دربرخی از موارد علی‌رغم بسته بودن کامل درب، سیستم قفل ماشین لباسشویی کار نمی‌کند و متعاقبا ارسال فرمان شروع به کار از طرف برد دستگاه به موتور داده نمی‌شود. برای حل این مشکل توصیه می‌کنیم با نمایندگی ماشین لباسشویی خود تماس بگیرد.

دلایل نچرخیدن درام ماشین لباسشویی

5. خرابی موتور

خرابی یا سوختن موتور ماشین لباسشویی اتفاقی است که معمولا به صورت تدریجی رخ می‌دهد. مهم‌ترین علایم خرابی موتور که در صورت بی‌اهمیتی به آن، سوختگی موتور را در پی خواهد داشت عبارت است از:

  • لرزیدن بیش از حد ماشین لباسشویی
  • پاره شدن تسمه
  • سر و صدای بیش از حد دستگاه
  • و…

موتور وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی در ماشین لباسشویی را دارد. خرابی این قطعه می‌تواند علت نچرخیدن لباسشویی باشد.

کار نکردن صحیح قطعاتی چون اسپیلن، کلاچ، کیت باند در موتور ماشین لباسشویی می‌تواند باعث از کار افتادن موتور شود که تکان نخوردن دیگ لباسشویی را نیز به همراه دارد. این مشکل بسیار تخصصی و پیچیده است و بهتر است برای تعمیرات ماشین لباسشویی خود با تکنسین مجرب دستگاه خود تماس بگیرید.

 

6. خرابی برد ماشین لباسشویی

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی در برخی از موارد به خرابی برد آن باز می‌گردد. برد، قطعه مهم و حیاتی در ماشین لباسشویی است که نقش مغز را برای دستگاه ایفا کرده و به قطعات دیگر دستگاه، دستور شروع یا قطع کار را می‌دهد.

این قطعه یک قطعه سبز رنگ الکترونیکی است و شامل تعداد زیادی خازن، فیوز و… می‌شود. نوسانات برق شهری و گذر زمان باعث می‌شود تا برخی از قطعات برد بسوزد و یا برد به طور کامل خراب شود.

در این صورت برد، فرمان قفل شدن درب دستگاه، انتخاب برنامه شستشو و… را دریافت نکرده و فرمان شروع به کار موتور نیز ارسال نخواهد شد. جهت حل مشکل نچرخیدن لباسشویی به دلیل خرابی قطعه برد، راهی جز ارتباط با نمایندگی دستگاه نیست.

اگرچه این مشکل بسیار حاد و پیچیده است اما با بررسی ماشین لباسشویی توسط یک تکنسین مجرب و تعمیر لباسشویی و برد، دستگاه مانند روزهای گذشته خویش به کار خود ادامه خواهد داد.

خرابی برد ماشین لباسشویی

7. خرابی کوپلینگ ماشین لباسشویی

علت نچرخیدن لباسشویی می‌توان به خرابی کوپلینگ موتور بازگردد. کوپلینگ، قطعه‌ای کوچک اما حیاتی است که وظیفه اتصال موتور به سیستم انتقال نیرو را دارد. سنگینی بیش از حد دیگ و استفاده پی‌درپی از دستگاه فشار زیادی را به کوپلینگ وارد می‌کند که می‌تواند باعث خرابی کامل آن شود.

در این حالت پس از فشردن دکه شروع به کار توسط کاربر علیرغم روشن بودن موتور و شنیدن صدای آن دیگ ماشین لباسشویی کاملا ساکن و بی‌حرکت است. برای حل مشکل نچرخیدن لباسشویی به دلیل خرابی کوپلینگ نیاز است که این قطعه توسط یک تعمیرکار مجرب تعویض شود.

8. خرابی پمپ تخلیه آب

در صورتی که در حین شستشوی لباس، درام از چرخش متوقف شود احتمالا علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به پمپ تخلیه آب باز می‌گردد. پس از شستشوی لباس با مواد شوینده لازم است تا با تخلیه آب کثیف و ورود آب تمیز به دستگاه، مرحله آبکشی انجام شود.

خرابی پمپ آب باعث محبوس شدن آب در داخل دستگاه شده و تا تعویض شدن آب، دیگ حرکتی نخواهد کرد. توصیه می‌کنیم ابتدا از سلامت شلنگ تخلیه آب و سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید و در صورت حل نشدن مشکل نچرخیدن لباسشویی برای تعمیر ماشین لباسشویی خود با نمایندگی تماس بگیرید.

9. خرابی یا پارگی تسمه

گذر زمان و استفاده نادرست از ماشین لباسشویی می‌تواند باعث شل یا پاره شدن تسمه ماشین لباسشویی شود. تسمه قطعه‌ای است که موتور را به دیگ متصل می‌کند و هرگونه مشکل در عملکرد آن باعث کند چرخیدن و یا نچرخیدن دیگ لباسشویی خواهد شد.

تشخصی خرابی تسمه بسیار راحت است تنها کافیست دستگاه را کاملا خاموش کنید و دیگ را بچرخانید. اگر دیگ به راحتی می‌چرخد، تسمه سالم است. اما اگر دیگ در چرخیدن روان مشکل دارد علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی شما، خرابی یا پارگی تسمه است.