تميز كردن ماشين لباسشويي همواره یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان است. بعد از چند ماه استفاده، لاستیک دور درب لباسشویی سیاه شده و این موضوع می‌تواند روی تمیزی لباس‌ها نیز تاثیر بگذارد. ماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین لوازم خانه است که به‌طور مداوم از آن استفاده می‌شود؛ بنابراین بیش از هر وسیله دیگری باید در حفظ و نگهداری از ماشین لباسشویی تلاش کنید. زیرا در غیر این صورت به تعداد دفعات بیشتری برای  تعمیرات لباسشویی در منزل نیاز پیدا می‌کنید. پاک کردن سیاهی لاستیک در دستگاه یکی از مهم‌ترین مراحل تمیز کردن ماشین لباسشویی است. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا روش تميز كردن لاستيك ماشين لباسشويي را به شما آموزش دهیم. اگر برای شما هم سوال است که چطور لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

چرا تميز كردن لاستيك ماشين لباسشويي اهمیت دارد؟

هرچند ماشین لباسشویی برای شست‌وشو استفاده می‌شود، اما خود این دستگاه هم به نظافت و تمیز کردن نیاز دارد. رطوبت دائمی لباسشویی به مرور زمان، دستگاه را به یک محیط ایده‌آل برای رشد انواع میکروب‌ و قارچ‌ تبدیل می‌کند. درواقع، سیاهی لاستیک ماشین لباسشویی می‌تواند منجر به کپک دور آن و همچنین ایجاد بوی بد در دستگاه و لباس‌های شما شود.

علاوه‌بر این، باکتری‌های منتقل‌شده از لاستیک به لباس‌ها حساسیت‌ ایجاد می‌کنند و قارچ‌های رشدکرده باعث بروز مشکلات پوستی متعدد می‌شوند. این بیماری‌ها، کودکان را بیش از همه تهدید می‌کنند. با تمیز کردن لاستیک در دستگاه، علاوه بر نگهداری از ماشین لباسشویی، از سلامت خود و خانواده‌تان نیز محافظت می‌کنید.

لاستیک دور ماشین لباسشویی؛ بهترین جا برای رشد کپک و قارچ

وسایل موردنیاز برای تمیز کردن سیاهی دور لاستیک لباسشویی

هرچند تعویض لاستیک دور درب ماشین لباسشویی همیشه یکی از گزینه‌های روی میز است، اما این کار هزینه‌ به همراه دارد. تمیز کردن این قطعه، از ایجاد کپک دور لاستیک ماشین لباسشویی جلوگیری کرده و سلامت و پاکیزگی لباس‌ها را تضمین می‌کند. همچنین با از بین بردن سیاهی لاستیک لباسشویی می‌توانید عمر مفید ماشین لباسشویی خود را نیز بیشتر کنید. تعمیرآنلاین به عنوان نمایندگی ماشین لباسشویی بسیاری از برندهای معتبر، روشی آسان برای این کار پیش پای شما گذاشته است. با استفاده از مواد و وسایل زیر به‌راحتی و در چند دقیقه سیاهی لاستیک ماشین لباسشویی را از بین ببرید:

  • سفیدکننده (آب ژاول) یا سرکه سفید
  • اسپری
  • یک تکه پارچه
  • دستکش لاستیکی

تميز كردن لاستيك ماشين لباسشويي به صورت مدوام، شما را از هزینه کردن برای تعویض این قطعه بی‌نیاز می‌کند.

چطور لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

اگر با نحوه تميز كردن ماشين لباسشويي آشنایی دارید، اما همچنان برایتان سوال است که چطور لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم، فقط کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: انتخاب سفیدکننده مناسب برای رفع سیاهی لاستیک لباسشویی

مراحل تمیز کردن ماشین لباسشویی را با انتخاب سفیدکننده مناسب شروع می‌کنیم. اگر در توضیحات دفترچه راهنمای دستگاهتان، استفاده از سفیدکننده یا ترکیبات دارای هیپوکلریت سدیم ممنوع شده است، برای افزایش عمر مفید ماشین لباسشویی به‌جای آن از سرکه سفید استفاده کنید. هرچند بیشتر ماشین‌های لباسشویی، با آب ژاول سازگار هستند، اما تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه هم معمولا نتیجه مطلوبی به همراه دارد.

مقدار سفیدکننده باید بر اساس اندازه دستگاه مشخص شود. تقریبا یک فنجان پر شوینده برای یک ماشین متوسط، مناسب است. ماشین لباسشویی را بدون لباس و پودر، فقط با سفیدکننده روشن کنید.

به یاد داشته باشید که هرگز نباید سرکه و سفیدکننده را با هم ترکیب کنید؛ چراکه این محلول می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

رفع سیاهی لاستیک ماشین لباسشویی با محلول سرکه و آب

مرحله دوم: درست کردن محلول مناسب

با ترکیب یک قسمت سفیدکننده و چهار قسمت آب یک محلول شوینده درست کنید. اگر سفیدکننده ندارید، از همین مقدار آب و سرکه به‌عنوان روش جایگزین استفاده کنید. ترکیب به‌دست‌آمده را در یک بطری اسپری بریزید.

مرحله سوم: تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی با اسپری محلول

در این مرحله، دستکش مناسب به دست کنید تا به پوست شما آسیبی نرسد. این توصیه را به‌خصوص در صورت استفاده از سفیدکننده جدی بگیرید. محلول را روی محل موردنظر اسپری کنید و با دستمال پارچه‌ای سیاهی لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

اگر به بطری با سری اسپری‌کننده دسترسی ندارید، پارچه را به مقدار کمی از محلول آغشته کرده و روی لاستیک دور در لباسشویی بمالید. بااین‌حال، استفاده از اسپری، آسان‌تر و موثرتر است. اطمینان حاصل کنید که همه سطح لاستیک را به همین شیوه پاکسازی کرده‌اید.

مرحله چهارم: خشک کردن لاستیک در لباسشویی با پارچه

حالا با یک پارچه خشک بدون پرز، لاستیک را کاملاً پاک کنید. اگر سیاهی لاستیک ماشین لباسشویی هنوز قابل‌مشاهده است، مجدداً از محلول روی آن‌ها اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند؛ سپس آن را پاک کرده و سطح را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

مرحله پنجم: آخرین قدم از پاک کردن سیاهی دور لاستیک لباسشویی

در مرحله آخر، برای تميز كردن لاستيك ماشين لباسشويي، کمی آب روی آن اسپری کرده و با پارچه‌ای تمیز، پاک کنید. برای این کار از یک پارچه مرطوب هم می‌توانید استفاده کنید. مطمئن شوید که تمام سطح را با آب تمیز کرده‌اید.

تمیز کردن سیاهی دور لاستیک لباسشویی با پارچه و شوینده امکان‌پذیر است

نکات مهم تمیز کردن لکه های سیاه روی لاستیک ماشین لباسشویی

درصورتی‌که سیاهی لاستیک ماشین لباسشویی به هیچ روشی از بین نرود، بهتر است نسبت به خرید لاستیک لباسشویی اقدام کنید. بااین‌حال، توجه به نکات زیر می‌تواند در نظافت بیشتر دستگاه موثر باشد:

  • اگر بوی نامطبوع ماشین لباسشویی آزاردهنده و شدید است، مقداری جوش شیرین هم به محلول‌های گفته‌شده اضافه کنید. تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی با جوش شیرین، یکی از آسان‌ترین و درعین‌حال موثرترین روش‌های پیش روی شما است. به‌علاوه می‌توانید قبل از روشن کردن ماشین خالی با محلول، یک فنجان جوش شیرین روی لاستیک آن بریزید.
  • سعی کنید حداقل هر سه ماه یک بار، روش تميز كردن لاستيك ماشين لباسشويي را انجام دهید. اگر لباس‌های کودکان را با لباسشویی می‌شویید، هر ماه فرایند پاکسازی را انجام دهید.
  • استفاده بی‌رویه از سفیدکننده برای شستن ماشین لباسشویی باعث می‌شود دستگاه شما و به‌خصوص لاستیک دور درب آن، آسیب ببیند. برای حل این مشکل، بیشتر از سرکه برای تميز كردن لاستيك درب ماشين لباسشويي خود استفاده کنید و فقط هر ۶ ماه یا ۱ سال یک‌بار سفیدکننده بریزید.
  • بعضی از پودرهای شوینده، مایع‌های لباسشویی و نرم‌کننده‌ها منجر به جرم گرفتن لاستیک ماشین لباسشویی می‌شوند. اگر سیاهی دور لاستیک ماشین لباسشویی برایتان یک مشکل مداوم است، حتماً برند شوینده مورداستفاده را عوض کنید.
  • استفاده از قرص‌ و پودرهای مخصوص برای جرم گیری و تمیز کردن لاستیک لباسشویی نیز موثر است؛ اما باید توجه کنید که استفاده بیش از حد از چنین محصولاتی به دستگاه صدمه می‌زند.
  • در بعضی از موارد، عدم تخلیه آب در ماشین لباسشویی باعث تجمع باکتری روی لاستیک آن می‌شود؛ بنابراین نسبت به این موضوع نباید بی‌توجه باشید.

تخلیه نشدن آب و خرابی لوله فاضلاب دستگاه باعث افزایش رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها داخل ماشین و روی لاستیک در آن می‌شود. برای رفع چنین مشکلاتی می‌توانید از کارشناسان ما در بخش تعمیر ماشین لباسشویی کمک بگیرید.

تمیز کردن سیاهی لاستیک ماشین لباسشویی؛ یک راه ساده و عالی برای بهبود عملکرد دستگاه

چگونه کپک لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

اصلی ترین علت ایجاد کپک در لاستیک ماشین لباسشویی، رطوبت داخل لباسشویی، وجود مواد شوینده اضافی و تاریک بودن محفظه داخلی دستگاه است. بنابراین یکی از مهم ترین اقداماتی که باید انجام دهید، تمیز کردن لباسشویی به صورت مداوم و منظم است. برای اینکه کپک لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنید بهتر است چند مرحله را دنبال کنید:

قبل از هر اقدامی از متصل نبودن دستگاه به برق و خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل پیدا کنید. در این مرحله ایمنی دستگاه اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • خارج کردن لاستیک از داخل ماشین لباسشویی : برای تمیز کردن کپک از روی لاستیک لباسشویی، لازم است در ابتدا لاستیک درب ماشین لباسشویی را بیرون بیاورید. این معمولاً با گرفتن آن با دست و کشیدن به طرف شما انجام می‌شود.
  • تمیزکاری اولیه : برای تمیز کردن کپک لاستیک ماشین لباسشویی از یک پارچه یا اسفنج مرطوب به عنوان یک تمیز کننده برای تمیز کردن لاستیک استفاده کنید. از محلول تمیزکننده مخصوص لاستیک،  آب گرم یا محلول آب و سرکه هم می‌توانید برای این مرحله استفاده کنید.
  • خشک کردن لاستیک: لاستیک را به آرامی با یک دستمال پنبه ای خشک کنید، یا اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود. در نهایت لاستیک را وارد دستگاه کنید.

روش‌های جلوگیری از لکه های سیاه روی لاستیک ماشین لباسشویی

فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! هرچند تميز كردن لاستيك درب ماشين لباسشويي کاری چندان سختی نیست، اما هوشمندانه‌تر این است که از آلوده شدن آن جلوگیری کنیم. با انجام کارهای زیر بعد از استفاده از ماشین لباسشویی، تا حد قابل‌ توجهی از ایجاد لکه های سیاه روی لاستیک ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کنید:

  • بلافاصله پس از اتمام کار دستگاه، لباس‌های خیس را خارج کنید.
  • با یک پارچه تمیز، داخل ماشین و لاستیک آن را خشک کنید.
  • درب ماشین لباسشویی را کمی باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد.

نکته: بلافاصله بعد از ریختن لباس‌های چرک درون ماشین لباسشویی، آن را روشن کنید. ماندن رخت‌های کثیف، باعث رشد میکروب در دستگاه و به‌خصوص لاستیک آن می‌شود.

تعمیر آنلاین؛ همراه شما در نگهداری و تعمیر انواع ماشین لباسشویی

با استفاده از روش‌ها و ترفند‌های گفته‌شده در این مقاله از تعمیر آنلاین می‌توانید به‌سادگی و بدون داشتن هیچ تخصص یا مواد و ابزار خاصی، اقدام به تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی خود کنید. گام به گام دستورالعمل ها و نحوه تميز كردن لاستيك ماشين لباسشويي که در این مقاله شد را دنبال کنید و بدون دردسر از شر جرم‌ها و آلودگی‌های دستگاه خود خلاص شوید. اگر می‌خواهید با ترفندها و نکات کارآمد درباره مراقبت و نگهداری از لوازم خانگی و تعمیر آن‌ها آشنا شوید، مقالات ما را در تعمیر آنلاین دنبال کنید.