یکی از مشکلات رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی، باز نشدن در دستگاه و قفل درب لباسشویی است. البته توجه کنید که در بسیاری از ماشین‌های لباسشویی، در دستگاه معمولا بعد از گذشتن یک تا دو دقیقه از اتمام کار باز می‌شود. بااین‌حال، در بعضی از مواقع، در دستگاه تحت هیچ شرایطی باز نمی‌شود و تلاش بیش از حد برای باز کردن آن، ممکن است شکستگی دستگیره را به همراه داشته باشد. در این مقاله به بررسی علت‌های باز نشدن درب لباسشویی می‌پردازیم و روش‌های برطرف کردن این ایراد را به شما توضیح می‌دهیم. اگر شما هم با این موضوع درگیر هستید، در ادامه این محتوا راه‌حل مشکلتان را پیدا خواهید کرد.

قفل شدن درب لباسشویی؛ به‌دلیل مسائل امنیتی

درِ ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک، بعد از شروع چرخه شست‌وشو تا زمان اتمام فرایند با استفاده از میکروسوئیچ قفل می‌شود. زمانی که برنامه شست‌وشو به پایان رسید و آب مخزن کاملا تخلیه شد، درب دستگاه از طریق فرمان برد باز می‌شود. مشکل اصلی زمانی رخ می‌دهد که مدت‌ها از اتمام شست‌وشو گذشته باشد، اما در باز نشود. گاهی اوقات، علت قفل شدن درب لباسشویی گیر کردن ضامن یا قلاب در بدنه دستگاه است. در چنین شرایطی، می‌توانید با استفاده از یک پیچ‌گوشتی یا چاقو به مرکز دستگیره در فشار وارد کرده و زبانه آن را باز کنید.

البته این ایراد، نشانه آسیب دیدن درب دستگاه است و بی‌توجهی به علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی، باعث خرابی بیشتر دستگاه در آینده خواهد شد؛ بنابراین درصورت وجود این ایراد، حتماً با مرکز تخصصی تعمیر لباسشویی تماس بگیرید. از جمله رایج‌ترین دلایل قفل شدن درب لباسشویی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دست‌کاری لباسشویی توسط کودکان و فشار دادن دکمه‌های اتوماتیک
  • شکستن دستگیره به‌دلیل وارد کردن فشار قبل از اتمام کار ماشین لباسشویی
  • خرابی بعضی از قطعات دستگاه مانند پمپ تخلیه

درصورتی‌که دستگیره در شکسته باشد، با مراجعه به فروشگاه‌های قطعات اورجینال ماشین لباسشویی می‌توانید یک قطعه جدید خریداری کرده و آن را با دستگیره شکسته تعویض کنید. درصورت خرابی قطعات داخلی دستگاه معمولا خطاهایی روی نمایشگر نشان داده می‌شود که باید برای حل آن تلاش کنید.

باز شدن در لباسشویی بعد از گذشت دو دقیقه از اتمام کار

۶ راه‌حل کاربردی برای باز نشدن درب لباسشویی

راه‌حل قفل شدن درب لباسشویی را باید متناسب با علت آن انتخاب کنید. برای مثال، گاهی اوقات علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باعث قفل شدن در دستگاه می شود. در چنین مواقعی، برطرف کردن این مشکل باعث باز شدن درب ماشین لباسشویی نیز خواهد شد. از جمله روش‌های کاربردی برای حل مشکل قفل شدن درب لباسشویی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱- غیرفعال کردن قفل کودک ماشین لباسشویی؛ ساده‌ترین روش باز کردن در دستگاه

بعضی اوقات فعال بودن قفل کودک ماشین لباسشویی، می‌تواند باعث بروز این مشکل شده باشد. در ابتدا قفل کودک دستگاه را چک کرده و آن را غیرفعال کنید. در این صورت نیازی به تعمیر لباسشویی نخواهید داشت. برای غیرفعال کردن قفل کودک در لباسشویی بوش می‌توانید به دو شکل زیر عمل کنید:

  • روی نمایشگر ماشین لباسشویی بوش، یک شکل مربع با علامت کلید روشن است که در زیر آن عبارت seconds3 نوشته شده است. این علامت لمسی دستگاه را به مدت ۳ ثانیه نگه دارید تا صدای بیب به گوشتان برسد.
  • در روش دوم، کلیدهای RPM و Finished in دستگاه را به مدت ۳ ثانیه نگه دارید. با این کار صدای بیپ دستگاه بلند می‌شود که به‌معنای باز شدن قفل کودک است.

باز کردن قفل کودک در سایر ماشین‌های لباسشویی نیز مشابه برند بوش است و تفاوت چندانی ندارد. درصورت نیاز به راهنمایی از کارشناسان تعمیر آنلاین می‌توانید کمک بگیرید.

قفل کودک؛ رایج‌ترین دلیل باز نشدن درب لباسشویی

۲- نحوه باز کردن قفل حرارتی ماشین لباسشویی

وجود قفل حرارتی در قطعات لباسشویی باعث می‌شود که درِ دستگاه دو دقیقه بعد از اتمام عمل شست‌وشو باز شود. این زمان تعلل برای جلوگیری از گسترش گرمای دستگاه است. برای رفع این ایراد، لباسشویی را خاموش کرده و پنج دقیقه بعد، در را باز کنید. اگر با این کار، مشکل باز نشدن درب ماشین لباسشویی برطرف نشد، به در ضربه کوچکی بزنید تا قفل حرارتی باز شود.

۳- رفع انسداد پمپ تخلیه؛ قطعی‌ترین راه‌حل باز نشدن درب لباسشویی

اگر پمپ تخلیه دچار گرفتگی باشد، ماشین لباسشویی عمل تخلیه آب را انجام نمی‌دهد و قفل در باز نمی‌شود. گرفتگی پمپ معمولا با کمک ارورهای ماشین لباسشویی قابل‌تشخیص است و با تعویض قطعه درست می‌شود.

برای رفع انسداد پمپ، سعی کنید که با یک چرخه شست‌وشوی دوباره، آب موجود در دستگاه را تخلیه کنید. اگر لباسشویی به لوله‌های سینک وصل است، با جدا کردن آن‌ها از دستگاه می‌توانید آب را به داخل سطل دیگری هدایت کنید.

اگر قفل شدن درب لباسشویی به‌دلیل تخلیه نشدن آب داخل دیگ باشد، با این کار مشکل برطرف خواهد شد. بااین‌حال، توصیه می‌کنیم که حتماً پمپ تخلیه در قسمت پشت لباسشویی را تعویض کنید؛ زیرا احتمال قفل شدن دوباره در لباسشویی وجود دارد و این مشکل به عملکرد دستگاه آسیب می‌زند.

۴- ضامن دستی؛ راه‌حل باز کردن درب دستگاه در شرایط اضطراری

استفاده بیش از حد ظرفیت دستگاه یا گیر کردن لباس‌ها بین در و محفظه ماشین لباسشویی باعث قفل شدن در دستگاه می‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از قفل شدن درب لباسشویی از حجم مناسب ظرفیت ماشین استفاده کنید و لباس‌ها را با دقت داخل دستگاه قرار دهید.

در بعضی از ماشین‌های لباسشویی مانند بوش یک ضامن در قسمت پایین لباسشویی، پشت درپوش فیلتر تخلیه وجود دارد. هنگام باز نشدن درب ماشین لباسشویی بوش و در شرایط اضطراری می‌توانید این ضامن را به سمت پایین بکشید تا در باز شود.

ضامن دستی؛ راه‌حل باز کردن سریع در ماشین لباسشویی

۵- تعویض میکروسوئیچ درب لباسشویی توسط تعمیرکار حرفه‌ای

میکروسوئیچ درب لباسشویی معمولا دو دقیقه بعد از پایان چرخه شست‌وشو، غیرفعال شده و باعث باز شدن در می‌شود؛ بنابراین حتی زمانی که ماشین لباسشویی خاموش است، در دستگاه را نمی‌توانید فورا باز کنید. خرابی یا آسیب‌دیدگی میکروسوئیچ باعث باز نشدن درب لباسشویی می‌شود.

در این وضعیت ممکن است آب به‌طورکامل تخلیه شده باشد، ولی هوایی که قفل در را کنترل می‌کند، موجب گیر کردن درب لباسشویی شود. شما می‌توانید با ریست کردن سوئیچ فشار، قفل در را آزاد کنید. همچنین توصیه می‌شود که ماشین لباسشویی را برای مدت پنج دقیقه خاموش کرده تا قفل سرد و آزاد شود.

۶- نحوه باز کردن درب ماشین لباسشویی درصورت شکستن دستگیره

در برخی موارد، دلیل باز نشدن درب لباسشویی خرابی یا شکستگی دستگیره یا شل شدن فلاپی آن است. اگر مشکل قفل شدن درب لباسشویی در دستگیره باشد، برای حل آن نیازی به حضور نیروی متخصص ندارید. اگر دستگیره دستگاه شما رو به جلو باشد، احتمالا می‌توانید با برخی از سیم‌ها یا خط رشته‌ای که در اطراف لبه در قرار دارد، آن را رها کنید. سیم یا خط را به سمت چپ و سپس به‌آرامی، اما با قدرت به سمت دسته بکشید تا در باز شود.

اگر با این روش موفق به باز کردن درب لباسشویی نشدید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • بالای ماشین لباسشویی را باز کرده و آن را به‌طوری‌که بتوانید به پشت دستگاه دسترسی داشته باشید، بلند کنید.
  • نوک گیره را فشار دهید تا آزاد شود. از یک پیچ گوشتی می‌توانید برای باز کردن پیچ‌ها کمک بگیرید.
  • توجه کنید که با باز شدن درب لباسشویی اگر آب آن را تخلیه نکرده باشید، آب و کف از دستگاه خارج شده و باعث کثیفی محیط خواهد شد؛ بنابراین بهتر است قبل از باز کردن در، آب داخل دیگ را تخلیه کنید.
  • درصورتی‌که دستگیره در دستگاه شکسته باشد، باید آن را با نمونه اورجینال تعویض کنید.

استفاده از قطعه اصل و باکیفیت تاثیر چشمگیری در سلامت و افرایش طول عمر لباسشویی شما خواهد داشت. اگر با نحوه تعویض دستگیره آشنایی ندارید، فقط کافی است از طریق سایت تعمیر آنلاین ثبت سفارش کنید یا با شماره تلفن ما تماس بگیرید.

تعویض دستگیره؛ آخرین راه هنگام باز نشدن درب ماشین لباسشویی

سخن پایانی

باز نشدن درب لباسشویی، عملا استفاده از دستگاه را غیرممکن می‌کند. همان‌طورکه در این مقاله گفتیم، قفل شدن درب ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برای رفع هرکدام از آن‌ها باید از روش خاصی استفاده کنید. گاهی اوقات باز کردن درب لباسشویی نیازی به حضور تکنسین ندارد؛ اما در بعضی از موارد بهتر است تعمیر لباسشویی را به متخصص باتجربه تعمیرات لوازم خانگی در تعمیر آنلاین بسپارید.

درصورت نیاز به تعمیر لباسشویی از جمله تعمیر لباسشویی ال جی ، تعمیر ماشین لباسشویی ارج و سایر برندها کافی است با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۹۶ تماس بگیرید تا کارشناسان تعمیر آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مشکل لباسشویی شما را رفع کنند. کلیه خدمات تعمیر آنلاین شامل ضمانت ۱ تا ۶ ماهه است که بعد از اتمام کار، تقدیم شما می‌شود.