بسیاری از افراد از روشن و خاموش شدن بی وقفه یخچال خود و صدای آن شکایت دارند. از آنجا که این مشکل می‌تواند به خرابی دستگاه منجر شود بهتر است هرچه سریع‌تر علت اینکه چرا یخچال زود اتومات میکند را پیدا کرده و در صدد رفع آن باشید. اگر تا به حال با این مشکل روبرو نشده‌اید و علت‌های بروز آن را نمی‌دانید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

علت زود خاموش و روشن شدن یخچال چیست؟

موتور یخچال وظیفه دارد که دمای داخلی دستگاه را به میزان تنظیم شده توسط کاربر برساند تا مواد غذایی سالم باقی بمانند. به محض اینکه دمای داخل یخچال بالاتر از حد مورد نظر برود، موتور و دیگر قطعات یخچال دوباره به کار می‌افتند تا عملیات سردسازی انجام شود و دما به درجه مورد نظر برسد.
از آنجا که در ساخت یخچال‌ها از عایق و موادی استفاده شده که دمای داخلی به سرعت از بین نرود، زود خاموش و روشن شدن یخچال موردی عجیب و غیر معمول است. این مساله در یخچال‌هایی که اتومات هستند نیز دیده می‌شود و بسیاری از افراد درباره اینکه چرا یخچال زود اتومات میکند و دوباره شروع به کار کردن می‌نماید شکایت دارند. علت این مساله این است که زود اتومات شدن دستگاه می‌تواند عمر مفید آن را تا حد زیادی کاهش دهد. از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت زود خاموش و روشن شدن یخچال

 

1- باز ماندن بیش از حد درب یخچال

یکی از معمول‌ترین دلایل اینکه چرا یخچال زود اتومات میکند به باز بودن بیش از حد درب یخچال باز می‌گردد. در این حالت هوای داخلی یخچال به سرعت تعویض می‌شود و دما بالا می‌رود با همین دلیل اتومات یخچال مجبور به روشن شدن دوباره و سرد سازی محیط داخلی یخچال می‌شود. برای رفع این مشکل بهتر است درب یخچال را برای موارد غیر ضروری باز نکنید و پس از برداشتن مواد غذایی مورد نظر خود به سرعت درب آن را ببندید تا از خروج بیشتر هوای سرد به بیرون جلوگیری شود.

2- بسته نشدن کامل درب یخچال

در صورتی که درب یخچال نیمه باز باقی بماند و کاملا بسته نشود هوا به تدریج از یخچال خارج می‌شود و دمای داخلی دستگاه بالا خواهد رفت. به همین دلیل از بسته شدن کامل درب مطمئن شوید و آن را به حال خود رها نکنید. یکی از مهم‌ترین دلایل باز ماندن درب یخچال قرارگیری مواد غذایی به صورت نادرست و وجود مانع در میان آن است.
نکته: سازندگان یخچال‌های اتومات جهت جلوگیری از این بروز این اتفاق سنسور کوچکی بر روی یخچال نصب کرده‌اند که پس از مدت زمانی کوتاه، شروع به نواختن آهنگ هشدار می‌کند. در این حالت اگر کاربر به صورت سهوی درب یخچال را باز گذاشته باشد، متوجه اشتباه خود خواهد شد و می‌تواند از خروج بیشتر هوای سرد به بیرون جلوگیری نماید.

3- خرابی لاستیک دور درب یخچال

دور درب یخچال و در محل قرارگیری آن بر روی بدنه، پلاستیک باکیفیتی قرار داده شده که از خروج هوا به بیرون کاملا جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در ثابت نگه داشتن دمای داخلی دارد. در صورتی که این پلاستیک در اثر گذر زمان فرسوده و خراب شود، کارایی خود را از دست خواهد داد و نمی‌تواند از جابه جایی هوا جلوگیری نماید. سوراخ شدن پلاستیک دور درب با اشیای تیز، از دیگر دلایل خراب شدن لاستیک است. تنها راه رفع این مشکل تعویض این قطعه یخچال است.

4- خرابی ترموستات

 

نقش ترموستات در اتومات یخچال

 

خرابی ترموستات می‌تواند از دلایل این مشکل باشد که چرا یخچال زود اتومات میکند. این قطعه وظیفه اندازه‌گیری دمای داخلی یخچال را دارد و به محض بالا یا پایین رفتن دما از میزان تنظیم شده، دستور خاموش یا روشن شدن اتومات را صادر می‌نماید. در صورتی که ترموستات خراب شود اطلاعات غلطی درباره دمای داخلی یخچال به برد ارسال خواهد شد و دستگاه به صورت متناوب روشن و خاموش می‌شود. برای رفع این مشکل نیاز است که از یک تعمیرکار مجرب در زمینه تعمیر یخچال کمک بگیرید تا این قطعه را تعمیر و یا تعویض کنند.

5- قرارگیری یخچال در جایی گرم

به طور کلی بدنه یخچال به صورتی طراحی و ساخته می‌شود که کمترین تعامل را با هوای بیرون داشته باشد تا دمای داخلی یخچال به سرعت بالا نرود. با این حال قرارگیری دستگاه در محیط‌های بسیار گرم می‌تواندتاثر در افزایش دمای هوای داخلی داشته باشد و کاربر را با این سوال مواجه کند که چرا یخچال زود اتومات میکند؟ برای رفع این مشکل توصیه می‌شود که یخچال خود را در نزدیکی اجاق گاز، بخاری و در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار ندهید و از گرم شدن بیش از حد محیط جلوگیری نمایید.

6- عدم امکان تهویه هوا در پشت یخچال

در هنگام قرارگیری و نصب یخچال حتما باید به این موضوع توجه کنید که پشت دستگاه تا دیوار فاصله مناسبی جهت تهویه و جا به جایی هوا داشته باشد. علت این مساله وجود کمپرسور در پشت یخچال است که برای خنک سازی هوای داخلی نیاز به تهویه هوا دارد تا بیشتر از حد مجاز داغ نشود. در صورتی که هوای پشت یخچال به خوبی جا به جا نگردد دمای اطراف کمپرسور تا حد زیادی بالا می‌رود و همین مساله علت علت زود خاموش و روشن شدن یخچال شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: خنک کردن موتور یخچال

7- قرار دادن مواد غذایی داغ در داخل یخچال

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند کاربر را با این سوال مواجه کند که چرا یخچال زود اتومات میکند، قرارگیری مواد غذایی داغ در داخل یخچال است. در این حالت دمای داخلی دستگاه به دلیل مجاورت با هوای داغ به سرعت افزایش پیدا می‌کند و اتومات دستگاه به صورت مکرر خاموش و روشن می‌شود. جهت رفع این مشکل باید این مواد غذایی را از یخچال بیرون بیاورید و تا زمانی که به دمای محیط نرسیده‌اند، آنها را به داخل یخچال برنگردانید.

در این مقاله از تعمیرآنلاین سعی کردیم به نکات مهم در مورد اتومات یخچالپ، و همچنین اشاره به این نکته که: کار نکردن یکسره موتور و کمپرسور خنک کننده در یخچال، عمر این قطعات تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و مصرف انرژی نیز کنترل می‌گردد. به طور معمول هر یخچال در 60 دقیقه یک بار اتومات می‌گردد و تعداد دفعات بیشتر غیر معمول است. اگر به دنبال علت اینکه چرا یخچال زود اتومات میکند، هستید بهتر است ابتدا محل قرارگیری دستگاه و درب آن را بررسی کرده و در صورت نبودن مشکل از سالم بودن ترموستات مطمئن شوید.