یکی از مشکلاتی که ممکن است در زمان اتو کردن لباس‌ها رخ دهد، چکیدن آب از اتو بخار و خیس شدن لباس‌ها می‌باشد. معمولاً علت اصلی چکیدن آب از اتو بخار، عدم تنظیم صحیح درجه ورودی آب به قسمت بخارساز دستگاه می‌باشد.

در این صورت آب بیش از حد تعیین شده وارد مخزن کفه اتو بخار شده و به صورت قطرات بخار نشده از طریق سوراخ‌های اتو بر روی لباس و به بیرون منتقل می‌شود.

 

در این مقاله از تعمیر آنلاین قصد داریم که به بررسی علت چکیدن آب از اتو بخار بپردازیم و دلایل بروز این مشکل و راه‌حل‌های موجود آن را بیان کنیم.

 

چکیدن آب از اتو بخار

چهار علت چکیدن آب از اتو بخار

1. میزان تنظیمی آب برای اتو بخار

همواره باید به میزان و مقدار مناسب آب در اتو بخار توجه کرد. با توجه به ظرفیت مشخص شده و معین مخزن اتو بخار، در دستگاه آب پر کنید و به هیچ وجه از بیش از ظرفیت دستگاه بالاتر نروید. همچنین بعد از اتمام اتوکشی، آب موجود در مخزن را خالی و تمیز کنید.

البته به این مسئله نیز توجه کنید که حتماً از آب جوشیده برای پر کردن مخزن اتو بخار استفاده کنید. این امر هم باعث عملکرد درست و صحیح اتو بخار می‌شود و هم عمر مفید دستگاه را طولانی‌تر کرده و مشکلی را از این بابت به وجود نخواهد آورد.

2. تعیین درجه دمای مناسب اتو بخار

برای این که اتو بخار عملکرد درست و صحیحی داشته باشد، باید در یک درجه دمایی مناسب قرار گیرد. در واقع با توجه به هر برند اتو بخار، برای اتو کردن لباس‌ها باید درجه دمای مناسبی تعیین شود. چرا که اگر اتو بخار در درجه معین و درستی قرار نگیرد، ممکن است که آب از اتو بخار چکه کند و باعث خیس شدن و حتی کثیفی لباس‌ها شود. چون آبریزی اتو بخار معمولاً باعث ایجاد لکه بر روی لباس‌ها خواهد شد.

بنابراین در ابتدای اتوکشی لباس‌ها، با توجه به جنس و بافت لباس، درجه دمای مناسب اتو بخار را تعیین و تنظیم نمایید.

نکته بعدی در مورد درجه حرارت اتو بخار، مربوط به سیستم بخار دستگاه است. اگر در اتوکشی لباس‌ها، با توجه به جنس پارچه درجه حرارت پایین را در اتو بخار تنظیم کردید، حتما سیستم بخار دستگاه را غیرفعال نمایید. چرا که در غیر این صورت شاهد چکه کردن آب از اتو بخار خواهید بود.

 

ریزش آب از اتو بخار

3. ضرب‌دیدگی و آسیب اتو بخار

اگر در همان ابتدای اتوکشی لباس‌ها، متوجه آبریزی و چکه کردن آب از اتو بخار شدید، احتمالا یا اتو بخار بر روی زمین افتاده و ضربه به بدنه دستگاه وارد شده است، و یا مخزن اتو بخار ضرب دیده و شکسته شده است. در این صورت اول مخزن اتو بخار را چک کنید تا اگر جابجایی و یا شکستگی در آن دیدید، مشکل را رفع نمایید.

4. تمیز کردن و جرم‌گیری اتو بخار

معمولاً به مرور زمان منافذ خروج بخار در اتو بخار جرم گرفته و هر چند مدت باید آن را تمیز و جرم‌گیری کنید. در واقع گاهی اوقات علت چکیدن آب از اتو بخار می‌تواند به دلیل خراب شدن و جرم‌گیری لوله اسپری آب و دریچه‌های بخار دستگاه باشد. چرا که عدم استفاده از آب جوش برای مخزن اتو بخار باعث جمع شدن رسوب آب در دستگاه خواهد شد.

برای تمیز کردن جرم‌های داخلی اتو بخار می‌توانید از کمی سرکه سفید و آب استفاده کنید. برای انجام این امر مقدار مساوی از سرکه سفید و آب در داخل اتو بخار پر کنید. بخار دستگاه را تنظیم کنید تا سرکه و آب کاملا در دستگاه بخار شوند. سپس مخزن اتو بخار را با آب پاک کرده و ۱۰ دقیقه صبر نمایید. بعد از گذشت زمان تعیین شده، صفحه فلزی را با دستمال تمیز و مرطوب پاک کرده و مخزن اتو بخار را جدا کرده و تمیز بشویید.

نکات استفاده از اتو بخار

تعمیر اتو بخار

ترفندهای مورد توجه در زمان استفاده صحیح و مناسب از اتو بخار که باعث افزایش عمر استفاده دستگاه می‌شود عبارتند از:

  • همیشه برای پر کردن مخزن اتو بخار از آب جوشیده استفاده کنید. چرا که این امر باعث عدم ورود جرم و املاح آب به دستگاه شده و در منافذ اتو بخار جمع نمی‌شود. البته می‌توانید از آب مقطر نیز برای این امر بهره ببرید.
  • در زمان روشن کردن اتو بخار، درجه حرارت آن را از کم به زیاد تنظیم نمایید و در ابتدای کار دمای حرارتی بالا را تنظیم نکنید. با توجه به چراغ اتو بخار، درجه آن را از کم به زیاد تنظیم کنید تا کم‌کم درجه آن تنظیم شود.
  • بعد از اتمام اتوکشی حتما آب مخزن دستگاه را خالی و خشک کنید. باقی ماندن آب در مخزن برای مدت طولانی باعث زنگ‌زدگی بخش‌های داخلی اتو بخار و پوسیدگی آن خواهد شد.