یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است هر فردی با اجاق گاز خود پیدا کند، روشن نشدن شعله آن است. امروزه در تمام اجاق گازهای مدرن از یک سیستم جرقه زن و فندک برقی استفاده می‌شود تا شعله گاز در کسری از ثانیه روشن و آماده آشپزی شود. اگر شما نیز به دنبال علت کار نکردن فندک گاز خود هستید و در این باره اطلاعات زیادی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علت خرابی فندک اجاق گاز

پیش از انکه دلیل اصلی کار نکردن فندک گاز را معرفی کنیم بهتر است اطلاعات مختصری درباره سیستم جرقه زن اجاق گاز و انواع فندک‌ها پیدا کنید. برای کار کردن فندک برقی در اجاق گازهای امروزی، از یک ترانس جرقه زن برقی استفاده می‌شود که به 2 نوع ساده و اکتیو تقسیم می‌شوند.

تفاوت ترانس ساده با ترانس جرقه زن اکتیو در آن است که در ترانس ساده در تمامی شعله‌های گاز جرقه زده می‌شود اما تنها شعله‌ای روشن می‌گردد که دسته گاز آن توسط کاربر باز شده باشد. این در حالی است که در ترانس جرقه زن اکتیو جرقه تنها شعله باز شده به وجود خواهد آمد.برخی مواقع دلیل اصلی جرقه نزدن فندک گاز سیم فندک و یا ترانس است که نیاز به متخصص در زمینه تعمیرات اجاق گاز رومیزی است.

سازندگان اجاق گاز تنها از 2 نوع فندک در محصولات خود استفاده می‌کنند تا کاربر برای روشن کردن اجاق گاز نیازی به کبریت یا مواد اشتعال زا نداشته باشد:

برسی علت های کار نکردن فندک اجاق گازهای مختلف

 

• فندک اتومات

این فندک با چرخانده شدن دسته و باز شدن مسیر گاز به سمت سر شعله، شروع به کار کرده و جرقه تولید می‌نماید.

• فندک غیرخودکار

این فندک به صورت یک کلید مجزا بر روی پنل اجاق گاز تعبیه شده و کاربر پس از باز کردن دسته شعله مورد نظر، باید آن را روشن کند تا عمل جرقه زدن انجام شود. لازم به ذکر است که پس از روشن شدن اجاق گاز باید کلید فندک را خاموش کنید تا دیگر جرقه تولید نشود.

 

بیشتر بخوانید:تمیز کردن اجاق گاز

 

از مهم‌ترین مواردی که باعث کار نکردن فندک اجاق گاز می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. وصل نبودن اجاق گاز به برق ساختمان

اولین قدم جهت پیدا کردن علت خرابی فندک اجاق گازبررسی اتصال دستگاه به برق ساختمان است. با توجه به اینکه تمامی فندک‌ها با استفاده از انرژی برق تولید می‌شوند در صورتی که سیم اجاق گاز را به پریز متصل نکرده باشید، فندک کار نخواهد کرد و امکان روشن کردن شعله‌ها از طریق دستگاه ممکن نیست.

وجود وسایل آشپزی دیگر به غیر از اجاق گاز دست شما را باز میگذارد تا در صورت خرابی هر یک از وسایل دیگر از کار باز نمانید. این دغدغه ای است که خیلی از خانوم ها و مادران با آن دست و پنجه نرم می کنند. وجود برخی از دستگاه ها مثل سرخ کن بدون روغن با کاربردهای متنوعی که دارد حتی میتواند جایگزین اجاق گاز شود.

2. فعال بودن قفل کودک

برخی مواقع  علت روشن نشدن فندک اجاق گاز صفحه ای، قفل کودک بر روی اجاق گاز است که از عملکرد فندک در برخی از مدل‌های موجود در بازار جلوگیری شود. بدین ترتیب اگر کودکی قصد روشن کردن شعله‌ها بدون نظارت والدین خود را داشته باشد در این کار موفق نخواهد بود. اگر اجاق گاز خود را به تازگی نصب کرده‌اید و بدون هیچ دلیلی سیستم جرقه زن اجاق گاز وظیفه خود را انجام نمی‌دهد از باز بودن قفل کودک مطمئن شوید.

3. وجود رطوبت و مایعات در نزدیکی شعله اجاق گاز

یکی از مهم‌ترین دلایل کار نکردن فندک اجاق گاز وجود رطوبت در نزدیکی سرشعله‌های گاز و مرطوب بودن بدنه فندک است. در این حالت امکان جرقه زدن فندک و روشن شدن اجاق گاز نیست. برای رفع این مشکل لازم است که تمام محیط کف اجاق گاز را تمیز و خشک کنید تا فندک بتواند به خوبی جرقه تولید کند.
نکته: جرقه‌های یک فندک سالم، آبی رنگ هستند و در هر 1 ثانیه حداقل یک جرقه تولید می‌شود. در صورتی که جرقه تولید شده در فندک آّبی رنگ نبود و یا تعداد جرقه‌های کمی تولید می‌شد باید برای تعمیرات تکنو گاز یا دیگر برندها از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

4. خرابی جرقه زن اجاق گازبه دلیل قطع بودن اتصالات فندک

تمیزکاری غیر اصولی اجاق گاز و یا جابه جایی اشتباه این وسیله، می‌تواند باعث شود که اتصالات نازک و حساس فندک قطع گردد. در این حالت برق به فندک نخواهد رسید و انرژی لازم برای تولید جرقه ایجاد نخواهد شد. برای رفع این مشکل و تعمیر فندک اجاق گاز باید از یک تعمیرکار کمک بخواهید تا سیم فندک را در جای خود نصب و محکم کند.

3. وجود رطوبت و مایعات در نزدیکی شعله اجاق گاز یکی از علت های کارنکردن فندک

5. مسدود بودن شعله

جمع شدن تکه‌های کوچک مواد غذایی در شعله و نزدیک فندک به مرور زمان باعث مسدود شدن مسیر شعله و علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز رومیزی خواهد شد. برای رفع این مشکل نیاز است که به صورت کامل تمامی چربی‌ها و ذره‌های مواد غذایی جمع شده را از بین ببرید. لازم به ذکر است که اگر این مواد برای مدت زمانی طولانی در این ناحیه باقی بمانند احتمال خراب شدن کامل سیستم جرقه زن اجاق گاز وجود دارد و باید برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

ضعیف شدن حرارت و مسدود شدن شعله‌های گاز، یکی از مشکلات رایج در بین انواع اجاق گاز آلتون است. این مشکل بر اثر اختلال در گازرسانی به شعله‌ها ایجاد می‌شود. که نیاز به بررسی شعله است و میتوانید از متخصص تعمیر آنلان در تعمیر گاز آلتون کمک بگیرید.

6. ضربه وارد شدن به ترموکویل

یکی از موارد موثر در کار نکردن فندک اجاق گاز، وارد شدن ضربه به ترموکویل کنار شعله است. این قطعه حساسیت بالایی دارد و در صورت ضربه خوردن از اتصالات برقی خود در داخل اجاق جدا می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می‌شود که در هنگام تمیز کردن اجاق گاز دقت کنید که به فندک و ترموکویل آسیبی نرسد. البته اگر ترموکویل از اتصالات جدا شود جای نگرانی نیست چرا که با باز کردن پیچ‌های سر شعله مورد نظر و برداشتن صفحه رویی می‌توانید به سیم فندک دسترسی پیدا کرده و آن را به جای اصلی خود وصل کنید.

7. نوسانات برقی علت قطع شدن فندک گاز رومیزی

نوسانات شدید برقی می‌تواند باعث سوختن کامل فندک شود و همین مشکل موجب می‌شود که دیگر جرقه تولید نگردد. برای رفع این مشکل راهی به جز تعمیر جرقه زن اجاق گاز و تعویض فندک و قطعات سوخته آن نیست. البته شما می‌توانید با نصب یک محافظ برق مناسب میزان نوسانات وارده به اجاق گاز خود را تا حد زیادی کاهش دهید تا عمر سیستم جرقه زن اجاق گاز شما افزایش یابد.

8. خرابی دکمه فندک غیر اتوماتیک

همان طور که گفتیم در مدل‌هایی که فندک آن اتوماتیک نیست دکمه مجزایی برای شروع به کار فندک قرار دارد که کاربر باید آن را به صورت دستی فعال کند. در صورتی که این دکمه به دلیل فشار زیاد به دکمه یا ورود کثیفی و رطوبت بیش از حد به داخل خراب شود، کاربر با مشکل کار نکردن فندک اجاق گاز مواجه خواهد شد. برای تعمیر گاز اخوان یا دیگر برندهایی که اجاق گاز با دکمه فندک غیراتوماتیک دارند، پیشنهاد می‌شود که از یک تعمیرکار ماهر در این زمینه کمک بگیرید.