با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های مختلف، انجام دادن کار های خانه برای همه راحت تر شده است. یکی از پر کاربرد ترین وسیله های الکترونیک منزل، ماشین لباسشویی است.همه ما تا حدودی با این وسیله آشنایی داریم، اما در مقاله امروز، در خصوص یکی از اجزای بسیار مهم ماشین لباسشویی شما یعنی کاسه نمد لباسشویی صحبت خواهد کرد.

آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که کاسه نمد لباسشویی دقیقا چه کاربردی دارد؟ یا اینکه اگر مشکلی برایش پیش بیاید چه خواهد شد؟

به این موضوع فکر کرده اید که تعویض یا تعمیر این قطعه مهم و کاربردی به چه صورت خواهد بود؟

دیگر برای شما عزیزان جای هیچ نگرانی وجود ندارد. با تعمیر آنلاین همراه باشید تا به جواب تک تک سوال های خود برسید.

کاسه نمد ماشین لباسشویی یکی از قطعات مهم در این دستگاه است.

کاسه نمد لباسشویی چیست؟

در مرحله ی نخست، لازم است تا با این قطعه آشنایی کامل پیدا کنیم. در واقع، کاربرد این قطعه این است تا از نشتی کردن آب ماشین لباسشویی به بیرون از دستگاه جلوگیری کند.

این قطعه ی حیاتی دستگاه لباسشویی از لاستیک سیلیکون، تفلون، لاستیک پلی اکلریک و چند مدل لاستیک گوناگون دیگر تشکیل شده است تا در عین انعطاف پذیر بودن، خم نشود و محکم بر سر جای خود باقی بماند تا عملکرد خوب و مناسبی ارائه دهد.

در ضمن، لازم به ذکر است که محل قرار گیری دقیق کاسه نمد لباسشویی روی کفی پروانه است تا از برخورد آب به این قطعه ی مهم و خیس شدن و خراب شدن آن جلوگیری کند. این امر در حفظ و نگهداری از ماشین لباسشویی موثر است.

 

انواع کاسه نمد ماشین لباسشویی

کاسه نمد های ماشین لباسشویی مدل های محدودی دارند. در ادامه با این مدل ها و ویژگی آن ها آشنا می شویم.

گر بخواهیم بر اساس مدل این قطعه را دسته بندی کنیم، به دو دسته تقسیم می شود:

  • کاسه نمد لباسشویی نافی دار
  • کاسه نمد لباسشویی چتری یا لبه دار

 

از بین این دو مدل، گزینه ی دوم بهتر است چرا که عمل پمپاژ را بهتر انجام می دهد و برای ماشین لباسشویی کارایی بهتری دارد. و اگر از نظر جنس تقسیم بندی شوند می‌توان برای آن‌ها دسته و گروه‌های متنوع‌تر و بیشتری قرار داد‌.

البته لازم به ذکر است که این قطعه فقط برای استفاده در ماشین لباسشویی نمی باشد بنابراین تنوع جنس‌های آن بسیار زیاد است که به صورت زیر می‌باشد:

  1. جنس NBR
    کاسه نمد هایی که برای لباسشویی از این جنس درست می شوند در مقابل حرارت و روغن مقاوم هستند.
  2. جنس EPDM
    این نوع از متریال نیز در برابر آب های شور مانند آب دریا و اقیانوس مقاومت بسیاری از خود نشان می دهد، علاوه بر آن ضد اسید نیز می باشد.
  3. جنس NR
    این نمونه از جنس معمولی ترین و رایج ترین جنس کاسه نمد است که اکثر کاسه نمد هایی که برای دستگاه ماشین لباسشویی استفاده می شوند از همین جنس هستند.
کاسه نمد لباسشویی در جنس های مختلف و متناسب با انواع دستگاه در بازار موجود است.

تعویض کاسه نمد لباسشویی

نکته مهمی که باید پیش از صحبت در خصوص بحث تعویض این قطعه در دستگاه خود در مورد آن آگاهی پیدا کنید این است که تعویض این قطعه بحث حساسی است و اگر تجربه یا تخصص کافی در این زمینه را ندارید به شما عزیزان اکیدا توصیه می کنیم تا این کار را به تنهایی انجام ندهید.

دلیل این توصیه نیز روشن است؛ ممکن است به بخش های حیاتی و مهم دیگر آسیب بزنید و خسارت جدی و حتی غیر قابل جبرانی به ماشین لباسشویی خود وارد کنید.

برای تعویض این قطعه در دستگاه خود، ابتدا جریان برق را قطع کنید تا وسیله ی شما دیگر به برق متصل نباشد. سپس با استفاده از پیچ گوشتی و سایر ابزار های لازم، قسمت پشتی ماشین لباسشویی خود را باز کنید. برای اینکه بتوانید کاسه نمد را از جای خود خارج کنید باید ابتدا بلبرینگ‌ها را با استفاده از ضربات چکش بیرون بیاورید.

در قدم بعدی یک پیچ گوشتی بزرگ بردارید و قطعه مورد نظر را در بیاورید. اگر تا حالا نمی‌دانستید که چه مدل و نمونه‌ای از کاسه نمد را دارید حالا با نگاه کردن به این قطعه می‌توانید مشخصات آن را مشاهده کنید که به وضوح روی قطعه حک شده است. با کمک یک فرد کاربلد قطعه سالم را با همین مشخصات خریداری کنید و سر جای خود نصب کنید.

البته توجه داشته باشید که قبل از جا انداختن این قطعه جدید و سالم، بهتر است جای آن را درون محفظه ی ماشین لباسشویی به خوبی تمیز کنید و بر روی فنرهای کاسه نمد خود روغن کافی بمالید تا در آینده دچار زنگ زدگی و مشکلاتی از این قبیل نشود و در آخر قطعه را کاملا در جای اصلی و درست خود جا بیندازید و پس از آن دریچه ماشین لباسشویی خود را ببندید و پیچ‌ها را در جای مناسب خود سفت کنید. حالا شما یک کاسه نمد نو برای ماشین لباسشویی خود دارید.

خرابی کاسه نمد لباسشویی میتواند سبب اختلال در عملکرد دستگاه شود.

نحوه تعمیر کاسه نمد لباسشویی

دقیقا همان طور که پیش از این و برای تعویض این در دستگاه خود به شما توضیح داده شد، تا زمانی که تجربه و تخصص کافی برای انجام این کار ندارید، دست به تعمیر لباسشویی و چنین قطعه حساسی نزنید تا از به وجود آمدن مشکلات بیشتر و خسارت مالی جلوگیری کنید.

احتمالا این سوال نیز برایتان پیش آمده است که نشانه های خرابی کاسه نمد لباسشویی ما چه چیز هایی می تواند باشد؟

اگر بخواهیم به اصل مطلب برای پاسخ دادن به این سوال برسیم، جواب راحت است. نشت کردن آب از داخل ماشین لباسشویی به سمت بیرون نشان می‌دهد که احتمالا کاسه نمد لباسشویی شما به درستی کار نمی‌کند. بنابراین باید با استفاده از کمک از سوی یک مهندس یا کارشناس خبره به حل این مشکل پرداخته شود.

از شما بی نهایت متشکریم که تا انتهای متن با ما همراه بودید. لطفا تجربیات خود در خصوص تعمیر یا تعویض این قطعه در ماشین لباسشویی خودتان را با ما در میان بگذارید. از شما ممنونیم.