گرم شدن یخچال ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد که البته هر علتی با توجه به برند و مدل یخچال متفاوت است. وجود نقص در عملکرد این وسیله برقی پرکاربرد منزل، مطمئناً هزینه‌های دیگری نیز برای شما خواهد داشت. در این مطلب از وب سایت تعمیر لوازم خانگی تعمیر آنلاین قصد داریم که علت گرم بودن داخل یخچال و داغ شدن یخچال را بیان کنیم و راه‌حل‌های کاربردی جهت رفع این مشکل را ارائه نماییم.

علت گرم شدن داخل یخچال چیست ؟

گرم شدن یخچال به دلیل ایراد در بخش‌های داخلی و محفظه‌های یخچال به وجود می‌آید. در برخی از اوقات با تمیز کردن برخی از قطعات و یا تعویض آن‌ها می‌توانید خودتان مشکل را حل کنید.

  • اولین نکته در نگهداری یخچال، محل مناسب آن در آشپزخانه می‌باشد.

در هنگام نصب به فاصله مناسب یخچال از دیوار نیز توجه داشته باشید. سعی کنید که یخچال را خیلی به دیوار و یا وسایل کناری آن نچسبانید. همچنین یخچال را جلوی نور مستقیم آفتاب و یا نزدیک اجاق گاز قرار ندهید.

  • دومین نکته این‌که قفسه‌ها و بخصوص محفظه‌های یخچال را بیش‌ازحد پر نکنید.

باید در قسمت‌های مختلف یخچال، هوا در گردش باشد تا داخل یخچال خنک شود. به همین دلیل برخی از مواد غذایی و چیزهای اضافه را از یخچال خالی کنید تا هم یخچال سبک باشد و هم دمای مناسب آن حفظ شود.

نشت گاز در یخچال

علت گرم شدن یخچال چیست

برخی از مهم ترین عواملی که موجب داغ شدن یخچال می شوند عبارتند از:

نشت گاز در یخچال

اولین علت گرم شدن یخچال، نشت گاز می‌باشد. محل عبور گاز در یخچال، شبکه فلزی لوله‌ها در پشت یخچال است. معمولاً راه تشخیص ایراد نشت گاز، وجود برفک در یک بخش یخچال است. البته می‌توان با نشت‌یاب الکترونیکی نیز نشت گاز یخچال را تشخیص داد.

یخچال را از برق جدا کنید و اجازه دهید که برفک آن کامل آب شود. سپس یخچال را دوباره به برق وصل کنید و سرمادهی آن را چک کنید. اگر بعد از چند ساعت داخل یخچال همچنان گرم بود، بهتر است که با نمایندگی‌های تعمیر یخچال تماس بگیرید.

خرابی موتور فن یخچال

موتور فن یخچال موجب گردش هوای خنک در داخل یخچال می‌شود. به همین دلیل خراب شدن این قطعه یخچال باعث توقف سرماسازی و گرم بودن داخل یخچال می‌شود. یخچال دارای ۳ فن جداگانه فن اوپراتور، فن داخلی و فن کمپرسور است.

برای تعویض فن اوپراتور می‌توانید به این صورت عمل کنید:

  1. ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید.
  2. سپس تمام مواد غذایی و کشوهای یخچال را درآورید.
  3. حالا در داخل یخچال و روبروی خود، کاوری که با چند پیچ محکم بسته شده را باز کنید. شاید فن اوپراتور به کاور متصل باشد. در این صورت با احتیاط سیم‌های برق را از کاور جدا کنید.
  4. بعد از درآوردن کاور، فن اوپراتور را با احتیاط از سیم‌های برق جدا کنید.
  5. سپس فن جدید را نصب و به ‌درستی به سوکت‌های مربوطه وصل کنید.
  6. در آخر کاور را دوباره به یخچال محکم ببندید.

فن داخل یخچال و فن کمپرسور که در پشت یخچال تعبیه شده است، باید توسط تکنسین سرویس و تعویض شود.

فن یخچال

تمیز نبودن کندانسور یخچال

کندانسور یخچال یا همان رادیاتور خنک کننده گاز، پروسه سردسازی و انتقال گرمای گاز یخچال را انجام می‌دهد. معمولاً به‌مرور زمان، گرد و غبار هوا در کندانسور یخچال جمع و انباشته می‌شود. اگر کندانسور هر ۶ ماه یک‌بار تمیز نشود، گرد و غبار موجب اخلال در عملکرد قطعه و سوختن کمپرسور یخچال می‌شود. تمیز نبودن کندانسور یخچال هم میتواند علت گرم بودن داخل یخچال باشد.

پس برای تمیز کردن کندانسور کافیست مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

  1. دستگاه را از برق درآورید و پنل پشت یخچال را جدا کنید.
  2. در مقابل یک شبکه توری مانند مشکی‌رنگ وجود دارد که کندانسور است.
  3. با استفاده ازجاروبرقی و یک پارچه نخی کندانسور را کامل تمیز کنید.

در زمان استفاده از جاروبرقی، لوله را خیلی به کندانسور نزدیک نکنید و مراقب باشید.

پوسیدگی لاستیک دور درب یخچال

سالم بودن لاستیک دور درب یخچال و بسته شدن کامل یخچال در حفظ مواد غذایی تأثیر بسزایی دارد. معمولاً بعد از چند سال استفاده، لاستیک دور درب پاره و یا پوسیده می‌شود. این اشکال منجر به خروج هوای سرد و وارد شدن هوای گرم به داخل یخچال می‌شود و باعث فاسد شدن غذاها می‌شود. با تعویض لاستیک یخچال، مشکل گرما نیز برطرف می‌شود.

برای تعویض لاستیک درب یخچال، اول با توجه به مدل و برند یخچال، لاستیک مخصوص آن را خریداری کنید سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  1. یخچال را از برق جدا کنید.
  2. لاستیک درب یخچال را به سمت بالا بلند کنید و پیچ‌هایی را که در زیر لاستیک است را باز کنید.
  3. بعد از باز کردن پیچ‌ها، لاستیک را از یخچال جدا کنید.
  4. لاستیک جدید را جایگزین کرده و پیچ‌ها را سرجایش ببندید.

پیچ‌ها را خیلی محکم نبندید، زیرا باعث آسیب به لاستیک می‌شود.

تعویض لاستیک درب

خرابی موتور یا کمپرسور

موتور یا کمپرسور قطعه‌ای حیاتی در یخچال است که نقش قلب را برای آن ایفا می‌کند. این قطعه با پمپاژ گاز مبرد به محیط داخلی یخچال، دما را پایین نگه می‌دارد. از آن جایی که خرابی موتور یا کمپرسور باعث بالا رفتن دمای یخچال و فاسد شدن مواد غذایی می‌شود، توصیه می‌کنیم فورا برای تعمیر و یا تعویض این قطعه اقدام کنید.

شما می‌توانید با رعایت کردن موارد زیر عمر موتور یا کمپرسور یخچال خود را تا حد زیادی افزایش دهید:

  • تمیز کردن فیلترها
  • سرویس شدن منظم یخچال
  • جلوگیری از نوسانات بالای برق
  • عدم قرارگیری یخچال در محیطی با دمای بیش از 27 درجه
  • تمیز شدن کندانسور
  • قرار ندادن یخچال در نور مستقیم خورشید

خرابی ترموستات

یکی دیگر از قطعاتی که خرابی آن می‌تواند علت گرم بودن داخل یخچال شما شود، ترموستات است. ترموستات وظیفه اندازه‌گیری دمای محیط داخلی یخچال و کنترل آن بر اساس دمای مورد نظر کاربر را دارد.

خرابی ترموستات باعث تشخیص اشتباه دمای محیط و عدم شروع به کار فرآیند خنک سازی هوا در یخچال خواهد شد. از آنجا که با خرابی ترموستات، موتور یخچال روشن نخواهد شد، دمای محیط یخچال به سرعت افزایش پیدا می‌کند. لذا تعمیر فوری و به موقع این قطعه اهمیت زیادی دارد.

مشکل در سیستم دیفراست

وجود برفک در داخل یچخال می‌تواند دمای داخلی یخچال را تا حد زیادی کاهش داده و باعث هدر رفتن انرژی شود. سیستم دیفراست می‌تواند از وجود برفک در محیط داخلی یخچال جلوگیری کند. با این حال ممکن است در انتهای کابین و پشت کاور یخچال، برفک‌های کوچکی تولید شوند که روند خنک سازی را با مشکل روبرو کند.

خرابی هریک از قطعات سیستم دیفراست مانند سنسور ، المنت، برد و ترموفیوز می‌تواند منجر به تولید مخفیانه برفک و افزایش دمای داخلی یخچال شود.

خرابی دمپر

اگر یخچال فریزر شما به یکدیگر متصل هستند، احتمالا علت گرم بودن داخل یخچال شما به خرابی دمپر بازمی‌گردد. دمپر قطعه‌ای با موتور و چند پره است که تنها در مواقع اضطراری شروع به کار می‌کند. این قطعه وظیفه دارد که در هنگام بالا رفتن ناگهانی دمای یخچال، هوای سرد فریزر را به یخچال منتقل کند.

دمپر به صورت یکسره فعالیت نمی‌کند و با رسیدن دمای داخلی یخچال به میزان تنظیم شده، از فعالیت بازخواهد ایستاد. از آنجا که تعمیر این قطعهنیاز به اطلاعات و ابزار تخصصی دارد پیشنهاد می‌کنیم از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید.

وجود مشکل در برد الکترونیکی اصلی

برد اصلی یخچال، وظیفه مدیریت تمامی فعالیت‌ها را بر عهده دارد. این قطعه از طریق اتصالات الکترونیکی که به تمام قطعات یخچال دارد می‌تواند دستور شروع به کار و پایان آن را ارسال کند. خرابی برد به معنای کار نکردن مغز سیستم است که علی‌رغم سالم بودن تمامی قطعات، هیچ‌یک قادر به کار کردن نیستند.

در این شرایط علت گرم بودن داخل یخچال، خرابی برد است. زیرا دمای فعلی یخچال بالاتر از دمای تنظیم شده است توسط کاربر است اما هیچ‌گونه دستوری جهت روشن شدن موتور یا کمپرسور داده نمی‌شود.

عوامل بیان شده از مهم‌ترین علت‌های گرم شدن یخچال می‌باشد. شما می‌توانید با سرویس و تعمیر به‌موقع این قطعات مشکل یخچال را حل نمایید.

اگر پس از بررسی موارد بالا نتوانستید علت گرم بودن داخل یخچال را بفهمید و مشکل را حل کنید، باید از یک تکنسین خبره کمک بگیرید. متخصصین تعمیر یخچال و ساید بای ساید در تعمیر آنلاین آماده پاسخ گویی به سوالات و رفع مشکلات شما هستند. کافی است با شماره 45396-021 تماس حاصل فرمائید.