ارور cl لباسشویی ال جی مربوط به قفل کودک دستگاه است که بر خلاف دیگر ارورهای ماشین لباسشویی به معنای آسیب و خرابی دستگاه نیست. این کد خطا مخفف child lock است و به منظور جلوگیری از تماس بدون منظور کاربران یا کودکان با دکمه‌های ماشین لباسشویی تعبیه شده است.

این ارور علاوه بر برند ماشین لباسشویی الجی در برندهای دیگری چون بوش، سامسونگ و پاکشوما نیز یکسان است.

اگر با این کد خطا روبرو شده‌اید و از چگونگی غیرفعال کردن قفل کودک در لباسشویی ال جی اطلاعی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه تعمیر آنلاین باشید.

ارور cl الجی

معنی ارور cl در ماشین لباسشویی الجی چیست؟

امروزه سازندگان ماشین لباسشویی‌های خانگی جهت راحتی هرچه بیشتر کاربر تجهیزات و تکنولوژی‌های بیشتری به دستگاه افزوده‌اند. استفاده از نمایشگر LCD یکی از این تکنولوژی‌هاست که علاوه بر راحتی کاربر در انتخاب برنامه شستشوی مورد نظر خود موجب می‌شود تا از محدوده و نوع مشکل پیش آمده برای لباسشویی خود توسط کد خطا آگاه شود.

این کد خطا با استفاده از حروف انگلیسی و در برخی از موارد اعداد همراه است و هر یک از آنها به نوع خاصی از مشکل اشاره می‌کند. ارور cl ماشین لباسشویی الجی یکی از این کدهای خطاست که در واقع از وقوع یک خطا یا اشتباه خبر نمی‌دهد بلکه تنها به کاربر یادآور می‌شود که دلیل عمل نکردن دکمه‌ها به دلیل روشن بودن قفل کودک ماشین لباسشویی است.

قفل کودک ماشین لباسشویی الجی قطعه‌ای است که از تغییر برنامه انتخابی شستشوی کاربر به صورت سهوی یا توسط کودکان جلوگیری می‌کند. در این حالت پس از فعال شدن قفل کودک هیچ یک از کلیدها عمل نمی‌کند و ارور CL بر روی نمایشگر باقی می‌ماند.

ارور cl لباسشویی ال جی

اگر تا به حال از قفل کودک لباسشویی خود استفاده نکرده‌اید و علت اصلی بروز ارور cl ماشین لباسشویی الجی خود را نمی‌دانید؛ احتمالا دستگاه یه دلیل فشردن نامنظم و بی‌دلیل دکمه‌های ماشین لباسشویی و یا بیش از حد فشار دادن آنها به صورت خودکار وارد قفل کودک خود شده است. در این حالت ماشین لباسشویی جهت جلوگیری از خرابی برد و روشن شدن بی جهت دستگاه قفل می‌شود و تا باز نکردن قفل، به همان صورت باقی می‌ماند.

چگونگی غیرفعال کردن قفل کودک بسیار راحت است و برای رفع آن نیاز به تعمیر لباسشویی ال جی نیازی نیست. دقیقا دکمه‌هایی که موجب می‌شود تا قفل کودک فعال شود می‌تواند آن را از کار بیندازد.

این دکمه‌ها در تمامی مدل‌ها و برندها یکسان نیستند و صورت‌های مختلفی دارند. به طور معمول جهت قفل شدن تمامی دکمه‌های ماشین لباسشویی باید دو دکمه خاص را به صورت همزمان فشار دهید و یا یک دکمه را برای چند ثانیه نگه دارید.

اگرچه در دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی الجی به صورت کامل نحوه فعال و غیر فعال کردن این قفل شرح داده شده است، اما معمولا به صورت اختصار آن را در کنار دکمه‌های ماشین لباسشویی توسط عکس یک قفل در کنار یک یا دو دکمه که با یک خط به یکدیگر متصل شده‌اند نیز مشخص می‌کنند.

ارور cl

فعالسازی قفل کودک (child lock) ماشین لباسشویی ال جی

برای جلوگیری از خرابی ماشین لباسشویی در مقابل رفتار کودک بازیگوش‌تان ناچار به فعالسازی قفل کودک حین شست و شوی دستگاه تان می‌باشید.

قفل کودک در همه ماشین لباسشویی های جدید و اکثر ماشین لباسشویی های قدیمی ال جی وجود دارد ولی در مدل های  مختلف نحوه فعالسازی آن متفاوت می‌باشد.

در ادامه به توضیح فعالسازی حالت کودک در ماشین لباسشویی ال جی می‌پردازیم:

روش فعالسازی

در لباسشویی های ال جی درب از جلو دکمه child lock وجد دارد و برای فعالسازی و غیر فعال کردن این مدل کافی است 3 ثانیه آن را فشار دهید.

در مدل های قدیمی تر که دکمه قفل کودک موجود نیست باید دکمه های option و temp را بطور همزمان به مدت 3 الی 5 ثانیه فشار دهید؛ در برخی مدل ها نیاز برای فعالسازی باید دکمه های wash و rinse را برای فعالسازی و غیر فعال کردن حالت کودک فشار دهید.

 

نحوه غیرفعال كردن قفل كودك ماشين لباسشويي ال جی

رفع خطای CL در ماشین لباسشویی الجی در اکثر مواقع ساده است و نیازی به مراجعه تکنسین نیست. همان‌طور که گفتیم در اکثر موارد علت روشن شدن ارور cl ماشین لباسشویی الجی مربوط به فشردن دکمه‌های قفل کودک آن است که در ماشین لباسشویی‌های الجی ممکن است به صورت یکی از موارد زیر انجام شود:

  • فشردن دکمه‌های MORE TIME و LESS TIME به صورت همزمان
  • فشردن دکمه‌های COLD WASH و SOIL LEVEL با یکدیگر
  • فشردن دو دکمه که با علامت قفل به یکدیگر متصلند
  • خرابی برد

در صورتی که با فشردن هر یک از این دکمه‌ها قفل کودک فعال شده باشد و استفاده دوباره آن منجر به غیرفعال شدن این قفل نشود، احتمالا علت ارور CL در ماشین لباسشویی الجی به خرابی برد دستگاه مربوط می‌شود. برد قطعه‌ای کوچک اما حیاتی در ماشین لباسشویی است که نقش مغز را برای دستگاه ایفا می‌کند و تمامی دستورات شروع و پایان کار را می‌دهد.

خرابی قسمتی از برد باعث می‌شود که بی‌دلیل دستور فعال شدن قفل کودک ارسال شود و هیچ‌یک از دکمه‌ها عمل نکنند.

لازم به ذکر است که در هنگام فعال بودن قفل کودک تمامی دکمه‌ها به جز دکمه روشن و خاموش کردن دستگاه یا همان دکمه POWER غیر فعال هستند و به هیچ عنوان کار نمی‌کنند و در برخی از مدل‌ها ممکن است که با فشردن دکمه‌های دیگر صدای آلارم یا زنگ کوچکی به گوش برسد اما هیچ عملی انجام نمی‌شود.