تعویض لاستیک درب لباسشویی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در صورت نیاز، به سرعت انجام شود تا آسیب‌های بیشتری به دیگر قطعات لباسشویی وارد نگردد.

این قطعه در نگهداری آب در داخل مخزن و شستشوی بهتر تاثیر زیادی دارد و پارگی آن می‌تواند استفاده از لباسشویی را ناممکن کند. اگر اطلاعات زیادی در زمینه تعمیر و تعویض لاستیک در ماشین لباسشویی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

انواع لاستیک درب لباسشویی

لاستیک استفاده شده در دور درب ماشین لباسشویی، لاستیک بسیار با کیفیت و مقاومی است که نفوذ ذره‌ای آب به بیرون را ناممکن می‌کند.

این مساله باعث می‌شود که کف به بیرون از دستگاه نریزد و لبا‌سها در بهترین حالت ممکن شسته شوند.

از دیگر وظایف این قطعه، خنثی کردن لرزش دیگ و کاهش سر و صدای آن در حین حرکت سریع تسمه ماشین لباسشویی است که می‌تواند از خراب شدن زود هنگام درب دستگاه نیز جلوگیری کند.

به طور کلی لاستیک ماشین لباسشویی به 3 نوع مختلف تقسیم می‌شود:

• ساده

نوع ساده تنها در مدل‌های قدیمی استفاده می‌شد که هنور مدل‌های پیشرفته‌تر تولید نشده بود. در این مدل هیچ شیاری بر روی لاستیک وجود ندارد و به صورت یکسره و بدون فرورفتگی است. تعویض لاستیک درب لباسشویی مدل ساده بسیار راحت و ارزان است اما کارایی کمتری نسبت به دیگر مدل‌های جدیدتر دارد.

• تک سوراخ

در این مدل شیاری بر روی لاستیک تعبیه شده که سوراخی در داخل آن وجود دارد. این سوراخ، شلنگی متصل به محفظه جاپودری دارد که از این طریق می‌تواند بر روی لباس‌ها آب بریزد. از دیگر ویژگی‌های لاستیک تک سوراخ می‌توان به امکان به گردش درآوردن آب در حین شستشو اشاره کرد.

• چراغدار

این مدل جدیدترین مدل موجود در بازار است که تنها بر روی جدیدترین مدل‌های ماشین لباسشویی‌های خارجی استفاده می‌شود.

این نوع لاستیک ضخامت بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد؛ چرا که علاوه بر داشتن شیار جهت گردش آب و ریختنش بر روی لباس‌ها، شیار دیگری جهت قرارگیری لامپ ماشین لباسشویی دارد.

تعویض لاستیک درب لباسشویی مدل چراغدار به دلیل ضخامت بالا و قیمت زیادش، بهتر است توسط یک تکنسین مجرب انجام شود.
به طور معمول خرابی لاستیک در ماشین لباسشویی به دلیل فرسودگی در اثر گذر زمان یا استفاده نادرست از دستگاه اتفاق می‌افتد.

این مساله می‌تواند باعث شود که برخی ارورهای ماشین لباسشویی بر روی نمایشگر روشن شوند و شما نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی خود پیدا کنید.

 

لذا بهتر است به محض دیدن پارگی یا سوراخ بر روی لاستیک برای نگهداری از ماشین لباسشویی به تعمیر پارگی لاستیک لباسشویی یا تعویض آن اقدام کنید.

تعمیر پارگی لاستیک لباسشویی

مراحل تعویض لاستیک درب لباسشویی

اگر تجربه و لوازم لازم جهت تعویض لاستیک درب لباسشویی را دارید شما می‌توانید این کار را بدون کمک تعمیرکار انجام دهید. تنها کافیست مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

1. ابتدا ماشین لباسشویی را کاملا خاموش کرده و از برق بکشید.
2. دو پیچ متصل به بدنه قسمت بالایی ماشین لباسشویی را باز کنید. این بدنه وظیفه نگهداری از برد و پنل نمایشگر را دارد.
3. پنل جلویی دستگاه را از جای خود خارج کنید به صورتی که به برد ضربه‌ای وارد نشود.
4. محفظه جاپودری را از جای خود دربیاورید.
5. پیچ‌های موجود در زیر محفظه جاپودری را باز کنید و تمام سیم‌های متصل به برد را با دقت جدا نمایید.
6. درب فیلتر پایینی ماشین لباسشویی را باز کرده وتمام پیچ‌های آن با پیچ گوشتی باز نمایید.
7. درب اصلی لباسشویی را از طریق باز کردن پیچ‌های لولا آزاد کنید.
8. میکروسویچ درب را باز کردن پیچ‌های آن آزاد کنید و از جای خود خارج نمایید.
9. پس از انجام تمام مراحل قبلی به سراغ تعویض لاستیک درب لباسشویی بروید و و سیم فنر متصل به لاستیک و بدنه را آزاد نمایید تا لاستیک بتواند از جای خود تکان بخورد.
10. لاستیک را از جای خود خارج کنید و لاستیک جدید و مشابه را در جای صحیح نصب نمایید.
11. سیم و فنر لاستیک را دوباره به دیگ نصب کنید و تمامی پیچ‌های میکروسوئیج، فیلتر، جاپودری و …. را دوباره به همان شکل ببندید.

تعمیر پارگی لاستیک درب لباسشویی

نکته: در زمان جا انداختن لاستیک جدید در جای خود، از لوازم نوک تیز استفاده نکنید چرا که می‌تواند باعث سوراخ شدن دوباره لاستیک شود و شما دوباره نیاز به تعمیر پارگی لاستیک لباسشویی پیدا کنید.

خشک کردن لاستیک و تمیز کردن داخل شیار آن از مهم‌ترین اقداماتی است که پس از هر بار شستشو باید انجام شود تا عمر این قطعه افزایش پیدا کند و نیاز به تعویض لاستیک درب لباسشویی تا حد زیادی کاهش پیدا نماید.
از علائمی که می‌تواند نشانه خرابی و نیاز به تعویض لاستیک درب لباسشویی باشد می‌توان به نشت آب از ماشین لباسشویی اشاره کرد در این حالت ممکن است تصور کنید که مشکل به خرابی پمپ ماشین لباسشویی ارتباط دارد اما مسیر تخلیه کاملا سالم است و آب از درب ماشین لباسشویی به دلیل خرابی لاستیک نشت می‌دهد.