تلویزیون سال هاست که دیگر عضوی از اعضای خانواده ها به حساب می آید و در طی شبانه روز، ساعت ها اعضای خانواده را از کوچک تا بزرگ مشغول به خود و سرگرم می کند. زمانی که منتظر هستید تا سریال مورد علاقه تان شروع شود و یا غرق در تماشای بازی فوتبال هیجان انگیز تیم محبوبتان هستید و یا منتظر پخش شدن خبری مهم از اخبار تلویزیون می باشید و … بدترین اتفاق ممکن قطع شدن تصویر و یا صدای تلویزیون و یا برفکی شدن تصویر به علت ضعیف بودن سیگنال های دریافتی است.

یکی از این راه ها، تقویت آنتن تلویزیون است که از بروز این اتفاق جلوگیری می کند و کمک می کند تا تصاویری شفاف و با کیفیت را مشاهده کنید.

روش دیگر آن خرید یک تلویزیون متناسب با نیازهای شماست که مقاله راهنمای خرید تلویزیون به شما کمک می کند بهترین انتخاب را داشته باشید.

تقویت آنتن

چگونه آنتن تلویزیون را تقویت کنیم ؟

راه های متنوع و متفاوتی برای تقویت آنتن تلویزیون وجود دارد که در کنار راحت بودن، اغلب بسیار مؤثرند. در این مطلب از وب سایت تعمیرات لوازم خانگی تعمیر آنلاین به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم و توضیحات لازم را درمورد آن ها بیان خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

همان طور که می دانید داده های صوتی و تصویری از طریق امواج پخش می شوند. این داده ها که به شکل سیگنال از ایستگاه های پخش امواج منتشر می شوند،توسط آنتن دریافت شده و از طریق کابلی که آنتن را به تلویزیون متصل می کند وارد گیرنده تلویزیون شده و به صورت صدا و تصویر از صفحه تلویزیون پخش می شوند.

هرچند همه ما بارها و بارها این تجربه را داشته ایم که با ضعیف شدن سیگنال های دریافتی از طریق آنتن تلویزیون و قطع و وصل شدن تصاویر و یا رفتن کامل تصویر از صفحه تلویزیون دست به جابجایی آنتن زده ایم و مکان نصب و یا جهت آن را تغییر داده ایم، این کار گاهی سبب می شود تا سیگنال ها تقویت شوند و مشکل صدا و تصویر رفع شود اما گاهی از اوقات نیز جوابگو نیست و برای رفع مشکل مجبور می شویم تا راه های دیگری را به عنوان تقویت کننده آنتن تلویزیون به کار ببریم.

از جمله روش های تقویت آنتن تلویزیون عبارتند از:

1. قرار دادن آنتن تلویزیون در محل مناسب

یکی از عوامل مؤثر در کیفیت سیگنال های دریافتی و کیفیت تصاویر پخش شده از تلویزیون، مناسب بودن محلی است که آنتن تلویزیون خود را در آن جا قرار داده اید.

ارتفاع، عامل مهمی در تقویت آنتن تلویزیون است، زیرا امواجی که دربردارنده صدا و تصویرهستند به صورت مستقیم حرکت می کنند و اگر در مسیر حرکت آن ها موانع قرار داشته باشند از قدرت این امواج کاسته می شود و امواجی با کیفیت ضعیف تر به آنتن ما می رسد ، پس دقت داشته باشید که هر چه آنتن خود را در ارتفاع بالاتری نصب کنید کیفیت تصاویر پخش شده از تلویزیون بیشتر خواهد شد.

جالب است بدانید که هر مانعی اعم از ساختمان ها، دیوار ها و … که مابین آنتن و مرکز پخش سیگنال ها قرار گرفته اند سبب تضعیف این سیگنال ها می شوند پس بهتر این است که در صورت امکان آنتن را در پشت بام یا بالکن نصب کنید و یا در صورت ممکن نبودن و دسترسی نداشتن به پشت بام حداقل کنار پنجره قرار دهید.

 

تقویت آنتن تلویزیون


2. انتخاب و خرید آنتن های مناسب

می توانید با توجه به محل زندگی خود آنتن های رومیزی و یا آنتن های چند جهته که بیشتر روی پشت بام ها قرار می گیرند را تهیه کنید. آنتن های چند جهته در بیشتر مواقع تصاویر با کیفیت تری را برای شما به نمایش می گذارند زیرا آن ها، سیگنال ها را از چند جهت دریافت می کنند. اما در برخی نقاط نیز استفاده از آنتن های رومیزی کافی است و تصاویر با کیفیت مناسب از تلویزیون پخش خواهد شد.

3. طول کابل آنتن

طول کابلی که آنتن را به تلویزیون متصل می کند نیز تا حدی به تقویت آنتن تلویزیون مربوط می شود. هر چه طول کابل کمتر باشد کیفیت سیگنال های دریافتی بیشتر خواهد بود.

4. قرار دادن آنتن در جهت مناسب

اگر از آنتن های جهتی استفاده می کنید، برای تقویت آنتن تلویزیون می توانید جهت آنتن خود را به سمت ایستگاه ها و دکل های پخش امواج بچرخانید. اگر محل قرار گیری دکل ها و برج های پخش کننده سیگنال ها و داده های تلویزیون در نزدیکی محل سکونت خود را نمی دانید و آن ها را ندیده اید می توانید برای یافتن محل آن ها از نقشه آنتن FCC و یا DTV کمک بگیرید.

 

تقویت آنتن تلویزیون

 

5. استفاده کردن از دستگاه تقویت کننده آنتن

دستگاه تقویت کننده آنتن تلویزیون، دستگاهی است که بین ورودی تلویزیون و آنتن قرار می گیرد. استفاده از این دستگاه در برخی مواقع بهترین روش تقویت آنتن تلویزیون است و کارایی آن به این شکل است که امواج ضعیفی را که از آنتن دریافت می کند تا حدود بیست دسی بل تقویت کرده و بعد به گیرنده منتقل می کند و به این شکل سبب ایجاد تصاویر با کیفیت خواهد شد.

این تقویت کننده ها، حتی ضعیف ترین سیگنال ها را هم از امواج دریافت کرده و تقویت می کنند. باندهایی که تقویت کننده های آنتن تلویزیون، سیگنال های آن ها را دریافت می کنند و پوشش می دهند عبارتند از: VHF و UHF و هم چنین موج FM رادیو.

چنانچه مشکل صدا و تصویر تلویزیون شما برطرف نگردید، تعمیر تلویزیون خود را به کارشناسان ما واگذار کنید.