شاید شما هم یکی از کسانی باشید که در انتخاب خریدن تلویزیون 4k یا Fulll HD دچار تردید هستید، این مقاله با مقایسه این دو نوع از تکنولوژی های روز به شما کمک می کند تا انتخاب بهتر و عاقلانه تری داشته باشید.بهتر است که قبل از هرتصمیم گیری اطلاعات خودمون در مورد این نوع از تلویزیون ها و تفاوت تلویزیون 4k و Full HD را افزایش دهیم.

تفاوت کیفیت full hd و 4k

اگر در فکر خرید تلویزیون بزرگ باشید، بهتر است تصمیم بگیرید تلویزیون هایی با تکنولوژی 4K UHD که دارای کیفیت و وضوح بیشتری نسبت به تکنولوژی Full HD هستند را بخرید.
شما می توانید برای دسترسی به بهترین راهنمای خرید تلویزیون روی لینک کلیک کنید.

تفاوت تلویزیون 4k و full HD در چیست؟

برای این منظور، تلویزیون 4k و full HD را از 3 منظر بررسی کرده ایم؛ تعداد پیکسل ها، زیبایی و جذابیت و برنامه ها. اما برای مورد اول باید پیکسل را توضیح بدهیم.

پیکسل چیست؟

تصویر از تراکم پیکسل ها درکنارهم تشکیل شده است، پیکسل نیز به نقاط تشکیل دهنده تصویر گفته می شود، واحد های کوچکی که هر کدام در حال نمایش یک رنگ هستند و وقتی همه آن ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند یک تصویر را تشکیل ونمایش می دهند. پس هرچه تعداد تراکم پیکسل بیشتر باشد، طبیعتا تصاویری که مشاهده می کنید واضح تر خواهد بود.
تعداد پیکسل هایی را که در سطر وستون صفحه نمایش به کار رفته اند رزولوشن نام گذاری می شود، میزان رزولوشن مطلوب برای نمایشگرهای مختلف متفاوت است وتراکم پیکسل بالاتر در نمایشگرهای بزرگتر، تصاویری با جزئیات بهتری به نمایش خواهد گذاشت.
موضوع رزولوشن چنان پیچیده است که اعداد و ارقام متنوع و تعاریف مختلفی برای آن به کار رفته اند، البته تمامی آن ها ثابت خواهند کرد که رزولوشن های بالاتر، تصاویری با کیفیت بیشتر را به نمایش خواهند گذاشت. دراین مطلب ما 3 تفاوت بین تلویزیون 4k و Full hd را برای شما بازگو میکنیم.

تعداد پیکسل ها در Full hd و 4k

تکنولوژی های به کار رفته در تلویزیون های 4K دارای تعداد پیکسل های بالاتری نسبت به FULL HD هستند بنابراین سطح جزئیات در تصویر بالاتر است. سیستم 4k نگاه واقعی به تصویر می دهد. تلویزیون های full hd دربسیاری ازخانه ها حضور دارند، اما به طور فزاینده ایی بخشی از گذشته هستند.
تلویزیون های UHD جدید با وضوح 4K استاندارد جدیدی دربازار هستند و همچنین دارای چندین فناوری مهم در دست هستند که مفهوم جدیدی از لذت های تصویری وصوتی را در هر خانه ایی ایفا می کنند.
تلویزیون های 4K تعداد پیکسل های به کار رفته در تکنولوژی FULL HD را تقریبا 4 برابر افزایش می دهند، زیرا آن ها دارای رزولوشن 3840خط افقی با 2160 خط عمودی هستند؛ یعنی ما می توانیم یک تصویر بسیار دقیق را درهمان اندازه صفحه نمایش ببینیم که دارای وضوح وکیفیت تصویر و پیکسل های بالاتری همراه خواهد بود.اما تلویزیون های Full hd دارای 1920*1080پیکسل هستند.

زیبایی و جذابیت

قطعا تلویزیون های 4K می توانند هر بیننده ای را هیپنوتیزم کیفیتشان کنند، وجود هشت میلیون پیکسل دریک صفحه تلویزیونی تفاوتی را  ایجاد می کند که چشم هر بیننده ای قادر به درک ولمس آن است .

خرید تلویزیون

تلویزیون های 4K UHD این توانایی را دارند که کیفیت hdرا به Full Hd نیز ارتقا داده و آن ها را با کیفیت نزدیک به 4K نمایش دهند. اگر این تلویزیون ها را از نزدیک با چشم خود ببینید، نمی توانید زیبایی آنها را تحسین نکنید. واقعا افزایش وضوح تصویر ( 3840 *2160 پیکسل) تفاوتی را ایجاد می کند که به وضوح قادر به مشاهده آن خواهید بود.

در واقع وضوح وجزئیات افزوده شده به معنای این است که شما قادر خواهید بود جزئیاتی را که در فناوری Full hd ممکن است از دست دهید، در تصویر 4K با جزئیات کامل ببینید.

افزایش برنامه ها نسبت به قبل

برنامه ها و فیلم هایی که با تکنولوژی 4k ضبط شدند، کم اما رو به افزایش است. بسیاری ازبرنامه های 4k ازسرویس هایی نظیر نتفلیکس، یوتیوب و سونی ویدئو تامین می شود.
برخی شرکت های سازنده تلویزیون به همراه محصول خود یک هارد حاوی فیلم های 4k نیز ارائه می دهند. به علاوه بسیاری از گوشی های هوشمند قابلیت فیلمبرداری با وضوح 4k را دارند وکاربرمی تواند فیلم های 4k ضبط شده را در تلویزیون خود تماشا کند. تکنولوژی های جدید که شرکت های تولید کننده هر سال به تلویزیون ها اضافه می کنند بیشتر برای مدل های 4k است نه Full hd.
در تلویزیون های full hd حتما باید از کابل های HDMI استفاده کنیم و اگر از این کابل استفاده نکنیم Full hd معنایی نخواهد داشت. این نوع تلویزیون ها کم کم به سوی منسوخ شدن میروند هرچند که محتوای کیفیت 4k آنچنان وجود ندارد ویا خیلی کم است اما بیشتر مردم دوست دارند که آخرین تکنولوژی های موجود را داشته باشند و در حال حاضر افراد زیادی را جذب خود کرده اند. ضمن اینکه تلویزیون های 4K با پشتیبانی از قابلیت ارتقاء تصاویر می توانند محتوای با کیفیت پایین را تاحد کیفیت 4K بالا ببرند.
شما می توانید برای تعمیر تلویزیون با نمایندگی تعمیر آنلاین تماس بگیرید و در سریع ترین زمان ممکن درخواست تکنسین کنید.
در این میان هر برندی تلاش می کند که بهترین کیفیت را دربین عرضه کنندگان تلویزیون از خود نشان دهد، شرکت هایی مثل سامسونگ، ال جی، سونی و … بهترین نوع تلویزیون ها با تکنولوژی های روز را دارا می باشند و با ورود برندهای دیگر به این عرصه، رقابت در تولید تلویزیون ها و صفحه نمایش 4k بیش از پیش داغ شده است . این شرکت ها تقریبا در همه شهرهای کشور نمایندگی های مجاز آنها سرویس های مناسبی را جهت خرید و پشتیبانی به خریداران ارائه می دهند.

کیفیت 4k


نتیجه گیری
ما نمی توانیم به طور قطعی به شما بگوییم که کدامیک را بخرید، چون شرایط شما را نمی دانیم، اما امیدواریم که اطلاعاتی که در این مقاله آمده بتواند در تصمیم گیری برای خرید نمایشگرهای خانگی به شما کمک کند. مزایای تلویزیون های 4k به درک محدود انسان در جزئیات تصویر مربوط می شود وبه همین دلیل هرچه بیننده در فاصله ای دور تر از تلویزیون قرار بگیرد، سخت تر می تواند تفاوت این نوع از تکنولوژی را با نسل های قدیمی تر متوجه بشود.
شرایط ونیاز شما و همچنین بودجه ایی که برای خرید تلویزیون در اختیار دارید دو نکته مهم است که می توانید با توجه به این دو تصمیم درست را بگیرید. اگر از لحاظ هزینه مشکلی ندارید حتما یک تلویزیون 4K بگیرید چرا که آنها طیف گسترده تری ازرنگ و وضوح را نسبت به مدل های FULL HD دارند. اما اگر شدیدا به تلویزیون نیاز دارید و بودجه شما محدود است یک مدل FULL HD بگیرید.
شما می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل با متخصصان تعمیر آنلاین تماس برقرار نمائید.