تنظیم دمای یخچال فریزر در میزان نگهداری مواد غذایی و تازگی و ماندگاری بیشتر آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد. از این رو کنترل و تنظیم دمای مناسب یخچال را به خصوص در فصول تابستان و زمستان و تفاوت دمایی این دو را باید در نظر داشته باشید تا مشکلی از این بابت برای مواد غذایی و تازگی آن رخ ندهد.

در این مطلب تعمیر آنلاین قصد داریم که به بررسی دمای استاندارد یخچال فریزر و تنظیم مناسب آن بپردازیم.

آموزش تنظیم دمای یخچال فریزر

تغییرات محیطی و دمای فضا می‌تواند تنظیم دمای یخچال فریزرها را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل در زمان تغییر هر فصل باید به کنترل دمای یخچال فریزر بپردازید و دمای استاندارد آن را تغییر و تنظیم کنید.

در فصول تابستان به دلیل دمای گرم‌تر منزل، دما یخچال بالاتر خواهد بود و در فصل زمستان عکس این مورد اتفاق خواهد افتاد. از این رو تغییر در دمای محیط باعث تغییر در دمای استاندارد یخچال فریزر خواهد شد. باز کردن درب یخچال باعث خارج شدن هوای خنک و وارد شدن هوای گرم به دستگاه خواهد شد که این امر بر دمای یخچال تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

تنظیم دمای یخچال

به طور معمول تنظیمات دمای یخچال از طریق یک ترموستات و یا مانیتورینگ دمای یخچال و فریزر کنترل می‌شود. از این رو باید به کنترل و تنظیم دقیق و مناسب دمای یخچال فریزر بپردازید و در صورت بروز هر گونه ایرادی در این قسمت سریع‌تر به رفع آن و پیشگیری از بروز مشکلات دیگر در قطعات حساس‌تر دستگاه بپردازید.

یخچال‌های معمولی و قدیمی، دارای یک درجه ترموستات می‌باشند که برای تنظیم درجه دستگاه باید آن را تغییر دهید. این ترموستات در داخل یخچال تعبیه شده است که بر روی دیواره بالای دستگاه و یا سمت چپ نصب شده و به شکل یک شاسی و یا ولوم می‌باشد.

شماره‌گذاری درجه مدل ولومی یخچال‌های معمولی و قدیمی از درجه صفر تا درجه ۵ می‌باشد که درجه صفر و یا off نشان‌دهنده خاموش بودن و کمترین درجه یخچال می‌باشد و درجه ۵ نشان‌دهنده بیشترین و حداکثر سرمای یخچال می‌باشد. از این رو هر چقدر این ولوم ترموستات به سمت عدد ۱ نزدیک‌تر باشد، سرمای یخچال کمتر خواهد بود و هر چقدر به سمت عدد ۵ نزدیک‌تر باشد، سرمای یخچال بیشتر و حداکثر می‌باشد.

تازگی مواد غذایی

از این رو دمای استاندارد یخچال برای این مدل دستگاه‌های معمولی و قدیمی، درجه ۳ می‌باشد که سرمای یخچال را نیز برای حفظ ماندگاری و تازگی مواد غذایی و به خصوص میوه و سبزیجات تامین خواهد کرد.

علامت‌گذاری در مدل شاسی اهرم شکل یخچال فریزرها از درجه min یا cold تا max و یا colder می‌باشد. از این رو حد وسط در این مدل اهرمی‌ها، دمای استاندارد یخچال می‌باشد و هر چقدر به سمت colder نزدیک‌تر شود، دمای یخچال بالاتر و سردتر خواهد بود.

اگر کنترل دمای یخچال فریزر از طریق نمایشگر دیجیتال انجام شود، معمولاً این مدل دستگاه‌ها، صرفا حالت دماسنج دمای فعلی را خواهند داشت و تنظیم دمایی را نمی‌توان انجام و یا تغییر دهید. به همین دلیل اگر دمای یخچال از حد نرمال خود پایین‌تر و یا بالاتر باشد، صرفا هشداری جهت بررسی و چک کردن دستگاه خواهد بود تا مشکل یخچال سریع‌تر برطرف شود.

در مدل یخچال فریزرهای جدید، تنظیم دما از طریق صفحه دیجیتال صورت می‌گیرد. در واقع این مدل دستگاه‌ها دارای یک کنترل‌های لمسی دیجیتال می‌باشند که باید از طریق مانیتورینگ دمای یخچال و فریزر به تنظیم دمای استاندارد دستگاه بپردازید.

در مدل یخچال فریزرهایی که تنظیم دمای آنها از طریق صفحه دیجیتال دستگاه انجام می‌شود را می‌توانید از مانیتورینگ دمای یخچال و فریزر به تنظیم دمای حقیقی و استاندارد دستگاه بپردازید. به طور معمول برای تغییر دمای یخچال، کلید fridge یا Refrigerator را فشار دهید و دمای استاندارد ۳ و یا ۴ درجه سانتیگراد بالای صفر را تنظیم نمایید. برای تنظیم دمای فریزر نیز باید کلید freezer را فشار دهید و دمای استاندارد ۱۸ و یا ۱۹ درجه سانتیگراد پایین صفر (منفی ۱۸) را تنظیم نمایید.

مانیتورینگ دمای یخچال و فریزر

معمولاً تنظیم دمای یخچال فریزر را که بیان کردیم برای تمام مدل یخچال فریزرها و ساید بای ساید یکسان می‌باشد. اگر دمای یخچال فریزر شما با فارنهایت (F) تنظیم شده است، در این مورد نیز باید بگوییم که در مانیتورینگ دمای یخچال و فریزر، باید دمای متفاوت‌تری را تنظیم کنید.

کنترل دمای یخچال باید ۳۰ تا ۴۰ درجه فارنهایت ( درجه صفر تا ۴ درجه سانتیگراد) انجام شود. همچنین برای تغییر دمای فریزر نیز باید بین منفی ۲ تا منفی ۴ درجه فارنهایت صورت گیرد تا مشکلی در نگهداری و ماندگاری مواد غذایی رخ ندهد.

یک قابلیت جدید و کارآمد در یخچال‌های ساید بای ساید، کلید سرماسازی سریع دستگاه می‌باشد. در واقع پنل Super Refrigerator و یا Quick Refrigerator در کنار تنظیم و کنترل دمای یخچال تعبیه شده است، برای قابلیت سرماسازی سریع دستگاه می‌باشد.

به این صورت که اگر می‌خواهید که سرمای یخچال را در یک دوره زمانی محدود و مشخص، بالاتر از دمای استاندارد یخچال تنظیم نمایید، می‌توانید با فعال کردن این قابلیت، سرماسازی سریع یخچال را انجام دهید. این قابلیت برای فریزر با کلید Super Freezer و یا Quick Freezer در کنار تنظیم دمای فریزر تعبیه شده است.

تعمیر آنلاین

بر طبق موارد و نکات گفته شده، می‌توانید به تنظیم دمای یخچال فریزر در منزل بپردازید. از این رو با چک کردن مانیتورینگ دمای یخچال و فریزر و تغییر دمای دستگاه به افزایش میزان ماندگاری و تازگی مواد غذایی کمک خواهید کرد و مشکلی از این بابت رخ نخواهد داد. اما اگر در مجموع نتوانستید با تغییر تنظیمات یخچال فریزر به تنظیم دمای دستگاه بپردازید، بهتر است که از کارشناسان متخصص نمایندگی تعمیر آنلاین کمک بگیرید.