جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی خاموش، یکی از مشکلات رایج ماشین‌های ظرفشویی است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند زمانی که ماشین به این مشکل دچار شد، دیگر قابل استفاده نیست. اما اینطور نبوده و باقی ماندن مقداری آب پس از شستشوی ظروف طبیعی است. زمانی جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی  نگران کننده خواهد شد که بیش از حد طبیعی باشد یا حتی از داخل ماشین ظرفشویی به بیرون بریزد. در این زمان شما باید ابتدا علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی را پیدا کنید و سپس نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. ما در این مقاله مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل را بررسی کرده‌ایم. اگر می‌خواهید از سلامت دستگاه خود مطمئن شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مسدودی فیلتر؛ اولین علت جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی

اولین علت جمع شدن آب زیر فیلتر ماشین ظرفشویی، مسدودی فیلتر است. اگر آب جمع‌شده در ماشین ظرفشویی کثیف باشد، نشان‌دهنده ایراد در مسیر تخلیه فاضلاب خواهد بود. برای تعمیر ظرفشویی ابتدا باید فیلتر ماشین ظرفشویی را بررسی کنید تا چیزی در داخل آن گیر نکرده باشد. اگر خرده‌های غذا در داخل فیلتر گیر کرده و مانع از عبور آب شده است، باید فیلتر را بشویید. 

فیلتر سیلندری، زیر بازوی اسپری‌پاش ظرفشویی و در انتهای بخش داخلی ماشین قرار دارد. باید آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و به سمت بالا بکشید. در برخی از مدل‌های ظرفشویی، 2 فیلتر جدا از هم طراحی شده است. یک فیلتر درشت برای آشغال‌های بزرگ و فیلتر دیگر برای برنج و خرده آشغال‌های دیگر در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که هر دو فیلتر باید شسته شوند و تعمیر یکی از آن‌ها کارساز نخواهد بود. 

خرابی پمپ ماشین ظرفشویی؛ علت جمع شدن آب 

خرابی پمپ تخلیه؛ یکی از دلایل جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی

علت ماندن آب در ماشین ظرفشویی ال جی یا بوش و سایر برند‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود. این دو مشکل شامل ایراد در تخلیه آب یا پمپ آب‌پاش است. اگر علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی ایراد در پمپ تخلیه باشد، باید شیلنگ تخلیه را بررسی کنید. 

اگر موتور پمپ تخلیه خراب شده باشد، آب در ماشین ظرفشویی جمع می‌شود. متاسفانه پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی قابل تعمیر نیست؛ پس اگر این قطعه از دستگاه معیوب شده باشد، باید آن را تعویض کنید. معمولاً برای تعمیرات ظرفشویی بوش و رفع اصلی ایراد در تجمع آب در ماشین ظرفشویی خاموش در تعمیرگاه‌های تخصصی، از قطعات اصل و فابریک استفاده می‌کنند تا این مشکل به‌طور‌کامل رفع شود.

مسدود شدن پوشش شکاف هوا در ماشین ظرفشویی

مسدود شدن شکاف هوا یکی دیگر از علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی خاموش محسوب می‌شود. انسداد شکاف هوا به دلیل گیر کردن قطعات کوچک مواد غذایی اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل باید، در کنار شیر آب ظرفشویی، یک سیلندر کوچک نقره‌ای رنگ وجود دارد. روکش بالایی سیلندر کوچکی که در کنار شیر ظرفشویی قرار دارد را بردارید و آن را به صورت مستقیم به سمت بالا بکشید.

هر‌گونه خرده غذا و یا آشغالی که در این قسمت جمع شده است را تمیز کنید. سپس درپوش را با دقت بسته و از محکم بودن آن اطمینان خاطر حاصل کنید. اگر ماشین ظرفشویی شما از برندهای خاصی مانند نف است که اطلاعات کافی در مورد آن را ندارید؛ پیشنهاد می‌کنیم به مراکز معتبر تعمیر ماشین ظرفشویی بروید. به‌این ترتیب  تعمیر ظرفشویی نف یا سایر برندهای خاص به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد. 

بسته بودن پوشش هوا؛علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی

چرا کف ماشین ظرفشویی آب جمع میشود؟ مشکل شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

زمانی که مدت طولانی از ماشین ظرفشویی استفاده کرده و آن را تمیز نکنید، خرده‌های غذای باقی مانده روی ظروف خروجی شلنگ تخلیه را مسدود خواهند کرد. البته ممکن است علت خرابی گرفتگی این قطعه نباشد و دچار پیچ خوردگی یا پارگی شده باشد. برای رفع این مشکل در ماشین ظرفشویی خاموش ابتدا باید شلنگ تخلیه پشت ماشین را بررسی کنید. برای این کار، حتما باید ابتدا ماشین را از برق جدا کنید. سپس، پنل زیر ظرفشویی را باز کنید. شلنگ تخلیه در کنار پمپ و به سینک تخلیه متصل است. 

برای بررسی انسداد شلنگ تخلیه، شلنگ را در داخل یک سطل نگه دارید و مقداری آب را با فشار کامل در داخل شلنگ جاری کنید. اگر آب از شلنگ ماشین ظرفشویی تخلیه نشد، احتمالاً شلنگ توسط یک جسم خارجی مسدود شده است. برای رفع این مشکل می‌توانید با استفاده از یک سیم ضخیم بلند، آشغال‌ها را خارج کنید. اگر شلنگ به دیوار متصل است، باید از مراکزی که خدمات تعمیر ماشین لباسشویی بوش و سایر برندها را ارائه می‌دهند مانند تعمیر آنلاین استفاده کنید

مسدودی شیر تخلیه؛ علت ماندن اب در کف ماشین ظرفشویی

ارتباط شیر برقی و علت تجمع آب در ماشین ظرفشویی خاموش

چرا کف ماشین ظرفشویی آب جمع میشود؟ این سوال ذهن بسیاری از افرادی را که با این مشکل مواجه هستند، به خود مشغول می‌کند. اگر آب جمع‌شده در ماشین ظرفشویی خاموش تمیز باشد، احتمال زیاد مشکل از شیر برقی ماشین ظرفشویی خواهد بود. شیر برقی یک قطعه است که وظیفه قطع و وصل جریان آب به داخل ماشین را دارد. پس از آن‌که مقدار آب در ماشین ظرفشویی کافی بود، توسط هیدروستات، جریان آب از شیر برقی قطع خواهد شد.

این شیر در پشت دستگاه قرار دارد. اگر مشکل از شیر برقی باشد، بهتر است کل قطعه به‌طور‌کامل تعویض شود. قطعی شیر برق را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی دانست که برای تعویض ‌آن نیاز به یک تکنسین حرفه‌ای دارید. 

بررسی علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

برخی از افراد از جمع شدن آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی خود شکایت می‌کنند و در صدد تخلیه آب مخزن نمک ماشین ظرفشویی هستند. این مشکل اصلا جدی نیست. شما می‌توانید هنگام ریختن نمک داخل ماشین ظرفشویی، ابتدا آن را در مقداری آب حل کنید.

 اگر نیاز به اطلاعات بیشتر برای استفاده از نمک ماشین ظرفشویی دارید، مطالعه مقاله «نمک ماشین ظرفشویی را کجا بریزیم» برای شما مفید خواهد بود.  

تخلیه مخزن نمک آب ماشین لباسشویی

مشکل جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی را جدی بگیرید

در این مقاله فهرستی از اصلی‌ترین علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی را توضیح دادیم. شما می‌توانید با استفاده
از راه حل‌های گفت شده، مشکل ماشین ظرفشویی خود را رفع کنید. پس از رفع ایراد بهتر است خورده‌های غذا را از کف ماشین ظرفشویی جمع کنید تا دوباره باعث ایجاد خرابی نشود. شما چه تجربه‌ای از خراب شدن ماشین ظرفشویی دارید؟ توصیه می‌کنیم نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.