خرابی پنل تلویزیون اتفاقی است که گاهی ممکن است حتی با نگهداری صحیح تلویزیون نیز رخ دهد. پنل تلویزیون یا همان صفحه نمایش تلویزیون، گران ترین قطعه ی این وسیله برقی و به طور کلی اصلی ترین قسمت آن می باشد. در این مطلب تعدادی از مهم ترین دلایل خرابی پنل تلویزیون بررسی می شود و تا حدی راهکارهای رفع و یا تعمیر این مشکل نیز بیان خواهد شد.

خرابی تلویزیون

1- قطع و وصل شدن تصویر صفحه نمایش تلویزیون در یک لحظه

قطع و وصل شدن لحظه ای صفحه نمایش تلویزیون بیشتر در اوقاتی رخ می دهد که از کابل HDMI استفاده کرده باشید و البته بروز این مشکل ارتباط بالایی با کیفیت کابل اچ دی ام ای که استفاده کرده اید نیز دارد. پبهتر است که تا حد امکان از کابل های با کیفیت و شیلد دار استفاده کنید، چرا که این کابل های شیلد دار دارای قابلیت نویز گیری می باشند.

نویزی که به دلیل نوسانات مغناطیسی حاصل از استفاده از لوازم برقی موتور دار با توان بالا مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، آبمیوه گیری و …. ایجاد می شود می تواند یکی از اصلی ترین دلایل قطع و وصل شدن لحظه ای تصویر صفحه نمایش تلویزیون باشد.

عامل دیگر ایجاد نویزدر تصویر پخش شده از صفحه نمایش رد شدن سیم برق از کنار سیم تلفن یا سیم آیفون های تصویری است که در این صورت در هنگام مکالمه شاهد ایجاد نویز و قطع و وصل شدن لحظه ای پنل تلویزیون خواهیم بود. علاوه بر کیفیت کابل مورد استفاده، طول این کابل ها نیز مهم است و بهتر است تا حد امکان از کابل های کوتاه تری استفاده کنیم.

 

2- صفحه تلویزیون تصویری ندارد ولی صدا دارد

اغلب اوقات در این موارد اگر به صفحه نمایش تلویزیون از نزدیک دقت کنید متوجه تصویر بسیار تاریکی می شوید. این مشکل زمانی رخ می دهد که بک لایت تلویزیون که قطعه ای در پشت پنل تلویزیون است و نور را برای روشن شدن تصویر از پشت پنل دستگاه ساطع می کند دچار مشکل شده باشد.

 

3- وارد شدن ضربه به پنل

یکی از رایج ترین و مهم ترین دلایل خرابی پنل تلویزیون وارد شدن ضربه به آن است. تیره شدن تصویر پخش شده از صفحه و یا ایجاد خط روی تصویر از جمله مشکلاتی است که در اثر برخورد ضربه و اشیای نوک تیز با صفحه نمایش تلویزیون ایجاد می شود. در بیشتر این موارد مجبور به تعویض پنل تلویزیون خواهید شد.

 

4- نمایش خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون

اگر شاهد خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون خود هستید احتمال خراب شدن پنل تلویزیون زیاد است. دقت کنید که اگر این خطوط عمودی از بالاترین نقطه صفحه نمایش شروع شده اند و در پایین ترین نقطه صفحه نمایش به اتمام رسیده اند احتمال این که پنل تلویزیون شما خراب نباشد و مشکل از فلت های ارتباطی و یا برد تیکان باشد نیز وجود دارد که خب تعمیر این قطعات نسبت به تعویض و یا تعمیر پنل تلویزیون بسیار کم هزینه تر می باشد.

 

آسیب دبدگی پنل تلویزیون

 

اما در صورتی که این خطوط عمودی ایجاد شده برروی صفحه نمایش تلویزیون از بالا تا پایین نباشند و فقط بخشی از تصویر را در بر گرفته باشد به علت خرابی پنل تلویزیون است که ممکن است با ورود ضربه به پنل و یا دلایل دیگر ایجاد شده باشد و در این صورت باید پنل تلویزیون را به طور کامل تعویض کرد.

شما می توانید در صورت بروز هر گونه مشکل با متخصصین مجرب نمایندگی تعمیر آنلاین تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید.

5- شکسته شدن پنل تلویزیون

در صورتی که پنل تلویزیون شما به علت ورود ضربه به آن و یا به هر دلیل دیگری دچار شکستگی شود به هیچ وجه امکان تعمیر آن وجود ندارد و حتما باید تعویض شود. هزینه تعویض پنل تلویزیون بسیار بالاست و گاهی حتی تا نود درصد قیمت کل دستگاه تلویزیون نیز می رسد.

 

خرابی پنل تلویزیون

 

6- تیره شدن قسمتی از تصویر پخش شده از صفحه نمایش تلویزیون

اگر این تیره شدن تصویر بعد از وارد شدن ضربه به پنل تلویزیون ایجاد شده شده باشد به احتمال خیلی زیاد مشکل از پنل است و مجبور به تعویض کردن پنل تلویزیون خواهید شد. اما اگر ضربه ای رخ نداده باشد، امکان خاموش شدن قسمتی از LED BAR در اثر خراب شدن بک لایت نیز وجود دارد که این مشکل پیچیده ای نیست و با هزینه کمی قابل تعمیر می باشد.

 

7- دوتایی شدن و یا به هم ریختگی تصویر پخش شده از صفحه نمایش تلویزیون

در صورتی که تصاویر پخش شده از صفحه نمایش دچار به هم ریختگی شده اند و یا به صورت دوتایی پخش می شوند احتمال به وجود آمدن مشکلی در برد TCON وجود دارد وشاید هم پنل تلویزیون دچار خرابی شده باشد.

 

8- نفوذ آب و مایعات دیگر به صفحه نمایش تلویزیون

مشکلاتی از قبیل دوتایی شدن تصاویر پخش شده از صفحه نمایش تلویزیون، تیره شدن قسمت هایی از تصویر پخش شده، ایجاد خط روی تصویر و … ممکن است به دلیل نفوذ آب و مایعات دیگری مانند شیشه شورها و پاک کننده های دیگر در پنل تلویزیون باشد. در این مواقع اتصالاتی در فلت های ارتباط دهنده و یا برد TCON ایجاد شده است.

 

خرابی صفحه نمایش تلویزیون

 

9- ایجاد نقطه سفید در میان تصویر پخش شده از صفحه نمایش تلویزیون

اگر شاهد نقطه ای سفید و نورانی ( یک نقطه یا چندین نقطه) در میان صفحه نمایش تلویزیون خود هستید، مشکل تلویزیون شما پیکسل سوختگی می باشد. در این صورت شما مجبور به تعویض پنل تلویزیون می شوید زیرا این مشکل قابل تعمیر نمی باشد.

علت ایجاد پیکسل سوختگی درست عمل نکردن اجزایی است که پیکسل ها را به نقاطی رنگی تبدیل می کنند در نتیجه این مشکل، پیکسل روشن می ماند و به صورت نقطه سفید و نورانی در میان تصویر به چشم می خورد.

 

10- اضافه شدن رنگی غیر عادی به تمام تصویری که از صفحه نمایش تلویزیون پخش می شود

یکی از اصلی ترین قسمت های پنل تلویزیون Liquid پنل می باشد. اگر این جز از پنل دچار مشکل شود شاهد  اضافه شدن رنگی غیر عادی به کل تصویر پخش شده از صفحه نمایش تلویزیون هستیم. برای رفع این مشکل به احتمال زیاد مجبور به تعویض پنل تلویزیون خواهید شد که هزینه بسیار بالایی دارد.

چنانچه پس از خواندن این مقاله مشکل شما برطرف نگردید،جهت آگاهی بیشتر به صفحه تعمیر تلویزیون مراجعه فرمایید.