سرد و گرم شدن آب پکیج از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند یک استحمام آرامش‌بخش را به کابوس مبدل سازد. بسیاری از کاربران پس از چند سال استفاده از پکیج خود، از گرم و سرد شدن آب بهداشتی شکایت دارند. این مشکل که در اکثر مواقع به خرابی و فرسودگی قطعات پکیج بازمی‌گردد، نیاز به تماس با نمایندگی پکیج دیواری و مراجعه تکنسین دارد.

اگر تمایل دارید از علت تغییر دمای آب پکیج اطلاعات بیشتری داشته باشید با تعمیر آنلاین تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سرد و گرم شدن آب پکیج

چرا آب پکیج سرد و گرم می‌شود؟

پکیج موتورخانه‌ای کوچک و دیواری در ساختمان است که جایگزین آبگرمکن‌های قدیمی می‌شود بزرگترین تفاوت آبگرمکن و پکیج، گرم کردن محیط داخلی توسط شوفاژ است که باعث شده از این دستگاه استقبال گسترده‌ای شود.
با این حال پکیج نیز همانند هر دستگاه دیگری نیاز به سرویس شدن و تعویض قطعات فرسوده دارد. سرد و گرم شدن آب پکیج از رایج‌ترین مشکلاتی است هر کاربر با آن مواجه می‌شود و دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز این مشکل شود:

1. تغییر فشار آب

کاهش آب ورودی به پکیج و تغییر فشار آب ساختمان از مهم‌ترین دلایل سرد و گرم شدن آب حمام است. از آنجا که مصرف بالا و خرابی پمپ آب، دلایل موثر در تغییر در فشار آب هستند، توصیه می‌شود که از سلامت پمپ و موتور آب اطمینان حاصل کنید.

2. رسوب گرفتن مبدل ثانویه

مبدل ‌ثانویه قطعه‌ای مهم در پکیج‌های دو مبدله است که وظیفه تامین آب گرم مصرفی و داغ ماندن لوله‌های گرمایشی رادیاتور را دارد. این قطعه به محض باز شدن آب گرم، آب سرد مصرفی را در مجاورت آب داغ شده قرار می‌دهد تا دمای آن بالاتر رود. سختی بالای آب باعث می‌شود تا پس از چند سال استفاده مداوم از پکیج، رسوب در مبدل ثانویه باقی بماند و آن را از انجام وظایف خود باز دارد.

راه‌های رفع این مشکل، رسوب‌زدایی حرفه‌‍‌ای دستگاه توسط اسید مخصوص و یا تعویض مبدل است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم این مشکل را با یک کارشناس یا تعمیرکار مجرب پکیج در میان بگذارید و از دست‌کاری دستگاه خودداری کنید.

اگر علت گرم و سرد شدن آب پکیج وجود مشکل در مبدل ثانویه باشد، پکیج با ارسال ارور مخصوص بر روی نمایشگر آن را به شما اطلاع خواهد داد. شما می‌توانید با مطالعه مطلب لیست خطاهای پکیج بوتان و ایران رادیاتور به آن پی ببرید.

گرم و سرد شدن آب پکیج

3. خرابی کلید NTC آب مصرفی یا گرمایشی

خرابی سنسور آب یا همان NTC از دیگر دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج است. این قطعه با تشخیص دمای آب، فرمان روشن و خاموش شدن پکیج را به برد ارسال می‌کند تا دمای آب مصرفی به میزان دلخواه کاربر تنظیم شود.
خرابی این قطعه باعث می‌شود که دمای آب به اشتباه تشخیص داده شود و آب مصرفی به صورت مکرر گرم و سرد گردد. از آنجا که رفع این مشکل نیاز به اطلاعات تخصصی دارد، بهتر است که با نمایندگی پکیج خود تماس بگیرید و درخواست اعزام تکنسین کنید.

4. خرابی فلومتر یا فلوسوییچ

فلومتر یا همان فلوسوییچ، قطعه‌ای مهم در پکیج است که وظیفه سنجش میزان آب ورودی به داخل پکیج را در یک مدت زمان معلوم دارد. خرابی این قطعه باعث می‌شود که آب بیشتر یا کمتر از حد اعلام شده وارد دستگاه شود و متعاقبا دمای آب کم و زیاد شود. این مساله خود را به صورت تغییر ناگهانی دمای آب پکیج نشان می‌دهد.

5. زیاد بودن شعله پکیج

بلند بودن شعله پکیج باعث می‌شود که آب در زمان کمتری به دمای مورد نظر پکیج برسد و سنسورهای حرارتی اخطار داغ شدن بیش از حد آب را صادر کنند. بدین ترتیب برد پکیج جهت تنظیم دما شعله را کاملا خاموش می‌کند و باعث می‌شود که پس از خروج آب بسیار گرم، آب مصرفی به صورت ناگهانی سرد شود. برای رفع این مشکل تنها کافیست شعله پکیج تنظیم شود و نیازی به تعویض قطعه ندارد.

تعمیر آنلاین پکیج

6. خرابی پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور وظیفه گردش آب در مدار گرمایشی و مبدل اولیه را دارد. فرسودگی و جرم‌گرفتگی این قطعه باعث عدم گردش آب در پکیج خواهد شد که می‌تواند در تغییر دمای آب مصرفی نیز موثر واقع شود.

7. خرابی فن

تفاوت اصلی پکیج فن‌دار و بدون فن در نحوه تهویه دودهای ناشی از احتراق به بیرون از دستگاه است. در صورتی که فن پکیج کار نکند و میزان دی‌اکسیدکردن بیشتر از حد مجاز شود، موجب خاموشی پکیج و سرد و گرم شدن آب لوله‌کشی می‌شود.
این مشکل که به صورت کد خطا بر روی نمایشگر پکیج‌ ظاهر می‌شود به سرعت قابل تشخیص است و شما می‌توانید با تماس با یک تکنسین پکیج این مشکل را حل کنید.

8. خرابی پرشر فن

یکی دیگر از دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج، خرابی پرشر فن یا همان حسگر فشار هواست. این قطعه که در مسیر احتراق پکیج نصب می‌شود عملکرد فن پکیج را بررسی می‌کند. خرابی این قطعه باعث می‌شود که در صورت روشن نشدن فن، پکیج از ادامه کار خود باز بماند و آب مصرفی به ناگاه سرد شود.

9. خرابی شیر پیسوار

شیر پیسوار که به آن شیر توپی زاویه‌دار نیز می‌گویند، بر روی اکثر لوله‌کشی ساختمان استفاده می‌شود. این قطعه مجرای آب ورودی را تنظیم و کنترل می‌کند . شما می‌توانید با چرخانده دسته شیر میزان آب ورودی خود را کمتر یا بیشتر کنید. خرابی این قطعه باعث می‌شود که کمتر یا حتی بیشتر از آب مورد نیاز پکیج به دستگاه وارد شود و سرد و گرم شدن آب مصرفی را به همراه داشته باشد.

سرد و گرم شدن آب پکیج

10. خرابی برد

یکی دیگر از دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج خرابی یا سوختن کامل برد یا قسمتی از آن است. از آنجا که برد حکم مغز را برای پکیج دارد، تمامی دستورهای خاموش و روشن شدن قطعات پکیج توسط برد ارسال می‌شود. این قطعه کاملا الکتریکی است و نوسانات برق و استفاده نادرست از آن می‌تواند منجر به سوختن یا خرابی آن شود. این مساله باعث می‌شود که دستور خاموش و روشن شدن مکرر پکیج ارسال شود.

تعمیر، تعویض و ریختن برنامه جدید پکیج نیاز به اطلاعات تخصصی زیادی دارد که از دست شما خارج است. لذا توصیه می‌شود جهت جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به برد، پکیج را خاموش کنید و مشکل خود را با یک تعمیرکار پکیج در میان بگذارید.