تلویزیون پرکاربردترین و مهم‌ترین وسیله منزل بوده که طرفداران بسیاری نیز دارد. اما مشکلی که در این دستگاه ضروری منزل نمی‌تواند دور از چشم همه قرار گیرد، ایرادات مربوط به صفحه نمایش تلویزیون می‌باشد. ممکن است در هنگام تماشای برنامه مورد علاقه خود، متوجه کم نور شدن نور صفحه تلویزیون شده باشید. این ایراد دستگاه و کم و زیاد شدن نور صفحه تلویزیون، کیفیت تماشا را کاهش خواهد داد.

در این مطلب قصد داریم که به بررسی علت کم نور شدن صفحه تلویزیون بپردازیم و ترفندهای رایج برای رفع این ایراد دستگاه را ذکر کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه تعمیر آنلاین باشید.

 

۶ علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

وضعیت تنظیمات روشنایی تلویزیون

اولین علت کم نور شدن صفحه تلویزیون مربوط به تنظیمات نور دستگاه می‌باشد. بهتر است که ابتدا با چک کردن این بخش تلویزیون و فعال کردن سنسور تشخیص نور محیط دستگاه، به رفع این ایراد بپردازید.

می‌توانید با چک کردن منوی تنظیمات تلویزیون، نور دستگاه را غیرفعال کنید. همچنین سایر تنظیمات دستگاه چون نور زمینه، روشنایی، درخشندگی و… را نیز می‌توانید چک و تنظیم نمایید. البته در برخی از موارد کم نور شدن نور صفحه تلویزیون می‌تواند به خاطر تنظیمات صرفه‌جویی انرژی در دستگاه باشد. می‌توانید از طریق منوی تنظیمات بخش Energy Saving را غیرفعال و خاموش نمایید.

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

تنظیم سنسور ECO تلویزیون

در برخی از مدل‌های جدید تلویزیون، وجود قابلیت سنسور ECO و یا همان قابلیت تشخیص نور محیط، باعث تنظیم خودکار صفحه تلویزیون خواهد شد. در واقع این سنسور، بر اساس میزان نور اتاق به تنظیم نور صفحه خواهد پرداخت. از این رو اگر تلویزیون در یک اتاق با نور زیاد، روشن شده باشد، صفحه نمایش تلویزیون روشن‌تر خواهد بود و برعکس این مسئله، در یک اتاق تاریک، صفحه نمایش تیره‌تر خواهد بود. به همین دلیل برای رفع ایراد کم نور شدن نور صفحه تلویزیون در این مورد، باید به غیرفعال کردن این سنسور دستگاه بپردازید.

 

بررسی کابل و گیرنده دیجیتال تلویزیون

اگر در هنگام استفاده از کنسول بازی و یا کابل‌های متصلی به دستگاه، متوجه کم نور شدن نور صفحه تلویزیون شدید، احتمالاً ایراد در گیرنده دیجیتال و کابل‌ها می‌باشد. در واقع اگر در زمان استفاده از این ابزارها، متوجه کم نور شدن صفحه تلویزیون شدید و به صورت جداگانه ایرادی در نور تصویر تلویزیون وجود نداشت، وجود مشکل را باید در دستگاه‌های جانبی بررسی نمایید.

 

خرابی قطعه بک لایت تلویزیون

اگر با چک کردن منوی دستگاه و تغییر دادن برخی از تنظیمات مربوط به روشنایی تلویزیون، این ایراد برطرف نشد، احتمالا یکی از قطعات مربوط به صفحه نمایش تلویزیون دچار ایراد و خرابی شده است. اولین ایراد فنی مربوط به این مشکل تلویزیون، خرابی قطعه بک لایت دستگاه می‌باشد.

بک لایت و یا همان نور پس ‌زمینه تلویزیون می‌باشد که عامل اصلی کیفیت تصویر دستگاه است. از این رو اگر تصاویر نمایشی تلویزیون بسیار بی نور و تاریک باشد و در حدی که قادر به تشخیص رنگ‌ها نباشید، احتمال بسیار قوی، این ایراد و علت کم نور شدن صفحه تلویزیون مربوط به خرابی این قطعه دستگاه می‌باشد.

لازم به ذکر است که دلیل بروز این ایراد و خرابی قطعه بک لایت تلویزیون بیشتر به خاطر روشن بودن طولانی مدت دستگاه و همچنین انتخاب نور زیاد برای صفحه نمایش تلویزیون می‌باشد که این ۲ امر باعث ایجاد مشکل در بک لایت دستگاه خواهد شد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این ایراد در قطعه تلویزیون بهتر است که دستگاه هم تایم زیادی، منظور ساعت‌های بی‌وقفه و طولانی، روشن نباشد و هم نکته مهم‌تر، تنظیمات درست و مناسب نور صفحه می‌باشد.

اما در مورد رفع این ایراد و خرابی قطعه بک لایت تلویزیون، باید بگوییم که به دلیل تخصصی بودن این امر و احتمال آسیب دیدن سایر قطعات و به خصوص قسمت پنل تلویزیون، توصیه می‌کنیم که تعمیر این ایراد دستگاه را از یک تکنیسین‌کار نمایندگی‌های معتبر برند تلویزیون خود بخواهید تا مشکل و دردسر دیگری برای دستگاه به وجود نیاید.

کم نور شدن صفحه تلویزیون

سوختگی پیکسل تلویزیون

ایراد دیگر مربوط به سوختگی پیکسل تلویزیون می‌باشد. هر پیکسل دارای سه عدد ساب پیکسل بوده که برای ایجاد رنگ تلویزیون و کیفیت صفحه نمایش دستگاه عمل می‌کنند. این پیکسل‌ها توسط ترانزیستور دستگاه کنترل شده و عملکرد آن چک می‌شود. از این رو اگر مشکل و ایرادی در این قطعه تلویزیون رخ دهد، باعث سیاه شدن تصویر و کم نور شدن نور صفحه تلویزیون خواهند شد. رفع این مشکل را نیز توصیه می‌کنیم که حتما توسط تکنسین‌کار چک و بررسی شود تا به تعمیر و یا تعویض قطعه پرداخته شود.

 

ایراد در پنل تلویزیون

آخرین علت کم نور شدن صفحه تلویزیون، مربوط به خرابی پنل دستگاه می‌باشد. در واقع معمولاً به خاطر استفاده زیاد و روشن بودن طولانی تلویزیون ممکن است لکه‌های ابری شکل بر روی صفحه نمایش ظاهر شود که نشان از خرابی پنل دستگاه می‌باشد. رفع این ایراد سیاه شدن تصویر نمایشی تلویزیون نیز باید حتما توسط تکنیسین‌کار بررسی شود تا با تعویض قطعات اورجینال و با کیفیت، مشکل دستگاه سریع‌تر و تضمینی برطرف شود.

 

تعمیر آنلاین

تمام دلایل و ایراداتی که برای مشکل کم نور شدن نور صفحه تلویزیون در این مطلب بیان کردیم، به صورت کلی و همه جانبه برای تمام برندهای تلویزیون قابل بررسی می‌باشد. از این رو اگر با توجه به مطالب گفته شده، موفق به رفع این ایراد و یافتن علت کم نور شدن صفحه تلویزیون نشدید و یا حتی این ایراد به خاطر وجود مشکل در قطعات حساس و به صورت کلی ایراد فنی در تلویزیون بود، توصیه می‌کنیم که اگر مهارت و تخصصی در زمینه تعمیر لوازم برقی ندارید، بهتر است از دستکاری این قطعه حساس جلوگیری کرده و تعمیر و رفع این ایراد تلویزیون را از تکنسین‌کاران نمایندگی‌های معتبر بخواهید.