آیا تاکنون تجربه درگیری یا خرابی ماشین لباسشویی را داشته‌اید؟ یکی از شایع‌ترین مشکلات در هر خانه‌ای، چالش‌های مربوط به ماشین لباسشویی است. گاهی امکان دارد که آب گرم از طریق شیر ورودی وارد این ماشین نشود و لباس‌ها در طول کار لباسشویی، با آب سرد شسته شوند. بنابراین بهتر است علت آن را جست‌و‌جو کنید و به دنبال راه‌حل مناسب و کاربردی برای آن باشید‌. اگر شما نیز با این پرسش روبه‌رو هستید که چرا آب گرم وارد لباسشویی نمیشود، تا پایان این یادداشت در کنار ما بمانید.

سیستم آب گرم ماشین لباسشویی

هر ماشین لباسشویی بر اساس مدل خود، به نوعی متفاوت به گرم کردن آب در زمان‌های مختلف می‌پردازد. به‌طور مثال، برخی از مدل‌های این دستگاه، تک‌شیر هستند و تنها یک ورودی دارند. در این مدل‌ها، تنها آب سرد وارد دستگاه خواهد شد و ماشین لباسشویی با استفاده از المنت مخصوصی که دارد، در مواقع ضروری این آب را گرم کرده و سپس استفاده می‌کند. در حقیقت این مدل لباسشویی‌ها عموماً از انواع به‌روزتر هستند و به همین علت، تعیین درجه با خود آن‌ها خواهد بود.
از سوی دیگر، مدل دوم لباسشویی‌ها به این صورت است که هم برای شیر آب سرد و هم برای شیر آب گرم ورودی دارند و آن‌ها را به‌صورت جداگانه دریافت می‌کنند. بنابراین، برای دانستن علت نیامدن آب گرم داخل لباسشویی باید توجه داشته باشید که ماشین لباسشویی شما کدام یک از این دو نوع است. حال به سراغ علت‌هایی برویم که این مشکل را ایجاد می‌کنند و بدانیم چرا آب گرم وارد لباسشویی نمیشود.

 

چرا آب گرم وارد لباسشویی نمیشود

5 دلیل گرم نکردن آب در لباسشویی

عوامل و دلایل گوناگونی وجود دارند که می‌توانند باعث به وجود آمدن این مشکل و درست کار نکردن ماشین لباسشویی شوند. برای این که بتوانید این مشکل را کاملا از بین ببرید، در قدم اول باید دلیل اصلی بروز آن و دلیل گرم نکردن آب در لباسشویی را پیدا کنید. در ادامه، مهم‌ترین دلایل این که چرا آب گرم وارد لباسشویی نمیشود، آورده شده است.

ـ خرابی برد الکترونیکی یا تایمر ماشین لباسشویی

همانطور که احتمالا می‌دانید، تایمر یا برد الکتریکی دستگاه‌های برقی که از لوازم جانبی لباسشویی هستند، حکم مغز و هسته مرکزی آن وسیله را دارند. تایمر یا برد، دستورات شما را به قطعات مربوطه در ماشین لباسشویی انتقال می‌دهد و فعالیت آن‌ها را تحت کنترل خود دارد. طبیعی است که در صورتی که این بخش ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شود، فرایند گرم کردن آب برای شست‌وشوی لباس‌ها نیز با اختلال مواجه خواهد شد.
بنابراین، در قدم اول برای عیب‌یابی و پیدا کردن علت نیامدن آب گرم داخل لباسشویی، بهتر است از درست کار کردن برد الکترونیکی یا تایمر دستگاه خود اطمینان خاطر کسب کنید. شاید به این خاطر باشد که برد الکتریکی ماشین صدمه دیده است.

ـ مسدود شدن شلنگ ورودی آب گرم ماشین لباسشویی

طبق توضیحاتی که در ابتدای متن داده شد، ممکن است مدل ماشین لباسشویی شما از دو ورودی برای آب برخوردار باشد. در این صورت لازم است برای فهمیدن این که چرا آب گرم وارد لباسشویی نمیشود، راه شیلنگ ورودی آب گرم دستگاه خود را بررسی کنید.
در اثر گذر زمان، املاح و مواد موجود در آب شهری، به رسوب‌گذاری منجر می‌شوند و ممکن است پس از مدتی، راه شلنگ ورودی آب در وسیله دچار انسداد شود و این ورود صورت نگیرد. این موضوع باعث می‌شود تا در ابتدا، فشار آب گرم کاهش پیدا کند و با افزایش رسوبات، امکان قطع شدن جریان آب گرم نیز وجود دارد. در نتیجه، آب گرم وارد لباسشویی نخواهد شد.

چرا آب گرم وارد لباسشویی نمیشود

ـ خراب شدن المنت یا هیتر ماشین لباسشویی

هیتر یا المنت لباسشویی که از اسم آن نیز مشخص است، قطعه‌ای است که وظیفه‌ گرم کردن آب را در ماشین لباسشویی به عهده دارد. در صورتی که آبی که وارد ماشین لباسشویی شده است، از دمای مناسب برای برنامه‌ی شست‌وشو برخوردار نباشد، المنت یا هیتر به کار می‌افتد و نسبت به بالا بردن دمای آب وارد شده به دستگاه اقدام می‌کند.
خراب شدن یا سوختن این قطعه، باعث خواهد شد که آب ماشین لباسشویی گرم نشود و ادامه‌ی کار این دستگاه به مشکل بربخورد. به همین خاطر، خراب شدن هیتر نیز یکی دیگر از پاسخ‌هایی است که به پرسش چرا آب گرم وارد لباسشویی نمیشود، می‌توان داد.

ـ خرابی ترموستات یا سنسور ماشین لباسشویی یا قطع شدن اتصالی سیم‌های آن

ترموستات که نام دیگر آن سنسور است، یکی از قطعات کلیدی ماشین لباسشویی است. وظیفه‌ اصلی ترموستات این است که مدام دمای آبی را که در ماشین لباسشویی در حال چرخش است، تحت نظر داشته باشد و در صورت داغ شدن بیش از حد، دمای آن را کاهش دهد تا در اثر گرمای بیش از حد آسیبی به موتور این دستگاه و سایر قطعات آن نرسد.
در صورتی که قطعه‌ ترموستات خیلی قدیمی شده باشد و یا سیم‌های آن کهنه شده باشند و اتصال آن‌ها قطع شده باشد، عملکرد ترموستات دچار مشکل می‌شود. این اختلال می‌تواند در دمای آب ورودی ماشین لباسشویی تاثیر زیادی داشته باشد.

ـ خراب بودن هیدروستات

درست مانند ترموستات یا سنسور، خراب شدن هیدروستات نیز می‌تواند جواب این سوال باشد که چرا آب گرم وارد لباسشویی نمیشود. وظیفه‌ی اصلی این قطعه این است که سطح آبی را که وارد مخزن آب دستگاه ماشین لباسشویی می‌شود، کنترل کند. به همین علت، در صورتی که هیدروستات خراب شده باشد یا عملکرد آن مشکلی داشته باشد، داخل شدن آب گرم به مخزن دستگاه نیز با اختلال روبرو خواهد شد.

نتیجه‌گیری

اگر با استفاده از مطالب گفته شده، حالا متوجه شده‌اید که چرا آب گرم وارد لباسشویی نمیشود، در اولین قدم باید به دنبال یک تعمیرکار متخصص بگردید. کمک گرفتن از یک فرد ماهر در تعمیر لباسشویی به شما کمک می‌کند تا ریشه‌ی مشکل فعلی خود را پیدا کنید و با حل کردن آن، از به وجود آمدن مشکلات بیشتر خودداری کنید.
از سوی دیگر، مشکلاتی مانند خرابی ترموستات یا هیدروستات بسیار تخصصی هستند و در صورت بی‌دقتی در زمان تعمیر آن‌ها ممکن است برای قطعات دیگر نیز مشکل به وجود بیاید. بنابراین پیشنهاد ما این است در صورت مشاهده چنین مواردی یا شیوه‌نامه‌های تخصصی را دنبال کنید یا کار را به تیم‌های تعمیر بسپارید.