کولر گازی یا اسپیلیت یکی از بهترین دستگاه‌های سیستم تهویه هواست که امروزه از محبوبیت زیادی برخوردار است. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این وسیله می‌توان به تولید هوای خنک و مطبوع در کسری از ثانیه اشاره کرد.

فن کولر گازی

این سیستم تهویه هوا برای داشتن عملکردی مناسب و بی‌نقص نیاز به سرویس شدن به موقع دارد؛ زیرا مانند دیگر وسایل برقی نیاز به تعویض قطعه و یا مواردی از قبیل شارژ گاز خنک‌کننده (مبرد) و… خواهد داشت. یکی از اتفاق‌های رایجی که ممکن است برای هر اسپیلیت اتفاق بیفتد، کار نکردن فن کولر گازی است. اگر تمایل دارید با تمامی دلایل کار نکردن فن اسپیلت یا تعمیر کولر گازی آشنا شوید با ما همراه باشید.

علت کار نکردن فن کولر گازی

فن که در پنل خارجی اسپیلت و در جلوی کمپرسور قرار دارد، حاوی 3 یا 4 پره است که توسط یک موتور به حرکت در می‌آید. وظیفه اصلی فن در اسپیلت انتقال هوای گرم به بیرون و خنک کردن کمپرسور و کنداسور است. مسلما کار نکردن پره می‌تواند عمل خنک‌کنندگی هوا را با مشکلی جدی روبرو کند و یا حتی به قطعات اسپیلت آسیب برساند. از مهم‌ترین دلایل کار نکردن فن کولر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خرابی موتور فن گردشی

به موتور فن گردشی، موتور فن دوال شفت نیز گفته می‌شود زیرا دو پروانه دارد که هر کدام، در یک سمت از موتور قرار دارد. یکی از این دو پروانه وظیفه کاهش حرارت و خنک کردن کویل‌های چگالنده را بر عهده دارد و دیگری هوا را بر روی کویل‌های تبخیر کننده به گردش در می‌آورد.

موتور فن گردشی برای انجام وظیفه خود به بیرینگ‌های خاصی مجهز است که ممکن است در اثر گذشت زمان شل، خمیده و یا حتی ساییده شوند. برای اینکه از سالم بودن بیرینگ‌ها مطمئن باشید تنها کافیست که شفت موتور را بچرخانید؛ در صورتی که شفت‌ها لق بودند و یا در چرخیدن آزادانه مشکل داشتند، احتمالا نیاز است که موتور فن دوال شفت تعویض گردد.

خرابی کولر گازی

2. سوختن خازن

خازن‌های موجود در کمپرسور با استفاده از یک پایه الکتریکی به کمپرسور نصب شده‌اند که سوختن آن عملکرد فن را با اختلال روبه رو می‌کند. به همین دلیل نیاز است با استفاده از یک مولتی‌متر از وجود جریان الکتریکی در آنها اظمینان خاصل کنیدو در صورت لزوم برای تعویض آنها با نمایندگی کولر گازی خود تماس بگیرید.

3. خرابی برد رله

برد رله وظیفه فرمان‌دهی به دیگر اجزای کولر گازی و تامین ولتاژ مناسب آنها را بر عهده دارد. خرابی این برد می‌تواند منجر به عدم ارسال فرمان به کار کردن فن اسپیلت شود و یا در تامین ولتاژ مناسب برای فن به مشکی بر بخورد. هر یک از این دو مورد می‌تواند در کار نکردن فن کولر گازی دخیل باشند.

فن کولر گازی

4. خرابی ترموستات

ترموستات در کولر گازی وظیفه دارد تا هوای محیط را متعادل نگه دارد و به دمای مطلوب مورد نظر شما برساند. پس می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت و یا عدم فعالیت کمپرسور توسط ترموستات نیز کنترل می‌شود. در صورت خرابی ترموستات، اطلاعات اشتباهی به اسپیلت داده می‌شود که می‌تواند کار نکردن فن این وسیله را به همراه داشته باشد.

5. خرابی ترمیستور

ترمیستور یک سنسور حرارتی است که وظیفه دارد دمای محیط، ، کمپرسور، لوله مسی های اواپراتور و کندانسور و را به دست آورد و به برد کولر گازی ارسال کند. خرابی این سنسور حرارتی می‌تواند در عملکرد فن نیر موثر باشد.

کار نکردن فن کولر گازی

6. آسیب دیدن سوییچ چند وضعیتی

سوییچ چند وضعیتی سرعت چرخش و هوادهی فن کولر را با تغییر میزان برق ورودی به فن بر اساس نیاز کولر گازی تنظیم می‌کند. آسیب دیدن و خراب شدن این سوییچ می‌تواند باعث کار نکردن فن کولر گازی شود.

شما می توانید در صورت بروز هر مشکل با تکنسین های متخصص تعمیر آنلاین تماس برقرار نمایید.