گرم نشدن آب پکیج یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که کاربران از آن شکایت دارند. دلایل زیادی می‌تواند باعث شود که پکیج در انجام وظایف خود ناموفق باشد. این دلایل باید به سرعت تشخیص داده شوند چرا که دست کم گرفتن آنها هزینه‌های تعمیر پکیج را بیشتر خواهد کرد. پس اگر سرد شدن آب پکیج مشکل پکیج شماست، با ما همراه باشید تا تمامی دلایل احتمالی این مشکل را به شما معرفی کنیم.
خرابی پکیج.

10 علت مهم گرم نشدن آب پکیج 

پکیج، موتورخانه کوچکی در ساختمان است که به دلیل عملکرد بسیار خوب خود، چند سالی است که جایگزین آبگرمکن‌های قدیمی شده است. تفاوت اصلی پکیج و آبگرمکن در این است که پکیج قادر به گرم کردن محیط درونی ساختمان با استفاده از لوله‌های رادیاتور نیز هست.
با پیشرفت تکنولوژی پکیج‌های جدید به صفحه LCD  کوچکی مجهز هستند تا با نمایش کد خطا محدوده بروز مشکل را به کاربر اعلام کنند و سرعت تعمیر پکیج افزایش یابد. پس اگر آب لوله‌کشی ساختمان شما سرد است و ارور دستگاه خبر از سرد بودن آب مصرفی می‌دهد به دنبال دلیل اصلی این مشکل باشید:

1_ خرابی کلید NTC

یکی از مهم‌ترین دلایل گرم نشدن آب پکیج، خرابی کلید تنظیم دمای آب  است که کارشناسان به آن NTC می‌گویند. وظیفه این قطعه این است که دمای آب را تشخیص دهد و میزان آن را به اطلاع برد برساند تا در صورت لزوم پکیج روشن یا خاموش شود.
خرابی کلید NTC باعث می‌شود تا اطلاعات اشتباهی درباره دمای واقعی آب به برد برسد و آب مصرفی سرد باقی بماند. از آنجا که تعمیر و تعویض کلید NTC  نیاز به اطلاعات تخصصی دارد، توصیه می‌شود با نمایندگی پکیج خود تماس بگیرید و درخواست مراجعه یک تعمیرکار پکیج کنید.

2_ خرابی برد

برد قطعه مهمی در پکیج است که نقش مغز دستگاه را ایفا می‌کند. وظیفه اصلی برد این است که از طریق جریان‌های الکتریکی به تمامی قطعات دستور خاموش یا روشن شدن بدهد و عملکرد بدون نقص پکیج را تضمین کند. خرابی این قطعه باعث می‌شود که برد قادر به ارسال دستور به کار مشعل پکیج نباشد و آب گرم تولید نشود. توصیه می‌شود برای تعویض یا تعمیر این قطعه با نمایندگی مجاز پکیج خود تماس بگیرید.
خرابی برد پکیج

3_ وجود رسوب در مبدل ثانویه

یکی دیگر از دلایل گرم نشدن آب پکیج، وجود رسوب در قسمت‌های مختلف پکیج به خصوص مبدل ثانویه است.  این مبدل وظیفه تامین آب گرم مصرفی و داغ ماندن لوله‌های گرمایشی رادیاتور را دارد. در هنگامی که شیر آب گرم باز می‌شود، مبدل ثانویه آب سرد مصرفی را در مجاورت آب داغی که توسط مبدل اصلی تهیه شده قرار می‌دهد تا آب به دمای مورد نیاز کاربر برسد.
 وجود رسوب در این قطعه باعث بروز صدای زیاد از پکیج و ممانعت از ورود آب سرد به داخل مبدل می‌شود. این مشکل بسیار جدی است و نباید از آن غافل شد؛ چرا که گرم نشدن آب پکیج و وارد شدن فشار بیش از حد به دستگاه را با خود به همراه دارد. خوشبختانه رفع این مشکل خیلی سخت و پیچیده نیست و با جرم‌زدایی حل خواهد شد.  از آنجا که رسوب‌زدایی پکیج نیاز به مواد مخصوصی دارد، توصیه می‌شود برای انجام این کار از کارشناسان زبده کمک بخواهید.
شما می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل در این زمینه با تکنسین های متخصص تعمیر آنلاین تماس بگیرید و مشکل خود را برای آنان بازگو کنید.

4_ خرابی فلوسوییچ

فلوسوییچ نوعی کلید الکتریکی در پکیج است که باز شدن مسیر آب گرم مصرفی را به برد اطلاع می‌دهد.  باز شدن آب گرم باعث می‌شود که به تیغه خاصی که در مسیر پکیج تعبیه شده نیرو وارد شود و کلید فلوسوییچ را روشن کند. با روشن شدن کلید فلوسوییچ، برد دستور روشن شدن مشعل پکیج و گرم شدن آب به میزان لازم را می‌دهد و بدین ترتیب در کسری از ثانیه آب گرم وارد لوله‌های ساختمان می‌شود.
گرم نکردن آب توسط پکیج
خرابی فلوسوییچ باعث می‌شود که هیچ‌گونه اطلاعاتی مبنی بر نیاز به آب گرم به برد ارسال نشود و سرد بودن مداوم آب لوله‌کشی را به همراه داشته باشد.

5_ خرابی شیر سه راه موتوری

شیر سه راه موتوری قطعه‌ای مهم در پکیج‌های دو مبدله است که وظیفه باز و بسته کردن مسیر آب گرم مصرفی و گرمایشی را بر عهده دارد. خرابی این شیر باعث می‌شود که از ورود آب گرم به لوله‌‌ها جلوگیری شود و کاربر تنها به آب سرد دسنرسی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود برای رفع این مشکل به تنهایی عمل نکنید و با تماس با نمایندگی پکیج خود از یک کارشناس کمک بگیرید.

6_ فشار کم آب لوله‌کشی

یکی از دلایل رایج گرم نشدن آب پکیج، پایین بودن بار فشار آن است. در صورتی که بار پکیج از عدد 1 کمتر باشد، پکیج به ناچار خاموش می‌شود و سرد بودن آب مصرفی را به همراه خواهد داشت. برای رفع این مشکل و تنظیم فشار آب باید شیر ورودی آب شهری به پکیج را باز کنید و با رسیدن بار به منطقه 2 آن را ببندید.
بهترین میزان بار برای داشتن آب گرم، عدد 2 است لذا از بالا رفتن بیش از حد آن جلوگیری کنید و با باز و بسته کردن شیر فشار، همیشه آن در همین محدوده نگه دارید.

7_ کمبود سوخت

کمبود سوخت یکی از دیگر مشکلاتی است که ممکن است عملکرد پکیج را با مشکل روبرو کرده و موجب گرم نشدن آب پکیج می‌شود. از آن جایی که اکثر پکیج‌ها از گاز شهری به عنوان سوخت اصلی خود استفاده می‌کنند، مشکل کمبود سوخت در فصول سرد سال بیشتر دیده می‌شود.
تعمیر پکیج
کمبود گاز شهری در پکیج از ایجاد گرما به اندازه کافی جلوگیری می‌کند و روند گرم شدن آب را با مشکل روبرو می‌سازد.

8_ طولانی بودن مسیر لوله‌کشی

اگر تنها در قسمت‌هایی از ساختمان که فاصله نسبتا بیشتری با پکیج دارد آب گرم وجود ندارد، احتمالا دلیل گرم نشدن آب در آن قسمت خاص طولانی بودن مسیر لوله‌کشی ساختمان است. لوله‌کشی غیرحرفه‌ای و پیچ در پیچ، باعث تاخیر در رسیدن آب گرم به انتهای لوله و اتلاف انرژی می‌شود.
لازم به ذکر است که ظرفیت پایین پکیج و تنظیم دمای آب گرم مصرفی بر روی درجه کم نیز از دیگر مواردی است که باعث می‌شود آب پکیج به اندازه کافی گرم نباشد.

9_ قطعی برق

از آنجا که دستور شروع به کار پکیج توسط برد به همه قسمت‌های پکیج ارسال می‌شود، پکیج‌ها برای انجام وظایف خود علاوه بر سوخت گازی، به برق نیز نیاز دارند و نبودن آن به منزله خاموش شدن کامل پکیج است. پس اگر آب مصرفی شما به صورت ناگهانی سرد شده  و با گذشت چند ثانیه هیچ‌گونه تغییری در دمای آن احساس نمی‌شود، از وجود برق در ساختمان و سلامت تمامی اتصالات الکتریکی پکیج اطمینان حاصل کنید.

10_ سرد بودن بیش از حد آب لوله‌کشی

یکی دیگر از دلایل گرم نشدن آب پکیج، سرد بودن آب لوله‌کشی است که اغلب در مناطق سردسیر و فصول سرد سال به چشم می‌خورد. از آن جایی که آب بسیار سرد  به مدت زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارد، پکیج از رساندن سریع آن به دمای مورد نظر کاربر عاجز است و در نتیجه آب مصرفی به جای  دمای کاملا گرم، نسبتا سرد است. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود در مناطق سردسیر کشور به جای پکیج از آبگرمکن‌های مخزن‌دار استفاده شود.