برخلاف سایر لوازم برقی منزل، نصب ماشین لباسشویی به سادگی وصل کردن آن به پریز برق نیست. طریقه نصب لباسشویی به گونه‌ای است که باید توسط یک فرد ماهر انجام شود؛ در غیر‌ این‌ صورت ممکن است مشکلاتی برای ماشین لباسشویی به وجود بیاید. برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات، در ادامه این مقاله نحوه وصل کردن ماشین لباسشویی و راه‌اندازی آن را به صورت مرحله‌به‌مرحله به شما آموزش خواهیم داد. در پایان قادر خواهید بود با رعایت این نکات، ماشین لباسشویی خود را مانند یک کارشناس خبره نصب و راه‌اندازی کنید.

۱. اولین مرحله نصب لباسشویی؛ انتخاب محل مناسب دستگاه

انتخاب محل مناسب برای نصب ماشین لباسشویی بسیار حائز اهمیت است و از آن نباید چشم‌پوشی کرد. اگرچه به دلیل زندگی شهری محدودیت‌های بسیاری برای انتخاب مکان لباسشویی وجود دارد و اغلب در آشپزخانه جای می‌گیرد؛ بااین‌حال اگر می‌توانید مکان آن را خودتان انتخاب کنید لطفا به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • دمای محیط نباید به زیر صفر درجه برسد.
  • جای ماشین لباسشویی نباید تنگ باشد و از هر طرف باید چند سانتی‌متر آزاد باشد.
  • امکان جا‌به‌جایی هوا وجود داشته باشد.
  • زمینی که ماشین لباسشویی بر روی آن قرار می‌گیرد باید هم‌سطح و هم‌تراز باشد و سرامیک شکسته یا هر نوع مانعی بر روی آن وجود نداشته باشد.
  • لوله فاضلاب جهت تخلیه آب در مکان مناسب وجود داشته باشد.
  • دسترسی داشتن به شیر آب سرد جهت وصل شدن ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید.
  • امکان باز شدن درب ماشین لباسشویی به اندازه کافی باید وجود داشته باشد.
  • امکان دسترسی به پشت دستگاه در صورت لزوم برای تعمیر لباسشویی نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد.
  • عدم نزدیکی به منبع گرما مانند شوفاژ، اجاق گاز و… بسیار اهمیت دارد؛ زیرا حرارت بیش‌ازحد به دستگاه آسیب وارد می‌کند.

عدم وجود محل مناسب برای ماشین لباسشویی یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در استفاده از ماشین لباسشویی است. در بسیاری از آپارتمان‌ها محل نصب ماشین لباسشویی و شیر آب سرد، در آشپزخانه تعبیه شده است و به‌راحتی می‌توانید ماشین لباسشویی را در محل مناسب خود قرار دهید.

انتخاب محل قرار دادن ماشین لباسشویی؛ یکی از مهم‌ترین مراحل در نصب لباسشویی

۲. باز کردن پیچ انتقال؛ مرحله‌ای مهم در آموزش طریقه نصب لباسشویی

اگر به‌تازگی ماشین لباسشویی خود را خریداری کرده‌اید و قصد نصب ماشین لباسشویی را دارید، باید بدانید که دیگ ماشین لباسشویی با استفاده از پیچ‌های transfer یا همان پیچ انتقال، جهت جلوگیری از هرگونه حرکت اضافه توسط کارخانه تولیدکننده قفل می‌شود. علت استفاده از پیچ انتقال این است که در هنگام جابه‌جایی ماشین لباسشویی، به دلیل وزن و حجم بالای دیگ و خشک‌کن، هیچ گونه آسیبی به دستگاه وارد نشود. در صورت عدم آگاهی از این مساله و باز بودن پیچ‌های ترنسفر هنگام جابه‌جایی،  تعمیر ماشین لباسشویی دوو یا برندهای دیگر، دور از انتظار نیست؛ بنابراین هنگام نصب ماشین لباسشویی به این موضوع توجه کنید.

اغلب شرکت‌های تولیدکننده ماشین لباسشویی به‌منظور باز کردن پیچ‌های ترنسفر در کارتون بسته‌بندی دستگاه، آچار مخصوص باز کردن این پیچ‌ها را قرار می‌دهند. بااین‌حال اگر به هر دلیلی این آچار را ندارید می‌توانید از فروشگاه ابزارآلات آن را تهیه کنید. محل قرارگیری 4 پیچ انتقال در پشت ماشین لباسشویی است. با باز کردن پیچ‌ها شاهد حرکت مدور و آزادانه دیگ در داخل ماشین لباسشویی خواهید بود.

باز کردن پیچ‌های ترانسفر؛ مرحله‌ای مهم در آموزش نصب لباسشویی سامسونگ

۳. نصب درپوش؛ یکی از مهم‌ترین مراحل در آموزش نصب ماشین لباسشویی

در اکثر ماشین لباسشویی‌ها به تعداد پیچ‌های انتقال، درپوش وجود دارد. این درپوش‌ها روی پشت بدنه دستگاه قرار می‌گیرند و جای خالی پیچ‌ها را پر می‌کنند. هنگام تعمیر لباسشویی اسنوا متوجه خواهید شد که در هر مدل ماشین لباسشویی ظاهر پیچ‌های انتقال نسبت به یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین هر برند درپوش مخصوص خود را خواهد داشت.

۴. تراز کردن ماشین لباسشویی به کمک آچار تنظیم پایه لباسشویی

در زیر هر چهار گوشه دستگاه، پایه‌هایی برای تراز کردن دستگاه وجود دارد. با استفاده از آچار تنظیم پایه لباسشویی می‌توانید این پایه‌ها را بلند یا کوتاه کنید. تکان خوردن و لرزش ماشین لباسشویی یکی از نشانه‌های تراز نبودن دستگاه است که باعث ایجاد استهلاک در آن می‌شود. گاهی اوقات تراز نبودن دستگاه صدمات جدی به دستگاه وارد می‌کند؛ حتی علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری ممکن است ناشی از تکان‌های فراوان به دلیل تراز نبودن ماشین لباسشویی باشد.

تراز شدن دستگاه به این معناست که در صورت وارد شدن فشار به یک گوشه از ماشین لباسشویی، قسمت‌های دیگر لق نباشند و در جای خود محکم قرار گرفته بگیرند. لازم به ذکر است که برای تراز شدن پایه‌های ماشین لباسشویی از قرار دادن کاغذ یا کارتون خودداری کنید؛ این کار را به‌راحتی با بلند و کوتاه کردن پیچ‌های پایه به وسیله آچار لباسشویی انجام می‌شود.

تنظیم پایه لباسشویی با استفاده از آچار تنظیم پایه لباسشویی

۵. آشنایی با طریقه نصب شیر آب ماشین لباسشویی

هنگام نصب لباسشویی سامسونگ یا برندهای شناخته‌شده دیگر، یکی از مهم‌ترین مراحل آشنایی با طریقه نصب شیر آب ماشین لباسشویی است. طریقه نصب لباسشویی در مدل‌های قدیمی به این صورت است که به دو شیر آب گرم و آب سرد نیاز خواهید داشت. در مدل‌های جدیدتر و امروزی، این موضوع متفاوت بوده و فقط از یک شیر آب سرد برای ماشین لباسشویی استفاده می‌شود.

بعد از طی کردن مراحل نصب شیر آب ماشین لباسشویی، با باز کردن شیر آب اطمینان پیدا کنید که هیچ‌گونه نشتی در مسیر اتصالات وجود ندارد. درصورتی‌که بعد از نصب لباسشویی، متوجه نشتی آب از مخزن دستگاه شدید، احتمالا باید میکروسوئیچ لباسشویی را تعویض کنید. در صورت آشنایی با نحوه تعویض میکروسوئیچ لباسشویی می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید، در غیر این صورت باید از یک فرد متخصص برای انجام تعمیرات کمک بگیرید. درصورتی‌که با طریقه نصب شلنگ اب ماشین لباسشویی آشنایی ندارید، تکنسین‌های حرفه‌ای تعمیر آنلاین برای انجام این کار به شما کمک خواهند کرد.

آشنایی با طریقه نصب شیر آب ماشین لباسشویی

۶. نصب شلنگ تخلیه؛ آخرین مرحله وصل کردن ماشین لباسشویی

نصب کردن اصولی شلنگ تخلیه باعث می‌شود تا آب کثیف به‌راحتی از مخزن خارج شود و در داخل دستگاه نماند یا بر روی زمین نریزد. به‌طورمعمول شلنگ تخلیه باید ۵۰ سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد تا کار خود را به‌خوبی انجام دهد. اگر ماشین لباسشویی در آشپزخانه و در نزدیکی سینک ظرفشویی قرار دارد، می‌توانید شلنگ تخلیه را به اتصالات تخلیه زیر سینک وصل کنید. برای این کار به رابط چندراهی زیر سینک نیاز خواهید داشت که از فروشگاه‌های ابزارآلات قابل‌خریداری هستند.

درصورتی‌که ماشین لباسشویی از سینک فاصله دارد، باید مسیر جداگانه‌ای برای شلنگ تخلیه آن در نظر بگیرید؛ این کار نیاز به تجهیزات حرفه‌ای دارد و تکنسین‌های نصب ماشین لباسشویی می‌توانند در ایجاد کردن خروجی فاضلاب به شما کمک کنند.

با یادگیری اصولی طریقه نصب ماشین لباسشویی از خراب شدن آن جلوگیری کنید

در این مقاله نصب ماشین لباسشویی را به صورت مرحله‌به‌مرحله بررسی کردیم. با یادگیری اصولی طریقه نصب ماشین لباسشویی، از به وجود آمدن ایرادات احتمالی در دستگاه و نیاز آن به تعمیرات، جلوگیری خواهید کرد. درصورتی‌که سوالی درباره طریقه نصب لباسشویی دارید، پرسش خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین، برای انجام نصب لباسشویی و تعمیرات این دستگاه کاربردی می‌توانید روی کمک تعمیر آنلاین حساب کنید. برای اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.