ارور E16 ظرفشویی بوش یکی از مهم‌ترین ارور ظرفشویی بوش است که ممکن شما با آن مواجه شوید. این کد خطا مربوط به ورود بی برنامه آب و یا خروج آن از دستگاه است که ممکن است باعث پر شدن بیش از حد مخزن شود. البته در برخی از موارد دیده شده که وجود این کد خطا در ماشین ظرفشویی BOSCH شما را با مشکل کم بودن بیش از حد آب در درون مخزن مواجه می‌سازد.

اگر درباره این ارور چیزی نمی‌دانید و دلایل بروز آن را نمی‌شناسید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

معنی ارور E16 ظرفشویی بوش چیست؟

ارورها متشکل از حروف انگلیسی و اعداد هستند که هریک معنای خاصی را دارند. این ارور بر روی LCD موجود بر روی درب دستگاه ظاهر می‌شوند و به طور معمول تا رفع نشدن مشکل دستگاه شروع به شستشوی ظروف نخواهد کرد. در صورتی که با ارور E16 برخورد کرده باشید، احتمالا ظروف داخل دستگاه کاملا تمیز نشده و در حین روشن بودن ماشین ظرفشویی نیز صدای ورود ادامه دار آب به داخل مخزن را می‌شنوید.

 

علت ارور E16 ظرفشویی بوش

 

از مهم‌ترین دلایل بروز ارور E16 ظرفشویی بوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خرابی آب شمار ظرفشویی

آب شمار نوعی سنسور مخصوص است که در مخزن ماشین ظرفشویی تعبیه می‌شود تا میزان آب ورودی و خروجی دستگاه را اندازه‌گیری نماید. خرابی این قطعه باعث می‌شود که میزان آب به درستی تشخیص داده نشود و آب کمتر یا بیشتری نسبت به نیاز دستگاه، وارد مخزن شود. برای رفع این مشکل نیاز است که یک تکنسین متخصص، پس از بررسی قطعه آب شمار، آن را تعمیر یا تعویض کند تا مشکل به طور کامل برطرف شود.

 

خرابی شیر برقی

ورود آب به داخل مخزن از طریق یک شیر برقی خاص انجام می‌پذیرد و خرابی آن می‌تواند باعث شود که آب بیشتر از حد نیاز وارد دستگاه شود. لذا در تمامی مراحل شستشو صدای ورود آب به داخل مخزن شنیده می‌شود که برای سلامتی قطعات داخلی به خصوص برد بسیار خطرناک است و کیفیت شستشو نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

در برخی از موارد نیز دیده شده که شیر برقی خراب نیست اما وجود جسمی خارجی و رسوبات از ورود آب به صورت طبیعی به داخل دستگاه جلوگیری می‌کند. برای رفع خرابی و رفع انسداد این قطعه نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی بوش خود خواهید داشت. لذا پیشنهاد می‌کنیم به دلیل نیاز به ابزار تخصصی و قطعات اصلی از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

 

علت ارور E16 ظرفشویی بوش

 

کف بیش از حد ظرفشویی بوش

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند ارور E16 را بر روی نمایشگر شما ظاهر کند، وجود کف بیش از حد در داخل دستگاه است که باعث می‌شود برد به اشتباه وجود آب بیش از حد در ستگاه را تشخیص دهد. این مشکل به طور معمول به دلیل استفاده بیش از حد از مواد شوینده در داخل ماشین ظرفشویی اتفاق می‌افتد.

برای رفع ارور E16 ظرفشویی بوش به دلیل ماندن کف در ماشین ظرفشویی تنها کافیست پس از اتمام شستشو دستگاه را خاموش کرده و ظروف را بیرون بیاورید. سپس با استفاده از دستمال و ظرف مناسب آب و کف اضافی را از دستگاه خارج کنید. دوباره ظروف را در دستگاه بچینید و مقدار شونده خود را کاهش دهید. سپس دستگاه را دوباره روشن کنید تا تمامی طروف به درستی شسته شوند.

نکته: برای ریختن مواد شوینده به اندازه کافی می‌توانید از مخزن شوینده موجود که در داخل درب ماشین ظرفشویی تعبیه شده، کمک بگیرید تا شوینده بیشتری در داخل دستگاه نریزید. در صورتی که باز هم بیشتر از حد نیاز دستگاه از شونیده استفاده می‌کنید و نمی‌توانید بهترین میزان شوینده مورد نیاز دستگاه خود را پیدا کنید، بهتر است به جای ژل و پودر از قرص ماشین ظرفشویی استفاده نمایید.

 

خرابی برد

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند شما را با ارور E16 ظرفشویی بوش روبرو کند، خرابی برد است. برد، قطعه‌ای نسبتا کوچک در ماشین ظرفشویی است که با استفاده از اتصالات الکترونیکی که با تمام قطعات داخلی دارد، مراحل شستشو را مدیریت می‌کند. این نظارت بر روی عملکرد قطعات تمیز شدن کامل ظروف و دقیق بودن دمای آب، نحوه آب کشی و خشک کردن ظروف بر اساس برنامه منتخب شما را به همراه خواهد داشت.

خراب شدن یا سوختن برد باعث می‌شود که برد اطلاعات دریافت شده از قطعات را به اشتباه تفسیر کند و ارور E16 را بر روی نمایشگر ظاهر گرداند. برای رفع ارور E16 ماشین ظرفشویی بوش به دلیل خرابی برد نیاز است که یک تکنسین متخصص در این زمینه دستگاه شما را بررسی نماید تا در صورت لزوم به تعمیر برد ماشین ظرفشویی و یا تعویض آن بپردازد.

از جمله مواردی که می‌تواند باعث خرابی برد زود هنگام برد یا سوختن آن شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات شدید برقی
  • استفاده بیش از حد از دستگاه به صورت پی در پی
  • بالا بودن دمای هوای محیط
  • ورود رطوبت به داخل برد
  • وارد شدن ضربه به برد در اثر جابه جایی غیر اصولی
  • و..

 

خطای E16 ظرفشویی بوش

 

وجود مشکل در سیم کشی داخلی

همان‌طور که اشاره کردیم خرابی سنسور آب باعث می‌شود که اطلاعات اشتباهی درباره میزان آب موجود در مخزن، به برد ماشین ظرفشویی داده ‌شود و ارور E16 ظرفشویی بوش را ببینید. اما در برخی از موارد، سنسور کاملا سالم است و باید در قسمت‌های دیگر به دنبال علت اصلی باشید.

وجود مشکل در اتصالات داخلی سنسور آب و برد یکی از دلایل بروز این مشکل است که باعث می‌شود تا آب بیشتر از حد مجاز وارد دستگاه گردد. برای رفع این مشکل نیاز است که سیم‌کشی‌های موجود بین قطعات برد و آب شمار به صورت دقیق بررسی شود و در صورت هر گونه قطعی یا فرسودگی، تمامی سیم‌ها تعویض و اتصالات بین آنها محکم‌تر شوند.

 

چند نکته:

  1. در صورتی که از شوینده‌های غیر استاندارد و بی‌کیفیت استفاده کنید، احتمال تولید کف بیشتر از حد نیاز دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز این مشکل تنها از برندهای مشهور، محصولات شوینده ماشین ظرفشویی بوش را خریداری نمایید.
  2. استفاده از مایع ظرفشویی دستی و شوینده‌های دیگری که مخصوص ماشین ظرفشویی نباشد نیز در تولید کف بیش از حد موثر هستند.
  3. برای جلوگیری از خرابی زودهنگام قطعات داخلی بهتر است ماشین ظرفشویی خود را در اوج مصرف برق استفاده نکنید و با استفاده از محافظ‌های برق مخصوص ماشین ظرفشویی میزان نوسانات را تا حد زیادی کاهش دهید.
  4. ارور E16 ظرفشویی بوش یکی از ارورهای متداول در ماشین ظرفشویی BOSCH است که در اکثر مواقع برای رفع این کد خطا، نیاز به یک فرد آگاه و ماهر در این زمینه دارید. دستکاری کردن دستگاه بدون داشتن تخصص باعث می‌شود که آسیب‌های بیشتر و جدی‌تری را وارد کنید که رفع آنها هزینه‌های بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.