یکی از بهترین روش‌های تمیز کردن سطوح مختلف منزل بدون استفاده از مواد شیمیایی، استفاده از بخارشو است. هرچه قدرت بخار دستگاه بالاتر رود، سرعت تمیز شدن اجرام از روی سطوح راحت‌تر خواهد بود. در این مطلب قصد داریم علت بخار نکردن بخارشوی را به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید از دستگاه خود بهترین نتیجه را بگیرید. اگر با این مشکل مواجه شده‌اید و در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بررسی علت بخار نکردن بخارشوی خانگی

دستگاه بخارشو یکی از جدیدترین لوازم برقی خانگی است که به اعضای خانواده در تمیز کردن انواع چربی، کثیفی و رسوبات باقی مانده بر روی سطوح مختلف منزل کمک می‌کند. این دستگاه ممکن است در اثر استفاده اشتباه و نگهداری غیر اصولی دچار مشکل شود و بخار کم‌تری را تولید نماید. این مساله تاثیر زیادی در سرعت و کیفیت چربی زدایی توسط بخارشود دارد و کاربر به دنبال پاسخ این سال است که چرا بخارشوی بخار نمیدهد.عملکرد بخارشو به این صورت است که آب داخل مخزن را به نقطه جوش می‌رساند و بخار تولید شده از آن را به سمت لوله‌های تعبیه شده و نازل‌ها هدایت می‌کند تا به صورت فشرده و قدرتمند به نقطه مورد نظر پاشیده شود. از جمله مواردی که علت بخار نکردن بخارشوی است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

علت های بخارنکردن انواع مختلف بخارشورها

 

• عدم وجود آب کافی در مخزن

 

همان طور که گفتیم دستگاه بخارشوی برای داشتن عملکرد عالی، نیاز به مقدار مشخصی آب دارد تا بخار به اندازه کافی تولید شود. اگر آب داخل مخزن کمتر از حداقل میزان آب مورد نیاز برای دستگاه باشد، هیچ گونه بخاری از نازل بخارشوی بیرون نخواهد آمد و عملا دستگاه بلااستفاده خواهد ماند.

در صورتی که به دنبال علت بخار نکردن بخارشوی خود هستید ابتدا از پر بودن مخزن آب اطمینان پیدا کنید. اکثر مدل‌های موجود در بازار چراغی مبتنی بر تمام شدن آب داخل مخزن و کافی نبودن آن برای ادامه تولید بخار دارند. شما می‌توانید از این طریق از وجود آب کافی در مخزن مطمئن شوید. در صورتی که این چراغ هشدار را بر روی دستگاه خود ندارید، توصیه می‌شود که مخزن را کاملا پر کنید. اگر مشکل با این کار حل نشد، برای پیدا کردن علت بخار ندادن بخارشوی خود دلایل گفته شده در ادامه مطلب را بررسی کنید.

 

• داغ نشدن آب به اندازه کافی

برخی از کاربران تصور دارند که به محض ریختن آب در داخل مخزن امکان استفاده از بخارشوی وجود دارد در حالی که این باور کاملا اشتباه است. جهت رسیدن دمای آب به نقطه جوش و تولید بخار با فشار کافی، لازم است که چند دقیقه به دستگاه فرصت دهید. این مدت زمان به طور معمول در داخل دفترچه راهنمای دستگاه شما قید شده است. اگر زمان کافی برای داغ شدن آب را نداده باشید هیچ بخاری از دستگاه خارج نخواهد شد.

بخار نکردن بخارشوی

• تا خوردن شلنگ

علت بخار ندادن بخارشوی در برخی از مواقع مربوط به تا خوردن شلنگ انتقال بخار است. بهتر است تمامی مسیر شلنگ را چک کنید و در صورت هر گونه تا خوردگی آن را برطرف نمایید تا بخار به راحتی انتقال پیدا کند.

 

• بسته بودن قفل کودک

اکثر بخارشوهای موجود در بازار دارای قفل کودکی هستند که در صورت بسته بودن از خروج بخار آب به بیرون جلوگیری می‌کنند. در صورتی که این قفل بسته شده باشد، دسته بخارشو را نمی‌توان فشرد و هیچ گونه بخاری از آن بیرون نخواهد آمد. برای بخار کردن دوباره دستگاه باید این قفل که معمولا بر روی دسته بخارشوی کارگذاری شده را باز کنید.

 

• نشتی بخار در مسیر خروج

پاره بودن شلنگ و یا هرگونه نشتی در مسیر خروج بخار می‌تواند علت بخار نکردن بخارشوی شما باشد. برای پیدا کردن این مشکل باید در هنگام خروج بخار با دقت مسیر لوله‌ها و نازل را زیر نظر بگیرید و به دنبال نشتی بخار از آن باشید. در صورت پیدا کردن هرگونه پارگی یا قطعی دسته‌های بخارشو از یکدیگر این مسیر را مسدود و یا دسته‌ها را تعویض نمایید تا فشار بخار پر قدرت شود.

 

• گرفتگی فیلتر

با توجه به اینکه آب داخل مخزن باید کاملا تبخیر شود، نیاز است که املاح زیادی نداشته باشد چرا که به شکل رسوب در مسیر تبخیر باقی خواهند ماند و بر روی کیفیت تمیزی سطوح تاثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل در داخل مخزن یک عدد فیلتر وجود دارد که با گذر آب از میان آن، سختی آب تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
پس از گذشت مدت زمانی طولانی، احتمال گرفتگی فیلتر بخارشو در اثر انباشته شدن املاح موجود در آب وجود دارد. در این مواقع امکان تبخیر شدن آب نیست و از دستگاه نمی‌توان استفاده کرد. برای رفع این مشکل باید نسبت به تعویض فیلتر اقدام نمایید.
نکته: جهت جلوگیری از گرفتگی زودهنگام فیلتر پیشنهاد می‌شود که از آب مقطر یا آب با تصفیه شده با سختی پایین استفاده نمایید.

برسی این سوال که چرا بخارشوی بخار نمیکند؟

• خرابی المنت یا گرم کننده آب

در صورتی که المنت بخارشو خراب شود، امکان داغ شدن آب و تبخیر آن وجود ندارد و علت بخار نکردن بخارشوی می‌تواند به خرابی همین قطعه مربوط باشد. در این حالت علی رغم پر بودن مخزن، گذشت زمان کافی برای بخار شدن آب و سالم بودن فیلتر هیچ بخاری از نازل دستگاه خارج نخواهد شد. برای رفع این مشکل باید نسبت به تعمیر بخار شوی خود و تعویض یا تعیمر المنت اقدام نمایید.

 

• گرفتگی دهانه خروج بخار

بالا بودن سختی آب باعث می‌شود که بخشی از املاح آب از فیلتر خارج می‌شوند و با فشار بخار به بیرون هدایت ‌گردند. در این حالت بسیاری از این املاح بر سوراخ خروجی موجود بر روی نازل بخارشو رسوب می‌کنند و پس از گذشت زمان موجب مسدود شدن دهانه خروج بخار می‌شوند.
برای رفع علت بخار ندادن بخارشوی به دلیل انسداد دهانه خروج بخار، علاوه بر استفاده از آب با سختی پایین‌تر پیشنهاد می‌شود که به صورت منظم از دستگاه خود استفاده کنید تا رسوبات موجود بر روی دهانه از روی آن کنده شوند و بر روی یکدیگر انباشته نگردند. همچنین با تمیز کردن سوراخ خروجی با استفاده از سوزن می‌توانید این مسیر را باز کنید. در صورتی که مشکل حل نشد بهتر است از یک تعمیرکار با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.
نکته: رایج‌ترین علت بخار نکردن بخارشوی گرفتگی فیلتر و مسدود بودن سوراخ خروجی بخار هستند و پیشنهاد می‌شود که علاوه بر موارد گفته شده، پس از هر بار استفاده از دستگاه، آب داخل مخزن را خالی کرده و به دور بریزید.

جمع بندی

اگر تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره شد را برسی و رعایت کردید ولی همچنان دچار مشکل هستید میتوانید با کارشناسان ما در حوزه تعمیر بخارشوی تماس بگیرید تا مشکل شما را برطرف کنند.