زمانی که بحث تمیز کردن خانه در میان باشد، بخارشوی یکی از لوازمی است که خود را ثابت کرده است. با این وجود، شاید این موضوع برای شما هم پیش آمده باشد که پس از چندین بار استفاده از بخارشوی، متوجه شده باشید که قدرت آن کم شده است. یکی از مهم‎ترین دلایلی که می‌تواند به این موضوع اشاره داشته باشد جرم گرفتن دستگاه است. رسوب زدایی بخارشوی یکی از اقدامات مهمی است که هرگز نباید آن را پشت گوش انداخت. در این مقاله، هر چیزی که لازم است در خصوص جرم گیری بخار شوی توضیح داده خواهد شد. با ما همراه شوید.

چرا رسوب زدایی بخارشوی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای هر مدلی از بخارشوی به وجود بیاید، کاهش قدرت آن و یا خارج نشدن بخار کافی از آن است. در چنین زمانی، پیش از این که به فکر تعمیر بخارشوی خود باشید بهتر است تا موقعیت را به خوبی بررسی کنید. در صورتی که مشکل اصلی تنها جمع شدن رسوبات و جرم‌ها در درون دستگاه باشد، این مشکل به راحتی قابل حل است. دقت داشته باشید که توجه نکردن به چنین موضوع مهمی می‌تواند بر سایر قطعات دستگاه مانند موتور آن تاثیر بگذارد و با فشار آوردن به آن باعث خسارات بیشتری شود.
جمع شدن رسوبات باعث می‌شوند تا دریچه‌ها و سیم‌های داخلی دستگاه مسدود شوند و این وسیله دیگر نتواند مانند سابق به خوبی عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. در چنین مواقعی، رسوب زدایی بخارشوی درست همچون آبی بر روی آتش باشد و تمام مشکلات شما را حل کند. از طرف دیگر، علاوه بر این که جرم گیری بخارشوی شما باعث افزایش عمر مفید این دستگاه خواهد شد، از سوی دیگر باعث کاهش هزینه‌ی تعمیرات آینده که ممکن است در اثر این رسوبات به وجود بیایند نیز می‌شود.

 

جرم گیری بخار شوی

 

دلایل دیگر خرابی یا ضعیف شدن بخار شوی

پیش از این که به آموزش نحوه‌ی رسوب زدایی بخارشوی بپردازیم، بهتر است به دلایل و موارد دیگری که به ضعیف شدن یا بخار نکردن آب در این دستگاه منجر می‌شود بپردازیم تا مطمئن شویم که دلیل خرابی و مشکل پیدا کردن وسیله به چیز دیگری ربط ندارد.
در چنین مواقعی، اولین چیزی که باید پیش از هرچیزی به آن توجه نشان دهید این است که مطمئن شوید اتصال برق به دستگاه به خوبی روز اول است. در صورتی که در سیم پیچی و پریز برق شما یا حتی در کل جریان برق مشکلی به وجود بیاید، کل کارکرد بخارشوی دچار مشکل می‌شود.
یکی از مهم ترین دلایلی که جدا از جرم گرفتن بخارشوی باعث می‌شود تا این دستگاه به خوبی قبل بخار نکند، رعایت نکردن میزان مناسب و استاندارد آب است. همیشه به دستورات و مقرراتی که در دفترچه راهنمای محصول ذکر شده است توجه داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود تا هیچ وقت به مشکلاتی از قبیل کم آوردن آب در دستگاه برنخورید.
موارد دیگری نیز در این موضوع موثر هستند که نیاز به مشاوره‌ی تخصصی و بررسی یک تعمیرکار باتجربه دارند؛ مانند خراب شدن یا بد جا گذاشته شدن برخی قطعات مهم و … .

 

بیشتر بخوانید: علت بخار ندادن بخارشوی چیست؟

 

چگونه جرم گیری بخار شوی را به بهترین نحو انجام دهیم؟راه های برای رسوب زدایی بی دردسر بخارشور

 

در صورت تمایل، شما می‌توانید دستگاه خود را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید تا کار رسوب زدایی بخارشوی را برای شما به نحو احسن انجام دهد. از سوی دیگر، اگر دوست دارید که خودتان این کار را در منزل انجام دهید، می‌توانید به راحتی به جرم گیری وسیله‌ی خود بپردازید.

1ـ محلول جرم گیر را آماده کنید
در اولین قدم و پیش از هرکاری، لازم است تا دستگاه را از برق بکشید.
آماده سازی محلول جرم گیر بسیار آسان است. در ابتدا آب جوش را با مقداری جوش شیرین ترکیب کنید. نسبت میزان جوش شیرین به آب باید به گونه ای باشد که اگر یک لیتر آب استفاده می‌کنید تنها باید پنجاه گرم جوش شیرین به آن اضافه کنید. همچنین، می‌توانید در صورت تمایل از جرم گیر مخصوص سماور نیز استفاده کنید.محلول را به خوبی با هم ترکیب کنید تا آب با جوش شیرین و جرم گیر مخلوط شود.

2ـ جرم گیر را در دستگاه بریزید
پس از این که محلول جرم گیر خود را به خوبی هم زدید، آن را در مخزن دستگاه بخارشوی خود بریزید. در این مرحله دستگاه خود را به برق بزنید و آن را روشن کنید و منتظر بمانید.

3ـ اجازه دهید تا فرایند رسوب زدایی کامل شود
زمانی که دستگاه آماده شد تا بخار کند، آن را خاموش کنید و از برق بکشید. در این مرحله، تنها کاری که لازم است انجام دهید صبر کردن است. معمولا این پروسه یک الی دو ساعت زمان خواهد برد. توجه داشته باشید که در تمام این دو ساعت باید بخار شوی خود را بر روی یک سطح صاف و بدون هیچ حرکتی قرار دهید و به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.

برای این که فرایند رسوب زدایی بخارشوی به بهترین شکل ممکن انجام شود و دیگر اثری از جرم در آن باقی نماند پیشنهاد می‌شود که این مراحل را چندین بار انجام دهید تا دیگر اثری از رسوب و جرم در مخزن دستگاه مشاهده نکنید. توجه داشته باشید که برای هر بار جرم گیری دستگاه، باید محلول جرم گیر جدیدی درست کنید و هرگز از محلول پروسه‌ی قبل استفاده نکنید.

در پایان این 3 مرحله رسوب زدایی بخارشوی، مشاهده خواهید کرد که به همین راحتی از شر تمامی جرم‌ها و رسوبات آزاردهنده خلاص شده‌اید و حالا بخارشوی شما به خوبی روز اول خود کار خواهد کرد.

در نهایت اگر نیاز به تعمیر بخارشوی داشتید میتوانید از تعمیرآنلاین کمک بگیرید.