تفاوت تلویزیون LED با LCD موضوعی است که اکثر مردم از آن بی خبرند و گاهی هم اصلاً به دنبال آن نمی‌گردند. اگر قصد خرید تلویزیون دارید، با کمی قدم زدن در نمایندگی‌های برندهای مختلف، متوجه تنوع بالای تلویزیون‌ها و امکاناتی که در اختیار شما می‌گذارند، می‌شوید. درست در همین زمان است که ممکن است گیج شوید و دیگر توضیحات فروشنده هم به کارتان نیاید!

تفاوت تلویزیون LED با LCD

برای خرید تلویزیون، یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌هایی که باید در همان ابتدا انجام دهید، انتخاب بین انواع ال ای دی و ال سی دی است. اگر تفاوت این دو را نمی‌دانید، لازم است پیش از پا گذاشتن به مغازه‌ها و یا تصمیم برای خرید، فرق‌های این دو نوع را خوب بشناسید.

ادامه این مطلب کمک زیادی به انتخاب درست می‌کند. دقت داشته باشید دانستن این نکات نه تنها برای خرید، بلکه برای تعمیر تلویزیون هم کمک زیادی به شما می‌کند.

چگونگی عملکرد تلویزیون

پیش از آنکه بخواهیم تفاوت تلویزیون LED با LCD را بررسی کنیم، خوب است بدانید نور از طریق چندین لامپ فلورسنت در پشت صفحات تلویزیون ایجاد می‌شود و کریستال در این زمینه هیچ گونه نقشی را ایفا نمی‌کند. در این قسمت حد فاصلی وجود دارد که دارای منافذی است که با باز و بسته شدنشان، مسیر انتشار نور ایجاد می‌شود. زمانی که یکی از منافذ نوری باز شود و با رنگ‌ها ترکیب شود، تشکیل یکی از پیکسل‌های اصلی را می‌دهند. این پیکسل بسیار کوچک است اما با ترکیب تعداد زیادی از آنها، تصویر ساخته می‌شود. این عملکردی است که تمامی تلویزیون‌ها از آن پیروی می‌کنند.

تفاوت تلویزیون LED با LCD

یکی از مهمترین نکاتی که اکثر افراد از آن بی‌خبر هستند، آن است که تلویزیون‌های LED همان تلویزیون‌های LCD هستند؛ با این تفاوت که کمی پیشرفته تر هستند و این روزها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

 

5 تفاوت تلویزیون LED با LCD

  1. تلویزیون‌های LCD تصاویر بسیار با کیفیتی را تولید می‌کنند ولی نمی‌توانند در ابعاد بسیار نازک هم تولید شوند؛ از این رو ممکن است برای همه کاربردها مناسب نباشند. نمایشگرهای LED بسیار شبیه به LCDها هستند. تفاوتی که سبب به وجود آمدن این دو نوع از تلویزیون‌ها شده‌است، منبع نور موجود در پشت صفحه نمایشگر آنها است. به طوری که در ال سی دی، از لامپ‌ های فلورسنت و در ال ای دی از دیودهای نورانی استفاده می‌شود.
  2. از جمله دیگر تفاوت تلویزیون LED با LCD، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تلویزیون‌های ال ای دی در مقایسه با انواع ال سی دی از کنتراست بهتری برخوردار هستند. کنتراست یکی از مهمترین ویژگی‌های هر تلویزیونی است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم مقاله “انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون” ما را از دست ندهید.
  3. در تلویزیون‌های LCD برای ایجاد قسمت‌های تیره تصاویر باید کریستال‌ها را بچرخانند تا راه نور را سد کنند. این یکی از ایرادات بزرگ این نوع از تلویزیون‌ها است؛ چرا که با این روش کنتراست تصویر بسیار کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که در تلویزیون‌های LED به جای منع ورود تابش نور، پشت تصاویر مشکی را کمرنگ می‌کنند و کیفیت بهتری از این بخش از تصاویر را در اختیار بیننده قرار می‌دهند.
  4. از دیگر موارد تفاوت تلویزیون LED با LCD می‌توان به عمر این دو نوع اشاره کرد. معمولاً برای عمر تلویزیون‌های LCD با عددی حدود 60 هزار ساعت و یا همان هفت سال استفاده مداوم و شبانه‌روزی یاد می‌شود. در مقابل عمر تلویزیون‌های ال ای دی را چیزی در حدود بیش از 100 هزار ساعت بیان می‌کنند! بعد از این مدت زمان، احتمالاً بهتعمیر تلویزیون نیاز خواهید داشت!
  5. از دیگر مهمترین تفاوت تلویزیون LED با LCD می‌توان به مصرف انرژی آنها اشاره کرد. در واقع این مورد یکی از مزیت‌های فوق‌العاده تلویزیون‌های LED محسوب می‌شود. تلویزیون‌های ال ای دی دارای کمترین مصرف انرژی هستند؛ به طوری که می‌توانند مصرف حتی تا 40 درصد هم کاهش دهند! این مقدار برای انواع ال سی دی بسیار کمتر است و LCD جزو تلویزیون‌های پر مصرف به‌شمار می‌آید.
تفاوت تلویزیون LED با LCD

تلویزیون‌های ال سی دی یکی از محبوبترین انواع در بازار هستند که در تنوع قیمت و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. اگر چه این تلویزیون‌ها دیگر مانند قبل به روز نیستند و شاید بتوان گفت انواع LED جای آن‌ها را گرفته‌است! در هر صورت اگر قصد خرید تلویزیون را دارید، به احتمال زیاد می‌توانید هر دو نوع را انتخاب کنید. تنها نکته این است که سایز انتخابی تان متناسب با خانه باشد. بدین منظور مطلب “بهترین سایز تلویزیون متناسب با خانه من” ما را از دست ندهید!

ال سی دی بهتر است یا ال ای دی

و در نهایت به عنوان جمع‌بندی از این مطلب تفاوت تلویزیون LED با LCD لازم است بگوییم، بی شک انتخاب تلویزیون LED بهتر است. دلیل این حرف مزیت‌هایی است که این نوع از تلویزیون برای شما دربردارد! اکنون که از انتخاب تلویزیون‌های LED اطمینان حاصل کردید، وقت آن است تخت یا منحنی بودن آن را انتخاب کنید. شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله “مقایسه تلویزیون‌های تخت و منحنی” ما را مطالعه کنید! اگر تجربه استفاده از تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی را دارید، در بخش نظرات با ما و دیگران خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.