شما که در حال خواندن این متن هستید احتمالا قصد سرویس کولر آبی را دارید و به دنبال مراحل آن هستید. مراحل سرویس کولر آبی اگرچه ساده و آسان به نظر می‌رسد اما نکات مهمی دارد که نباید از آنها چشم‌پوشی کرد. به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم از سیر تا پیاز سرویس کولر آبی را به صورت مرحله‌ای برای شما توضیح دهیم.

سرویس کردن کولر آبی یکی از مواردی است که در هر سال باید آن را انجام داد. کارشناسان توصیه می‌کنند که برای بالا بردن راندمان دستگاه بهترین زمان سرویس کردن، قبل از روشن کردن آن در سال جدید است.

سرویس کولر آبی

اکثر خانواده‌های ایرانی در منزل خود جهت خنک کردن دمای محیط و از بین بردن گرمای طاقت‌فرسای تابستان از کولر آبی استفاده می‌کنند. اگرچه برخی از افراد به استفاده از کولر گازی روی آورده‌اند اما باز هم بسیاری از آنان هر دو نوع کولر را در منزل خود دارند. امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای کمک خواستن از فردی خبره برای سرویس کولر، خود به تنهایی به انجام آن اقدام کنند.

مراحل سرویس کولر آبی

لازم به ذکر است که سرویس کولر آبی به پوشیدن کفش عایق خشک با کفی ضخیم و دستکش پلاستیکی عایق شده نیاز دارد.
انجام دادن این مراحل بدون رعایت نکات ایمنی ممکن است عواقب ناگواری برای شما به همراه داشته باشد. در تمام مراحل سرویس کولر از انجام موارد زیر خودداری کنید:

  • آسیب به سیم‌کشی کولر
  • ریختن آب بر روی موتور
  • دست زدن به بدنه و اجزای کولر بدون دستکش
  • خیس کردن سیم‌های کولر
  • روشن کردن کولر آبی

 

1_ تمیز کردن کف کولر آبی

ابتدا کولر را از برق بکشید و از نبودن برق در بدنه دستگاه مطمئن شوید. سپس درب کولر آبی را باز کنید و مقداری آب در داخل کف دستگاه بریزید. سپس با احتیاط درپوش کف کولر را باز کرده تا آب از آن خارج شود.
با استفاده از یک کارتک یا جارو و ریختن آب تمیز در کف کولر، کف آن را به طور کامل تمیز کنید تا از هرگونه گرد و خاک، تکه‌های پوشال، تکه‌های پلاستیکی و فلزی کولر آبی پاک شود.

در این راستا ما به شما مقاله” روش های کاهش گرد و خاک در کولر آبی ” را توصیه میکنیم.

 

2_ روغن‌کاری قطعات متحرک

پس از تمیز شدن کف کولر، برای جلوگیری و کاهش اصطحکاک قطعات با یکدیگر باید به تمام قسمت‌های متحرک روغن مخصوص بزنید. اهرم‌های کولر آبی، قسمت‌های ورود به شفت دستگاه، بین مفاصل، دینام و یاتاقان‌ها از نقاطی است که باید در هر سرویس کردن کولر آبی به طور کامل روغن کاری شود.

سرویس کولر آبی

برای روغن‌کاری شدن بهتر قطعات توصیه می‌کنیم که روغن را در داخل روغن‌دان بریزید تا باتوانید به صورت قطره‌ای بریزید و با تکان دادن قطعات متحرک، روغن را به درون آن هدایت کنید.

3_ تعویض پوشال

پوشال‌های کولر آبی محل بسیار مناسبی برای تجمع قارچ و باکتری است. توصیه می‌شود که سالیانه پوشال‌ها را تعویض کنید تا از تولید هوای نامطبوع و بروز بیماری‌های تنفسی و پوستی برای اعضای خانواده جلوگیری شود.
در هنگام خرید پوشال به سایز و ظرفیت کولر آبی خود توجه داشته باشید و متناسب با آن خریداری کنید. اگر از پوشال‌هایی ضخیم‌تر یا بزرگ‌تر استفاده کنید در روند جا به جایی هوا اختلال ایجاد می‌شود و هوا به خوبی خنک نمی‌گردد.

تعمیر کولر آبی

4_ بستن درب‌های کولر آبی

پس از تعویض پوشال‌ها شبکه سیمی را به خوبی بر روی پوشال قرار دهید تا در هنگام روشن شدن کولر، آب به صورت منظم بر روی پوشال‌ها ریخته شود و آن را خیس و مرطوب کند. سپس با احتیاط هر چهار درب کولر را ببندید.

5_ تست پمپ آب

یکی از مهم‌ترین مراحل سرویس کولر آبی، تست کردن پمپ آب است. در این مرحله باید پمپ آب را تست کنید که به راحتی و به اندازه کافی آب را بر روی پوشال‌ها پخش کند. در صورتی که آب خارج از پوشال‌ها و بر روی موتور و سیستم برقی ریخته می‌شود، با رعایت نکات ایمنی این مشکل را حل کنید.
در صورتی که به هر دلیلی پمپ آب روشن نشود و یا به مشکل فنی بر بخورد، بهتر است که برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید.

6_ تست شناور

شناور قطعه‌ای است که میزان وجود آب در داخل کولر را تنظیم می‌کند. در صورتی که این قطعه خراب شده باشد امکان ریزش آب به بیرون از کولر وجود دارد و ممکن است به قطعات داخلی نیز صدمه وارد شود. لذا تست سلامت شناور در سرویس کولر آبی به هیچ عنوان نباید فراموش شود.

تعمیر کولر

روش تست شناور به این صورت است:

  • ابتدا پمپ دستگاه را روشن کنید تا آب به داخل کولر بریزد.
  • سپس با استفاده از دست خود کمی شناور را تکان دهید و بالا و پایین کنید.
  • اجازه دهید مقداری آب وارد کولر آبی شود و منتظر قطع شدن آب توسط شناور باشید.
  • بهترین میزان آب لازم در کولر آبی مقداریست که نه از کولر سرازیر نشود و نه سطح آب کم باشد.

 

7_ عایق کردن کولر

جهت افزایش 30 درصدی راندمان کولر آبی در روزهای گرم تابستان بهتر است از یک سایه‌بان حصیری یا فوم مخصوص استفاده کنید تا کولر در سایه به کار خود ادامه دهد و از تابش مستقیم خورشید در امان باشد.

سروی کولر

شما می توانید در صورت بروز هر گونه مشکل با نمایندگی دستگاهتان یا با تکنسین های متخصص تعمیر آنلاین تماس بگیرید.