آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده است که جاروبرقی را روشن کنید و متوجه خارج شدن گرد و خاک از دستگاه شوید؟ خاک دادن جارو برقی یکی از مشکلات رایجی است که تقریبا همه افراد با آن مواجه شده‌اند. در چنین مواقعی نه‌تنها نمی‌توانید خانه را تمیز کنید، بلکه گردوغبار بلندشده از آن بیشتر باعث کثیفی منزل می‌شود. در این مقاله به بررسی علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی می‌پردازیم و ۶ راه ساده برای رفع این مشکل را به شما آموزش می‌دهیم. با صرف چند دقیقه برای مطالعه این مقاله، به‌راحتی جاروبرقی را تمیز کنید و جلوی وارد شدن آسیب بیشتر به دستگاه را بگیرید.

۱- جلوگیری از خاک دادن جارو برقی با تخلیه به‌موقع کیسه آن

یکی از مهم‌ترین دلایل خاک گرفتن موتور جاروبرقی استفاده از دستگاه با پاکت پر است. برای جلوگیری از خاک دادن جاروبرقی باید به‌صورت مداوم حجم خالی پاکت آن را بررسی کنید تا از داشتن فضای خالی مناسب مطمئن شوید. اگر کیسه جاروبرقی به‌اندازه کافی جای خالی نداشته باشد، زباله‌ها و ذرات کثیف از جاروبرقی خارج خواهند شد؛ بنابراین پر بودن پاکت و تنظیم نبودن جای آن درون دستگاه، مهم‌ترین علت کم شدن مکش جاروبرقی و خاک دادن آن است.

همچنین باید به نحوه قرار دادن کیسه جاروبرقی نیز توجه لازم را داشته باشید. اگر پاکت به‌خوبی در جای مخصوص قرار داده نشود، شاهد کثیف شدن محفظه جاروبرقی خواهید بود. درصورتی‌که پس از تنظیم کردن مکان کیسه، خروج گرد و خاک از جاروبرقی ادامه پیدا کرد، باید از سالم بودن پاکت مطمئن شوید. چنانچه کیسه نیز دچار پارگی یا سوراخی نباشد، باید علت خاک دادن جاروبرقی را در جای دیگری جست‌وجو کنید.

پر بودن کیسه؛ اصلی‌ترین علت خاک دادن جاروبرقی

۲- لطفا هرچیزی را با جاروبرقی تمیز نکنید!

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با استفاده از یک جاروبرقی قدرتمند و کارآمد می‌توانند هر آشغالی را جارو کنند؛ درحالی‌که این تفکر اشتباه است و با این کار صدمات جدی به قطعات مهم جاروبرقی وارد می‌کند. به‌عنوان مثال، ورود زباله‌های خیس به محفظه جاروبرقی ممکن است سوختن موتور دستگاه را به همراه داشته باشد.

همچنین جارو کردن زباله‌های تیز مانند خرده شیشه با جاروبرقی باعث پاره شدن کیسه خواهد شد که همین موضوع اصلی‌ترین علت خارج شدن آشغال از کیسه جارو برقی و خاک دادن آن است. از طرفی مکش اشیای بزرگ با جاروبرقی باعث بسته شدن لوله‌های دستگاه شده و عملکرد جاروبرقی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

۳- رفع اصلی‌ترین علت خاک دادن جارو برقی با تعویض فیلترها

کثیف شدن فیلتر جارو برقی را می‌توانیم اصلی‌ترین علت خاک دادن جارو برقی بدانیم. هوای خروجی از جاروبرقی از این فیلترها عبور می‌کند و انواع ذرات آلوده از طریق این فیلترها جذب ‌می‌شوند. بسیاری از افراد می‌پرسند: «سوراخ پشت جاروبرقی برای چیست؟» هوای فیلترشده از طریق این سوراخ از جاروبرقی خارج می‌شود.

کثیف بودن فیلترها ممکن است باعث خارج شدن گرد و خاک از جاروبرقی شود. در این مواقع باید فیلتر جاروبرقی را خارج کرده و آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن فیلتر، آن را از دستگاه جدا کنید و با آب به‌آرامی بشویید؛ سپس حداقل به مدت ۱۲ ساعت در گوشه‌ای قرار دهید تا خشک شود. درصورتی‌که فیلتر قدیمی یا غیرقابل‌شست‌وشو است باید تعویض فیلترهای جاروبرقی را در فهرست کارهای خود قرار دهید. توصیه می‌کنیم هر ۳ تا ۶ ماه یک‌بار فیلترها را تعویض کنید.

بهبود عملکرد دستگاه با تعویض فیلتر جاروبرقی

۴- برطرف کردن گرفتگی‌ها و موانع لوله‌های جاروبرقی

درصورت گیر کردن اشیا یا زباله‌های درشت در لوله و سری (دهنک) جاروبرقی، هوا به‌خوبی جریان پیدا نمی‌کند. همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل خاک دادن جاروبرقی است که باعث مشکلات جدی‌تری مانند کاهش مکش یا وارد شدن آسیب به موتور می‌شود.

۵- تنظیم کردن دستگاه مطابق با جنس فرش

تنظیمات جاروبرقی را باید مطابق با جنس فرش یا سطح زمین انتخاب کنید. با پیشرفت علم، جاروبرقی‌های مدرن نیز پیشرفت کرده‌اند. بسیاری از مدل‌های جدید جاروبرقی تنظیمات مختلفی باتوجه‌به جنس و ضخامت فرش یا حتی نوع سنگ و چوب کف اتاق دارند. به‌این‌ترتیب، تمیز کردن محل موردنظر به‌آسانی و با دقت بیشتری انجام می‌شود.

درصورت توجه نکردن به جنس فرش یا کف زمین و رعایت نکردن ارتفاع مناسب جاروبرقی فشار بیشتری به موتور و تسمه جاروبرقی وارد می‌شود و شاهد بیرون ریختن ذرات زباله یا گردوخاک از جاروبرقی خود خواهید بود.

تنظیم ارتفاع؛ راحت‌ترین راه‌حل خاک دادن از جاروبرقی

۶- تعمیر تسمه جارو برقی؛ آخرین راه حل مشکل خاک دادن جاروبرقی

درصورتی‌که تسمه جاروبرقی ترک بردارد یا بشکند، فرایند مکش جاروبرقی با اختلال روبه‌رو خواهد شد. همین موضوع باعث خاک گرفتن موتور جاروبرقی و خارج شدن گردوخاک از دستگاه می‌شود. اگر کلیه موارد بالا را رعایت کردید، اما باز هم شاهد خاک دادن جاروبرقی بودید، باید دستگاه خود را به یک متخصص فنی نشان دهید. ازآنجایی‌که تسمه یکی از قطعات حساس است، باید تعمیر جاروبرقی حتما توسط تعمیرکار حرفه‌ای و خبره انجام شود.

تعمیرآنلاین؛ مرکز تخصصی و مجاز تعمیر انواع جاروبرقی جدید و قدیمی

در این مقاله به بررسی علت خاک دادن جارو برقی پرداختیم و راه‌های حل این مشکل را به شما آموزش دادیم. درصورتی‌که کلیه نکات استفاده صحیح از جاروبرقی را رعایت کردید، اما هنوز هم دستگاه شما به‌خوبی عمل نمی‌کند، باید به فکر تعمیر جاروبرقی باشید. تعمیر آنلاین مرکز تخصصی و معتبر تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله جاروبرقی است که باکیفیت‌ترین خدمات را با قیمتی پایین‌تر از نرخ اتحادیه به کلیه هم‌وطنان عزیزمان در سراسر ایران عرضه می‌کند. کلیه تعمیرات انجام‌شده در تعمیرآنلاین با ۶ ماه گارانتی همراه است؛‌ یعنی چنانچه بعد از تعمیر، جاروبرقی شما با همان مشکل قبلی مواجه شد، متخصصان مجموعه ما موظف به تعمیر مجدد دستگاه بدون دریافت هزینه هستند. برای ثبت سفارش همین حالا از طریق فرم موجود در سایت اقدام کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۹۶ تماس بگیرید.

آیا شما تابه‌حال به مشکل خاک دادن جاروبرقی مواجه بوده‌اید؟ برای رفع این مشکل چه کاری انجام داده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربه‌های خود را با ما و سایر مخاطبان تعمیرآنلاین به اشتراک بگذارید.