یکی از شایع‌ترین مشکلات در اکثر تلویزیون‌های LCD و LED قطع شدن تصویر دستگاه است. اگر تصویر تلویزیون قطع شده باشد و نقاطی از تصویر، تاریک و سیاه شود؛ اما صدا مشکلی نداشته باشد، ایراد به وجود آمده در دستگاه مربوط به خرابی قطعه بک لایت تلویزیون می‌باشد.

علت سوختن بک لایت تلویزیون می‌تواند به خاطر دلایل متفاوتی رخ دهد. اگر آسیب‌دیدگی به وجود آمده در دستگاه، جدا از استهلاک طبیعی و تمام شدن عمر مفید قطعه باشد، باید علت ایجاد مشکل دقیقا مشخص شود تا رفع صحیح و اصولی ایراد صورت گیرد.

در این مطلب به بررسی علت سوختن بک لایت تلویزیون و راهکارهای برطرف کردن این ایراد در مدل‌های مختلف می‌پردازیم پس تا انتهای مطلب همراه تعمیر آنلاین باشید.

بک لایت تلویزیون؛ علت سوختن و تعمیر و تعویض بک لایت

بک لایت تلویزیون (Back Light TV)، منبع نوری بر روی پنل دستگاه می‌باشد تا تصاویر نمایش داده شده را برای مخاطبان قابل رویت سازد. در واقع اصلی‌ترین قطعه برای نمایش تصاویر تلویزیون، قطعه بک لایت دستگاه می‌باشد.

ابتدا در مدل‌های تلویزیون LCD از لامپ‌های فلورسنت برای منبع نوری دستگاه استفاده می‌کردند. به دلیل توان مصرفی بالای این نوع لامپ‌ها و همچنین حرارت بالایی که در زمان عملکرد دستگاه ایجاد می‌کردند، استهلاک‌پذیری بیشتری را به دنبال داشت. ازاین‌رو معمولا تغییر رنگ نور در تلویزیون و خرابی سریع قطعه جزو مشکلات رایج در ال سی دی ها بود.

بعد از چند سال بک لایت ال‌ای‌دی جایگزین این لامپ‌ها در تلویزیون شد. این تکنولوژی جدید در دستگاه هم مصرف انرژی کمتری را داشته و هم حرارت کمتر و قیمت پایین‌تری نیز دارد.

نحوه قرارگیری بک لایت در تلویزیون‌های LED، در پشت پنل در فاصله‌های مشخص و یا در لبه‌های دستگاه به صورت ردیفی قرار گرفته است. ازاین‌رو پنل مستقیماً در معرض نور سفید بک لایت قرار گرفته و تصاویر بر روی نمایشگر نشان داده می‌شوند.

معمولا برای توضیح ساده‌تر نحوه کارکرد بک لایت در تلویزیون‌ها و اهمیت این قطعه در دستگاه، مثال ساده روش دیدن عکس‌های رادیولوژی را بیان می‌کنند. همان طور که این عکس‌های رادیولوژی در مقابل صفحه نوری سفید دستگاه، برای پزشکان قابل مشاهده و تشخیص قرار می‌گیرد؛ ازاین‌رو این نور زمینه‌ای سفید نیز تصاویر را قابل دیدن می‌سازد.

بنابراین قطعه بک لایت تلویزیون، تامین‌کننده اصلی نور صفحه در دستگاه می‌باشد.

 

بک لایت در تلویزیون‌های LED با ۳ چینش متفاوت در طراحی دستگاه استفاده می‌شوند:

  1. بک لایت چهارگانه Full LED Backlight
  2. بک لایت لبه (Edg-Light)
  3. بک لایت شاخه‌ای (Direct LED)

بک لایت چهارگانه تلویزیون‌های LED، به صورت چهار گوشه پنل در دستگاه قرار گرفته است که نوردهی را در تمام صفحه تلویزیون پخش می‌کند. طراحی این نوع بک لایت به صورت خطوط عمودی موازی در تمام صفحه LED صورت می‌گیرد.

این نوع چینش بک لایت در تلویزیون‌ها، بهترین و باکیفیت‌ترین نوع طراحی بوده که باعث پخش یکنواخت و یکسان نور لامپ‌ها در تمام صفحه تلویزیون خواهد شد.

با این وجود حتی در صورت خرابی و بروز ایراد در یک یا چند لامپ، این امر موجب خاموشی تمام صفحه دستگاه نخواهد شد و در صورت ضرورت تعمیر و یا تعویض بک لایت تلویزیون، تنها برطرف کردن ایراد مدار در همان بخش دستگاه نیاز می‌باشد.

بک لایت لبه نیز در ۲ قسمت کناری تلویزیون قرار گرفته است که نورپردازی را در تمام صفحه و به خصوص مرکز صفحه ایجاد می‌کند. چینش لامپ‌های LED در بخش ۲ طول مستطیل تلویزیون باعث تولید روشنایی متوسط و کافی در تمام نقاط تصویر دستگاه خواهند شد. این نوع چینش بک لایت معمولاً در میان تلویزیون‌های سونی بیشتر رایج می‌باشد.

انواع چینش بک لایت

بک لایت شاخه‌ای، به صورت چند شاخه عمودی و افقی با فاصله زیاد از یکدیگر در سطح تصویر قرار گرفته‌اند. این نحوه چینش بک لایت در تلویزیون، ساده‌ترین نوع طراحی بوده که به دلیل وجود فاصله زیاد بین لامپ‌های LED، کیفیت نوردهی پایینی را در سطح تصویر تلویزیون ایجاد می‌کند.

البته قابل ذکر است که به دلیل کیفیت پایین نور بک لایت در این مدل، آمار خرابی نیز در بین لامپ‌ها بسیار بالاتر بوده و حتی به دلیل مداربندی سری Direct، در صورت خرابی و یا سوختن یک لامپ در یک بخش بک لایت، تصویر کلی دستگاه با مشکل مواجه شده و باید کل قطعه تعویض گردد.

با توجه به نحوه چینش، کیفیت و جنس ساختاری بک لایت در تلویزیون‌های LED، نشانه‌های خرابی این قطعه نیز در دستگاه متفاوت می‌باشد.

شایع‌ترین نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون LED عبارت است از:

  • ایجاد لکه سیاه و یا هاله تاریک بر روی نمایشگر تلویزیون LED
  • وجود لکه یا نقاط نورانی و سفید در نمایشگر تلویزیون
  • قطع شدن تصویر و پخش همزمان صدا در تلویزیون
  • قطع و وصل شدن تصویر در تلویزیون
  • نمایش لوگو اولیه و قطع شدن تصویر تلویزیون LED

اگر بک لایت‌های شاخه‌ای در تلویزیون‌های LED خراب شده و یا بسوزند، به دلیل نوع چینش این نوع بک لایت در دستگاه که پیشتر بیان کردیم، سوختن تعدادی از لامپ‌ها باعث ایجاد لکه سیاه و یا هاله تاریک در نقاط مختلف تصویر می‌شوند. ازاین‌رو برای رفع این ایراد دستگاه و تعمیر بک لایت تلویزیون، باید فقط لامپ‌های سوخته را تعویض کرد.
وجود قطعی در تصویر تلویزیون‌های LED نیز نشانه دیگری از خرابی بک لایت دستگاه می‌باشد. در این صورت وقتی تلویزیون را روشن کردید، لوگوی اولیه برای چند ثانیه نمایش داده شده و بعد تصویر دستگاه به کلی قطع می‌شود.

در این حالت برخی از عملکردهای تلویزیون مثل پخش صدا، تعویض کانال‌ها و کارکرد ریموت انجام می‌شود. ازاین‌رو برای برطرف کردن خرابی دستگاه باید به تعویض بک لایت تلویزیون بپردازید.

علت سوختن بک لایت تلویزیون

علت سوختن بک لایت تلویزیون

معمولا طول عمر لامپ‌های ال‌ای‌دی با توجه به نوع مدل، به صورت تقریبی بین چهار تا هشت سال می‌باشد. اما بروز مشکلاتی در دستگاه و بالا بودن ولتاژ و آمپر ال‌ای‌دی‌ها می‌تواند علت سوختن بک لایت تلویزیون باشد.

البته قابل ذکر است که خرابی قطعه بک لایت تلویزیون می‌تواند در برندها و مدل‌های مختلف دستگاه، به خاطر دلایل متفاوتی رخ دهد. ازاین‌رو ما در این عنوان صرفا به بیان دلایل معمول و کلی که باعث ایجاد مشکل و سوختن بک لایت تلویزیون خواهد شد، می‌پردازیم.

 

تنظیم حداکثر میزان نور بک لایت در تلویزیون

شایع‌ترین علت سوختن بک لایت تلویزیون، تنظیم حداکثر میزان نور در بخش منوی دستگاه می‌باشد. در این حالت لامپ‌های بک لایت درحال کار کردن در بالاترین حد توان خود بوده که این امر، عمر کارکرد قطعات را کاهش می‌دهد. به صورت معمول، اکثر تلویزیون‌ها به صورت پیش فرض در حالت حداکثری نور بک لایت تنظیم شده‌اند. ازاین‌رو باید منوی تنظیمات دستگاه را چک کرده و این آیتم را تنظیم و درست نمایید.

می‌توانید از طریق کاهش میزان نور بک لایت در تلویزیون، فعال کردن گزینه صرفه‌جویی انرژی و تنظیم نمودن آن به تناسب میزان نور محیطی در منزل؛ عمر مفید این قطعه دستگاه را افزایش و از خرابی این بخش دستگاه و صرف هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون جلوگیری نمایید.

البته اگر شما نیز عادت به روشن کردن تلویزیون در ساعت‌های طولانی و حداکثری را دارید، در این مورد نیز باید بگوییم که به طور معمول توصیه می‌شود که در فواصل زمانی ۲ تا ۳ ساعتی که از روشن بودن تلویزیون می‌گذرد، حتماً باید حدود ۱۵ دقیقه دستگاه را خاموش کنید.

 

کیفیت پایین و متوسط قطعه بک لایت تلویزیون

انتخاب تلویزیون‌های میان رده‌ای اقتصادی که از قطعات با کیفیت پایین و یا متوسط در تولید محصول استفاده می‌کنند، می‌تواند دلیل خرابی زودهنگام این قطعه و به طور کلی وجود ایراد در تلویزیون شود.

ازاین‌رو استفاده از قطعات با کیفیت پایین و متوسط بک لایت در تولید تلویزیون‌های LED، می‌تواند عمر این دستگاه‌ها را کمتر کرده و حتی بعد از گذشت ۲ سال از خرید تلویزیون، شاهد خرابی قطعه و وجود مشکل در دستگاه باشید. ازاین‌رو برای رفع این ایراد و به دلیل کیفیت پایین قطعه، باید حتما به تعویض بک لایت تلویزیون و استفاده از قطعه فابریک و اصل بپردازید.

 

تاثیر دمای محیط بر کارکرد بک لایت تلویزیون

انتخاب یک مکان و جایگاه مناسب در منزل برای تلویزیون بسیار مهم و اصولی می‌باشد. در واقع دمای محیط و گرما و سرما می‌تواند بر تمام لوازم برقی منزل تاثیر منفی و مخربی داشته باشد. ازاین‌رو بهتر است که تلویزیون را در کنار پنجره و یا جلوی شوفاژ که به صورت مستقیم در معرض نور و گرما می‌باشد، قرار ندهید. چرا که این گرمای محیط باعث خرابی قطعات دستگاه و حتی علت سوختن بک لایت تلویزیون نیز می‌تواند باشد.

 

خارج شدن لامپ‌ها از شاسی اصلی تلویزیون

اکثراً در مدل بک لایت شاخه‌ای و یا خطی، احتمال بروز این ایراد و سوختن بک لایت تلویزیون وجود دارد. در واقع شاسی اصلی تلویزیون به عنوان خنک کننده لامپ‌های بک لایت دستگاه عمل کرده که این ۲ قطعه به مرور زمان، چسب بین آنها تضعیف شده و جدا می‌شوند.

به همین دلیل این امر باعث گرم شدن بک لایت شده که کارکرد آن را با مشکل مواجه می‌کند. ازاین‌رو این مشکل با تعمیر بک لایت تلویزیون و اتصال قطعه و هیت سینک برطرف خواهد شد.

 

حالت حداکثری ولتاژ لامپ‌های بایاس در تلویزیون

در هنگام روشن کردن تمام تلویزیون‌ها، لوگو برند دستگاه ابتدا بر روی صفحه نمایش داده می‌شود. تنظیم حداکثری میزان رنگ و نور در دستگاه در آخر پیش فرض حداکثری مقدار نور بک لایت که ذکر کردیم، به مرور زمان باعث بروز آسیب به دستگاه و در نهایت سوختن بک لایت تلویزیون خواهد شد.

برای رفع این ایراد، صرفا می‌توان با تنظیم درست میزان نور در منوی دستگاه از صرف هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون و بروز مشکلات و خرابی‌های دیگر در دستگاه جلوگیری کرد.

تعمیر بک لایت تلویزیون

تعمیر و تعویض بک لایت تلویزیون

تعمیر بک لایت تلویزیون و یا در صورت ضرورت تعویض قطعه، باید ابتدا با توجه به میزان خرابی و محدوده آسیب‌های وارد شده به تعداد لامپ‌های بک لایت مورد بررسی قرار گیرد. در واقع همانگونه که در بخش چینش و جنس ساختاری بک لایت‌ها در تلویزیون اشاره کردیم، برخی از ایرادات این بخش دستگاه ‌را می‌توان با انجام تعمیر بک لایت تلویزیون رفع کرد.

البته در برخی اوقات نیز نیاز به تعویض این قطعه و استفاده از لامپ‌های بک لایت جدید و فابریک می‌باشد. در صورت ضرورت تعویض بک لایت تلویزیون، حتما به علت ایجاد این خرابی و قطعات معیوب دیگر در دستگاه نیز توجه داشته باشید تا در صورت انجام تعمیرات و یا تعویض قطعه، مجددا مشکلی در قطعات رخ ندهد.

به دلیل تخصصی بودن امر تعمیر و یا تعویض بک لایت تلویزیون و حساسیت بالای این قطعه بهتر است که اگر شناخت و تجربه‌ای در انجام این امر ندارید، اجرای آن را به تعمیرکار و تکنیسین‌کاران مجرب نمایندگی‌های برند مربوطه تلویزیون‌های LED بسپارید.

چراکه باید رعایت نکات فنی، تهیه قطعات فابریک و اصل، استهلاک قطعات، تشخیص میزان آسیب وارده به تلویزیون و به خصوص قطعه بک لایت دستگاه و ده‌ها نکته دیگر را در زمان تعمیر و تعویض این قطعه تلویزیون در نظر داشته باشید تا مشکل و آسیب دیگری به سایر قطعات دستگاه و به خصوص برد پاور وارد نشود.

قیمت بک لایت تلویزیون

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون و یا حتی هزینه تعویض این قطعه دستگاه برای برندها و مدل‌های مختلف تلویزیون بسیار متفاوت بوده و هر یک در محدوده قیمتی مختلفی می‌باشد. در واقع حتی قیمت بک لایت تلویزیون نیز باید با توجه به اندازه و نوع ساختار قطعه دستگاه تعیین شود.

جدا از برند و مدل دستگاه، برای تعیین هزینه تعمیر تلویزیون و بک لایت آن باید به میزان خرابی قطعه، کیفیت قطعات معیوب، تعداد لامپ‌های بک لایت که معیوب و یا سوخته‌اند نیز توجه کرد. ازاین‌رو اعلام هزینه تقریبی و یا تعیین قیمت بک لایت تلویزیون که باید تعویض گردد نیز توسط تعمیرکار با بررسی میزان صرف هزینه قطعات معیوب در محل بیان شود.

کلام آخر

برای رفع ایراد به وجود آمده در قطعه بک لایت دستگاه، ۲ راهکار اصلی یعنی تعمیر بک لایت تلویزیون و یا تعویض آن باید صورت گیرد. اگر خرابی این قطعه به دلیل سوختن تعداد محدودی از لامپ‌های بک لایت رخ داده است، می‌توان با تعویض برخی از لامپ‌ها، ایراد به وجود آمده را برطرف کرد.

ازاین‌رو در برخی از اوقات به خاطر دلایل مختلفی چون عدم وجود قطعات فابریک و کمبود این قطعات، وجود ایرادات جزئی در قطعات جانبی بک لایت، صرف هزینه معقول و متوسط برای دستگاه و… تعمیر بک لایت تلویزیون را در مقایسه با تعویض این قطعه ضروری می‌سازد.