تصور کنید بعد از یک روز کاری سخت به خانه برگشته، دوش گرفته و لباس‌های کثیفتان را داخل ماشین لباسشویی انداخته‌اید. حالا نوبت استراحت است و می‌خواهید کمی بخوابید؛ اما صدای زیاد ماشین لباسشویی خواب راحت را از چشمانتان گرفته است؛ صداهای زوزه‌مانند یا صدای جیرجیر و تق‌تق. اگر نمی‌دانید علت زوزه کشیدن ماشین لباسشویی چیست، نگران نباشید. در این مقاله به زبان ساده به شما می‌گوییم چرا لباسشویی صدا میده و چگونه می‌توانید از صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی راحت شوید. پس اگر شما هم با این مشکل روبه‌رو هستید، به خواندن ادامه دهید.

انواع صدای ماشین لباسشویی؛ از یک وزوز ساده تا تق تق عجیب‌وغریب

قبل از اینکه به‌دنبال علت صدا دادن ماشین لباسشویی باشید، باید اول نوع صدا را به‌درستی تشخیص دهید؛ زیرا انواع صدای لباسشویی ممکن است علت‌های مختلفی نیز داشته باشد. از جمله صداهایی که بسیاری از افراد از ماشین لباسشویی خود می‌شنوند، عبارت‌اند از:

صدای خر خر ماشین لباسشویی؛ صدایی شبیه به خروپف

صدای خرخر ماشین لباسشویی به شما نشان می‌دهد که بخشی از راه لوله تخلیه به‌وسیله یک شی مسدود شده است. هرچند در چنین شرایطی لوله کاملا مسدوده نشده است، اما همین گرفتگی جزئی می‌تواند باعث ترکیدن لوله شود؛ بنابراین صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را نادیده نگیرید.

صدای تق تق ماشین لباسشویی؛ مشکلی جدی یا سطحی؟

صدای تق تق ماشین لباسشویی ممکن است ناشی از یک اتفاق بی‌اهمیت مانند برخورد شیلنگ تخلیه با بدنه دستگاه باشد یا یک مشکل جدی مانند خراب شدن موتور را به شما گوشزد کند. هنگام شنیدن صدای تق تق ماشین لباسشویی به‌دنبال رفع مشکلات زیر باشید:

  • پر کردن بیش از اندازه مخزن ماشین لباسشویی
  • ایرادات پولی قرقره
  • خراب شدن موتور ماشین لباسشویی
  • ساییده شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی
  • گیر کردن جسم خارجی در موتور تخلیه

اگر ایرادات سطحی را برطرف کردید و هنوز هم این صدا شنیده شد، باید از متخصصان تعمیر ماشین لباسشویی برای رفع آن کمک بگیرید.

صدای بلند ماشین لباسشویی؛ برهم‌زننده آرامش خانه

صدای جیر جیر ماشین لباسشویی؛ صدایی مانند صدای جیرجیرک

صدای جیر جیر ماشین لباسشویی از رایج‌ترین صداهایی است که هنگام استفاده از دستگاه شنیده می‌شود. از جمله علت‌های صدای جیرجیرک‌مانند لباسشویی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سنگین کردن زیاد ماشین لباسشویی
  • قرار نگرفتن ماشین لباسشویی روی یک سطح صاف
  • ایراد در لاستیک دور درب ماشین لباسشویی
  • ایراد در تسمه
  • ایراد در بلبرینگ یا یاتاقان‌ها
  • اشکال در شیر ورودی آب

قبل از اینکه به‌دنبال رفع مشکل صدای زیاد لباسشویی باشید، از تراز بودن ماشین لباسشویی مطمئن شوید. در بسیاری از مواقع علت صدای دستگاه به‌خاطر تراز نبودن آن است.

صدای وز وز ماشین لباسشویی؛ در ارتباط با پمپ دستگاه

اگر این صدا را از ماشین لباسشویی خود می‌شنوید، به احتمال زیاد یک شی در پمپ ماشین لباسشویی شما قرار گرفته است. وارد شدن جسم خارجی به داخل پمپ آسیب‌های جدی به آن وارد می‌کند؛ به‌گونه‌ای که ممکن است پمپ دستگاه نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد.

۸ علت صدای زیاد لباسشویی و راه‌های رفع آن

دلایل متعددی برای ایجاد صداهای ناخوشایند از ماشین لباسشویی هنگام شست‌وشو، آبگیری یا خشک کن وجود دارد. بعضی از این موارد را خودتان به‌راحتی می‌توانید از بین ببرید؛ اما برخی دیگر، نیاز به تخصص یک تکنسین ماهر دارند. مشکلات فنی ماشین لباسشویی در اکثر مواقع به‌دلیل فرسودگی یا استفاده نادرست از دستگاه رخ می‌دهند. چنین ایراداتی فقط با تعمیر یا تعویض قطعه خراب‌شده برطرف می‌شوند.

تشخیص علت صدای ماشین لباسشویی پاکشوما و سایر برندها اغلب به عملکرد دستگاه در آن لحظه بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال، علت صدا دادن ماشین لباسشویی هنگام تخلیه آب ممکن است به پمپ تخلیه مربوط باشد. از مهم‌ترین دلایل بروز صدای زیاد لباسشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- وجود اجسام خارجی در دیگ؛ علت صدا دادن ماشین لباسشویی هنگام چرخش

بررسی محتویات داخل دیگ، اولین کاری است که باید هنگام شنیدن صداهایی مانند «کلیک» از لباسشویی انجام شود. وجود سنجاق، سکه، کلید و سایر اجسام سخت و فلزی داخل جیب‌های لباس‌ها اصلی‌ترین علت صدای زیاد ماشین لباسشویی هنگام چرخش است. در برخی از موارد، اجسام سخت از شست‌وشوهای پیشین در لاستیک دور در یا داخل واشر تخلیه گیر می‌کنند و در شست‌وشوهای بعدی باعث ایجاد صدای لباسشویی در دور تند می‌شوند.

۲- لباس‌های فراوان در دیگ؛ علت صدای زیاد لباسشویی ال جی هنگام خشک کن

یکی دیگر از دلایلی که باعث تولید صداهای ناخوشایند هنگام شست‌وشو یا خشک کردن لباس از ماشین لباسشویی می‌شود، ریختن لباس در داخل دیگ بیشتر از حد ظرفیت آن است. در چنین شرایطی، لباس‌ها به در شیشه‌ای دستگاه کشیده می‌شوند و صدایی جیر جیر یا تق تق تولید می‌کنند.

قرار دادن لباس‌های فراوان داخل دیگ باعث تولید صدای زیاد لباسشویی می‌شود

۳- خرابی پمپ؛ مهم‌ترین علت زوزه کشیدن ماشین لباسشویی

از مهم‌ترین دلایل زوزه کشیدن ماشین لباسشویی می‌توان به خراب شدن پمپ تخلیه دستگاه اشاره کرد. صدای پمپ ماشین لباسشویی معمولا هنگام آبکشی و تخلیه آب به گوش می‌رسد. این قطعه وظیفه پمپاژ آب به داخل دستگاه و خروج آب کثیف از لباسشویی به فاضلاب را دارد.

درصورتی‌که این قطعه بر اثر فرسودگی، نوسانات برق و مواردی از این قبیل خراب شود، صدای ناهنجاری از آن به گوش می‌رسد که در اکثر مواقع نگران‌کننده است. برای رفع صدای وز وز ماشین لباسشویی باید پمپ تخلیه را عوض کنید. تعویض این قطعه حتماً باید توسط یک تکنسین متخصص تعمیر ماشین لباسشویی انجام شود.

خرابی پمپ؛ اصلی‌ترین علت صدای وزوز ماشین لباسشویی

۴- خرابی بالشتک لباسشویی؛ مشکلی که نباید نادیده بگیرید

در اکثر ماشین‌های لباسشویی برای انتقال قدرت موتور از یک قطعه به اسم بالشتک موتور استفاده می‌شود. این بالشتک (کوپلینگ) که دو شاخک درایو پلاستیکی دارد، لرزش شاخک‌ها را کمتر کرده و باعث کاهش صدای لباسشویی می‌شود.

به‌طورکلی، بعد از استفاده طولانی‌مدت از ماشین لباسشویی، بالشتک دچار فرسودگی می‌شود. برای رفع این مشکل باید اتاقک ماشین لباسشویی را بردارید تا به قطعه بالشتک لباسشویی دسترسی پیدا کنید.

سروصدای زیاد لباسشویی به‌خاطر فرسودگی بالشتک

۵- خرابی کمک فنر لباسشویی؛ رایج‌ترین علت صدا دادن ماشین لباسشویی

همه ماشین‌های لباسشویی برای جذب ارتعاشات دیگ لباسشویی از کمک‌فنرهایی استفاده می‌کنند. این قطعات باعث کاهش صدای لباسشویی در دور تند یا حین شست‌وشوی دستگاه می‌شود. فرسوده شدن کمک‌فنرهای دستگاه، صدای زیاد لباسشویی را به همراه دارد. برای کاهش صدای ماشین لباسشویی باید کمک‌فنرها را تعویض کنید.

لرزش و صدای زیاد ماشین لباسشویی به‌خاطر خرابی کمک‌فنر

۶- خرابی تسمه؛ ایجاد لرزش ماشین لباسشویی همراه با صدا

اکثر ماشین‌های لباسشویی‌ برای زیرسازی دیگ در زمان چرخش از تسمه استفاده می‌کنند. چهار تسمه در بالا و گوشه‌های اتاقک لباسشویی برای کاهش حرکت دیگ متصل شده است. البته این تسمه‌ها معمولا از جنس لاستیک بوده و در طول زمان کش پیدا می‌کنند.

در صورت آسیب‌دیدگی تسمه در دستگاه، دیگ با اتاقک تماس پیدا می‌کند و باعث ایجاد لرزش ماشین لباسشویی و همچنین و صدای ضربه بلند می‌شود. این مشکل در تسمه‌ها اغلب به‌دلیل پر کردن بیش از حد لباسشویی و وارد کردن فشار زیاد به وجود می‌آید. درنهایت، در صورت بروز چنین مشکلی حتماً باید تسمه‌های دستگاه را تعویض کنید.

بررسی تسمه؛ راه پیدا کردن منبع صدای لباسشویی

۷- خرابی موتور محرک؛ جدی‌ترین علت صدای ماشین لباسشویی هنگام خشک کن و آبگیری

برای چک کردن خرابی و تعمیر موتور ماشین لباسشویی، باید تسمه محرک را از دستگاه جدا کرده و سپس موتور را روشن کنید. اگر لباسشویی همچنان سروصدا داشت، ایراد از موتور است. در چنین شرایطی با تعمیر ماشین لباسشویی این مشکل حل می‌شود؛ اما در بعضی مواقع موتور باید تعویض شود.

۸- شکستن بلبرینگ؛ علت صدای لگن ماشین لباسشویی سامسونگ

قطعه بلبرینگ دستگاه باعث کاهش صدای زیاد ماشین لباسشویی در حین چرخش دیگ داخلی می‌شود. بار اضافی و ریختن لباس بیش از ظرفیت لباسشویی، استفاده مکرر از دستگاه و به‌خصوص مصرف مواد شوینده نامرغوب معمولا موجب آسیب رسیدن به بلبرینگ‌های لباسشویی می‌شود.

در صورت شکستن بلبرینگ‌ها، دیگ داخلی ماشین لباسشویی نیز حرکت می‌کند. در این شرایط، تکنسین باید حتماً لاستیک دور درب دیگ ماشین لباسشویی را تعویض کند تا علت صدای لگن ماشین لباسشویی ال جی، سامسونگ و سایر برندها برطرف شود.

تاثیر بلبرینگ در کاهش صدای لباسشویی

جلوگیری از ایجاد صدای زیاد لباسشویی با استفاده صحیح از دستگاه

استفاده اصولی از لباسشویی تاثیر چشمگیری در افزایش عمر دستگاه و جلوگیری از صدای زیاد ماشین لباسشویی و پمپ تخلیه دارد. نکات زیر می‌تواند به شما در نگهداری از دستگاه کمک کند:

  • بیش از اندازه یا کمتر از حجم ماشین لباسشویی در آن لباس قرار دهید.
  • اگر قصد شست‌وشوی حوله حمام را دارید، حتماً به همراه چند حوله کوچک دست و صورت یا چند تکه لباس کوچک ماشین لباسشویی را روشن کنید تا دیگ کاملا تراز باشد.
  • ماشین لباسشویی باید روی سطحی صاف قرار بگیرد تا کاملا تراز باشد. تراز نبودن ماشین لباسشویی معمولاً در زمان آب‌کشی و چرخش دور تند بیشتر نمود می‌کند و به دستگاه آسیب می‌زند. البته شما می‌توانید با محکم کردن پیچ‌های زیر دستگاه، این مشکل را تا حدی برطرف کنید.
  • از ریختن عروسک‌های پولیشی، بالش‌هایی از جنس الیاف مصنوعی و به‌خصوص پادری‌های منزل داخل ماشین لباسشویی اجتناب کنید. پرز این اجسام درصورتی‌که از فیلتر عبور کرده و به پمپ برسد، باعث خرابی آن می‌شود.
  • استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده باعث تمیزی بیشتر لباس نمی‌شود! این کار عملکرد دستگاه را با اختلال مواجه می‌کند؛ زیرا به مرور زمان، باقی‌مانده مواد شوینده زیر لگن ماشین لباسشویی رسوب کرده و همین موضوع علت صدای لگن ماشین لباسشویی سامسونگ و برندهای دیگر است.
  • هر چند وقت یک‌بار فیلتر ماشین لباسشویی را تمیز کنید. تمیز نبودن این قطعه باعث اختلال در تخلیه آب دستگاه می‌شود. علت صدای ماشین لباسشویی هنگام تخلیه آب را می‌توانید با تمیز کردن فیلتر برطرف کنید.
  • استفاده از محافظ برق را فراموش نکنید؛ نوسانات برق غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. اگر ماشین لباسشویی را به‌طورمستقیم به پریز برق بزنید، نیم‌سوز شدن موتور لباسشویی یا سوختن برد آن دور از انتظار نیست.

با انجام این کارهای ساده برای نگهداری از ماشین لباسشویی می‌توانید سال‌های بیشتری از وسیله خود استفاده کرده و هزینه‌ای برای تعمیر یا تعویض قطعات آن نپردازید.

کاهش صدای ماشین لباسشویی با نگهداری صحیح از آن

تعمیر تخصصی انواع ماشین لباسشویی توسط تکنسین‌های حرفه‌ای تعمیر آنلاین

ایجاد مقدار کمی صدا و لرزش هنگام فعالیت ماشین لباسشویی طبیعی است؛ اما اگر صدای زیاد لباسشویی آرامش و سکوت را از خانه شما گرفته است، باید فکری اساسی به حال آن کنید. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم تک تک موارد مطرح در این مقاله را بررسی کنید؛ اگر اختلال ایجادشده مربوط به قطعات حساس دستگاه است، به‌هیچ‌عنوان خودتان وارد کار نشوید و تعمیر ماشین لباسشویی را به متخصصان تعمیر آنلاین بسپارید. برای ثبت سفارش فقط کافی است با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۹۶ تماس بگیرید یا از طریق سایت اقدام کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به کمک شما بشتابند.