سالیانه هزینه زیادی از اقتصاد خانواده صرف گرم ‌سازی فضای ساختمان در فصل‌ های سرد سال می‌شود. بخاری و پکیج دو نمونه از رایج‌ترین روش‌های گرمایشی فضاهای بسته هستند که هر یک مزایا و معایب خود را به همراه دارند. به همین دلیل بهتر است پیش از انتخاب سیستم گرمایشی خود از مقایسه بخاری و پکیج اطلاعات کامل داشته باشید تا بسته به شرایطی که دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید.
تفاوت بخاری و پکیج
مقایسه بخاری و پکیج یکی از اصلی‌ترین دغدغه هر فرد در انتخاب سیستم گرمایشی برای فضای درونی ساختمان است.

بررسی جامع بخاری و پکیج؛ کدام را خریداری کنیم؟

اگرچه امروزه بسیاری از افراد تمایل بیشتری به خرید پکیج‌ به دلیل جایگزینی همزمان آن با آبگرمکن و بخاری نشان می‌دهند، اما بخاری هنوز هم طرفداران خود را دارد. تفاوت پکیج و آبگرمکن به قدری چشمگیر است که شاید برخی از افراد از آتش گرم بخاری بگذرند و تن به خرید پکیج برای منزل خود کنند. اما به راستی انتخاب هریک، شما را با چه مزایا و معایبی روبرو خواهد کرد؟

مزایا و معایب استفاده پکیج

پکیج، موتورخانه‌ای کوچک در ساختمان است که با استفاده از نیروی برق و گاز به گرم کردن آب مصرفی می‌پردازد. این دستگاه به صورت همزمان از طریق گردش آب گرم در لوله‌های رادیاتور محیط درونی را نیز گرم می‌کند.
مزایای انتخاب پکیج به عنوان سیستم گرمایشی ساختمان عبارت است از:

• امنیت بالا 

از آنجا که گرمادهی به محیط از طریق گردش آب گرم در لوله‌ها ایجاد می‌شود آلاینده خاصی به هوای محیط اضافه نمی‌گردد و میزان اکسیژن هوا نیز کاهش چندانی نمی‌یابد. لذا ساکنین با خطرات تنفسی چون گازگرفتگی مواجه نخواهند شد.

• افزایش رطوبت هوا 

گرمایی که پکیج به محیط منتقل می‌کند تاثیری در کاهش رطوبت هوای ساختمان ندارد. به همین دلیل استفاده از پکیج به عنوان سیستم گرمایشی منزل علاوه بر گرم بودن محیط، هوایی مرطوب و لطیف را مهیا می‌کند که در کنترل سرماخوردگی و باز شدن سینوس‌ها تاثیرگذار است.

• زیبایی 

ظاهر ساده و مدرن شوفاژ رادیاتور، باعث شده که به راحتی با تمام سبک‌های دکوراسیون تلفیق شوند و نصب آن در هر نقطه از ساختمان به زیبایی محیط لطمه وارد نکند. امروزه در بازار مدل‌های منتوع‌تری از شوفاژهای رادیاتور اعم از مدل قرنیزی، پنلی، پره‌ای، و شیشه‌ای دیده می‌شود که زیبایی رادیاتورها را بیش از پیش کرده است.
فرق بخاری و پکیج
پنل اصلی پکیج نیز بر اساس مدلی که دارد، در داخل ساختمان و یا در محیط باز نصب می‌شود و ظاهر زیبا و مدرن آن در جذابیت محیط اطراف خود موثر است.

• کم حجم

یکی دیگر از مزایای استفاده از پکیج کم‌جا بودن آن در مقایسه با بخاری است. پکیج و رادیاتورها آن در مقایسه با بخاری حجم کمتری از ساختمان را اشغال می‌کنندو به دلیل نصب شدن بر روی دیوار مزاحمت خاصی برای کاربر ندارند.

• عدم نیاز به جابه‌جایی در فصل تابستان

از آنجا که بخاری بخش نسبتا زیادی را اشغال می‌کنند اکثر کاربران ترجیح می‌دهند در فصول گرم سال آن را به انبار منتقل کنند تا از فضای خالی آن استفاده کنند. این در حالی است که پکیج به دلیل کوچک بودن خود به راحتی از دیده‌ها مخفی می‌شود و نیازی به جمع‌آوری سالیانه آن نیست.

• قابلیت استفاده در حمام

اگر دوست دارید به محض ورود به حمام احساس سرما نکنید و منتظر پر شدن محیط با بخار آب گرم نباشید، حتما پکیج را برای سیستم گرمایشی ساختمان خود انتخاب کنید.
رادیاتورهای مخصوص حمام به راحتی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در هر زمان محیط حمام گرم و دلپذیر باشد.

• عدم تولید دوده 

از آنجا که بخاری برای تولید هوای گرم نیاز به اشتعال گاز دارد، دودهای ناشی از این اشتعال در هوای محیط پراکنده می‌شود و موجب سیاه شدن دیوارها، سقف و پرده می‌گردد. اما پکیج به دلیل تفاوت آن در نحوه گرم کردن محیط به هیچ عنوان دیده تولید نمی‌کند و دیوار و پرده‌ها سفید باقی می‌مانند.

• قابلیت قرارگیری اشیا در نزدیکی خود 

یکی از مزایای استفاده از پکیج این است که در صورت تماس با اشیا خارجی موجب سوختن و آسیب جدی به آن نمی‌شود. لذا شما می‌توانید با خیال راحت لباس نم‌دار خود را بر روی آن پهن کنید تا کاملا خشک شود. همچنین قرار گرفتن لوازمی چون مبل و میز خطر خاصی مانند آتش‌سوزی را در پی نخواهد داشت. با این حال توصیه می‌شود که برای بالا بردن عملکرد پکیج در گرم کردن محیط و افزایش ایمنی، اشیا خود را فاصله 1 تا 2 متری از رادیاتور قرار دهید.

• قابلیت گرم کردن کف ساختمان

اگر دوست دارید در هنگام قدم زدن در ساختمان گرمای مطبوعی را در کف زمین حس کنید و پاهایتان از سرما زمین درد نگیرند، حتما پکیج را به عنوان سیستم گرمایشی خود انتخاب کنید. شما می‌توانید به جای استفاده از رادیاتور، از لوله‌های کار شده در کف زمین جهت گرم شدن منزل استفاده کنید و از انتقال گرما از طریق کف پا لذت ببرید.
علی‌رغم تمامی مزایای خرید پکیج باید اعتراف کرد که این دستگاه همه چیز تمام نیست و نقایصی را نیز با خود به همراه دارد که بهتر است از آن خبر داشته باشید: 

• قیمت بالا

پکیج در مقایسه با بخاری از قیمت بالاتری برخوردار است و نیاز به لوله‌کشی‌های خاصی در تمام ساختمان دارد که هزینه‌های بیشتری را برای شما در پی خواهد داشت.
قیمت پکیج
پیشهناد: شما می توانید برای دانستن 7 تفاوت پکیج فن دار و بدون فن روی لینک کلیک کنید.

• نیاز به برق

دستگاه اصلی پکیج جهت روشن شدن برد و فندک خود به برق نیاز دارد. لذا با نصب پکیج میزان مصرف برق شما بالاتر خواهد رفت. لازم به ذکر است که پکیج به میزان کمی برق نیاز دارد و استفاده از آن تاثیر چشم‌گیری بر روی هزینه‌ها نخواهد داشت.

• قطع شدن دستگاه در پی قطع شدن برق ساختمان

یکی از بزرگترین مشکلاتی که پکیج‌ها دارند، عدم کارکرد آنها در هنگام قطعی برق است. لذا توصیه می‌شود در مناطقی که قطعی برق زیادی وجود دارد، از پکیج به عنوان سیستم گرمایشی منزل استفاده نشود.

• پخش گرما در ساختمان به صورت یکنواخت

اگرچه بیشتر اوقات گرمای یکنواخت تولید شده توسط پکیج عالی و دلپذیر است اما ممکن است در بعضی از مواقع دوست داشته باشید که برای چند دقیقه قسمت کوچکی از ساختمان، گرم‌تر از بقیه قسمت‌های خانه باشد. متاسفانه هر رادیاتور بر اساس ظرفیت خود توانایی انتقال گرما تا میزان محدودی را دارد و با نزدیک شدن به آن گرمای بیشتری را حس نخواهید کرد.

• گرم شدن آهسته محیط

گرم شدن محیط ساختمان با استفاده از پکیج نیاز به زمان بیشتری نسبت به بخاری دارد. چرا که در ابتدا باید آب مورد نیاز را گرم کرده سپس به آرامی آن را وارد  لوله‌ها و رادیاتور کند تا کم‌کم هوای محیط تغییر یابد. این مساله ممکن است برای افرادی که تحمل سرما را ندارند اندکی سخت باشد.

• نصب و تعمیر مشکل پکیج

در مقایسه با بخاری، پکیج سیستم پیچیده‌تری دارد که نصب آن نیاز به متخصصان و کارشناسان مربوطه دارد. همچنین در اکثر مشکلاتی که برای پکیج پیش می‌آید لازم است که با نمایندگی پکیج خود تماس بگیرید تا برای رفع آن مراجعه کنند.

مزایا و معایب بخاری

بخاری دستگاهی جهت گرم کردن محیط است که در طول زمان به صورت برقی، نفتی و گازی در دسترس مردم قرار داشته است. به دلیل وجود گاز شهری در هر خانه، بخاری‌های گازی مورد استقبال بیشتری قرار گرفتند و تا به امروز نیز در بسیاری از خانه‌ها از آن استفاده می‌شود.
مزایای استفاده از بخاری عبارت است از :

• گرمایش سریع محیط

به محض روشن شدن بخاری گرمای تولید شده توسط آن قابل حس کردن است و می‌توان با نشستن در کنار آن خود را در کسری از ثانیه گرم کرد.

• قیمت کمتر

در مقایسه بخاری و پکیج ، بخاری ‌ها در مقایسه  با پکیج از  قیمت کمتری برخوردار هستند و می‌تواند به راحتی در هر خانه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

• عدم نیاز به برق

اکثر افراد ترجیح می‌دهند از بخاری‌های گازی برای گرم کردن محیط خود استفاده کنند. این بخاری‌ها هیچ‌گونه نیازی به برق یا آب ندارند و هزینه‌های شما را افزایش نخواهند داد.
مقایسه بخاری و پکیج

• احتمال کمتر قطعی گاز نسبت به برق

از آنجا که گاز شهری همیشه در دسترس است و احتمال قطعی آن نسبت به برق و آب کمتر است احتمال سرد ماندن محیط کاهش می‌یابد و برای مناطقی که کمبود آب یا قطعی برق دارند گزینه بهتری هستند.
شما می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل و سوال با نمایندگی تعمیر آنلاین تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید.

• امکان انتقال آن به ساختمانی دیگر 

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بخاری انتقال راحت آن در هنگام تعویض منزل است. شما به راحتی می‌توانید بخاری خود را از سیستم گازی ساختمان جدا کنید و به هر جایی که می‌خواهید ببرید. این در حالی است که امکان جابه‌جایی پکیج وجود ندارد و برای ساختمان جدید خود باید به دنبال سیستم گرمایشی دیگری باشید.

• نصب و تعمیر راحت

بخاری، سیستم ساده و قابل درکی دارد که هر فردی که کمی اطلاعات فنی بداند از پس نصب و تعمیرات جزئی آن برخواهد آمد.
استفاده از بخاری معایب مخصوص به خود را دارد که نمی‌توان از آن غافل شد. این معایب عبارتند از:

• داغی بیش از حد بخاری

هرچه به بخاری بیشتر نزدیک شوید گرمای بیشتری را حس خواهید کرد. اگرچه این مورد در برخی از موارد دلپذیر است اما خطراتی چون سوختگی و آتش‌سوزی را با خود به همراه خواهد داشت.

• امنیت پایین

یکی از خطرناک ترین معایب بخاری تولید گاز کربن دی اکسید توسط این وسیله گرمایشی می باشد. که یکی از بهترین دلایل برای خرید پکیج قطعا همین خطرات بخاری است.
مزایا و معایب بخاری

• تولید دوده

• گرم شدن بیش از حد نیاز محیط 

•کاهش رطوبت موجود در هوا