یکی از مهم‌ترین مواردی که در اکثر اوقات استفاده‌کنندگان پکیج از آن غافل می‌شوند، رسوب زدایی پکیج است. اگر درباره این موضوع اطلاعات خاصی ندارید با ما تا انتهای این مطلب برای آموزش رسوب زدایی پکیج برندهای مختلف همراه تعمیر آنلاین باشید.

پکیج دیواری یکی از بهترین سیستم‌های گرمایشی خانگی است که به دلیل حجم کم و عملکرد بالای خود، امروزه در هر خانه مدرن و جدیدی از آن استفاده می‌شود. با این حال این دستگاه نیز مانند هر دستگاه مکانیکی دیگر، نیاز به سرویس شدن و مراقبت دارد چرا که مورد استهلاک و خرابی قطعات قرار می‌گیرد.

رسوب زدایی پکیج چیست و چرا باید انجام شود؟

پکیج‌های دیواری علاوه برگرم کردن محیط داخلی ساختمان توسط رادیاتورها، قادر به گرم کردن آب مصرفی نیز هستند. اگرچه عملکرد پکیج بسیار خوب است، اما توصیه می‌شود برای کارایی هرچه بیشتر آن را به صورت دوره‌ای رسوب زدایی کنید. از آنجا که آب لوله‌کشی اندکی سختی و املاح در خود دارد، به تدریج درلوله‌های پکیج و رادیاتور رسوب‌های سختی بسته می‌شود.

تجمع این رسوبات می‌تواند باعث بسته شدن لوله‌ها و قطعات داخلی گردد و خسارات زیادی را به شما وارد کند. این اتفاق برای تمامی برند‌های مختلف پکیج می‌افتد و هیچ‌گونه تفاوتی میان آنها وجود ندارد.

فرقی نمی‌کند که پکیج ساختمان شما برند بوتان، ایران رایاتور، لورچ ، بوش یا آریستون باشد. یادگیری نحوه رسوب زدایی پکیج مساله‌ای است که شما باید از آن اطلاع داشته و هر سال آن را انجام دهید. البته ممکن است بر اساس سختی آب، دوره رسوب زدایی بلندتر یا کوتاه‌تر شود. برای فهمیدن این موضوع می‌توانید از یک تکنسین حرفه‌ای مشورت بخواهید و یا به دنبال علایم رسوب بستن پکیج باشید.

 رسوب زدایی پکیج

از جمله علائمی که خبر از رسوب گیری پکیچ می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سر و صدای نا متعارف پکیج
• وجود نوسان در دمای آب گرم
• افزایش و کاهش ناگهانی فشار آب گرم
• روشن شدن ارور 70 در پکیج ایران رادیاتور
• نوسان شدید عقربه بارسنج
• و…

بدین ترتیب با از بین بردن مستمر رسوبات موجود در لوله‌های پکیج و قطعات آن، عمر دستگاه تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و هزینه کمتری صرف تعمیرات خواهد شد. مدت زمان رسوب زدایی پکیج بر اساس نوع آن متفاوت است اما به طور معمول 6 ساعت به طول می‌انجامد. توصیه می‌شود این کار را با استفاده از ابزار لازم انجام دهید و در صورت نداشتن تجربه کافی از یک تکنسین مجرب کمک بخواهید.

آموزش رسوب زدایی پکیج برای تمامی برندهای بازار

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم نحوه از بین بردن رسوب پکیج برای تمامی برندهای موجود در بازار یکسان است و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.دو روش سنتی و مدرن برای انجام این کار وجود دارد که هریک مزایا و معایب خود را دارند. در این مطلب هر دوی این روش‌ها با جزئیات کامل به شما معرفی می‌شوند. شما می‌توانید بر اساس شرایط خود از یکی از این روش استفاده کنید.

روش سنتی از بین بردن رسوب در پکیج دیواری

در این روش که از مواد جرم‌گیر استفاده می‌شود نیاز است که ابزار لازم برای باز کردن پکیج و مواد جرم‌گیر مناسب داشته باشید. دستکش و لباس مناسب نیز از دیگر ملزومات انجام این کار هستند چرا که مواد جرم‌گیر حالت اسیدی قوی دارند و عدم توجه به نکات ایمنی می‌تواند به شما آسیب برساند.

پس با رعایت تمامی اصول ایمنی می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

1. پکیج را از برق جدا کنید تا کاملا خاموش شود.

2. اتصال پکیچ از گاز را نیز قطع کنید.

3. کاور اولیه پکیج را باز کنید.

4. شیر ورودی آب سرد پکیج را ببندید و شیر برقی دستگاه را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.

5. سپس شیر آب گرمی که نسبت به پکیج دورترین فاصله را دارد بازکنید تا آب موجود در داخل پکیج و لوله‌ها کاملا تخلیه شود.

6. پس از تخلیه آب پکیج، پیچ‌های مبدل ثانویه را از بلوک‌های موجود در پکیج را بازکنید تا مبدل‌ها جدا شوند.

7. با حرارت دادن و ضربه زدن به مبدل‌ها با استفاده از چکش رسوب‌های موجود بر روی مبدل را از |آن جدا کنید البته مراقب باشید که ضربات چکش آسیبی به رزوه پیچ وارد نکند.

8. سپس مواد جرم‌گیر مخصوص و یا جوهرنمک صنعتی را به داخل سوراخ‌های مبدل بریزید و 15 دقیقه صبر کنید.

9. جرم‌گیر و رسوبات را از داخل مبدل خارج کنید و سعی کنید با گرم کردن دوباره و ضربات چکش آن را کاملا تمیز کنید.

10. قطعه اورینگ پکیچ را بررسی کنید و در صورت خرابی یا تغییر شکل آن را تعویض کنید.

11. مبدل را به جای خود بازگردانید و تمامی قطعات باز شده پکیج را کاملا ببندید.

12. دستگاه را روشن کنید و بار آن را بر روی 5/1 تنظیم کنید.

 

رسوب زدایی پکیج

 

روش مدرن از بین بردن رسوب در پکیج دیواری

آموزش رسوب زدایی پکیج به روش مدرن شباهت‌ زیادی با روش سنتی آن ندارد و نیازی به باز کردن پکیج و جداسازی برخی از قطعات آن نیست.

اما نیاز به قطعات تخصصی‌تری مانند پمپ اسیدشویی دارد که ممکن است شما آن را نداشته باشید. این روش نیز برای تمامی مدل‌های ایرانی و خارجی

پکیج یکسان است و باید مراحل زیر انجام شود:

1. پکیج را خاموش کرده و از برق بکشید و آن گاز شهری را نیز قطع نمایید.

2. آب موجود در لوله‌های پکیج را همان‌ طور که در روش سنتی (مرحله 3 و 4) توضیح داده شد، خالی کنید.
3. پمپ اسید شویی را در ظرف مخصوص محلول اسید و آب بگذارید.

4. یک سمت از مبدل حرارتی را به ورودی پمپ وصل کنید و سمت دیگر آن را با استفاده از یک شلنگ مخصوص به ورودی مبدل متصل نمایید.

5. پمپ را روشن کنید و اجازه دهید اسید را برای مدت 15 تا 20 دقیقه در مبدل پمپاژ کند.

6. پمپ را از مبدل جدا کنید و دستگاه را به حالت عادی خود بازگردانید.

رسوب زدایی پکیج

چند نکته مهم برای رسوب زدایی پکیج:

• اگر اطلاعات زیادی درباره نحوه رسوب زدایی پکیج ندارید پیشنهاد می‌کنیم این کار را به متخصصین مربوطه بسپارید. چرا که ممکن است آسیب بیشتری به دستگاه برسانید و هزینه بیشتری را متحمل شوید. همچنین کار کردن با جرم‌گیر و اسید بسیار خطرناک است و می‌تواند به شما آسیب برساند.

• هزینه رسوب زدایی پکیج بسته به میزان جرم و رسوبات موجود در پکیج و تک مبدل یا دو مبدل بودن دستگاه شما بستگی دارد. در برخی از موارد ممکن است رسوب موجود در مبدل‌ها بسیار کم باشد و در زمانی کوتاه و با استفاده از مقداری کمی اسید مشکل شما کاملا برطرف شود.

این مساله هزینه رسوب زدایی در پکیج را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اما هرچه لایه‌های رسوب بیشتر باشند و زمان و جرم‌گیر بیشتری نیاز مصرف شود، هزینه‌های رسوب زدایی پکیج شما نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.