تفاوت پکیج فن دار و بدون فن در نحوه خروج گازها و دودهای سمی ناشی از احتراق و ورود اکسیژن و هوای تازه به داخل پکیج جهت امکان ادامه کار است.  بسیاری از کسانی که قصد خرید پکیج دارند، در میان مدل‌های مختلف موجود در بازار سردرگم هستند و از فرق بین پکیج فن دار و بدون فن بی‌اطلاعند. پس اگر تمایل دارید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید با ما همراه باشید.

پکیج فن دار

به طور کلی پکیج، موتورخانه‌ای کوچک شده در منزل است که جایگزین آبگرمکن‌های قدیمی می‌شود و امروزه مورد استقبال گسترده کاربران خود قرار گرفته است.

فرق پکیج فن دار و بدون فن در چیست؟

پکیج‌های امروزی نسل جدید آبگرمکن ‌های قدیمی هستند با برق و آب نیاز دارند. مهم‌ترین فرق پکیج و آبگرمکن در این است که پکیج علاوه بر تولید آب گرم مورد نیاز، محیط ساختمان را در فصول سرد سال گرم و مطبوع نگه می‌دارد. اما چه تفاوتی بین مدل‌های پکیج فن دار و بدون فن وجود دارد و بهترین مدل برای ساختمان شما کدام است؟

1. نحوه تهویه هوا

مهم‌ترین تفاوت پکیج فن دار و بدون فن در نحوه تهویه هواست. در پکیج بدون فن، دود ناشی از احتراق به دلیل ارتفاع دودکش به بالا هدایت می‌شود و موجب تهویه هوا و امکان ادامه کار دستگاه می‌گردد. این در حالی است که پکیج فن دار با استفاده از قطعه خاصی به نام “فلنج فن” به تهویه هوا کمک می‌کند و جایگزینی دود با هوای تازه با سرعت و کیفیت بالاتری انجام می‌شود.

2. قطر دودکش

قطر دودکش، عامل مهمی در کارایی پکیج فن دار و بدون فن ایفا می‌کند. پکیج بدون فن جهت تخلیه دود و جایگزینی آن با هوای تازه نیاز به دودکشی با قطر 15 سانتی‌متر و ارتفاع 3 متر دارد. این در حالی است که پکیج فن دار به دودکشی با این ویژگی‌ها نیازی ندارد و به طور کلی قطر دودکش آن به بیش از 6 سانتی‌متر نمی‌رسد.
شما می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل با تکنسین های متخصص تعمیر آنلاین تماس بگیرید و مشکل خود را به این متخصصان ارئه دهید و به بهترین شکل ممکن مشکل را برطرف نمائید.

3. محل نصب پکیج

پکیج بدون فن در داخل ساختمان و در محیط بسته نصب می‌شوند اما پکیج فن دار باید در محیط باز مانند حیاط یا بالکن نصب گردد. این مساله باعث شده که پکیج‌های فن دار مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند. چرا که هیچ گونه فضایی را در داخل خانه اشغال نخواهند کرد.

4. جنس دودکش

تفاوت دیگری که پکیج فن دار با پکیج بدون فن دارد، جنس دودکش آن است. جنس دودکش در پکیج بدون فن از جنس سیمان است و در داخل دیوار ساختمان ساخته می‌شود. اما پکیج فن دار نیاز به دودکس دوجداره دارد.

تفاوت پکیج فن دار و بدون فن

5. امنیت

اگرچه هر دو مدل از پکیج ‌های فن دار و بدون فن، دارای بالاترین استانداردهای روز اروپا هستند اما به نظر می‌رسد که امنیت پکیج‌های فن دار اندکی بالاتر است. چرا که امکان ورود دود به داخل ساختمان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و با وزش بادهای شدید و طوفان پکیج خاموش نمی‌شود.
لازم به ذکر است که تمامی دودکش‌های پکیج بدون فن مجهز به کلاهک هستند تا احتمال خاموش شدن پکیج را در اثر بارش باران و وزش طوفان کاهش دهند.

6. اندازه

اندازه دستگاه، یکی دیگر از فرق های پکیج فن دار و بدون فن است. از آنجا که پکیج فن دار دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری است، از نظر ابعاد کوچک‌تر است و به همین دلیل خریداران استقبال بیشتری برای خرید آن از خود نشان می‌دهند.

پکیج بدون فن به دلیل فعالیت در محیط بسته نیاز به فضای بیشتری دارد و از پکیج فن‌دار سنگین‌تر و حجیم‌تر است.

7. آلودگی صوتی

نکته مهم دیگری که در تفاوت پکیج بدون فن و فن دار باید به آن توجه کرد، میزان آلودگی صوتی است که هریک تولید می‌کنند. به طور کلی پکیج فن‌دار به علت وجود قطعه “فلنج فن” دارای سر و صدای بیشتری است. اگرچه با نصب پکیج در خارج از ساختمان صدای آن تا حد زیادی قابل تحمل و چشم‌پوشی است اما برخی کاربران ترجیح می‌دهند که به هیچ عنوان سر و صدای خاصی تولید نشود و به همین دلیل پکیج بدون فن را انتخاب می‌کنند.
نکته: لازم به ذکر است که با پیشرفت تکنولوژی پکیج‌های فن‌دار نیز به سیستمی مجهز شده‌اند که صدای پکیج تا حد زیادی قابل کنترل است و تفاوتی از نظر تولید آلودگی صدا بین پکیج بدون فن و فن دار وجود ندارد.