آیا می‌دانید نحوه تمیز کردن ظروف مختلف آشپزخانه چگونه است؟ شستن ظرف‌هایی از جنس‌های مختلف، نکات مهمی دارد که در‌گذشته زنان خانه‌دار آن‌ها را به‌صورت تجربی می‌آموختند. در این مقاله قصد داریم نحوه شستن ظروف مختلف آشپزخانه مانند چدن، آلومینیوم، ظروف شیشه‌ای و سایر انواع ظرف را آموزش دهیم. با مطالعه این مطلب با راز تمیز نگه‌داشتن ظروف و چند ترفند ظرف شستن آشنا خواهید شد.

بهترین روش شستن ظروف مختلف آشپزخانه چیست؟

آیا تا‌ حالا این تجربه را داشته‌اید که با استفاده از یک اسکاچ سیمی به جان قابلمه خود بیفتید و با‌وجود تمیز شدن ظرف، متوجه خط‌وخش یا باقی ماندن مواد غذایی روی آن شوید؟! احتمالا با این نوع ظرف شستن، ظروف شیشه‌ای شما نیز درخشندگی خود را از دست داده‌اند و زیبایی روز اول را ندارند. اما راه‌حل این مشکل و بهترین ترفند ظرف شستن چیست؟

امروزه در بسیاری از خانه‌ها، ماشین ظرفشویی وجود دارد؛ این دستگاه کار ظرف شستن را به بهترین شکل انجام می‌دهد. اما گاهی‌اوقات با خرابی ظرفشویی، ظروف به شکل مناسبی شسته نمی‌شوند. در این مواقع باید نسبت به تعمیر ظرفشویی خود اقدام کنید. اما اگر با دست ظرف می‌شویید، باید با بهترین روش تمیز کردن ظروف مختلف آشپزخانه آشنا شوید. در ادامه این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

تمیز کردن ظروف چدنی؛ به‌راحتی آب خوردن!

اگرچه ظروف چدن یکی از بهترین ظروف برای آماده‌سازی غذا هستند؛ اما پس از گذشت مدت زمان طولانی، چربی و مواد غذایی سوخته را به خود جذب می‌کنند و کاراییشان کاهش می‌یابد. بهترین روش تمیز کردن ظروف چدن بدون هرگونه آسیب به ظرف این است که پس از هربار استفاده به روش زیر آن را تمیز کنید:

  • ابتدا کلیه مواد غذایی جامانده در قابلمه را با احتیاط خارج کنید و مراقب باشید که به ظرف آسیبی نرسد.
  • مقداری آب ولرم را با چند قطره سرکه سفید و مایع ظرفشویی مخلوط کنید و در ظرف چدنی خود بریزید تا برای چند ساعت خیس بخورد.
  • با استفاده از یک اسکاچ نرم ابری ظرف را به‌طور کامل بشویید.
  • پس از شستن ظرف چدنی آن را کاملا خشک کنید و مقداری روغن زیتون به همه بخش‌های داخل آن بمالید تا چسبندگی خود را حفظ کند.

به همین راحتی می‌توانید ظروف چدنی را تمیز نگه داشته و طول عمر آن‌ها را افزایش دهید. اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید نیز بهتر است اول مواد غذایی باقی‌مانده در ظرف را جدا کنید؛ سپس آن را در دستگاه قرار دهید تا ماشین خراب نشود. البته در‌صورت خرابی، تعمیر آنلاین کار تعمیر ظرفشویی بوش، سامسونگ، ال‌جی و سایر برندهای داخلی و خارجی را برای شما انجام خواهد داد.

نحوه تمیز کردن ظروف چدنی 

تميز كردن ظروف آلومینیومی سوخته یا روحی؛ بهترین ترفند ظرف شستن!

تمیز کردن ظروف آلومینیومی سوخته و ظرف‌های روحی کمی مشکل‌تر است. در‌صورتی‌که قابلمه‌های آلومینیوم یا ظروف دیگری از این جنس به‌صورت کامل تمیز نشوند یا غذا در آن بسوزد، رنگ تیره‌ و کدری به خود می‌گیرند که ظاهر آن را زشت می‌کند. شما می‌توانید برای سفيد كردن ظروف الومينيوم و روحی مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا درون قابلمه را از آب پر کنید و آن را روی حرارت قرار دهید.
  • دو  تا سه قاشق غذاخوری پودر جوش شیرین در ظرف بریزید.
  • حدود 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا آب و جوش شیرین در ظرف با یکدیگر بجوشند.
  • ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا دمای آب پایین بیاید؛ سپس با یک اسکاچ نسبتا زبر برای تمیز کردن ظروف آلومینیومی سوخته اقدام کنید.

طریقه سفید کردن ظروف روحی نیز به همین شکل است. اگر همه مراحل پیشین را انجام دادید؛ اما نتیجه نگرفتید، پیشنهاد می‌کنیم مقدار فراوانی جوش شیرین و سرکه سفید در داخل ظرف آلومینیومی بریزید و پس از گذشت چند دقیقه با استفاده از یک مسواک زبر به تمیز کردن آن اقدام کنید. قرار دادن ظروف سوخته در ماشین‌های ظرفشویی ممکن است باعث خرابی آن در دراز مدت شود؛ بنابراین برای اینکه به خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی سامسونگ یا سایر برندها نیاز نداشته باشید، ابتدا سوختگی ظرف را رفع کرده و بعد آن را در دستگاه قرار دهید.

نحوه تمیز کردن ظروف آلومینیومی سوخته

نحوه شستن ظروف مسی با آبلیمو و نمک

شستن ظروف مختلف آشپزخانه خصوصا ظروف مسی اهمیت فراوانی دارد. ظرف‌هایی از جنس مس اگرچه در خوشمزه‌تر شدن غذاهای خورشتی تاثیر فراوانی دارند؛ اما پس از هر بار استفاده باید به‌خوبی تمیز شوند تا خاصیت و زیبایی خود را از دست ندهند و مثل روز اول بدرخشند. روش‌های متعددی برای تمیز کردن قابلمه مسی و سایر ظروف مسی وجود دارد؛ اما موثرترین و ساده‌ترین روش، فرآیند زیر است:

  •  ابتدا داخل ظرف را از هرگونه مواد غذایی تمیز کنید.
  • مقداری نمک را در آبلیمو بریزید تا کاملا حل شود.
  • حوله تمیزی را در محلول آبلیمو و نمک بخیسانید.
  • با استفاده از حوله به تمیز کردن داخل و خارج ظرف مسی اقدام کنید.
  • در‌صورت باقی ماندن برخی لکه‌ها می‌توانید به‌صورت مستقیم مقداری نمک روی لیمو بریزید و لیمو را روی لکه‌ها بکشید.

روش موثر دیگری برای تمیز کردن ظروف مختلف آشپزخانه خصوصا شستن ظروف مسی، این است که با استفاده از سرکه سفید و جوش شیرین خمیر درست کنید و آن را برای چند دقیقه روی لکه‌ها بگذارید. توجه داشته باشید که اگر این ظرف‌ها را با باقی‌مانده مواد غذایی در دستگاه ظرفشویی بگذارید، شاید لوله‌های تخلیه مسدود شوند. در‌چنین‌مواقعی، باید علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی را بیابید و آن را رفع کنید.

تمیز کردن ظروف مسی با لیمو و نمک 

آشنایی با نحوه تمیز کردن ظروف چینی؛ شستن ظروف چینی با آب داغ

ظروف چینی علی‌رغم زیبایی و جذابیتشان، به‌سرعت رنگ و چربی غذا را به خود می‌گیرند. اما با یک ترفند ظرف شستن ساده می‌توان آن را مانند روز اول کرد:

  • ظروف چینی را در داخل قابلمه یا سینک ظرفشویی بسته شده قرار دهید.
  •  مقداری آب داغ روی ظروف بریزید تا جایی که کاملا در آب قرار بگیرند.
  • مقداری پودر لباسشویی دستی در داخل آب بریزید و آن را حل کنید.
  • تا خنک شدن آب به‌صورت کامل صبر کنید و اجازه دهید که ظروف کاملا خیس بخورند.
  • با استفاده از یک ابر نرم، چینی‌ها را تمیز و آب‌کشی کنید.

با این ترفند ساده ظروف چینی شما مثل روز اول می‌درخشند! از این ترفند می‌توان برای شستن ظروف مختلف آشپزخانه از‌جمله ملامین نیز استفاده کرد.

 بررسی نحوه شستن ظروف شیشه‌ای در آشپزخانه

برخی افراد تصور می‌کنند که بهترین روش شستن ظروف شیشه‌ای استفاده از مواد شیمیایی چون وایتکس است؛ اما این مواد به دلیل بالا بودن اسید خود، در گذر زمان لایه محافظتی روی شیشه را حل می‌کنند و موجب کدر شدن همیشگی شیشه می‌شوند؛ لذا بهتر است با استفاده از پاک‌کننده‌های طبیعی به تمیز کردن ظروف شیشه‌ای خود اقدام کنید:

  •  ظرف شیشه‌ای خود را پس از گردگیری در ظرفی بزرگ یا سینک آشپزخانه قرار دهید.
  • مقداری آب ولرم روی آن‌ها بریزید.
  • کمی پودر لباسشویی دستی و سرکه به آن اضافه کنید.
  • برای مدت 10 دقیقه اجازه دهید تا ظرف در این محلول باقی بماند.
  • سپس ظروف شیشه‌ای را از محلول خارج و کاملا آب‌کشی کنید.
  • با استفاده از یک دستمال تمیز و بدون پرز، ظروف خود را خشک کنید.

در‌صورتی‌که هنوز هم کثیفی روی شیشه باقی مانده است، دستمال نرم و تمیزی را در محلولی از آب و سرکه بخیسانید و روی لکه بکشید. به این ترتیب، ظروف شیشه‌ای شما به‌خوبی می‌درخشند.

تمیز کردن ظروف مختلف آشپزخانه و شستن ظروف شیشه‌ای 

تمیز کردن ظروف استیل؛ با این ترفند ظروف شما مثل الماس می‌درخشند!

برای شستن ظروف مختلف آشپزخانه خصوصا ظرف‌های استیل کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • در‌صورتی‌که مواد غذایی به کف ظرف چسبیده است، ابتدا برای چند ساعت درون آن را با آب داغ و مایع ظرفشویی پر کنید.
  • با استفاده از آب ولرم و مقداری مایع ظرفشویی ظرف استیل خود را بشویید.
  • با استفاده از یک حوله نرم ظرف خود را خشک کنید. مقداری شیشه پاک‌کن روی ظرف بپاشید و آن را برق بیندازید.

در نهایت، برای بالاتر رفتن کارایی ظرف خود می‌توانید داخل ماهیتابه و قابلمه را با روغن زیتون چرب کنید.

تمیز کردن چاقوی فولادی؛ با این ترفند ظرف شستن از کند شدن چاقو جلوگیری کنید!

چاقو وسیله‌ای مهم در آشپزخانه است که در‌صورت تمیز نشدن به‌صورت کامل، برندگی خود را از دست خواهد داد؛ لذا توصیه می‌شود که پس از هر بار استفاده، مراحل زیر را انجام دهید تا عمر آن افزایش یابد:

  • با استفاده از یک دستمال مرطوب همه سطح چاقو را تمیز کنید.
  • توسط دستمال خشک و تمیز دیگری چاقو را کاملا خشک کنید.
  • در‌صورت وجود زنگ‌زدگی با مقداری سرکه و مسواکی کوچک آن را رفع کنید.
  • مقداری روغن زیتون به تیغه چاقو بمالید و در جایی خنک نگهداری کنید.

روغن زیتون باعث درخشندگی بیشتر و افزایش طول عمر و کارایی محصول می‌شود. با این ترفند می‌توانید چاقوی خود را تیز نگه دارید.

نحوه شستن چاقوی فولادی 

نحوه شستن ظروف پلاستیکی مختلف در آشپزخانه

غذاهایی که ادویه‌های فراوانی در خود دارند، باعث تغییر رنگ و زرد شدن ظروف پلاستیکی می‌شوند. برای تطهیر ظروف پلاستیکی کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • ظروف را در مقداری آب ولرم با صابون یا پودر لباسشویی دستی بخوابانید.
  • پس از ده دقیقه با استفاده از یک اسکاچ نسبتا زبر روی آن را تمیز کنید.
  • در‌صورتی‌که باز هم لکه از روی ظرف پاک نشده بود، مقداری سرکه و جوش شیرین را مخلوط کنید و روی لکه بمالید تا از بین برود.

البته امروزه ماشین‌های ظرفشویی مختلف، شستن ظروف مختلف آشپزخانه را به  بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. هر زمان به که به خدمات تعمیرات ماشین ظرفشویی نیاز داشتید، روی تعمیرکاران مجموعه تعمیر آنلاین حساب ویژه‌ای باز کنید.

خدمات تعمیرات ماشین ظرفشویی با ضمانت 6 ماهه

در این مقاله نحوه شستن ظروف مختلف آشپزخانه را بررسی کردیم. امروزه بسیاری از افراد این ظروف را با ماشین‌های ظرفشویی می‌شویند. تعمیر آنلاین به‌عنوان مرکز تخصصی تعمیر ظرفشویی برندهای مختلف در ایران، انواع خدمات سرویس، تعمیر و تعویض قطعات ماشین‌های ظرفشویی را با 6 ماه ضمانت کیفیت انجام می‌دهد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره درباره خدمات تعمیر آنلاین با کارشناسان ما تماس بگیرید.