یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در زمان کار کردن با ماشین ظرفشویی با آن روبرو می‌شوند، خاموش شدن ماشین ظرفشویی در میانه‌ی کار است. این موضوع می‌تواند بسیار گیج کننده و همچنین آزاردهنده باشد. به همین دلیل، بهترین راه برای مقابله‌ی موثر با آن این است که ریشه‌ی مشکل و علت اصلی آن را پیدا کنید و برای آن راه حلی بیندیشید. در این مقاله، ما به شما کمک خواهیم کرد تا دلیل خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی خود را بفهمید.

علت توقف ماشین ظرفشویی در میان سیکل شستشو چیست؟

لازم است بدانید که خاموش شدن ماشین ظرفشویی پیش از تمام شدن فرایند شستشو، مشکلی است که صرف نظر از مدل و برند، ممکن است برای همه به وجود بیاید. دلایل بسیاری برای رخ دادن این موضوع وجود دارد که برخی ناشی از قدیمی بودن دستگاه هستند و برخی دیگر از بی دقتی افراد و رعایت نکردن اصول و استانداردها به وجود می آیند.
در ادامه، چند مورد از دلایلی که دانستن آن‌ها برای حل چنین مشکلی واجب است برای شما ذکر شده اند.

خاموش شدن خودکار ظرفشویی

1ـ ممکن است فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی پریده باشد
فیوز حرارتی یا ترما فیوز یکی از قطعات مهم هر وسیله‌ی برقی است که عملکرد صحیح آن، هم به امنیت قطعات دستگاه و هم به امنیت استفاده کننده‌ی آن مربوط می‌شود. کاربرد این قطعه این است که دمای داخلی وسیله‌ی برقی را کنترل کند. در صورتی که به هر دلیلی مانند استفاده‌ی بیش از حد از ظرفیت دستگاه یا قرار دادن آن در جای نامناسب، دمای فضای داخلی دستگاه بیشتر از حد استاندارد شود، فیوز حرارتی برای پیشگیری از به وجود آمدن هر مشکل یا خطری، جریان برق را قطع خواهد کرد.
داغ شدن بیش از حد وسیله، می‌تواند بر روی سایر قطعات موثر باشد و آن‌ها را بسوزاند. در صورتی که فیوز حرارتی بپرد، طبیعتا این قطعه قدرت تشخیص خود را از دست خواهد داد و دستگاه خاموش خواهد شد.

2ـ شاید جریان برق به درستی به دستگاه وصل نشده است
مهم ترین چیزی که باعث می‌شود ماشین ظرفشویی و هر وسیله‌ی برقی دیگر شما به خوبی به فعالیت خود ادامه دهد، اتصال مناسب و اصولی به برق است. همیشه وقتی با مشکلی از قبیل خاموش شدن ماشین ظرفشویی یا روشن نشدن آن مواجه می‌شوید، در اولین قدم بهتر است اتصال آن را بررسی کنید. مطمئن شوید که جریان برق قوی و پایدار است و کابل‌ها و سیم‌های برق را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در جایی پارگی ندارند و کهنه نشده اند.

3ـ احتمال دارد که فن تهویه‌ی ماشین ظرفشویی خراب شده باشد
زمانی که فرایند شست و شوی ظروف تمام می‌شود، فن تهویه‌ی دستگاه وارد عمل می‌شود تا رطوبتی که در اثر خشک شدن ظروف در فضای داخلی ظرفشویی به وجود آمده است کاملا از بین برود و از دستگاه خارج شود. بعد از این که این رطوبت و هوای داغ به صورت کامل توسط فن تهویه خارج شود، دستگاه می‌تواند به فعالیت‌های دیگر خود ادامه دهد. با این وجود، در صورتی که این قطعه خراب شود، ماشین ظرفشویی در ترتیب خود دچار مشکل می‌شود و خاموش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

 

4ـ ممکن است موتور یا هیت پمپ ظرفشویی دچار مشکل شده باشد
زمانی که ماشین ظرفشویی روشن و مشغول شستشوی ظروف است، نیاز دارد تا مدام مقدار مناسبی از آب را با جریان مناسب دریافت کند. این کار عمدتا به عهده‌ی پمپ ماشین ظرفشویی و موتور آن است که درست مانند قلب این دستگاه عمل می‌کند و آب را به تمامی قسمت‌هایی که به آن نیاز دارند می‌رساند. در صورتی که مشکلی برای هیت پمپ یا موتور ماشین ظرفشویی به وجود بیاید، جریان آب این وسیله با مشکل مواجه می‌شود و عملکرد دستگاه مختل خواهد شد که این موضوع می‌تواند به خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی منجر شود.

5ـ شاید پنل کنترلی ماشین ظرفشویی خراب یا قدیمی شده است
پنل کنترل ماشین ظرفشویی به همان صفحه‌ی روی بدنه‌ی ظرفشویی گفته می‌شود که از دکمه و صفحه‌ی لمسی مخصوصی برخوردار است و به شما اجازه می‌دهد دستورات مختلفی را به ماشین ظرفشویی خود انتقال دهید.
طبیعی است که اگر در صورت استفاده‌ی طولانی مدت، یا کثیف و چرب شدن بدنه‌ی ماشین ظرفشویی، این پنل خراب شود، دکمه‌ها و صفحه‌ی لمسی آن به خوبی کار نخواهند کرد. به این ترتیب دستورات شما به خوبی بین قطعات دستگاه منتقل نخواهد شد و ممکن است ماشین ظرفشویی در وسط راه و به صورت ناگهانی خاموش شود. این مشکل تنها با تعویض پنل کنترل حل خواهد شد.

برسی علل های خاموش شدن ظرفشویی ناگهانی

6ـ امکان دارد که برد الکترونیکی دستگاه ظرفشویی دچار مشکل شده باشد
برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی به عنوان مغز این دستگاه عمل می‌کند. زمانی که شما از طریق پنل کنترل، دستوری را به دستگاه خود می‌دهید، برد الکترونیکی این دستور را دریافت خواهد کرد و آن را به سایر قطعات منتقل می‌کند. قطعات دیگر با دریافت دستورات برد، آن‌ها را عملی می‌کنند و عملکرد ظرفشویی به جریان می‌افتد.در صورت خرابی برد الکترونیکی، دستورات به خوبی منتقل نمی‌شوند و هر لحظه امکان خاموش شدن ماشین ظرفشویی وجود دارد.

7ـ احتمال دارد میکروسوئیچ درب ماشین ظرفشویی خراب شده باشد
میکروسوییچ به قطعه‌ای گفته می‌شود که مربوط به درب ماشین ظرفشویی است. این قطعه از بسته شدن درب به صورت کامل اطمینان خاطر کسب می‌کند. بسته شدن کامل در به دستگاه اجازه می‌دهد تا کار خود را آغاز کند. بنابراین، در صورتی که میکروسوئیچ مشکلی داشته باشد، ممکن است دستگاه ظرفشویی در حین انجام کار خود دچار مشکل شود و با فکر این که درب دستگاه باز شده است کار خود را متوقف کند.

چطور از خراب شدن ماشین ظرفشویی خود جلوگیری کنیم؟

احتمالا با خواندن دلایل خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین شستشو، به این فکر افتاده باشید که چقدر تعمیر آن می‌تواند اذیت کننده باشد. خبر خوش این است که یک تعمیرکار خوب شما را از شر تمامی این مراحل پیچیده و تخصصی نجات خواهد داد.
این که از دستگاه خود مراقبت کنید و آن را به صورت مرتب در سال سرویس کنید به شما کمک بزرگی می‌کند تا عمر مفید ماشین ظرفشویی خود را افزایش دهید و تا سال‌های آینده از تکرار مشکلاتی از قبیل خاموش شدن دستگاه در میانه‌ی راه و … جلوگیری کنید.

تمامی این دلایل جزو مهم ترین و رایج ترین علل خاموش شدن ماشین ظرفشویی به شمار می‌آید. به خاطر داشته باشید که انجام دادن دقیق تعمیرات ماشین ظرفشویی می‌تواند کاری پیچیده و گیج کننده باشد؛ پس بهتر است که پیش از هر کاری، از مشورت و تجربه‌ی یک تعمیرکار متخصص بهره مند شوید. در صورتی که تجربه‌ای در خصوص مواجه شدن با چنین مشکلی را دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما عزیزان متشکریم.