علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که شما از دلایل به وجود آمدن آن اطلاع داشته باشید و ایرادها در تعمیرات ماشین ظرفشویی و روش‌های رفع آن را بدانید. پس با تعمیر آنلاین تا انتهای این مطلب که 6 علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی را بیان کرده است، همراه باشید.
این مساله علاوه بر اینکه باعث به وجود آمدن شکلی زشت و ناخوشایند برای دستگاه می‌شود، می‌تواند بر کیفیت شستشو و عملکرد دستگاه نیز تاثیر منفی بگذارد.

علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی چیست؟

ماشین ظرفشویی دستگاهی نسبتا جدید در خانه‌ها است که می‌تواند تمامی ظروف کثیف شما را مانند روز اول خود تمیز و براق گرداند. با توجه به زندگی ماشینی و پرمشغله امروزی، این دستگاه محبوبیت زیادی پیدا کرده و می‌تواند شستشوی ظروف را به کاری لذت‌بخش تبدیل کند.

با این حال ماشین ظرفشویی نیز همانند هر دستگاه دیگری نیاز به نگهداری و استفاده اصولی دارد و پس از گذشت چند سال، ممکن است برخی از قطعات آن فرسوده شده و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. زنگ زدگی ماشین ظرفشویی یکی از مشکلاتی است که شما در ابتدای استفاده از ماشین ظرفشویی با آن مواجه نمی‌شوید.

بلکه این مشکل معمولا پس از مدتی استفاده از دستگاه، به وجود می‌آید.به طور معمول علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی به یکی از موارد زیر وابسته است و شما می‌توانید با رفع این مشکلات عمر دستگاه خود را تا حد زیادی افزایش دهید:

زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

1. سختی بالای آب

به جرات می‌توان گفته که سختی بالای آب مهم‌ترین علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی است. در برخی از مناطق، آب مصرفی دارای املاح نسبتا زیادی است که سختی آب را بیشتر از حد استاندارد می‌کند. این مساله می‌تواند مشکلات زیادی را برای ماشین لباسشویی و ظرفشویی به همراه داشته باشد.

یکی از موثرترین املاح موجود در آب که باعث زنگ زدگی داخلی دستگاه می‌شود، آهن است که می‌تواند با آب اکسید شود و بر روی استیل داخلی ظرفشویی تاثیر بگذارید.برای رفع زنگ زدگی ماشین ظرفشویی به دلیل سختی آب، شرکت‌های تولیدکننده تدبیر هوشمندانه‌ای اندیشیده‌اند.

شما می‌توانید با استفاده از نمک مخصوص در داخل دستگاه، این املاح را تا حد زیادی خنثی کرده و تاثیر آنها بر روی ظروف و قطعات داخلی را تا حد زیادی کاهش دهید.لازم به ذکر است که اکثر برندهای معتبر ماشین ظرفشویی به شما امکان تعیین درجه سختی آب را می‌دهند و شما می‌توانید میزان استفاده دستگاه از نمک ظرفشویی را کنترل نمایید.

پس اگر با وجود ریختن نمک در داخل مخزن نمک دستگاه باز هم با مشکل زنگ زدگی مواجه شده‌اید، باید درجه استفاده از نمک را در دستگاه خود بالاتر ببرید.

 

2. استفاده از نمک نامرغوب

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث زنگ زدن قطعات داخلی دستگاه شود، استفاده از نمک مخصوص نامرغوب است. با توجه به استقبال مردم در استفاده از ماشین ظرفشویی و نمک مخصوص، برخی از سودجویان دست به تولید نمک بی‌کیفیت زده‌اند که ترکیبات آن توانایی خنثی کردن یون‌های بد آب را ندارد.

در برخی از موارد نیز دیده شده که این نمک غیراورجینال می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد و عمل اکسید شدن فلزات را تسریع نماید.بهترین برندهای تولیدکننده نمک مانند فینیش، کلارو و فیری هستند که برای تهیه محصول اصل آن بهتر است از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. قیمت و شکل ظاهری نمک، از مهم‌ترین عوامل تشخیص نمک ظرفشویی اصلی از غبراورجینال هستند.

 

3. استفاده از جلادهنده نامرغوب

به گفته تعمیرکاران مجرب لوازم خانگی، استفاده از جلا دهنده نامرغوب می‌تواند علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی باشد. این مایع که وظیفه براق شدن ظروف و جلوگیری از خش افتادن آنها را دارد، در صورت داشتن ترکیبات شیمیایی نامناسب باعث فرسودگی قطعات داخلی خواهد شد. این مساله باعث می‌شود که سطح محافظت از سطوح استیل و آهنی دستگاه کم شود و با گذشت زمان زنگ بزنند.

 

4. استفاده از شوینده نامرغوب

شوینده نامرغوب و غیراورجینال به دلیل داشتن ترکیبات غیر استاندارد می‌تواند باعث زنگ زدگی در دستگاه شود. در برخی از محصولات بی‌کیفیت از موادی استفاده می‌شود که به خودی خود سختی آب را بالا می‌برند. به همین دلیل بسیار دیده شده که برخی کاربران علی رغم استفاده از نمک ظرفشویی اصل، با زنگ زدگی در ماشین ظرفشویی مواجه می‌شوند.

لذا برای جلوگیری از این مشکل علاوه بر استفاده از جلادهنده و نمک مرغوب و با کیفیت باید از شوینده‌های اصل و استاندارد استفاده نمایید.

5. کیفیت پایین قطعات ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل زنگ زدگی در ماشین ظرفشویی، کیفیت پایین دستگاه است. در صورتی که استیل استفاده شده در داخل دستگاه جنس خوبی نداشته باشد، محافظت زیادی در برابر مواد شیمیایی و اکسید آهن نخواهند داشت و پس از گذشت چند ماه زنگ خواهند زد.

متاسفانه برای رفع این مشکل راه‌حل دیگری جز تعویض دستگاه با یک برند بهتر وجود ندارد. لذا در هنگام خرید ماشین ظرفشویی سعی کنید از برندهای نام آشنایی خرید کنید که رضایت بالایی از مشتریان خود را به دست آورده است.

6. وجود خط و خش بر روی بدنه داخلی

برای پیدا کردن اصلی‌ترین علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی باید پس از بررسی مواد و شوینده‌های استفاده شده در دستگاه، از سالم بودن بدنه داخلی نیز اطمینان پیدا کنید. چیدمان اشتباه ظروف و برخورد ظروف نوک تیز با بدنه می‌تواند باعث شود که بر روی استیل داخلی خط و خش بیفتد.

به همین دلیل نفوذ آب به بدنه آهنی دستگاه افزایش می‌یابد و احتمال زنگ زدگی در همان نقاط بیشتر می‌شود. در صورتی که به هر دلیل بر روی بدنه داخلی خط و خش مشاهده می‌کنید و یا محافظ پلاستیکی نگهدارنده ظروف از بین رفته است، با نمایندگی ماشین ظرفشویی خود تماس بگیرید تا این مشکل را با موادی مخصوص برای شما حل کنند.

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

برای جلوگیری از زنگ زدگی ماشین ظرفشویی لازم است تا تمامی موارد زیر را انجام دهید:

• برای بالاتر بردن عمر دستگاه خود و جلوگیری از زنگ زدگی آن، بهتر است پس از اتمام شستشو درب دستگاه را کاملا باز کنید تا آب موجود در داخل آن کاملا تبخیر شود.

• بهتر است از برنامه‌های شستشو کوتاه‌مدت با دمای پایین آب استفاده شود تا احتمال فرسودگی زودرس در دستگاه تا حد زیادی کاهش یابد.

• استفاده بیش از حد از مواد شوینده، علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی بسیاری از کاربران است.

• با استفاده از مواد جرم‌گیر مخصوص ماشین ظرفشویی، رسوبات جمع شده در داخل دستگاه را از بین ببرید.

• ظروف شسته شده را پس از تمام شدن برنامه شستشو بلافاصله از دستگاه خارج کنید.

• در برخی از موارد علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی به باقی ماندن مواد غذایی در داخل دستگاه باز می‌گردد. لذا پیش از چیدن ظروف کثیف در داخل دستگاه، آنها را کاملا تمیز کنید و ذرات سخت و خشک شده آن را جدا نمایید.