ماشین ظرفشویی یکی از انواع لوازم خانگی پرکاربرد در آشپزخانه است که شستشوی ظروف را آسان و راحت می‌کند. یکی از قطعات اصلی و مهم ماشین ظرفشویی، برد الکترونیکی دستگاه بوده که وظیفه صدور فرمان‌های شستشو به سایر قطعات ماشین ظرفشویی را دارد. از این رو وجود کوچکترین ایراد و مشکل در این قطعه اصلی و حساس ماشین ظرفشویی باعث مختل شدن عملکرد دستگاه و وجود ایراد در ظرفشویی خواهد شد.
در این مطلب از سایت تعمیر آنلاین قصد داریم که به بررسی علل خرابی برد ماشین ظرفشویی بپردازیم و نحوه تعمیر و در صورت نیاز روش تعویض این قطعه را ذکر کنیم.

5 علت خرابی برد ماشین ظرفشویی

برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی، جزء اصلی دستگاه بوده که نقش مغز را در ماشین ظرفشویی ایفا می¬کند. این قطعه اصلی وظیفه ارسال فرمان به سایر قطعات دستگاه را بر عهده دارد تا سیکل شستشو و اتمام عملکرد ماشین ظرفشویی صورت گیرد. از این رو اگر مشکل و ایرادی در این بخش ماشین ظرفشویی به وجود بیاید، عملکرد سایر قطعات دستگاه نیز تحت تاثیر قرار گرفته و ظرفشویی روشن نخواهد شد.
خرابی برد ماشین ظرفشویی با علائمی چون روشن نشدن دستگاه، عدم آبگیری ماشین ظرفشویی، تخلیه نکردن آب دستگاه، نمایش کد خطا بر روی صفحه نمایشگر ماشین ظرفشویی، گرم نشدن آب در دستگاه، خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی در حین کار، بوی سوختگی و… رخ خواهد داد. در واقع گاهی اوقات علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی می‌تواند به خاطر خرابی برد الکترونیکی دستگاه باشد. از این رو اگر شاهد هر یک از علائم و نشانه‌های ذکر شده بودید، علت آن مربوط به خرابی برد ماشین ظرفشویی بوده که باید به تعمیر و یا تعویض قطعه بپردازید.

برسی تمام راه های تعمیر برد ماشین ظرفشویی

در ادامه به بیان 5 علت و دلیل که باعث بروز مشکل و خرابی برد ماشین ظرفشویی خواهد شد، می‌پردازیم.

۱. وجود نوسان برق

شایع‌ترین و اولین علت سوختن و خرابی برد ماشین ظرفشویی، نوسانات برق می‌باشد. برد ماشین ظرفشویی یک قطعه بسیار حساس بوده که اگر جریان زیاد برق به صورت ناگهانی به این قطعه دستگاه وارد شود، باعث آسیب رساندن به خازن و فیوزهای برد خواهد شد و در نهایت برد می‌سوزد. توصیه می‌کنیم که حتما برای جلوگیری از بروز این مشکل، از یک محافظ برق استفاده کنید تا ایرادی برای وسایل برقی منزل رخ ندهد.

۲. نفوذ آب به داخل قطعات ماشین ظرفشویی

وارد شدن آب و نفوذ رطوبت به داخل قطعات ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث آسیب رساندن به قطعات و برد دستگاه شود. در برخی از اوقات به دلیل فشار بیش از حد آب برای شستشوی ظروف و سرریز شدن آب، باعث نفوذ آب به قطعات دستگاه شده که تعمیر برد ماشین ظرفشویی را ضروری می‌سازد. همچنین قرار دادن ماشین ظرفشویی در محیط‌های گرم و مرطوب نیز باعث بروز این اتفاق و آسیب به دستگاه نیز خواهد شد. در صورت بروز این مشکل، به دلیل برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی و وجود خطرات احتمالی، توصیه می‌کنیم که حتما از طریق تماس با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی به رفع مشکل دستگاه بپردازید.

۳. استفاده مداوم و نامناسب از ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از علت‌های خرابی برد ماشین ظرفشویی، استفاده مستمر و نامناسب از دستگاه می‌باشد. روشن کردن دستگاه در ساعات نامناسب، پر کردن کامل فضای داخلی ظرفشویی، قرار دادن نامناسب ظروف در دستگاه، استفاده از مواد شوینده نامناسب ماشین ظرفشویی و… باعث آسیب رساندن به دستگاه و لزوم تعمیر برد ماشین ظرفشویی خواهد شد.

۴. استفاده از قطعه برد نامناسب و تقلبی در ماشین ظرفشویی

برد ماشین ظرفشویی باید حتما متناسب و مطابق برند و مدل دستگاه باشد. از این رو اگر سوختگی و یا خرابی برای این قطعه رخ دهد، باید با توجه به مدل ماشین ظرفشویی به خرید قطعه فابریک و اصل برند بپردازید. همچنین توصیه می‌کنیم که اگر مهارت و تجربه‌ای در این زمینه ندارید بهتر است که تعویض برد ماشین ظرفشویی را به تکنسین‌کاران متخصص در زمینه تعمیر ماشین ظرفشویی بپردازید تا مشکل و ایرادی رخ ندهد.

5. زمان عملکرد قطعات ماشین ظرفشویی
هر یک از لوازم برقی منزل نیز به مرور زمان دچار فرسودگی شده و خراب می¬شوند. از این رو برد ماشین ظرفشویی نیز بر اثر گذشت زمان و کارکرد زیاد قطعه ممکن است دچار مشکل شده و خراب شود و لزوم تعمیر و یا تعویض آن را ضروری سازد.

خرابی برد ماشین ظرفشویی

تعمیر و تعویض برد ماشین ظرفشویی

عیب‌یابی و تعمیر برد ماشین ظرفشویی یک کار پیچیده و بسیار حساس می‌باشد که حتما باید توسط تکنسین‌کار باتجربه و متخصص انجام شود. چرا که تعمیر ماشین ظرفشویی علاوه بر دارا بودن مهارت‌های تعمیر، نیاز به ابزارآلات خاص نیز می‌باشد. از این رو توصیه می‌کنیم که اگر مهارتی در زمینه تعمیر ماشین ظرفشویی ندارید، بهتر است که تعمیرات آن را به تکنسین‌کاران متخصص بسپارید.
تعمیر برد ماشین ظرفشویی با توجه به نوع آسیب و خرابی قطعه باید انجام شود. از این رو اگر خازن ها و فیوزهای برد سوخته باشد، می‌توانید صرفا با تعویض خازن و فیوز جدید مشکل قطعه را رفع نمایید. اما اگر خرابی برد ماشین ظرفشویی به دلیل نفوذ آب به داخل قطعات دستگاه باشد باید به تعویض برد ماشین ظرفشویی بپردازید.
جهت تعویض برد ماشین ظرفشویی، ابتدا اتصال برق دستگاه را قطع کرده و ظرفشویی را از برق جدا کنید. سپس ماشین ظرفشویی را جابجا کرده و بعد از دسترسی به پشت دستگاه، پنل ماشین ظرفشویی را با استفاده از یک پیچ گوشتی باز و جدا کنید. قطعه برد را کمی به سمت چپ بکشید تا از دستگاه جدا شود. اگر کاوری بر روی برد نیز تعبیه شده است، آن را نیز جدا و باز کنید. خازن ها را چک کنید تا پیچ‌خوردگی نداشته و صاف باشند.سپس اتصالات برد دستگاه را قطع کرده و برد را جدا کنید. قطعه برد فابریک و اصل برند دستگاه را در جای خود قرار داده و اتصالات آن را مانند قبل وصل کنید. پنل و پوشش داخلی دستگاه را متصل و ظرفشویی را به برق وصل کنید.

نمایندگی تعمیر آنلاین

با توجه به مطالب ذکر شده، میتوانید به بررسی علل خرابی دستگاه و تعویض برد ماشین ظرفشویی بپردازید. اما اگر دانش و مهارت کافی در حوزه تعمیر و رفع مشکل ماشین ظرفشویی را ندارید، توصیه می‌کنیم که تعمیر این قطعه حساس دستگاه و رفع مشکل ماشین ظرفشویی را به تکنسین‌کاران متخصص نمایندگی تعمیر آنلاین بسپارید.