آشنایی با نحوه اصولی چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی قانون خاصی ندارد و ظرف‌ها را به شکل دلخواه خود در جهت‌های متفاوت می‌چینند. اما پس از باز کردن در ماشین ظرفشویی، با ظرف‌های کثیف و چربی مواجه می‌شود که کاملا تمیز نشده‌اند. در این زمان باید ظرف‌ها را به‌صورت دستی بشویید که وقت بسیاری از شما می‌گیرد. یا باید ماشین ظرفشویی را دوباره روشن کنید که همان نتیجه را دریافت خواهید کرد! 

راه‌حل این مشکل آشنایی با نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی به شکل اصولی و صحیح است. با یادگیری اصول چیدمان ظروف که در این مقاله بررسی کرده‌ایم، ظرف‌های شما مانند آیینه تمیز و شفاف خواهند شد.

بررسی نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی؛ نکته‌ای مهم برای تمیز شدن ظروف

ماشین ظرفشویی دستگاهی است که آب داخل مخزن را با قرص شوینده مخلوط می‌کند و برای مدتی تعیین شده آن را روی ظروف کثیف داخل دستگاه می‌ریزد. به این ترتیب همه کثیفی و چربی‌‌های موجود روی سطوح ظرف‌ها به‌تدریج از بین می‌رود. البته اگر طریقه چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی را رعایت کرده باشید. 

در برخی از مواقع چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی به‌صورت اشتباه به قطعات داخلی دستگاه خصوصا بازوهای آبپاش یا همان پره‌ها آسیب می‌رساند و به خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز پیدا خواهید کرد. در ادامه نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی به تفکیک طبقات را بررسی خواهیم کرد. با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از داشتن ظروف تمیز پس از اتمام کار ماشین ظرفشویی لذت می‌برید.

نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

طبقه پایین ماشین ظرفشویی؛ مخصوص قابلمه‌ها و ظروف بزرگ

قبل از توضیح طریقه چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی، باید بگوییم در کلیه ماشین‌های ظرفشویی، طبقه پایین با فضای بیشتر مخصوص ظرف‌های بزرگ است. هنگام قرار دادن قابلمه در ماشین ظرفشویی بهتر است به چند نکته مهم زیر توجه داشته باشید:

  • پیش از قرار دادن قابلمه از عدم وجود مواد غذایی در کف آن مطمئن شوید.
  • قابلمه را به صورت برعکس در ظرفشویی بگذارید به‌صورتی‌که آب داخل آن باقی نماند.
  • پس از قرار دادن قابلمه پره‌های کف ماشین ظرفشویی و پره‌های میانی دستگاه را با دست بچرخانید و مطمئن شوید که قابلمه در مسیر چرخش پره‌ها قرار نمی‌گیرد.

قابلمه مسی و روحی (رویی) را به‌هیچ‌عنوان در ماشین ظرفشویی نشویید؛ این جنس از ظروف باید به صورت دستی شسته شوند؛ زیرا به ماشین ظرفشویی آسیب می‌زنند. در این صورت شما باید نسبت به دریافت خدمات تعمیرکار ماشین ظرفشویی سامسونگ یا سایر برندها اقدام کنید. توجه داشته باشید که طبق اصول چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی، شما می‌توانید کاسه‌های بزرگ سالاد خوری یا ماهیتابه‌ها را در طبقه پایین بگذارید. 

نکات مهم چیدمان ظرف در ظرفشویی؛ برای ظرف‌های گود و بشقاب‌ها

برای چیدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی به‌صورت بهینه، در طبقه پایین تقسیم بندی‌های خاصی انجام شده است. باتوجه‌به ارتفاع کمتر طبقه بالا، بهتر است که بشقاب‌های خود را در طبقه پایین‌تر جای دهید. هنگام چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • فاصله قرارگیری هر بشقاب با بشقاب دیگر به هیچ عنوان نباید مسدود شود.
  • بشقاب‌ها نباید روی یکدیگر بیفتند یا سطح یکدیگر را بپوشانند.
  • بشقاب‌هایی با ارتفاع بیشتر بهتر است در کناره‌ها یا انتها گذاشته شوند تا مانع پاشیده شدن آب به ظروف کناری خود نشوند.
  • برای شستشوی بهتر ظروف بهتر است که بشقاب‌های هم شکل در کنار یکدیگر چیده شده و بشقاب پلوخوری و خورشت‌خوری به صورت نامنظم چیده نشود.
  • اصول مربوط به چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی به این صورت است که بشقاب‌های گود باید داخل میله‌های تقسیم‌بندی‌ دستگاه با فاصله بیشتر قرار بگیرند. به این شکل آب به‌راحتی داخل آن‌ها را شستشو می‌دهد.
  • قسمت داخلی همه بشقاب‌ها باید به سمت داخل ماشین ظرفشویی باشند.

توصیه می‌شود که ظروف بامبو، ظروف چوبی و ظرف‌های پلاستیکی بدون نشان «ایمن در ماشین ظرفشویی» را در دستگاه قرار ندهید. ممکن است این ظرف‌ها در برخورد با مواد شوینده ماشین ظرفشویی، شکل خود را از دست بدهند. علاوه‌بر این، احتمال دارد باعث خرابی ماشین ظرفشویی شوند که در این صورت به خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی، سامسونگ یا بوش باتوجه‌به برند دستگاه خود نیاز خواهید داشت. در نتیجه با رعایت نکات چیدن ظرف‌ها، عمر دستگاه شما افزایش خواهد یافت.

طبقه پایین؛ مخصوص بشقا‌ب‌ها و قابلمه‌های بزرگ

بررسی نحوه چیدن لیوان‌ها؛ برای چیدمان ظرف در ظرفشویی

طبقه پایین ماشین ظرفشویی برای قرارگیری ظروف سخت است تا چربی‌های روی آن‌ها پاک شود. در این طبقه فشار آب بسیار بالاست و ممکن است به ظرف‌های ظریف مانند لیوان‌ها آسیب وارد شده و حتی بشکنند. به‌همین خاطر در نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی توصیه می‌شود حتما لیوان‌های خود را در طبقه بالا قرار دهید.  در ادامه نکاتی برای چیدمان لیوان را به شما خواهیم گفت. 

  • همه لیوان‌ها باید به‌صورت برعکس داخل ماشین ظرفشویی قرار بگیرد تا بازوهای آب‌پاش زیر طبقه بالایی، به‌خوبی داخل لیوان‌ها را شستشو دهد و آب داخل لیوان‌‌ها جمع نشود.
  • بهتر است لیوان‌ها را در کناره‌های طبقه بچینید تا بر اثر پاشیده شدن آب به لیوان، تعادل خود را از دست ندهد و از ریخته شدن آب به دیگر ظروف کوچک جلوگیری نکند.
  •  پس از قرار دادن لیوان‌ها از چرخیده شدن راحت و بدون مشکل پره‌های اسپری آب مطمئن شوید؛ چرا که ممکن است برخی لیوان‌های بلند و پایه‌دار در این مسیر قرار بگیرند.

هنگام قراردادن ظرف‌ها داخل ظرفشویی، شما می‌توانید ظروف ماست‌خوری را در طبقه بالایی قرار دهید. به‌ همین‌ منظور طبقه‌بندی‌های خاصی تعبیه شده است تا کاسه‌های بیشتری را در کمترین جای ممکن قرار دهید. بهتر است هنگام چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • هر کاسه‌ باید در قسمت تعیین‌شده قرار بگیرد و از قرار دادن 2 کاسه در یک فاصله تقسیم‌بندی شده خودداری کنید.
  • قسمت داخلی هر کاسه باید متمایل به سمت پایین یا روبه‌روی در ماشین ظرفشویی باشد.
  • در‌صورتی‌که کاسه ارتفاع بالایی دارد و با پره‌های بالایی دستگاه تماس پیدا می‌کند، بهتر است به‌صورت‌کامل برعکس خوابانده شود. این مورد برای کاسه‌های آبگوشتی گود کاربرد بیشتری دارند.

به این ترتیب با رعایت نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی به شکل صحیح، ظرف‌های شما کاملا تمیز خواهند شد. البته توجه داشته باشید که استفاده از نمک ماشین ظرفشویی نیز روی تمیز شدن ظرف‌ها تاثیر دارد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از نمک ماشین لباسشویی را دارید، با مطالعه مقاله «بعد از ریختن نمک در ماشین ظرفشویی چه باید کرد» کامل‌ترین اطلاعات را دریافت خواهید کرد. 

نحوه چیدن لیوان در ماشین ظرفشویی

نحوه چیدن ظرف در طبقه سوم ماشین ظرفشویی؛ قسمت مخصوص قاشق و چنگال

در اکثر ماشین ظرفشویی‌های امروزی طبقه سوم و کم‌ارتفاعی وجود دارد که می‌توان قاشق و چنگال‌های کثیف را به صورت خوابیده و مرتب در آن قرار داد. چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی حتی در طبقه سوم نیز اصول و روش خود را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • باتوجه‌به تقسیم بندی‌ها، در هر بخش یک قاشق یا چنگال را قرار دهید تا آب به سطح آن‌ها برسد. 
  • از قرار دادن کفگیر و دیگر ظروف درشت در طبقه سوم ماشین ظرفشویی خودداری کنید و پیش از شروع برنامه شستشو، مطمئن شوید که پره‌های ظرفشویی به چیزی برخورد نمی‌کند.

توصیه می‌کنیم درصورتی‌که ظروف بیش از حد کثیف هستند یا در این طبقه به خوبی تمیز نمی‌شوند، آنها را در سبد مخصوص طبقه پایین بچینید. اگر قاشق و چنگال‌های طبقه سوم یا ظروف به‌خوبی شسته نمی‌شوند، احتمال دارد بر اثر جرم بازوها، آب به سطح آن‌ها نرسد. از‌همین‌رو شما باید جرم گیری ماشین ظرفشویی را طی دوره‌های زمانی منظم انجام دهید. 

طبقه سوم ماشین ظرفشویی؛ برای قرارگیری قاشق و چنگال

نحوه قرارگیری قاشق و چنگال در سبد ماشین ظرفشویی

در برخی از ماشین ظرفشویی‌های امروزی به جای طبقه سوم قاشق و چنگال، یک سبد مخصوص در طبقه پایین وجود دارد که می‌توان همه قاشق، چنگال و چاقوها را در آن قرار داد تا به‌طورکامل شسته شوند. برای چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی و سبد قاشق چنگال‌ها، باید به نکات زیر توجه شود:

  • همه قاشق‌ و چنگال‌ها باید از سمت دسته درون سبد قرار بگیرند.
  • چاقوهای کوچک باید از سمت تیغه در سبد قرار داده شوند.
  • در هر قسمت از سبد فقط یک ظرف قرار دهید و اجازه ندهید که این ظروف روی یکدیگر را بپوشانند؛ در غیر این صورت قاشق و چنگال‌ها به‌خوبی شسته نخواهند شد.

ز قرار دادن اشیا بلند در سبد قاشق و چنگال خودداری کنید چراکه ممکن با بازوی اسپری آب برخورد داشته باشند و اجازه ندهند که به درستی بچرخد. این اتفاق می‌تواند باعث خرابی ماشین ظرفشویی شده که شما باید برای تعمیر ماشین ظرفشویی آاگ و سایر برندها به مراکز معتبر یا نمایندگی‌ برند دستگاه خود اقدام کنید. 

با یادگیری نحوه چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی از خراب شدن آن جلوگیری کنید

در این مقاله طریقه چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی را به‌صورت دقیق و جزئی به شما آموزش دادیم. قراردادن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی کار ساده‌ای است ولی نیاز به دقت دارد. برای کامل شسته شدن ظروف و افزایش عمر دستگاه، ضروری است که به نکات گفته شده در این مطلب توجه کنید و با نحوه قرار دادن ظرف در ماشین ظرفشویی آشنایی داشته باشید. استفاده از نمک ماشین ظرفشویی و انجام جرم‌گیری نیز به تمیز شدن بیشتر ظرف‌ها کمک خواهد کرد. اگر تجربه‌ای درباره نحوه چیدن ظرفها در ماشین ظرفشویی دارید، در قسمت نظرات با ما و همراهان تعمیر آنلاین به اشتراک بگذارید.