سینما خانگی این روزها تبدیل به یکی از پرطرفدارترین لوازم منزل شده‌است که در اغلب خانه‌ها به چشم می‌خورد. سینمای خانواده مجموعه ای از دستگاه‌های صوتی و تصویری است که دقیقا همانند نامش تجربه سینما را به خانه می‌آورد. این مجموعه از یک دستگاه پخش کننده، دستگاه نمایش دهنده و تلویزیونی با کیفیت می‌باشد. پس از آشنایی با این محصول پرطرفدار، نحوه راه اندازی و نصب سینما خانگی را با هم بررسی می‌کنیم.

 نصب سینما خانگی

اجزای اصلی سینما خانگی

از مهمترین نکاتی که پیش از نحوه اتصال سینمای خانوادگی به تلویزیون باید بدانید، ” آشنایی با اجزای آن “ است. برای آنکه بتوانید نهایت استفاده را از سینما خانواده خود ببرید، در گام اول لازم است دارای تلویزیونی به اندازه 27 اینچ یا بیشتر باشید. این سایز از تلویزیون‌های هوشمند امکان نمایش تصویر برای فیلم‌های wide screen را به شما می‌دهد؛ در این صورت کوچکترین جزئیات تصویر را هم می‌توانید از فاصله دور ببینید.

 

حتما قبل از خرید تلویزیون جدید راهنمای خرید تلویزیون را مطالعه کنید تا بتوانید از امکانات تلویزیون مطلع شوید و انتخاب درستی کنید.

 

علاوه بر آن شما به دستگاهی نیاز خواهید داشت که بتواند فرمت صوت فراگیر را پشتیبانی کند. تقریبا تمامی دستگاه‌های دی وی دی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند؛ از این رو جای نگرانی نیست. سیستم‌های صوت فراگیر بسیار متنوع هستند. از جمله محبوب‌ترین آنها می‌توان به ” سیستم‌های فراگیر دالبی دیجیتال “ اشاره کرد.

اگر دارای یک سیستم استریوی قدیمی هستید که از سیستم‌های صوتی فراگیر جدید پشتیبانی نمی‌کند؛ می‌توانید با افزودن قطعاتی آنها را بروزرسانی کنید. دقت داشته باشید که این به روز رسانی همیشه کم هزینه نخواهد بود و در برخی مواقع خرید یک سیستم استریو 5 کاناله مقرون به صرفه تر خواهد بود.

 نصب سینما خانگی

لازم است بدانید که برای استفاده از سیستم‌های صوتی پیشرفته مختلف، داشتن سینما خانگی جزو ضروریات به حساب می‌آید. بنابراین برای خریدهای بعدی و پیشرفته تر به این محصول نیاز خواهید داشت.

اکنون که به دنبال نحوه نصب سینماخانگی به تلویزیون هستید، حتما این محصول را خریداری کرده‌اید! پس خبر خوش برایتان آن است که انتخاب درستی را برای خانه تان انجام داده‌اید. در ادامه با ” اجزای تشکیل دهنده سینما خانواده به طور مجزا “ آشنا خواهید شد.

 

بلندگوها، از مهمترین اجزای سینما خانگی

اگر سیستم صوتی خانه را به عنوان بدن انسان در نظر بگیریم، بلندگو‌ها نقش قلب آن را ایفا می‌کنند. برای خرید بهترین بلندگوها پیشنهاد می‌کنیم، ابتدا این بخش از مجموعه را متناسب با نیازها و خواسته‌هایتان تهیه کنید؛ سپس اقدام به خرید بخش‌های دیگر بکنید. یکی از بهترین انتخاب‌هایی که می‌توانید برای بلندگوهایتان در نظر داشته باشید، مجموعه ای شش تایی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • دو بلندگوی چپ و راست جلو
  • دو بلندگوی کناری چپ و راست
  • یک بلندگوی مرکزی
  • یک ساب ووفر
 نصب سینما خانگی

دقت داشته باشید: نیازی نیست تمامی این شش مورد از یک برند باشند؛ اما بهتر است از لحاظ ظاهری با یکدیگر متناسب باشند. تناسب ظاهری جلوه فوق العاده را به نمای داخلی خانه تان می‌بخشد.

DVD Player

تنها نکته ای که لازم است برای راه اندازی و نصب سینما خانگی  در این بخش بدانید، تنها بررسی پشتیبانی دستگاه پخش دی وی دی تان برای خواندن دیسک بلوری می‌باشد. همچنین در نظر داشته باشید که این دستگاه دارای پورت‌های سالم و مناسب جهت اتصال باشد.

منبع تغذیه، غذای سینما خانگی تان

یکی دیگر از اجزایی که باید به آن توجه داشته باشید، منبع تغذیه یا همان receiver است.تمامی قطعاتی که در اتصال سینما خانگی به تلویزیون به کار گرفته می‌شوند، باید به این منبع تغذیه متصل باشند. تمامی فعالیت‌ها از جمله تقویت، پردازش، اتصالات و انتخاب مدارها به عهده این بخش است. در انتخاب منبع تغذیه حساسیت به خرج دهید و سعی کنید بهترین آن را برگزینید.

حتما بخوانید؛ برای اطلاع از ایرادات متداول تلویزیون به صفحه تعمیر تلویزیون مراجعه کنید.

 

ساب ووفر

ساب ووفر دستگاهی است که از آن برای پخش پایین‌ترین فرکانس‌های صوتی استفاده می‌شود. این دستگاه باید قابلیت این را داشته باشد که شیشه‌های خانه را به لرزه درآورد! شاید بتوان گفت مهمترین ابزاری که سبب می‌شود در خانه تجربه واقعی سینما را داشته باشید، همین ساب ووفر است.

بنابراین سعی کنید قویترین آمپلی فایر خانگی را برای تامین انرژی آن تهیه کنید. این دستگاه صدا را به تمامی نقاط پخش می‌کند؛ همین موضوع سبب می‌شود تا محل قرار گرفتن آن اهمیت نداشته باشد. تنها لازم است در نظر داشته باشید:این دستگاه در گوشه اتاق قرار ندهید؛ زیرا سبب کاهش طیف صوتی دینامیک آن می‌شود.

 نصب سینماخانگی

نحوه راه اندازی و نصب سینماخانگی

پس از آشنایی با قطعات و اجزای مهم سینما خانگی، وقت آن رسیده‌است که نصب سینما خانگی را فرا بگیرید. گاهی نمایندگی ای که از آنجا اقدام به خرید محصولتان می‌کنید، افرادی را جهت نصب به خانه تان می‌فرستند. اما اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، جای درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. با ما همراه باشید:

 

قدم اول: اجزا را به یکدیگر متصل کنید

پیش از انجام هرگونه اقدامی، دقت داشته باشید که سیستم صوتی شما خاموش باشد؛، در غیر این صورت ممکن است شاهد آسیب دیدن و یا حتی خرابی بلندگوهایتان باشید. پس از اطمینان حاصل کردن، بلندگوها و اسپیکرها را توسط کابل‌های مناسب به تقویت کننده متصل کنید. نصب کابل‌ها بسیار راحت است و در صورت نیاز می‌توانید از دفترچه راهنمای محصولتان هم استفاده کنید.

 

قدم دوم: تنظیمات را دستی یا اتوماتیک انجام دهید

قدم بعدی انجام تنظیمات به صورت دستی و یا اتوماتیک است. در بسیاری از دستگاه‌های سینماخانگی تابعی اتوماتیک برای جست و جوی فروشگاه‌های رادیویی وجود دارد. اگر این کار را به صورت دستی انجام دهید، بهتر است؛ چرا که روند اتوماتیک آن معمولا زمان بر است و به درستی انجام نمی‌شود.

 نصب سینما خانگی

قدم سوم: موقعیت درست بلندگوها را تشخیص دهید

از واجب ‌ترین نکاتی که در نحوه اتصال سینمای خانواده به تلویزیون باید بدانید، قرار دادن بلندگوها در جای درست است. اگر این کار را به درستی انجام دهید، می‌توانید نهایت لذت را از تجربه سینما خانگی ببرید. سعی کنید بلندگوی مرکزی را در زیر تلویزیون و یا بالای آن قرار دهید. همچنین می‌توانید آن را روی دیوارتان نصب کنید.

بلندگوهای جلو را در سمت چپ و راست تلویزیون و در فاصله یک متری از آن قرار دهید. این کار را به صورتی انجام دهید که خروجی‌های آن مستقیما به طرف مخاطبان تلویزیون باشد. بلندگوهای عقب را در جایی قرار دهید که پشت مخاطبین باشد. این موقعیت مکانی به گونه ای باشد که خروجی‌های بلندگوها هم به طرف آنها باشد. وظیفه بلندگوهای عقب آن است که احساس فراگیر بودن صدا را در تمام محیط برای مخاطب ایجاد کند.

 

 نصب سینما خانگی

 

قدم چهارم: ساب ووفر را در موقعیت درست قرار دهید

مشابه توضیحاتمان در بخش قبل، نیازی به حساسیت به خرج دادن برای موقعیت مکانی ساب ووفر در خانه نمی‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم آن را در وسط دیوار جلویی یا در نزدیکترین مکان نسبت به تلویزیون قرار دهید.

 

قدم پنجم: دستگاهتان را راه اندازی کنید

آخرین گامی که باید در نحوه اتصال سینمای خانواده به تلویزیون بردارید، راه اندازی است. پس از آنکه کابل‌ها را به طور کامل و به درستی به تقویت کننده متصل کردید و بلندگوها را در جایگاه درست قرار دهید، نوبت به راه اندازی می‌رسد.

نکته مهمی که لازم است در رابطه با راه اندازی بدانید، آن است که دستگاه سینمای خانواده موجود هوشمندی نیست و فاصله اجزا از یکدیگر را نمی‌تواند تشخیص دهد. این شما هستید که باید تنظیمات را به بهترین شکل متناسب با فاصله ی اجزای دستگاهتان تنظیم کنید تا نهایت بهره را از سینما ببرید.

 نصب سینما خانگی

اگر این تنظیمات را به درستی انجام ندهید، ممکن است صدای بلندگوهای جلو زودتر از عقبی‌ها به شما برسد! بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، ایجاد تعادل در بین تمامی بلندگوها است.

از دیگر کارهایی که در این بخش باید انجام دهید، تنظیم سطح بلندگوها است. اگرچه حجم صدای تولید توسط هر کدام از آنها با یکدیگر برابر است، اما بازهم انجام تنظیمات تجربه بهتری را برای شما خلق می‌کند. برای انجام این بخش از قسمت تنظیمات رو به روی تلویزیون و در جایگاه اصلی مخاطبین بنشینید و سپس از طریق بخش fire a test ton تمامی بلندگوها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید. تک تک بلندگوها را تا جایی همگی به یک سطح مشابه برسند، متعادل کنید.