برخلاف عقیده بسیاری از افراد، اگر از ماشین ظرفشویی استفاده نکنیم خراب میشه. ماشین ظرفشویی که به‌طور مرتب از آن استفاده نشود، سریع‌تر نیاز به سرویس و تعمیر پیدا می‌کند. در‌صورت استفاده کم از ماشین ظرفشویی، باید برخی از مراقبت‌ها را انجام دهید تا آسیب‌های وارد‌شده به دستگاه کمتر شود. در این مقاله قصد داریم که به‌طور مفصل دلایل آسیب به ماشین ظرفشویی در صورت استفاده نکردن منظم و نکات لازم برای نگهداری این دستگاه حساس و پرکاربرد را بیان کنیم. اگر شما نیز از آن دسته از افراد هستید که هفته‌ای یک بار ماشین ظرفشویی خود را روشن می‌کند، به‌هیچ عنوان مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

استفاده نکردن طولانی مدت از ظرفشویی و آسیب به بخش‌های مختلف

ماشین ظرفشویی تنها دستگاه برقی است که با استفاده بیشتر از آن، عمرش طولانی‌تر می‌شود. به همین دلیل بهتر است که حتماً از ماشین ظرفشویی به صورت مداوم و منظم استفاده کنید. برای جلوگیری از خراب شدن و نیاز به تعمیر ماشین ظرف شویی، حداقل هفته‌ای یک‌بار روشن کردن آن را فراموش نکنید. در‌صورت استفاده نکردن از ظرفشویی به مدت طولانی بخش‌هایی از این دستگاه آسیب خواهد دید. این بخش‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی؛ آسیب به بخش‌های مختلف دستگاه

آسیب به مخزن‌های ذخیره آب ماشین ظرفشویی

در مخزن‌های ذخیره آب ماشین ظرفشویی همیشه حدود ۵ لیتر آب ذخیره می‌شود. این میزان حجم از آب اگر بیش از یک ماه به صورت راکد در دستگاه باقی بماند باعث ته‌نشین شدن رسوبات ظرفشویی خواهد شد. این امر باعث وارد شدن آسیب‌های شدید به قطعات ماشین ظرفشویی و زنگ‌زدگی آن‌ها می‌شود. افرادی که برای تعمیر ظرفشویی زیمنس مراجعه می‌کنند، اگر از زمان خریداری دستگاه، مقدار کمی از آن استفاده کرده باشند، با مشکل تمیز نشدن صحیح ظرف‌ها مواجه می‌شود. علت این مشکل به‌دلیل زنگ‌زدگی قطعات و خرابی پمپ آب ماشین ظرفشویی است.

واکشن‌های شیمیایی ناشی از باقی ماندن نمک و جلا‌دهنده

همیشه مقداری نمک و مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی وجود دارد. اگر این نمک و مایع جلادهنده در طولانی‌مدت داخل دستگاه باقی بماند، به‌دلیل انجام واکنش‌های شیمیایی دستگاه آسیب خواهد دید. در واقع مضرات جلادهنده ماشین ظرفشویی مربوط به زمانی است که دستگاه در مدت طولانی روشن نشود. به خاطر واکنش‌های شیمیایی نمک و مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی، داخل دستگاه دچار زنگ‌زدگی و تولید بوی بد می‌شود. همچنین احتمال نشتی آب و ورود آب به مخازن زیر دستگاه نیز وجود دارد. علاوه‌بر این آسیب به مخزن جلا‌دهنده و نمک، علت نشت مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی خواهد بود.

اگر این ۲ ماده اصلی ماشین ظرفشویی تقلبی باشند، آسیب به دستگاه چند برابر خواهد شد و باقی‌ماندن این دو ماده، در زمان سریع‌تری، مثلاً دوره یک ماهه، باعث زنگ‌زدگی دستگاه می‌شود. متاسفانه این مشکل در تعمیر ظرفشویی ال جی، سامسونگ و سایر برند‌ها دیده شده است که با استفاده از مواد شوینده نا‌مرغوب، دستگاه خیلی سریع با زنگ‌زدگی، آسیب دیدگی خواهد شد.

ایا نمک برای ماشین ظرفشویی لازم است؟ اهمیت استفاده از نمک و جلا‌دهنده

«اگر ماشین ظرفشویی نمک نداشته باشد، چه می‌شود؟» این سوالی است که بسیاری از افراد از خود می‌پرسند. شستن ظرف‌ها با فشار آب زیاد انجام می‌شود. نمک مخصوص ماشین ظرفشویی به کاهش سختی آب کمک می‌کند.  نمک ماشین ظرفشویی چند وقت یکبار باید تمدید شود تا ظرف‌ها آسیب نبینند و روی آن‌ها در‌طولانی مدت خش نیفتد. علاوه‌بر این، استفاده از مایع جلادهنده (کمک آبکشی) نیز مزایایی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • براق شدن ظروف خصوصاً ظروف شیشه‌ای
  • فرایند بهتر و موثرتر خشک شدن ظروف
  • محافظت از شیشه در برابر خط و خش و لکه کثیفی

اگر در برنامه‌های ظرف‌شویی از مایع کمک آبکشی استفاده نکنید، ظروف شما باز هم به وسیله سیستم گرمایشی چرخه‌ی خشک‌سازی ماشین خشک خواهند شد. با این حال، به دلیل حرکت بیش از حد آب روی سطح ظروف، احتمالا با لکه‌هایی روبرو خواهید شد. این اتفاق روی ظروف چینی و ظروف شیشه‌ای گران و با کیفیت بیشتر دیده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در‌مورد مواد شوینده و مقدار کافی برای استفاده از آن می‌توانید مقاله علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی و راه بر طرف کردن آن را مطالعه کنید.

اهمیت استفاده از نمک و جلادهنده؛ حفظ سلامت ظرف‌های شسته‌شده

اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب به ماشین ظرفشویی بدون استفاده

اگر شرایطی پیش آمده که می‌خواهید در یک دوره زمانی طولانی، مثلاً ۳ ماه یا حتی یک سال، از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید، لازم است که با انجام چند کار ساده آسیب رساندن به ماشین ظرفشویی را به حداقل برسانید. با رعایت این نکات، تا حد امکان از تعمیر لباسشویی سامسونگ، بوش، ال‌جی و سایر برند‌ها جلوگیری خواهید کرد.

1- تخلیه کردن نمک و مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی

اولین اقدام مهم، تخلیه مخزن جلا‌دهنده و نمک ماشین ظرفشویی است. برای این‌کار باید حتماً با مرکز تعمیرات ماشین ظرفشویی تماس بگیرید تا تکنسین، مخزن مایع ظرفشویی را تخلیه کند. ولی اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید، باید دستگاه را خالی روشن کنید تا با شستشوی ماشین ظرفشویی، مخزن دستگاه خالی شود. حتماً توجه داشته باشید که اصلاً هیچ گونه مواد شوینده‌ای نباید در ماشین ظرفشویی باقی بماند.

در تعمیر آنلاین، نیرو‌های متخصص و با‌تجربه، می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، اقدامات لازم برای استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی را به‌عمل آورند. علاوه‌بر این، تعمیر جاروبرقی الکترولوکس و سایر برند‌ها نیز توسط تعمیر آنلاین انجام می‌شود.

۲- باز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

بعد از اتمام شستشوی ماشین ظرفشویی، فیلتر‌ ظرفشویی را در بیاورید و به‌جای آن یک دستمال در دستگاه بگذارید. با این کار، آبی که به‌مرور زمان در مخزن ماشین ظرفشویی جمع می‌شود به قطعات دستگاه آسیب نمی‌رساند. در واقع، وجود این دستمال باعث جذب آب‌ها و جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات دستگاه خواهد شد.

برداشتن فیلتر؛ اقدامات لازم برای استفاده نکردن از ماشین ظرفشویی

۳- استفاده مجدد و شستشوی خالی ماشین ظرفشویی

بعد از گذشت مدت زمان مورد‌نظر و استفاده مجدد از ماشین ظرفشویی، حتماً بار اول اجازه دهید که دستگاه خالی کار کند. برای این کار، در داخل ماشین ظرفشویی برای بار اول ظرف نگذارید که سنسورها فعال نشود و تغییر دمایی در دستگاه رخ ندهد.

در روز چند بار میتوان از ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

پس از بررسی آسیب‌های به‌وجود آمده در صورت استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی، زمان آن رسیده تا به سوال «در روز چند بار میتوان از ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟» پاسخ دهیم. استفاده روزانه از ماشین ظرفشویی هیچ مشکلی به‌وجود نخواهد آورد و حتی می‌توان گفت باعث افزایش عمر دستگاه می‌شود؛ ولی در طول روز سعی کنید استفاده از ماشین ظرفشویی را به حداقل برسانید. یعنی، ظروف کثیف را جمع کرده و پس از پر شدن ماشین، یک بار در روز آن را روشن کنید.

سرویس دوره‌ای ماشین ظرفشویی بدون استفاده؛ تضمین سلامت آن

در این مقاله به بررسی آسیب‌های ناشی از استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی پرداختیم. شما می‌توانید برای افزایش طول عمر دستگاه، ماشین ظرفشویی خود را هر ۶ ماه یک بار و توسط تکنسین متخصص، سرویس کنید. برای این‌کار کافی است درخواست خود را در سایت تعمیر آنلاین ثبت کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ داده شود. اگر سوالی در خصوص استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی دارید، در بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان تعمیر آنلاین شما را راهنمایی کنند.