وصل کردن ظرفشویی به آب گرم یکی از مواردی است که برخی از افراد موافق انجام آن و برخی با آن مخالف هستند. در بسیاری از خانه‌ها در محل قرارگیری ماشین ظرفشویی و لباسشویی، دو شیر آب گرم و سرد تعبیه شده است. از آنجا که ماشین لباسشویی فقط با آب سرد کار می‌کند این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان ماشین ظرفشویی را به آب گرم وصل کرد؟ اصلا آیا ماشین ظرفشویی نیاز به آب گرم دارد؟

با وجود این که بسیاری از افراد معتقدند اتصال ماشین ظرفشویی به آب گرم، مزایایی چون صرفه‌جویی در مصرف انرژی و تمیزتر شدن ظروف را در پی دارد، ولی این روش معایبی هم دارد. در ادامه این مقاله با بررسی معایب اتصال شیر آب ماشین ظرفشویی به آب گرم، به شما برای تعیین سرد یا گرم بودن آب ورودی ماشین ظرفشویی کمک می‌کنیم.

افزایش رسوب در اجزای داخلی دستگاه؛ یکی از بزرگترین معایب وصل کردن ظرفشویی به آب گرم

همان‌ طور که می‌دانید، آب گرم شده توسط پکیج یا آبگرمکن حاوی مقادیر بسیاری املاح و رسوب است و سختی آب بالاتری نسبت به آب سرد دارد. اگرچه با وصل کردن آب گرم به ماشین ظرفشویی در روند شستشو اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، اما در درازمدت رسوبات بسیاری در اجزای داخلی دستگاه نفوذ می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌رساند. در چنین شرایطی به‌مرورزمان دستگاه آسیب دیده و به تعمیر ظرفشویی نیاز خواهید داشت.

در‌صورتی‌که راهی به جز وصل کردن ظرفشویی به آب گرم ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که به صورت مرتب با استفاده از جرم‌گیر مخصوص، از انباشته شدن رسوب در داخل دستگاه جلوگیری کنید.

افزایش رسوب اجزای داخلی دستگاه؛ یکی از معایب وصل کردن ظرفشویی به آب گرم

عدم امکان استفاده از برنامه شستشوی میوه؛ ایراد بزرگ اتصال ورودی آب ماشین ظرفشویی به آب گرم

در همه ماشین ظرفشویی‌های موجود در بازار، برنامه آبکشی ساده وجود دارد. این برنامه به قدری کاربردی است که بسیاری از افراد نسبت به تعمیر ظرفشویی ااگ یا برندهای دیگر ماشین ظرفشویی اقدام می‌کنند تا از این برنامه استفاده کنند.

با استفاده از برنامه آبکشی به‌راحتی می‌توانید میوه‌ها را در ماشین ظرفشویی بشویید. درصورتی‌که دستگاه شما به آب داغ متصل باشد شستن میوه‌ها با برنامه آبکشی عملا غیرممکن است؛ چرا که دمای بالای آب به طراوت میوه‌ها آسیب می‌زند.

تغییر شکل ظروف حساس به دما با اتصال شیر آب ماشین ظرفشویی به آب گرم

برای شستن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی باید از برنامه‌هایی استفاده کنید که دمای آب بیشتر از حد تحمل ظروف نباشد. در ماشین ظرفشویی‌هایی که به آب سرد متصل هستند، گرم‌کننده دستگاه آب را به درجه موردنیاز شستشو می‌رساند. درصورتی‌که ورودی آب ماشین ظرفشویی به آب گرم وصل شده باشد، دمای آب بیشتر از حد تحمل ظروف خواهد شد؛ همین موضوع باعث می‌شود تا ظروف حساس به دما مانند ظروف پلاستیکی، شکل خود را از دست بدهند و اصطلاحا دفرمه شوند. این موضوع تنها ایراد گرم بودن آب ورودی ماشین ظرفشویی نیست؛ داغ بودن آب ورودی ظرفشویی نه‌تنها به ظروف آسیب می‌رساند، بلکه در طولانی‌مدت آسیب دیدن قطعات و تعمیر ظرفشویی آریستون یا برندهای شناخته‌شده دیگر دور از انتظار نیست.

عدم امکان شستشوی ظروف پلاستیکی با وصل کردن ورودی آب ماشین ظرفشویی به آب گرم

از بین رفتن طرح و نقش‌ روی ظروف با بالا بودن دمای آب ماشین ظرفشویی

از معایب دیگر وصل کردن ظرفشویی به آب گرم، از بین رفتن طرح و نقش‌های روی ظروف است. اکثر سرویس‌های غذاخوری طرح‌های زیبا و ظریفی روی سطح خود دارند. این طرح‌ها که با استفاده از رنگ بر روی ظروف ایجاد می‌شوند، به‌مرورزمان بر اثر شستشوی نامناسب کمرنگ شده و از بین می‌روند.

استفاده از برنامه شستشوی ظروف حساس با دمای آب معتدل، باعث می‌شود تا روند پاک شدن این طرح‌ها کاهش پیدا کند. از آنجا که ماشین ظرفشویی توانایی کاهش دمای آب وارد شده را ندارد، درصورتی‌که دستگاه آب موردنیاز خود را از شیر آب گرم تامین کند، سرعت پاک شدن طرح و نقش‌های روی ظروف بیشتر می‌شود.

کاهش عمر قطعات داخلی و سنسورها با وصل کردن ماشین ظرفشویی به آب گرم

به‌طور‌معمول شیر آب گرم، آبی بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد دارد. ورود چنین آب داغی به داخل ماشین ظرفشویی اصطکاک قطعات را افزایش داده و به سنسورها و سیستم تصفیه دستگاه آسیب می‌رساند. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم برای کاهش مصرف برق ماشین ظرفشویی و تمیزتر شدن ظروف، دستگاه را به آب گرم وصل نکنید؛ چرا که در چنین شرایطی با آسیب رساندن به دستگاه، در طولانی‌مدت هزینه بیشتری خواهید پرداخت.

گاهی اوقات علت صدا دادن ماشین ظرفشویی نیز ناشی از ایرادات وارد شده به قطعات داخلی دستگاه بر اثر بالا بودن دمای آب ماشین ظرفشویی، بیش از حد استاندارد است. استفاده از برنامه‌های شستشو با آب داغ پیش‌فرض دستگاه، بهترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه برای شستشوی ظروف چرب و بسیار کثیف به شمار می‌آیند.

تعمیر ظرفشویی به دلیل وصل کردن ورودی آب ماشین ظرفشویی پاکشوما به آب گرم

مات شدن کریستال‌ها و ظروف شیشه‌ای با اتصال شیر آب ماشین ظرفشویی به آب گرم

همان‌طور که اشاره کردیم آب داغ نسبت به آب سرد املاح و سختی آب بیشتری دارد. این مساله باعث می‌شود تا رسوبات بیشتری در ماشین ظرفشویی وجود داشته باشد و هنگام شستشو روی ظروف حساس و شفافی مانند ظروف شیشه‌ای و کریستالی باقی بماند و آنها را کدر کند.

اگرچه استفاده از شوینده و نمک مرغوب و اصل در ماشین ظرفشویی به درخشان شدن ظروف کریستالی کمک بسیاری می‌کند؛ اما نمی‌تواند آثار مخرب وصل شدن آب گرم به ماشین ظرفشویی را به‌طورکامل خنثی کند. به همین دلیل با وصل کردن ورودی آب ماشین ظرفشویی پاکشوما یا ماشین ظرفشویی از سایر برندها به آب گرم، نه‌تنها ظروف تمیزتر نمی‌شوند، بلکه کدر و مات خواهند شد.

مات شدن ظروف کریستال در ماشین ظرفشویی به دلیل اتصال ماشین ظرفشویی به آب گرم

با اتصال ماشین ظرفشویی به آب سرد، از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری کنید

در این مقاله درباره معایب وصل کردن ظرفشویی به آب گرم صحبت کردیم و توضیح دادیم که چرا نباید ماشین ظرفشویی را به آب گرم وصل کرد. مکانیزم دستگاه ظرفشویی به گونه‌ای طراحی شده است که به صورت اتوماتیک دمای آب را بیشتر می‌کند؛ در صورت اتصال ماشین ظرفشویی به آب گرم، دمای آب بیش از حد داغ شده و در درازمدت آسیب وارد شدن به دستگاه و ظروف را در پی خواهد داشت. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، هنگام نصب شیر آب ماشین ظرفشویی آن را فقط به آب سرد متصل کنید.

درصورتی‌که برای نصب ورودی آب ماشین ظرفشویی و راه‌اندازی این دستگاه با سوالی مواجه شده‌اید، در قسمت نظرات دغدغه خود را با ما در میان بگذارید. کارشناسان تعمیر آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش شما پاسخ خواهند داد.