ماشین ظرفشویی جز آن دسته از وسایل آشپزخانه است که امروزه محبوبیت زیادی بین خانواده های ایرانی دارد. در خانه‌هایی با تعداد جمعیت متوسط رو به بالا استفاده از این دستگاه بیشتر دیده می‌شود. با این حال برای افزایش عمر مفید ماشین ظرفشویی باید چند نکته را رعایت نمایید. در این مقاله ما به این موضوع پرداخته ایم.

شما می توانید با مطالعه دفترچه راهنما، استفاده از ظرفیت مناسب، توجه به دما و سختی آب، شستشوی صحیح دستگاه و… به بهتر شدن عمر و فعالیت مفید ماشین ظرفشویی خود کمک کنید.

 

مطالعه دفترچه راهنمای محصول

دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی می‌تواند به شما در نگهداری بهتر و افزایش طول عمر مفید دستگاه ماشین ظرفشویی کمک کند. در این دفترچه موارد زیر ذکر شده است:

  1. محل قرارگیری دستگاه
  2. مدت زمان استاندارد استفاده از دستگاه
  3. جایگاه صحیح ظروف
  4. نحوه نصب صحیح

به خاطر داشته باشید که نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی یک کار تخصصی است و باید توسط متخصصین این امر انجام شود. متخصصین کاربلد تعمیر آنلاین شما را در این امر یاری می‌دهند.

افزایش عمر مفید ماشین ظرفشویی

استفاده صحیح از ظرفیت ماشین ظرفشویی

ماشین‌هایی که برای شستشوی ظروف از آن‌ها استفاده می‌کنیم با توجه به نوع برند و مدل تولید شده، ظرفیت‌های مشخصی دارند. رعایت ظرفیت دستگاه یکی از نکات پر اهمیت در نگهداری و افزایش عمر مفید ماشین های ظرفشویی است. بسیاری از افراد برای صرفه جویی در زمان و انرژی با حجم کمی از ظروف اقدام به استفاده از دستگاه می‌نمایند این کار اشتباه بوده و در بلند مدت به دستگاه آسیب می‌رساند.

همچنین از قرار دادن ظروف بیش از ظرفیت مشخص دستگاه اجتناب کنید. وجود ظرف بیش از حد معین باعث وارد شدن فشار مضاعف به موتور دستگاه و کاهش عملکرد مناسب ماشین ظرفشویی می‌شود.

 

شستشوی صحیح عامل افزایش عمر ماشین ظرفشویی

توجه داشته باشید که ماشین ظرفشویی را هر چند یکبار خوب تمیز کنید. اکثر کارشناسان تاکید دارند که حتما ماهی یکبار ماشین ظرفشویی و فیلتر آن تمیز شود. به دلایل متعدد ممکن است چربی‌ها و باقی مانده غذا در بین چرخ دنده‌ها و بازوهای درونی دستگاه گیر کرده باشد. این امر در بلند مدت ممکن است موجب بوی ناخوشایندی از درون دستگاه شود و همچنین در کیفیت عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کند.

مقاله پیشنهادی: رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

 

در زیر چند مورد از روش های تمیز کردن درون ماشین ظرفشویی را که به افزایش عمر ماشین ظرفشویی کمک می‌کند، نام می‌بریم و به اختصار توضیح خواهیم داد:

افزایش کارایی ظرفشویی

شستشوی فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلترها باقی مانده غذاها را در خود جمع می‌کنند و در صورت تمیز نشدن در بلند مدت باعث بوی نامطبوع می‌شوند. برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی می‌توانید از یک اسکاچ یا مسواک استفاده کنید تا ذرات ریز غذا که در استوانه فیلتر گیر کرده‌اند خارج شوند و فیلتر کاملا تمیز شود.

 

شستشوی بازوهای آب پاش

یکی از جاهای مهمی که در ماشین ظرفشویی باید تمیز کنید، بازوهای آب پاش است. در اکثر مواقع در زیر بازوها باقی مانده غذاها گیر می‌کنند؛ برای تمیز کردن این ناحیه بهتر است از اسفنج و خلال دندان کمک بگیرید.

 

شستشو و خشک کردن صحیح واشر درب

واشر درب ماشین ظرفشویی به دلیل ساختار و مجاورت مداوم با آب محل بسیار مناسبی برای رشد انواع قارچ و باکتری است. برای جلوگیری از آلودگی واشر، باید هر بار بعد از استفاده از ماشین ظرفشویی آن را کاملا تمیز کرده و با باز گذاشتن درب ماشین ظرفشویی اجازه دهید در مجاورت هوا کاملا خشک شود.

 

استفاده از سرکه سفید برای شستشو

بهترین روش برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی که می‌توانید از آن استفاده کنید سرکه سفید است. به مرور زمان و استفاده از ماشین ظرفشویی بر روی سینی آن رسوباتی تشکیل می‌شود برای از بین یردن این رسوبات بهترین انتخاب سرکه سفید است.

سرکه سفید را در ظرفی ریخته و در ماشین طرفشویی خالی با بالاترین درجه آب قرار دهید. گردش آب باعث پخش شدن سرکه در محیط داخلی ماشین و تمیز شدن رسوبات می‌شود. لازم به ذکر است این روش را برای از بین بردن بوی نامطبوع هم می‌توانید استفاده کنید. برای عملکرد بهتر سرکه می‌توانید به ترکیب آن آبلیمو و نمک هم اضافه کنید.

هرگز سرکه و مواد سفید کننده کلر دار را باهم ترکیب نکنید! گاز آزاد شده از این ترکیب بسیار خطرناک و سمی است.

عمر ماشین ظرفشویی

دما و سختی آب مناسب

شستشوی ماشین ظرفشویی باید در بازه‌ی دمایی ۳۸ الی ۴۹ درجه سانتی گراد انجام شود. باور نادرستی که وجود دارد این است که تصور می‌شود هرچه دما بالاتر باشد ظروف بهتر تمیز می‌شوند اما اینگونه نیست. زیرا وجود بخار ناشی از دمای بیش حد ممکن است در روند تمیز کردن ظروف اختلال ایجاد کند.

مورد دیگر سختی آب است.سختی آب هر منطقه متفاوت است و اگر سختی آب زیاد باشد باعث شکستن ظروف شما می شود.اگر احساس می کنید سختی آب منطقه شما زیاد است استفاده از فیلتر آب و پودر های ماشین ظرفشویی می تواند به شما کمک کند.دقت به همین نکات به ظاهر ساده کمک بسیاری به افزایش عمرماشین ظرفشویی شما می کند.

 

استفاده از محافظ ولتاژ

استفاده از محافظ ولتاژ در اکثر وسایل برقی آشپزخانه ضروری است .محافظ های ولتاژ با عملکرد بهینه‌ای که دارند به دستگاه شما کمک و از آن محافظت می‌کنند. برای مثال محافظ‌ها توانایی تبدیل ولتاژ بالاتر را برای دستگاه شما دارند.

در صورت هرگونه خرابی ناشی از شوک الکتریکی و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی از متخصصین این امر کمک بخواهید.

 

باقی مانده غذا را از روی ظروف پاک کنید

وجود ذرات غذا بر روی ظروف روند شستشو را برای دستگاه سخت‌تر می‌کند از طرفی وجود آن ذرات در بلند مدت باعث پر شدن فیلتر ماشین ظرفشویی و کاهش قدرت دستگاه می‌شود.

پس سعی کنید همیشه قبل از قرار دادن ظروف در دستگاه ماشین ظرفشویی باقی مانده غذاها و چربی‌ها را از روی ظروف پاک کنید. این کار کیفیت عملکرد دستگاه شما را بالا برده و فشار کمتری به ماشین ظرفشویی وارد می‌کند. رعایت همین نکته ساده تاثیر بسیار مثبتی بر طول عمر مفید ماشین ظرفشویی شما خواهد گذاشت.

 

سعی کنید حتما بصورت ماهیانه فیلتر را تمیز کنید. حتما از قرص ها و پودر های با کیفیت استفاده نمایید.با توجه به توضیحات دفترچه راهنما جای هر ظرف را درون دستگاه به خاطر بسپارید. از قرار دادن ظروف آهنی و مسی به شدت خودداری کنید. رعایت نکات مطرح شده در این مقاله کمک بسیار زیادی در افزایش عمر مفید ماشین ظرفشویی شما می‌کند و از تعمیر ماشین ظرفشویی شما جلوگیری خواهد کرد.