المنت ماشین ظرفشویی قطعه‌ای است که با نیروی برق آب داخل مخزن را گرم می‌گرداند و خرابی‌اش می‌تواند در کیفیت شستشو تاثیر بسیار بدی داشته باشد. اگر درباره این قطعه چیزی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا آن را به شما معرفی کنیم.

 

معرفی المنت ماشین ظرفشویی

المنت قطعه‌ای نسبتا کوچک اما پرکاربرد در ماشین ظرفشویی است که وظیفه گرم کردن آب را دارد. این قطعه در هربار روشن شدن دستگاه روشن می‌شود وبر اساس دمای آب در هر برنامه برای مدتی روشن باق می‌ماند.

با توجه به اینکه چربی‌های ظروف تنها با آب ولرم و داغ از بین می‌روند، خراب شدن المنت می‌تواند کیفیت شستشوی ظروف را تا حد زیادی کاهش دهد.

پس اگر احساس می‌کنید که ظروف به اندازه کافی تمیز نمی‌شوند بهتر است برنامه شستشو را در دمای بالاتری بگذارید و در صورت حل نشدن مشکل به فکر تعمیر ماشین ظرفشویی و المنت آن بیفتید.

البته ممکن است دلایل دیگری نیز باعث بروز این مشکل شود و برای تشخیص مشکل اصلی باید از یک تکنسین و متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

 

کارکرد المنت ظرفشویی

این قطعه با استفاده از نیروی برق شروع به داغ شدن می‌کند و دمای خود را به آب منتقل می‌سازد. با رسیدن دمای آب به میزان مورد نظر برنامه شستشو، سنسور دما دستور خاموش شدن هیتر را ارسال می‌کند. خراب شدن المنت ظرفشویی باعث می‌شود که آب به دمای مورد نظر نرسد و دستگاه به اجبار با دمای سرد آب ظروف را بشوید.

المنت ماشین ظرفشویی چیست

 

دلایل خرابی المنت ماشین ظرفشویی

از جمله مواردی که باعث می‌شود المنت‌ها خراب شوند، انباشته شدن بیش از حد رسوبات موجود در آب به بدنه آن است. برای جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می‌شود که هر 6 ماه یک بار از جرمگیر ظرفشویی استفاده کنید تا تمامی رسوبات را از بین ببرد و عملکرد آنها را با مشکل روبرو نسازد.

 

نحوه استفاده از جرمگیر ظرفشویی

جرمگیرهای ظرفشویی به طور قرض جامد یا مایع‌های دوفاز هستند که برای استفاده از آنها باید مراحل زیر انجام شود:

  • ابتدا تمامی ظروف را از دستگاه خارج کنید.
  • جرمگیر را بر اساس دستورالعمل نوشته شده، در داخل دستگاه قرار دهید. در صورتی که جرمگیر شما مایع دو فاز است باید با باز کردن برچسب روی درب، آن را به صورت وارونه در طبقه بالای دستگاه قرار دهید. قرص جرمگیر نیز در کف مخزن یا در جای مواد شوینده گذاشته می‌شود.
  • طولانی مدت‌ترین برنامه شستشوی ماشین ظرفشویی خود را انتخاب کنید که با بالاترین دمای آب شستشو را انجام می‌دهد.
  • دستگاه را به صورت خالی و با جرمگیر روشن نمایید تا مواد آن به طور کامل قطعات داخلی دستگاه را شستشو دهند و جرمگیری نمایند.
  • پس از اتمام شستشو درب دستگاه را برای 30 دقیقه باز بگذارید تا کاملا خشک شود.

 

وجود نوسانات بیش از حد برق نیز از جمله دلایلی است که می‌تواند موجب سوختن المنت ماشین ظرفشویی شود. جهت جلوگیری از بروز این مشکل پیشنهاد می‌شود دستگاه خود را به طور مستقیم به برق وصل نکنید و از یک محافظ برق مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده نمایید. همچنین روشن نکردن دستگاه در ساعات اوج مصرف برق نیز می‌تواند ورود نوسانات برق به دستگاه را تا حد زیادی کاهش دهد.

کاربرد المنت ماشین ظرفشویی

 

نحوه تعویض المنت ماشین ظرفشویی

اگر احساس می‌کنید که کاهش عملکرد ماشین ظرفشویی مربوط به هیتر المنت آن است بهتر است با استفاده از یک مولتی متر سطح مقاومت آن را اندازه گیری کنید.

این مقاومت باید بین 15 تا 30 اهم باشد و کمتر از این محدوده به معنای خراب شدن المنت است که باید برای تعمیر ماشین ظرفشویی و تعویض المنت اقدام شود.

 

تعویض هیتر ظرفشویی

هیتر ماشین ظرفشویی در کف دستگاه قرار دارد و برای تعویض آن باید پیچ گوشتی و انبر دست داشته باشید و مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  1. ابتدا دستگاه را کاملا خاموش کرده و از برق بکشید.
  2. لوله آب را از ظرفشویی جدا کنید و دستگاه را از جای خود خارج نمایید.
  3. با توجه به اینکه المنت در کف دستگاه است دستگاه را به پشت بر روی زمین بخوابانید. بهتر است زیر دستگاه حوله یا پارچه‌ای ضخیم قرار دهید تا به بدنه آسیبی وارد نشود و از جای خود لیز نخورد.
  4. چهار پیچ و دو پایه موجود در کف دستگاه را باز کنید تا صفحه زیرین آزاد شود و از جای خود خارج گردد. (تعداد پیچ‌ها ممکن است در هر مدل متفاوت باشد)
  5. پیچ‌های سنسور آنتی فلود که در پایین دستگاه قرار دارد باز کنید و آن را از جای خود بیرون بیاورید تا به پمپ دسترسی پیدا کنید.
  6. پمپ را از جای خود خارج کنید و سیم‌های مربوط به آن را قطع نمایید.
  7. با جدا شدن پمپ از بدنه المنت هیتر قابل رویت است که لوله‌های آن با استفاده از بست‌‌هایی پلاستیکی به خود هیتر نصب شده‌اند. این بست‌ها را با انبردست باز کنید تا لوله‌ها جدا شوند.
  8. المنت ظرفشویی جدید را در جای المنت قدیمی قرار دهید و لوله‌ها را با استفاده از بست فلزی دوباره هیتر وصل گردانید. توجه کنید که بست‌ها نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشند.المنت ماشین ظرفشویی
  9. پمپ را به جای خود باگزدانید و سیم‌های آن را به همان صورت نصب نمایید.
  10. سنسور آنتی فلود ر ابه جای خود بازگدانید و پیچ‌های آن را در جای خود محکم کنید.
  11. صفحه زیرین ظرفشویی را در جای خود قرار دهید و پیچ و پایه‌ها را در جای خود محکم نمایید.
  12. دستگاه را به صورت قبلی خود بازگردانید و شلنگ آب را دوباره نصب نمایید سپس آن را روشن کنید تا عملکردش تست شود.

 

سخن آخر

در صورتی که با تعویض هیتر مشکل برطرف نشد حتما با یک تعمیرکار ماشین ظرفشویی تماس بگیرید تا برای تشخیص مشکل اصلی و رفع آن به شما کمک کند.

لازم به ذکر است که گرم نشدن آب به معنای قطعیت در خرابی المنت ماشین ظرفشویی نیست و در برخی از موارد به قطع بودن سیم‌کشی‌های بین برد و هیتر و خرابی و برد باز می‌گردد. برای تشخیص دقیق‌تر در این زمینه نیز بهتر است از یک تکنسین مجرب در این زمینه کمک بگیرید.