در تمام لوازم برقی، موتور دستگاه جزو اصلی‌ترین و مهمترین قطعه می‌باشد که در صورت بروز ایراد، عملکرد کلی دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. یکی از اجزای مهم موتورهای الکتریکی، زغال آن بوده که قابلیت هدایت حرارتی را در قطعه فراهم خواهد کرد. معمولا به مرور زمان، این جزء مهم موتور کارایی خود را از دست می‌دهد و نیاز به تعویض خواهد داشت. به همین دلیل تعویض زغال موتور لباسشویی باید حتما انجام شود تا موتور دستگاه با مشکل وخیم‌تری روبه‌رو نشود.

در این مطلب تعمیر آنلاین قصد داریم که به آموزش تعویض زغال موتور لباسشویی پرداخته و چگونگی انجام این امر را توضیح دهیم.

تعویض زغال موتور لباسشویی

آموزش تعویض زغال موتور لباسشویی

قابلیت هدایت حرارتی که در زغال موتور ماشین لباسشویی قرار دارد باعث می‌شود که در صورت وجود گرمای ناخواسته در داخل موتور، آن را جذب و به قسمت مدنظری انتقال دهد. هرگونه ایراد در موتور میتواند باعث ایجاد صدای زیاد لباسشویی شود. همچنین علاوه بر این ویژگی، زغال موتور دارای ضریب اصطکاکی پایین بوده و به همین دلیل هم وزن موتور بالاتر نمی‌رود و هم ایجاد گرمای ناخواسته نمی‌شود.

برای بررسی زغال موتور لباسشویی و اطمینان از خرابی آن، باید ابتدا موتور را چک و کنترل نمایید. از این رو موتور ماشین لباسشویی را پیدا و باز کنید. در این قسمت بر روی قطعه آرمیچر موتور ماشین لباسشویی، کموتاتور قرار دارد. کموتاتور، یک ورق از جنس مس بوده که با زغال موتور لباسشویی در اتصال می‌باشد. اگر بین این دو قطعه، اتصال و تماسی وجود داشته باشد، ایرادی در قطعات وجود نخواهد داشت و از این رو نیاز به تعویض زغال موتور لباسشویی نیز نخواهد بود.

اگر قطعه کموتاتور، جرم گرفته باشد و یا ایرادی در این قطعه وجود داشته باشد که ورقه مسی از جای خود بلند شده باشد و اتصال بین دو قطعه کموتاتور و زغال را قطع کرده باشد، در این صورت باید زغال موتور لباسشویی را تعویض کنید.

کموتاتور

در صورت وجود اتصال ضعیف بین این دو قطعه ماشین لباسشویی، موتور دستگاه به خوبی نمی‌چرخد و عملکرد کلی دستگاه ایراد پیدا خواهد کرد. همچنین شاید سطح ناصاف کموتاتور و یا گرد زغال باعث آسیب این قطعه شده باشد. البته اگر با انجام جرمگیری کموتاتور و تمیز کردن این قطعه، مشکل همچنان حل نشد، باید به تعویض زغال موتور لباسشویی بپردازید.

اگر تخصص و تجربه‌ای در انجام این کار ندارید، بهتر است که انجام آن را به یک تکنسین‌کار مجرب نمایندگی‌های معتبر برند دستگاه خود بسپارید تا کار تعویض زغال به درستی و تضمین شده صورت گیرد و از خطرات احتمالی کار فنی جلوگیری نمایید.

اما اگر قصد دارید که خودتان در منزل به تعویض زغال موتور لباسشویی بپردازید، پس حتما در زمان خرید زغال جدید به مدل و شماره سریال ماشین لباسشویی خود توجه داشته باشید و مطابق با موتور لباسشویی به خرید زغال اقدام نمایید. در واقع موتور برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی، با یکدیگر متفاوت بوده که در این صورت این جزء موتور نیز شباهتی با نوع مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی ندارد و باید به این نکته در زمان خرید زغال موتور ماشین لباسشویی دقت داشته باشید.

 

آشنایی بیشتر با ایرادات متداول لباسشویی: مقاله “غلت خشک نکردن ماشین لباسشویی

 

البته به قیمت زغال موتور ماشین لباسشویی نیز توجه داشته باشید. قیمت زغال موتور با توجه به برند ماشین لباسشویی و مدل دستگاه متفاوت می‌باشد. لازم به ذکر است که زغال کربنی موتور ماشین لباسشویی اتوماتیک با اغلب موتورهای برندهای مختلف دستگاه مشابه و سازگار می‌باشد. زغال کربنی نیز در دو مدل کلفت و نازک می‌باشد که باید در این مورد و با توجه به قطعه موتور ماشین لباسشویی به خرید زغال جدید دستگاه بپردازید.

زغال لباسشویی

اولین نکته ایمنی و مهم در زمان تعویض زغال موتور لباسشویی، خاموش کردن ماشین لباسشویی و قطع برق دستگاه می‌باشد. سپس باید پنل لباسشویی را باز کرده و به قسمت موتور دستگاه دسترسی پیدا کنید. باید موتور دستگاه را باز کرده و به قسمت زغال و قطعه کموتاتور دست پیدا کنید.

در برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی، زغال با یک پوشش به موتور وصل شده است که باید پوشش را باز و جدا کنید تا به قسمت زغال دسترسی یابید. در برخی از مدل‌های دیگر ماشین لباسشویی نیز زغال با چند پیچ به موتور وصل شده است که باید پیچ‌ها را باز و زغال را جدا کنید. در هر صورت باید این قطعات را باز و زغال قدیمی را از موتور ماشین لباسشویی جدا نمایید.

 

آشنایی با ایرادات متداول لباسشویی: مقاله “عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی

 

قبل از تکمیل امر تعویض زغال موتور لباسشویی، باید قطعه کموتاتور را تمیز و جرمگیری نمایید. می‌توانید با استفاده از یک قلم و اسپری‌های تمیزکننده‌، سطح قطعه کموتاتور را تمیز و پاک کنید تا مشکل و ایرادی برای قطعه زغال جدید بعد از نصب رخ ندهد. از این رو تنها لازم است که سطح این قطعه مسی کموتاتور را تمیز نمایید.

سپس بر طبق مدل ماشین لباسشویی، اگر زغال با پوشش به موتور وصل شده بود و یا با پیچ، زغال جدید را طبق مدل دستگاه به لباسشویی وصل نمایید و در محل زغال قدیمی قرار دهید. در پایان نیز با بستن پنل ماشین لباسشویی و قرار دادن دستگاه در محل مناسب و فیکس خود، امر تعویض زغال موتور لباسشویی را تکمیل نمایید.

 

تعمیر آنلاین
با توجه به مطالب گفته شده و آموزش نحوه تعویض زغال موتور لباسشویی، می‌توانید مشکل این قطعه را به راحتی در ماشین لباسشویی عیب‌یابی کرده و به رفع آن بپردازید. البته اگر ترجیح می‌دهید که انجام این کار توسط تکنسین‌کار مجرب صورت گیرد، می‌توانید از خدمات تعمیر آنلاین برای نگهداری از ماشین لباسشویی و همچنین رفع سریع مشکلات آن استفاده نمایید.