خراب شدن ماشین لباسشویی یکی از آن اتفاق‌هایی است که می‌تواند تمامی اعضای خانواده را به تکاپو بیندازد. به همین دلیل نحوه نگهداری از ماشین لباسشویی در طولانی شدن عمر دستگاه و داشتن عملکردی بالا بسیار اهمیت دارد. اگر درباره نحوه استفاده از لباسشویی و نگهداری از ان اطلاعات زیادی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

نحوه استفاده و نکاتی در مورد نگهداری از ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی در هر خانه است که تمامی لباس‌ها و پارچه‌های سبک وزن را می‌تواند بشوید. این دستگاه اگرچه عمر بسیار بالایی دارد اما به عنوان یک ماشین، قطعاتی با عمر محدود دارد و پس از مدتی خراب خواهد شد.

در صورتی که به درستی از لباسشویی خود استفاد نکنید و در نگهداری‌اش کوتاهی نمایید احتمال اینکه با خرابی زودهنگام قطعات آن مواجه شوید بسیار بالاست.

از مهم‌ترین مواردی که در نگهداری لباسشویی باید رعایت کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محل قرارگیری

توصیه می‌شود که برای ماشین لباسشویی خود محلی خشک و خنک را انتخاب کنید تا به دلیل وجود رطوبت و گرما از عمر قطعات کاسته نشود. همچنین سطح زمین باید کاملا صاف باشد تا لباسشویی تراز شود چرا که لق بودن بدنه بر روی زمین باعث می‌شود که در هنگام روشن بودن دستگاه دیگ شکسته شود و از کف لباسشویی آب به بیرون بریزد.

نکاتی مهم در مورد نگهداری از ماشین لباسشویی

نحوه استفاده از برنامه‌ها

یکی دیگر از مواردی که برای نگهداری از ماشین لباسشویی باید به یاد داشته باشید این است که انتخاب برنامه اشتباه می‌تواند تاثیر بدی بر روی الیاف لباس‌ها داشته باشد و در بلند مدت باعث خرابی زودهنگام برخی قطعات حساس داخلی شود. پیشنهاد می‌شود که بر اساس جنس پارچه، برنامه‌ای با دما و زمان کافی را انتخاب کنید و از انتخاب برنامه‌هایی با دمای بسیار بالا خودداری نمایید. علاوه بر این استفاده غلط از برنامه های ماشین لباسشویی میتواند یکی از علل کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی باشد.

نکته دیگری که در این زمینه باید بدانید این است که اگر نیاز دارید که چند دور دستگاه خود را روشن کنید حتما این کار را با فاصله یک ساعته انجام دهید تا تمامی قطعات خنک شوند و به موتور فشار وارد نگردد. همچنین پیشنهاد می‌شود که لباس‌های خود را با حداکثر 100 دور بر ثانیه خشک کنید و از سرعت‌های بیشتر استفاده ننمایید تا به دستگاه فشار اضافه وارد نشود.

در صورت استفاده نادرست از برنامه های ماشین لباسشویی مشکلات زیادی ار جمله نیامدن آب درون ماشین لباسشویی محتمل است. اسن مشکلات میتواند سبب بروز آسیب جدی در دستگاه شما گردد.

جلوگیری از ورود نوسانات برق؛ مهم‌ترین نکته برای نگهداری از ماشین لباسشویی

با توجه به وجود نوسانات شدید برقی ، احتمال سوختن کامل یا نیم سوز شدن قطعات داخلی مثل برد و موتور وجود دارد. لذا پیشنهاد می‌شود جهت نگهداری از لباسشویی خود، آن را تنها در زمان کم مصرفی برق استفاده ننماید و از روشن کردن آن در ابتدای شب خودداری کنید.

انتخاب شوینده با کیفیت

نکته دیگری که در رابطه با نگهداری از ماشین لباسشویی باید بدانید استفاده از مواد شوینده مرغوب و با کیفیت است. اگر از شوینده‌های غیر استانداردی استفاده کنید که بیشتر از حد کف می‌کنند و ترکیبات بدی دارند، علاوه بر اینکه به لبا‌سهای خود آسیب می‌زنید باعث خراب شدن زودهنگام قطعاتی چون هیتر، سنسور دما و سطح آب و پمپ تخلیه نیز خواهید شد.

نگهداری از لباسشویی

در برخی از مواقع این مواد شوینده به صورت جامد در داخل دیگ باقی می‌ماند و موجب انسداد فیلتر، پمپ و مسیر تخلیه و عدم تخلیه آب لباس شویی می‌گردد که برای لباسشویی بسیار بد است و کاربر را با مشکلاتی مثل نشتی آب، باقی ماندن آب در دیگ و… روبرو می‌سازد..

لازم به ذکر است که شما باید علاوه بر استفاده از شوینده‌های با کیفیت، به میزان لازم از آنها استفاده کنید و بیشتر از حد نیاز در داخل لباسشویی نریزید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده باعث تولید کف زیادی در داخل دیگ می‌شود و این امر می‌تواند رطوبت را به برد و جاهای دیگر نیز برساند.

نگهداری از درب

شاید برخی فکر کنند که نگهداری از درب دستگاه جزو موارد نگهداری از ماشین لباسشویی نمی‌شود و عملکرد ساده‌ای دارد. اگرچه درب فضایی یا سفینه ای لباسشویی زیبایی خاصی به دستگاه بخشیده اما حقیقتا نقش مهمی در داشتن عملکردی عالی و لباس‌هایی تمیز ایفا می‌کند. باید بدانید که بسته نشدن درب لباسشویی می‌تواند مشکلاتی مانند نشتی آب به همراه داشته باشد.

به همین دلیل باید در هنگام باز و بسته کردن درب بسیار دقت کنید که لولای آن نشکند و یا در اثر جا به جایی اشتباه و غیر اصولی، ضربه‌ای به درب دستگاه وارد نگردد چرا که می‌تواند ترک بخورد و آب کم کم از دیگ خارج شود.

میکروسوئیچ

با توجه به اهمیت بسته بودن درب لباسشویی در هنگام کار کردن، قفل خاصی به نام میکروسوئیچ در درب تعبیه شده که از باز شدن ناگهانی آن جلوگیری کند. با فشرده شدن دکمه شروع به کار، میکروسوئیچ درب دستگاه را قفل می‌کند و تا پایان شستشو قفل باقی می‌ماند. نوسانات برقی و ضربه خوردن به این قطعه باعث می‌شود که خراب شود و در بعضی از مواقع کاربر با مشکل باز نشدن درب لباسشویی روبرو گردد.

نگهداری از ماشین لباسشویی

برای جلوگیری از بروز این مشکل پیشنهاد می‌شود که با استفاده از محافظ برق مخصوص ماشین لباسشویی از نوسانات وارده به دستگاه بکاهید و در هنگام فرآیند شستشو از تلاس برای بازکردن درب خودداری نمایید.

تمیز کردن فیلتر لباسشویی؛ از نکات مهم نگهداری از ماشین لباسشویی

اولین قطعه‌ای که در مرحله تخلیه آب درگیر است فیلتر لباسشویی نام دارد. این قطعه در قسمت پایین دستگاه است که از ورود آشغال‌های درشت و مواردی که می‌تواند مسیر تخلیه را مسدود کند و پمپ را بسوزاند، جلوگیری به عمل می‌آورد. اگر این قطعه را به موقع تمیز نکنید و آشغال‌های گیر کرده در آن را بیرون نیاورید، فیلتر مسدود خواهد شد و آب در داخل دیگ باقی خواهد ماند.

لذا پیشنهاد می‌شود که در پیش از انداختن لباس‌ها در داخل دیگ از عدم وجود هرگونه آشغال و اشیا ریز بر روی لباستان مطمئن شوید. دستمال کاغذی به دلیل اینکه الیافش در آب حل می‌شود و به دیواره‌های فیلتر گیر می‌کند، به هیچ عنوان نباید در لباسشویی راه پیدا نماید.

بهترین روش اطمینان از تمیز بودن همیشگی فیلتر این است که هر 6 ماه یک بار لباسشویی خود را با استفاده از مواد جرمگیر مخصوص جرمگیری کنید. این مواد به صورت قرص هستند و طریقه استفاده از آنها به صورت زیر است:

  1. درب لباسشویی را باز کرده و قرص جرمگیر را به صورت مستقیم در داخل دیگ بگذارید.
  2. درب را ببندید و لباسشویی را روشن کنید.
  3. برنامه شستشویی را انتخاب کنید که لباس‌ها را با داغ‌ترین دمای ممکن و در طولانی‌ترین زمان می‌شوید.
  4. با توجه به اینکه لباسی در داخل دیگ نیست می‌توانید دور موتور خشک کن را پایین بیاورید.
  5. برنامه را استارت بزنید تا شروع به کار کند.
  6. پس از تمام شدن برنامه شستشو و باز شدن درب، در لباسشویی را باز بگذارید تا کاملا خشک شود.

برای مراقبت بهتر از ماشین لباس شویی خود خواندن مقاله “۷ علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی و نیامدن آب داخل آن | راه حل فوری” از تعمیر آنلاین

را به شما پیشنهاد میکنیم.

لاستیک دور درب

در درون دهانه ورودی لباسشویی لاستیک ضخیم و با کیفیتی کار شده که ار نشتی آب به بیرون از درب جلوگیری می‌کند. این لاستیک در اثر تماس با مواد شوینده و خیس شدن در طولانی مدت فرسوده خواهد شد.

مراقبت از ماشین لباسشویی

برای نگهداری از ماشین لباسشویی خود و بالاتر بردن عمر لاستیک دور درب پیشنهاد می‌شود که پس از هربار استفاده از دستگاه درب لباسشویی را باز بگذارید تا علاوه بر اینکه دیگ کاملا خشک می‌شود، لاستیک نیز کاملا خشک گردد. البته بهتر است با استفاده از یک دستمال تمیز قسمت‌های داخلی دیگ را کاملا تمیز کنید تا زمان زیادی صرف خشک شدن لاستیک نشود.

ظرفیت دیگ

یکی دیگر از نکاتی که باید در زمینه نگهداری از ماشین لباسشویی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، ظرفیت دیگ است. دیگ‌ها به طور معمول در ظرفیت‌های 5 تا 12 کیلویی تولید می‌شود و این به این معناست که تا همین میزان وزن را می‌توانند تحمل کنند.

اگر بیشتر از این میزان در داخل دیگ لباس وجود داشته باشد دیگ از جای خود خارج می‌شود و خواهد شکست که در این حالت کاربر با نشتی ماشین لباسشویی مواجه خواهد شد. پرکردن بیش از حد ماشین لباس شویی میتواند یکی از علل صدای زیاد لباس شویی باشد.

تکان دادن دیگی با وزن بسیار زیاد به موتور لباسشویی نیز فشار زیادی وارد می‌کند و ممکن است باعث سوختن آن شود. در این حالت شما راهی جز تعمیر ماشین لباسشویی خود نخواهید داشت که هزینه‌های زیادی نیز برای شما به همراه دارد.

لازم به ذکر است که برای اندازه‌گیری وزن لباس‌های کثیف باید وزن آنها در هنگام خیس بودن را در نظر بگیرید چرا که پارچه‌ها در حالت خشک وزن کمتری دارند. بهترین راه این است که هرگز بیش از نیمی از دیگ لباسشویی را با لباس پر نکنید و از شستن پتو و پارچه‌های بزرگ و سنگین با لباسشویی اجتناب نمایید.

کنترل پنل

بر روی هر ماشین لباسشویی امروزی صفحه کوچکی با تعدادی دکمه وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد برنامه شستشوی مناسب خود را انتخاب کند و در صورت نیاز میزان دمای آب و دور موتور آن را تغییر دهد.

برای نگهداری از ماشین لباسشویی خود توصیه می‌شود که از فشردن بیش از حد دکمه‌ها و یا فشردن بی‌دلیل آنها اجتناب کنید. چرا که ممکن است باعث هنگ کردن لباسشویی و خرابی برد شود. ضمنا برای تمیز کردن این کنترل پنل به هیچ عنوان از آب و مایعات زیاد استفاده ننمایید چرا که ممکن است به زیر دکمه‌ها راه پیدا کند و بسوزد.