یکی از ایرادات متداول مایکروویو مربوط به جرقه زدن و ایجاد صداهای ناهنجار آن می‌باشد. البته در ابتدا باید بگوییم که این مشکل مایکروویو، امری شایع می‌باشد و دلیل بر خرابی کامل دستگاه و یا کیفیت پایین برند آن نمی‌باشد. اما در هر صورت در زمان مشاهده این مشکل سریعا دستگاه را خاموش کنید و با توجه به موارد گفته شده به تعمیرات فر و ماکروفر اقدام نمایید.
در این مقاله قصد داریم که به بررسی مشکلات مربوط به علت جرقه زدن مایکروویو بپردازیم.

جرقه زدن مایکروویو

۷ علت جرقه زدن مایکروویو

 

1_ وجود قطعه فلزی در مایکروویو

اولین علت جرقه زدن مایکروویو مربوط به وجود قطعه فلزی در داخل دستگاه می‌باشد. حال این قطعه به صورت براده قطعات فلزی و یا ظرفی می‌باشد که مناسب مایکروویو نیست. از این رو اگر قطعات آهنی و یا استیل‌های خاص را داخل دستگاه بگذارید به دلیل ایجاد برگشت اشعه در مایکروویو باعث جرقه‌های شدید در دستگاه می‌شود.
همچنین گاهی اوقات در زمان تمیز کردن داخل مایکروویو با اسکاچ سیمی، اگر یک قطعه سیم به دستگاه چسبیده باشد، این مشکل رخ خواهد داد. مورد بعد در رابطه با این نکته وجود فویل بر روی ظرف غذای شما می‌باشد که این امر نیز موجب ایجاد جرقه می‌شود. از این رو قبل از روشن کردن مایکروویو از عدم وجود هر نوع قطعه فلزی در داخل دستگاه اطمینان یابید.

جرقه زدن مایکروفر

۲_ کثیف بودن سیستم داخل مایکروویو

چسبیدن قطعات چربی و یا تکه‌ای از غذا در داخل بدنه مایکروویو می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. در واقع وجود این چربی‌ها در دستگاه باعث می‌شود که گردش اشعه به درستی صورت نگیرد و باعث ایجاد جرقه بر روی دیواره‌های دستگاه شود. برای رفع این مورد باید چربی‌های داخل و مایکروویو را با اسکاچ و مواد شوینده مناسب تمیز و پاک کنید.

جرقه زدن مایکروویو

۳_ فرسودگی طبقه فلزی مایکروویو

در بعضی از مایکروویوها یک قفسه فلزی برای جابجا کردن ظرف غذا برای بالا و پایین در دستگاه تعبیه شده است. اگر این قطعه به هر دلیلی فرسوده شود و قسمتی از آن زنگ زده و لایه پوششی آن از بین برود، در حین روشن کردن دستگاه باعث ایجاد جرقه می‌شود. برای رفع این مورد باید این پایه فلزی مایکروویو را تعویض نمایید.

۴_ خرابی لامپ اشعه یا مگنترون مایکروویو

مگنترون وظیفه ارسال اشعه به سمت مواد غذایی و ایجاد حرارت و گرم کردن فضای دستگاه را دارد. اگر این قطعه مایکروویو خراب شود باعث پخش صدا و ایجاد طول موج و جرقه در دستگاه می‌شود. تعمیر و یا تعویض این قطعه باید توسط تعمیرکاران مجرب صورت گیرد تا ایرادات دیگری در دستگاه رخ ندهد.

۵_ خرابی فن گردش هوا

فن گردش هوا در مایکروویو باعث چرخش گرمای تولید شده اشعه در دستگاه می‌شود. در واقع این قطعه باعث می‌شود که گرما در تمام نقاط مایکروویو به یک اندازه باشد و غذا گرم شود. اما اگر فن چرخنده معیوب شود، گرمای ایجاد شده اشعه در یک نقطه جذب می‌شود و این حالت باعث ایجاد جرقه در دستگاه خواهد شد. برای رفع و تعمیر این قطعه نیز بهتر است که تعمیرکار دستگاه را چک و نسبت به تعمیر دوباره و یا تعویض قطعه اقدام نماید.

جرقه زدن مایکروفر

۶_ سوختگی دیود مایکروویو

از دیگر علت های علت جرقه زدن مایکروویو سوختگی دیود است. قطعه دیوید وظیفه ایجاد گرمای لازم برای پخت غذا را دارد. اما اگر این قطعه سوخته شود باعث ایجاد جرقه‌هایی در دستگاه خواهد شد. چک کردن این قطعه به وسیله مولتی‌متر انجام می‌گیرد. به دلیل خطر برق‌گرفتگی بهتر است که کنترل کردن این قطعه و تعمیر مایکروویو را به تکنسین مجرب بسپارید.

۷_ سوراخ‌های میکرونی و نشت اشعه در مایکروویو

گاهی اوقات بر روی بدنه مایکروویو، سوراخ‌های میکرونی به وجود می‌آید که باعث خارج شدن اشعه از سیستم داخلی شده و به قطعات ثانوی دستگاه برخورد خواهد کرد. این نشت اشعه باعث ایجاد جرقه خواهد شد. اما توصیه می‌کنیم که در مورد چک کردن این مورد آخر برای مشکل ایجاد جرقه مایکروویو، حتماً تعمیرکار دستگاه را کنترل نماید.
اگر با انجام اقدامات بیان شده، مشکل مایکروویو برطرف نشد؛ می‌توانید با نمایندگی تعمیر آنلاین تماس بگیرید.

راه‌حل‌ها و نکات لازمه در استفاده از مایکروویو

جرقه زدن مایکروویو
  • بعد از اتمام کار مایکروویو حتما همیشه داخل آن را کاملاً تمیز و پاک کنید. همچنین سینی گردان مایکروویو را بعد از هر بار استفاده از دستگاه آن را خارج و با آب گرم و صابون چربی‌های آن را بشویید.
  • از قرار دادن ظروف فلزی خاص در داخل مایکروویو خودداری کنید.
  • مراقب فرسودگی و خرابی قطعات داخلی مایکروویو به خصوص پایه فلزی دستگاه باشید.
  • از زدن ضربه به بدنه‌های مایکروویو نیز خودداری کنید.
  • هر ۲ سال یکبار حتما قطعه لامپ مگنتون و نشتی دستگاه را توسط تعمیرکار چک کنید.