ظروف مناسب مایکروفر، ظروفی هستند که در مدت زمان قرارگیری در ماکروفر شکل ظاهری و انسجام خود را از دست نمی‌دهند و مواد شیمیایی تولید نمی‌کنند. توصیه می‌شود که مواد غذایی خود را تنها در ظروف قابل استفاده در ماکروفر قرار دهید چرا که ممکن است بشکنند یا حتی آب شوند. اگر آشنایی زیادی با این ظروف ندارید  با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

معرفی ظروف مناسب مایکروفر

ماکروفر یکی از لوازم خانگی پرکاربرد است که توسط آن مواد غذایی در عرض چند ثانیه داغ می‌شوند. از این دستگاه می‌توان برای پخت برخی از غذاها، یخ زدایی و گرم کردن آنها استفاده کرد. این عمل توسط ارتعاشات تولید شده توسط لامپ داخل ماکرویو محقق می‌گردد که فعالیت مولکول‌های آب داخل غذا را بیشتر می‌کند و باعث افزایش دمای آنها می‌شود.
در صورتی که از ظرف نامناسب استفاده کنید، این ارتعاشات نمی‌تواند از بدنه ظرف عبور کند و باعث خرابی ظرف می‌شود. در این حالت غذا گرم نمی‌گردد و یا ممکن است به مواد غذایی داخل ظرف، ترکیبات مضر شیمیایی اضافه شود. به همین دلیل تنها باید از ظروف مخصوص ماکرویو استفاده نمایید تا بهترین نتیجه حاصل شود.
به طور کلی ظروف قابل استفاده در ماکروفر، ظروفی هستند که در ته آنها علامت ماکروفر کشیده شده باشد. این ظروف به راحتی اشعه ماکروفر را از خود عبور می‌دهند تا مواد غذایی داخل گرم و آماده استفاده شوند. این اشعه تغییری در بدنه ظرف ایجاد نمی‌کند و ظرف داغ نمی‌گردد. از بهترین ظروف مناسب ماکروفر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ظروف مناسب مایکروفر

• پیرکس

بهترین ظرف از میان ظروف مناسب مایکروفر، ظرف‌های شیشه‌ای نشکن هستند که اصطلاحا به آنها پیرکس می‌گویند. این ظروف شیشه‌ای بسیار صاف و شفافند و تمامی اشعات تولید شده را از خود عبور می‌دهند. البته توصیه می‌شود این ظرف را برای مدت طولانی مدت در معرض اشعه بسیار داغ قرار ندهید و پیش از قرار دادن در ماکروفر از یخ نبودن بدنه پیرکس مطمئن شوید.

• ظروف پلاستیکی مخصوص

ظروف پلاستیکی مخصوص جهت قرارگیری در دمای زیر صفر فریزر و اشعات تولید شده توسط ماکروفر طراحی شده‌اند. ترکیبات اولیه این ظروف از پلاستیک درجه یک است که می‌تواند اشعات وارد شده را تا درصد بالایی از خود عبور دهد و از ورود مواد شیمیایی و مضر به مواد غذایی جلوگیری کند.
این ظروف تفاوت زیادی با ظروف پلاستیکی عادی می‌کنند و در گرمای بیش از حد، شکل ظاهری خود را از دست نخواهند داد. ممکن است برخی از افراد ظروف پلاستیکی داشته باشند که علی رغم نداشتن علامت ماکروفر در انتهای خود، توانایی قرارگیری در ماکروفر بدون تغییر شکل را دارد. این ظروف اگرچه در ظاهر مشکلی ندارند اما باید بدانید که تا حد زیادی امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد چرا که ترکیبات شیمیایی زیادی را وارد غذا می‌کند.

• ظروف چینی

یکی دیگر از ظروف مناسب مایکروفر، ظروف چینی بدون نقوش طلایی و نقره‌ای هستند. این ظروف مقاومت بالایی در برابر اشعه با ارتعاشات بالا دارند و به خوبی می‌توانند مواد غذایی را داغ و قابل استفاده کنند. لازم به ذکر است که باید درب این ظروف بسته باشند و تنها قسمت کوچکی جهت خروج بخار باز بماند.

• ظروف چوبی و حصیری

اگر تنها جهت یخ زدایی و گرم کردن نان از ماکروفر استفاده می‌کنید می‌توانید نان خود را در یک ظرف چوبی یا حصیری قرار دهید. لازم به ذکر است که اگر زمان گرم شدن نان بیشتر از یک دقیقه باشد، ممکن است ظرف چوبی شما به دلیل وجود اندکی رطوبت در میان بافت‌های خود، ترک بردارد.

• تابه ماکروفر

چه ظروفی را نباید در ماکروفر گذاشت
تابه ماکروفر، تابه‌ای مخصوص از جنس تفلون است که اشعات را به خود جذب کرده و کاملا داغ می‌گردد تا غذاهایی مانند تکه‌های گوشت و همبرگر کاملا پخته شوند. این تابه باید توسط سازنده داغ شود و باید از امکان قرار دادن آن در مدل ماکروفر خود مطمئن باشید.
نکته: بهترین ظروف جهت گرم شدن یکسان مواد غذایی، ظروف گرد هستند که اشعات به یک اندازه به ظرف وارد می‌شود. لازم به ذکر است که ظروف گوشه دار ممکن است مواد غذایی را در برخی قسمت‌های خاص بسوزاند.

حال که ظروف مناسب مایکروفر را شناختید شاید از خود بپرسید که چه ظروفی را نباید در ماکروفر گذاشت؟ با توجه به اینکه استفاده از برخی از ظروف علاوه بر خراب شدن ظرف و غذا می‌تواند باعث خرابی دستگاه و نیاز به تعمیر ماکروفر شود، پیشنهاد می‌کنیم که ظروف غیرقابل استفاده در ماکروفر را نیز بشناسید تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود:

• ظروف پلاستیکی بدون نشان ماکروفر
• ظروف شیشه‌ای ساده بدون نشان ماکروفر
• ظروف یک بار مصرف
• لیوان مسافرتی
• ماگ‌های چینی قدیمی
• ظروف مسی و روحی
• ظروف استیل
• ظروف ملامین
• ظروف خاص فلزکاری شده
• ظروف چینی با حکاکی طلا یا نقره
• ظروف سرامیکی
• فویل آلومینیوم
• ظروف کریستالی
اگر به ظرفی که دارید مشکوکید که آیا ظروف قابل استفاده در ماکروفر هست یا خیر شما می‌توانید یک آزمایش ساده انجام دهید:
1. ظرف مورد نظر خود را به صورت خالی در ماکروفر قرار دهید.
2. یک ظرف کوچک‌تر مخصوص ماکروفر را پر از آب کنید و در داخل این ظرف خالی قرار دهید.
3. دستگاه را بر روی آخرین توان ممکن بگذارید تا برای یک دقیقه کار کند.
4. پس از 1 دقیقه بدنه ظرف را لمس کنید در صورتی که بدنه گرم نباشد اما آب گرم باشد، شما می‌توانید از این ظرف استفاده کنید چرا که یکی از ظروف مناسب مایکروفر است.