شاید شما نیز تا به حال متوجه شده باشید که آبپاش ماشین ظرفشویی شما در حین شستشو ساکن باقی می‌ماند. این مساله تاثیر زیادی در کیفیت شستشوی ظروف دارد و به همین دلیل باید به دنبال علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی خود و رفع آن باشید. اگر هیچگونه اطلاعاتی درباره این قطعه ندارید و علت خرابی و نچرخیدن آن را نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی

اگر شما هم تا به حال با ظرف‌های کثیف پس از اتمام شستشو در ماشین ظرفشویی مواجه شده‌اید احتمالا علت آن، به وجود مشکل در آبپاش دستگاه برمی‌گردد. این قطعه با ریختن آب و کف بر روی ظروف باعث شسته شدن کامل آنها می‌شود و خرابی بازوی آبپاش ظرفشویی می‌تواند باعث شود که آب به درستی در دستگاه به جریان نیفتد. در این حالت صدای زیادی از دستگاه نمی‌آید و صدای پاشیده شدن آب در ماشین ظرفشویی به گوش نمی‌رسد.
از مهم‌ترین مواردی که علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خرابی پمپ سیرکولاسیون

پمپ سیرکولاسیون پمپی کوچک در ماشین ظرفشویی است که آب موجود در داخل مخزن را به گردش در داخل آبپاش‌ها در می‌آورد تا مرحله شستشو و آبکشی به صورت کامل اجام شود. در صورتی که این پمپ خراب شود آب در داخل دستگاه به گردش نمی‌افتد و در درون آبپاش‌ها آبی برای پاشیده شدن بر روی ظرف‌ها وجود ندارد.
در برخی از موارد نیز دیده شده که پمپ به خودی خود مشکلی ندارد اما مواد غذایی ریز باعث مسدود شدن پمپ شده‌اند و این قطعه نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد. با توجه به اینکه تعمیر پمپ سیرکولاسیون نیاز به اطلاعات و ابزار تخصصی دارد پیشنهاد می‌شود برای رفع این مشکل از یک تکنسین در زمینه تعمیر ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

خرابی بازوی آبپاش ظرفشویی

• مسدود شدن مسیر آب

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی باشد، مسدود شدن مسیر آب است. در این حالت مواد غذایی و رسوبات موجود در آب، مسیر را مسدود می‌کنند و آب امکان ورود به پمپ سیرکولاسیون را ندارد. برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود که مسیر آب را کاملا تمیز کنید و پیش از قرار دادن ظروف در دستگاه، مواد غذایی داخل ظروف کثیف را جدا کنید تا از بروز مجدد این مشکل پیشگیری شود.
نکته: جرمگیری کردن مستمر و به موقع ماشین ظرفشویی تا حد زیادی از باقی ماندن مواد غذایی در مسیر آب و تجمع رسوبات موجود در آب ورودی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که پس از هر 60 بار استفاده از دستگاه خود، آن را با جرمگیر مخصوص ماشین ظرفشویی تمیز کنید. استفاده از این جرمگیر به اندازه استفاده از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی مهم است و نباید آن را بی‌اهمیت دانست.

• گیر کردن مواد غذایی در داخل سوراخ آبپاش

در بسیاری از موارد دیده شده که مواد غذایی ریز به داخل بازوی آبپاش هدایت می‌شوند و علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی به همین تکه‌های ریز مواد غذایی برمی‌گردد. چرا که بسته شدن سوراخ‌های آبپاش به منزله حبس آب در این بازوهاست و امکان گردش آب در دستگاه وجود نخواهد داشت. برای رفع خرابی بازوی آبپاش ظرفشویی کافیست مراحل زیر را به دقت انجام دهید:
1. دستگاه را خاموش کنید و درب آن را باز نمایید.
2. دهانه ورودی بازوهای آبپاش را با دست خود محکم بگیرید و بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا از جای خود خارج شود.
3. سوراخ‌های آبپاش را بررسی کنید و در صورت مسدود بودن سعی کنید با جسمی کوچک سوراخ‌ها را باز کنید.
4. اندکی آب داغ در داخل بازوی آبپاش بریزید تا کم کم مواد غذایی از آن خارج شوند.
5. بازوی آبپاش را به جای خود بازگردانید و با در جای خود محکم کنید.

 راه حل های برطرف کردن خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی

• محکم نبودن بازوی آبپاش در جای خود

در برخی از مواقع خرابی بازوی آبپاش ظرفشویی به نصب نشدن درست این قطعه در جای خود بازمی‌گردد. در این حالت آب به درستی به بازوها هدایت نمی‌شود و امکان پاشیدن شدن کامل آب بر روی ظروف وجود ندارد. پس اگر به دنبال علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی خود هستید حتما از نصب بودن کامل بازوهای آبپاش در جای خود مطمئن شوید.

• قرار دادن نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

در بسیاری از موارد علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی مورد خاصی نیست و تنها به دلیل قرارگیری نادرست ظروف، امکان چرخش آنها وجود ندارد. در این حالت بسیاری از کاربران علت بروز این مشکل را خرابی بازوی آبپاش ظرفشویی می‌دانند در حال که این مساله راه حل بسیار ساده و آسانی دارد.
برای رفع این مشکل لازم است تا ظروف با ارتفاع زیاد را از دستگاه خارج کنید و یا آن را به صورت خوابیده در کف دستگاه قرار دهید تا با آبپاش برخوردی نداشته باشند. در برخی از موارد نیز دیده شده که دسته قابلمه یا ظروف باریک از کف طبقه ظرفشویی خارج می‌شوند و در مسیر چرخش قرار می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است پس از قرارگیری کامل ظروف در داخل ماشین ظرفشویی به صورت دستی بازوی آبپاش ظرفشویی را بچرخانید و از مسدود نبودن مسیر چرخش اطمینان حاصل کنید.

• خرابی تیغه های هلی‌کوپتری

برسی علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی

در برخی از موارد علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی خود را باید در دیگر قطعات مرتبط با آبپاش بررسی کنید. تیغه هلی کوپتری یکی از قطعاتی است که خرابی اش می‌تواند تاثیر زیادی در عملکرد پمپ سیرکولاسیون داشته باشد چرا که مواد غذایی موجود در داخل دستگاه را با تیغه‌های تیز خود ریز می‌کند تا جایی که موجب مسدود شدن مسیر آب و سوراخ‌های آبپاش نشود. اگر تیغه‌ها کند شوند یا به دلیل چسبیده شدن مواد غذایی به آن امکان چرخش تیغه وجود نداشته باشد؛ به تدریج مواد غذایی درشت به داخل پمپ سیرکولاسیون هدایت خواهند شد و علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی می‌شوند.
برای رفع این مشکل نیاز است که تیغه از نظر سلامت فیزیکی بررسی شود و در صورت نیاز تعویض گردد. لازم به ذکر است که استفاده به موقع از جرمگیر تا حد زیادی می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

• کثیفی بیش از حد فیلتر ورودی آب

در برخی از موارد علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی مربوط به کثیفی فیلتر ورودی است. در این حالت آب امکان رد شدن از این فیلتر و رسیدن به پمپ را ندارد و همین مساله باعث اسپری نشدن آب بر روی ظروف می‌گردد. برای رفع این مشکل نیاز است که فیلتر ورودی را کاملا تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از جرمگیر کمک بگیرید.